Rapu-70 sanoi:
Niin kai tämä Alonson mahdollisen tulevan mm:n boustaus täällä perustuu sellaiselle faktalle, että Rellu on ottanut nämä voittonsa aika cruisailu -tyylillä. Kun ei tartte koko ajan ajaa limiitillä niin tulee vähemmän virheitä ja vehkeet kestää paremmin.
Tällä hetkellä Rellu on sellaisessa tilanteessa, että ne voi täysin kontrolloida millaisia riskejä otetaan moottorin rääkkäämisen ja mahdollisten ajovirheiden suhteen. Siinä auttaa se, että selvästi siellä on tehty eniten töitä renkaiden ja auton käyttäytymisen kanssa. Esim Mäcci on testannut renkaita lähinnä vanhalla autolla ja siksipä iso osa alkukauden ropleemeista varsinkin aika-ajoissa on liittynyt renkaiden paineisiin ja lämpötiloihin, kun ei tiedetä miten uusi auto eri aerodynamiikalla käyttäytyy renkaiden kanssa. Lisäksi Rellun lähtöjärjestelmä on jo pitkään ollut paremmalla tasolla kuin muilla, jolloin lähdössä usein poimitaan sijoja. Veikkaampa myös, että Rellussa on kohtuullisen kehittynyt luistonesto, siksi hyvin tuntuu Alonso lähtevän kurveista.
Limiiteillä ajamisen vaaroista on hyvä esimerkki Schumin ja Montoyan suhteellisen turhat ajovirheet viimekisassa. Rellulla vauhtia riittää niin, että kisainssin on välillä heräteltävä Alonsoa kuten Team Radiosta oli mahdollista havaita Melbournessa.
Esim näiden syiden takia muiden tallien on tehtävä catch uppia melko paljon, jos halutaan olla edes samalla viivalla. Eikä siellä Rellullakaan varmaan muniin puhallella ennen Imolaa.
Samaa mieltä. Kimin ja Mäkin kannalta on mielestäni huolestuttavaa se, että kun nyt Australiaan tuli paljon hehkutettu uusi moottori, niin Kimin vauhti ehjälläkään autolla ei päätä huimannut verrattuna Alonson Renaultiin. Alonson kun ei tarvinnut aivan limiiteillä ajaa eikä rellun koneesta otettu kierroksia kuin reilut 18 tuhatta mersun 19,5 tuhatta vastaan. Mersusta en usko luotettavasti otettavan kovin paljoa enemmän tehoa ja kierroksia, mutta jos auto kehittyy sekä moottorikin hieman ja Kimi alkaa lähestyä vauhdeissa, voi rellun kierroksia nostaa melko reilusti ja taas ollaan samassa tilanteessa vauhdin suhteen kuin nyt.
Pienenä valopilkkuna siinä tilanteessa on se, että rellun luotettavuus saattaa hieman kärsiä ja jos Alonso joutuu ajamaan enemmän limiitillä, niin virheitä saattaa sattua enemmän.
Muuta en toivoisikaan, että kärjessä oltaisiin sen verran tasaväkisiä, että mestaruudesta taistelijat joutuisivat kisa toisensa jälkeen ylittämään itsensä eikä kukaan napsisi voittoja kruisailutyyliin luu ulkona. Tai että voisi varmistaa mestaruutensa ajamalla varman päälle pisteille ja pallille, kuten viime kaudella kävi. Ensi kisa sitten antaakin todellista tietoa siitä, että miten Kimin moottori kestää tällä kaudella kaksi perättäistä KOKO kisaa, Malesia kun jäi lähes lähtökuoppiin. Montoyan kone on kestänyt, mutta toisaalta niinhän se kesti viime kaudellakin paremmin. Kuljettajasta ei taas voi nytkään sanoa samaa.
On tietysti liian aikaista jakaa titteliä, mutta kautta voi arvioida vain jo ajettujen kisojen perusteella, joka tähän mennessä on ollut Alonson juhlaa. Tarkennetaan arvioita sitten kauden edetessä.
Nyt kun väitän että Alonso ottaa näytöstyyliin niin yritän samaa kuin ennen viime kautta jolloin väitin, että mestaruuden olisi voinut antaa suoraan Schumille ja jättää koko kausi väliin. Mutta mitenkäs kävikään... :wink:
Nyt siis "ennustus" kehiin ja Alonso helposti mestariksi...