ARCA / NASCAR 2014

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Saa nähdä olisiko juniorilla nyt ketsuppipullo Daytonan myötä auennut.
Jotenkin näyttää hyvältä tuo Juniorin meno jo heti kalkkiviivoilta. Daytonassa vuoden suurimman kisan voitto, jota ei suuri roska edes ilmanottoritilän edessä voinut estää (koneet eivät toki tuolla kuumene samalla lailla niin nopeasti kuin tavallisemmilla ovaaleilla). Siihen perään Phoenixissa loistava kisaviikonloppu ja kakkosena maaliin, sekä ainoa ketä pystyi vähän haastamaan KH:ta. Dale Jr:n aika-ajo vauhti oli myös viidenneksi nopeimpaa Phoenixissa, niin se lupaa aina Hendrickin kuskeille kärkipään sijoja :)

Kyllä ehdottomasti Junior on kahden kisan jälkeen ollut organisaationsa valmein kuski tähän kauden alkuun. Johnson ei ole vielä tyytyväinen täysin auton vauhtiin, Gordon on taas ollut ihan pirteä ja Kahne taas se heikoin lenkki tähän mennessä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Las Vegasissa vihreä vajaan kymmenen minuutin päästä. Vanha racefansonly-striimi tuntuu toimivan.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Las Vegasissa vihreä vajaan kymmenen minuutin päästä. Vanha racefansonly-striimi tuntuu toimivan.
Silloin tällöin täytyy se mainos sulkea, vai saako sen jollain Ad-Blockilla veke? No, pieni vaiva siitä, ettei vieläkään ole tullut PRO2:sta hankittua. Saas nähdä, jotta minkälainen snoozefest kisasta tulee... Vähän haisisi Hendrick Motorsportin voitolta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Itse aikoinani vuosia takaperin kirjoittelin tänne foorumille Dale Jarretin fanina, mutta elämänkiireet ja opiskelu veivät sen verta aikaa etten ehtinyt kirjoittelemaan. Jarretin ura muutenkin päättyi pistekisojen osalta 2008 kauden viidenteen kisaan Bristolissa ja lopullisesti All-Star kisaan Charlotessa. Siitä eteenpäin seurasin lajia ilman ketään kannatettavaa kunnes sitten 2010 kaudella olin huomannut siirtyneeni Kevin Harvickin kannatusleiriin; ajotyyli (varma ja erittäin nopea) ja todellinen kilpailijan luonne tekivät hänestä suosikin. Hän on läpi vuosia tullut tunnetuksi nousujohteisista kisoista, ja etenkin nyt 2010-luvulla Harvickin keskiarvo kisaohitusten kohdalta on Cupin korkeimpia.
Taisit olla tuolloin se hahmo joku juuri kirjoitteli Jarrett nimimerkin takaa. Itse puolestaan olen kauan ollut näistä vakituisemmmista kuljettajista AJ Allmendingerin fani.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Keselowski näyttää hyvältä voiton suhteen. Vielä kun Harvick lähti kakkospaikalta pois.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Olihan hyvä loppu. Ei ihan riittänyt Dalella petrooli loppuun asti ja Keselowski korjasi voiton. Tuleekohan mestaruustaistosta näiden kahden välinen vaiko nousevatko esim. Johnson tai Busch vielä kuokkimaan?
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Nopeatempoinen ja vauhdikas kisa oli. Harvickin tilanne jäi todella pahasti harmittamaan, mutta muuten mielenkiintoinen kisa erityisesti, kun ohittaminen ruuhkassa oli todella vaikeaa niin kaikki hakivat pienellä riskillä kärkipaikkaa sekä puhdasta ilmaa keulalle.

Dale Jr. jäi juuri ja juuri pikkaisen lyhyeksi ruutulipusta bensan juostua loppuun, mutta sen verran tehoa oli viimeisissä rippeissä, että auto pysyi puolitehoissa ja lipulle; yhden sijan hän vain lopulta menetti, mutta sen arvokkaiman kuitenkin. Juniorin sijoitukset ovat aivan loistavat olleet ensinmäisissä kisoissa: 1-2-2. Keselowskin voitto on jo alkukaudesta ollut aivan ovella, että se mestaruuden tuonut tehokkuus ja fiksuus kisassa säätöjen puolesta on tullut vankalla pohjalla takaisin. Viime kauden alussa meni silloin kanssa hyvin, kunnes se Texasin kisaviikonlopun aikana todettu laiton osa auton peräpäässä (kummassakin tiimin autoissa) lannisti organisaatiota - erityisesti BK:n - koko kesäksi, ja loppukaudesta oli nousua vasta havaittavissa pienellä hapuilulla. Nyt ei ole mitään merkkejä siitä ja kun tällä tiimillä menee näin hyvin, niin voi jo ennustaa BK:n olevan mestaruuskamppailussa mukana. Myös Loganolla kulkee ja alkaa se potentiaali tulla tästä kaverista esille, kun kalusto antaa siihen mahdollisuuden.

Tuo Stewart-Haasin tilanne on mielenkiintoinen, kun KH:llä menee - mitä auton vauhtiin tulee - niin erittäin hyvin, mutta sitten tänäänkin (kun katsotaan tilannetta Harvickin oltua kärkivauhdissa ennen ongelmaa) niin Patrick maalissa sijalla 21th (kelpo kisa kuitenkin), Ku. Busch 26th ja Stewart 33th. Kaikki kierroksia kärjestä, josta kaiken huippuna TS:n NELJÄ kierrosta kärjestä, Buschkin KOLME kierrosta ja Patrick selvisi vähän vähemmällä. Stewartin totuttelu takaisin kilpa-ajoon vie oman aikansa loukkaantumisen jälkeen, kun puhutaan kilpailijana ajan hermolla pysymisestä, mutta kesällä pitäisi olla takaisin samalla viivalla muiden huippukuskien kanssa, mitä tulee omaan kisavauhtiin ja -kalustoon.

Hendrickin tiimillä myös Juniorin lisäksi ihan hyvä kisa, samoin myös JGR:llä mukiin menevä. Johnson ja Kenseth makselee tietysti pikkaisen kalavelkoja, kun viime kauden auton kanssa kehitystyö venytettiin ihan kauden loppuun mestaruustaistelun takia, joten 2014-paketti tulee pienellä viiveellä parempaan päin. RFR:lle tuli Edwardsin loppukisan viiden joukkoon venymisen vuoksi kohtuullinen tulos, mutta edelleen koko kisa -paketti ei ole muiden huipputiimien kanssa samalla tasolla ja tulokset tulevat enemmänkin straagisten tuotelmien tekeminä. Etenkin Biffle ja toista vuottaan ajava Stenhouse Jr. ovat olleet ihan vastaantulijoina - autot hädin tuskin tänäänkään kääntyivät tai tulivat ulos kaarteissa ilman että peräpää olisi mennyt edeltä.

Mitä aikasemmin kirjoittelin Jeff Burtonista, niin mies ajaa siis tosiaan tällä kaudella osa-aikaisesti MWR:n kolmatta autoa, eli #66. Tällä tallilla on vain vaihtuva kuski, että pari eri kuljettajaa ajaa tiimin autoa tällä kaudella Burton mukaan laskettuna. Ajoikin tänään hyvän kisan tuon auton ratissa, että oli johtokierroksella kärjen kanssa ja sijalla 17:sta maaliin. Tuon organisaation autot ovat toisinaan myös erittäin laadukkaita, mutta vielä pitkäjänteisyys on löytymättä.

Taisit olla tuolloin se hahmo joku juuri kirjoitteli Jarrett nimimerkin takaa. Itse puolestaan olen kauan ollut näistä vakituisemmmista kuljettajista AJ Allmendingerin fani.
Kyllä, sama mies kyseessä, että nyt löytyy jälleen aikaa kirjoitella tänne. Pitkä tauko tuli täällä, mutta nyt on kirjotelmiin päästy NASCAR:in osalta. AJ Allmendinger on erittäin pidettävä tyyppi ja hyvä rattimies, joten mukava kannatettavakin varmasti. #47 JTG-Daughertyn auto on keskikastin kalustoa, mutta parhaimpia siinä kastissa, että hyvänä kisaviikonloppuna tiimillä on mahdollisuus ihan top-5 suoritukseen. Pitää tietysti myös muistaa, että kyseessä on vain yhden auton organisaatio.

Ensi viikonloppuna Bullringiä, eli Bristol tulossa gladiaattorikolosseumilta parhaimmillaan 160 000:n katsojan katsellessa paikan päällä kunnon lyhytrata räminää, josta ei äksöniä puutu.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
NelonenPro:lla käynnissä NASCAR-lähetys, joka alkoi Bristolissa Suomen aikaa klo. 18:30. Sade on vain viivästyttänyt kisan alkua, ja vaikka tutka näytti jo eilen kokopäiväistä sadetta, niin nyt on tauonnut ja tutka lupaa hyvää iltapäivälle (onneksi). Rataa kuivataan ja kuskiesittelyt ovat jo menossa - paikallista aikaa n. 3 pm:n aikoihin tai vähän jälkeen pitäisi vihreän lipun heilahtaa, eli noin puolisen tuntia enää jännittelyä ennen kuin maailman nopeimmalla puolimaili-kolosseumilla äksöni alkaa.

Hamlin on paalulla ja on hienoinen suosikki kisassa, kun lauantaiharjoituksissa auto tuntui käyttäytyvän juuri miten halusi. Rata on tietysti nyt vihreä ja erittäin liukaspintainen, että vasta puolivälissä kisaa tullaan ne vahvimmat näkemään. Harvick lähtee erittäin takaa liikkeelle, mutta eiliset harjoitukset olivat hyvät kuten myös tallitoveri Ku. Buschilla. Toivottavasti menee hyvin ja maltillisesti, etenkin kun takaa lähtee ja automassoihin juuttuminen on Bristolissa todella yleistä.

Greg Biffle, Danica Patrick ja Kyle Busch vara-autoissa perjantain ensimmäisten harjoitusten kolareista. Myös Matt Kenseth osui seinään, mutta ei tarvinnut vara-autoa.

Alkuseremoniat käynnissä ja rata jo kuiva. Toivottavasti tulee hyvä kisa ja varmasti tapahtumarikas on.

Nyt katsomaan.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
125/500 kiekkaa ajettu -> sade -> punalippu. Juuri kun lötkähdin tähän aloilleni seuraamaan kisaa.
Ei vissiin sada enää, onkos tietoa milloin kisa jatkuu, tai sääennusteista?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Uskomattoman huono tuuri ollut sarjan alulla tänä vuonna säiden kanssa. Jokohan jenkitkin uskoo että ilmasto on muuttumassa.
Tuskin hirveän kauaa enää kestää uuteen starttiin.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kyllä on sateista ollut alkukaudesta, mutta ensi viikonloppuna ei pitäisi olla niin suuri vaara, kun näytelmä jatkuu Kalifornian Fontanassa.

Rataa jälleen kuivataan (pian valmista) ja kyllähän tuo tutka lupaa taas sellaista lentotukialuksen kokoista vanaa Bristolille kaiken ohittavan vihreän sadepilven keskelle. Onneksi kuivaaminen tapahtuu nopeasti lyhytradoilla, kun ei ole niin paljon lääniä putsattavana/kuivattavana. Daytonassa kun oli sadetta kisapäivänä, niin silloin meinasi jo ajatella pessimistisesti, kun kuivattavaa ratapintaa on niin paljon. Onneksi se kääntyi hyvin.

Itse kisa on 1/5:n jälkeen ollut erittäin vauhdikas, ja hyvin Harvick myös pääsi takaa nousemaan - auto on todella nopea. Johnsonin taktiikka ei purrut kovinkaan hyvin, että pääsi kärkeen varikolta vaihdettuaan vain toisen puolen renkaat, mutta vähän ajan päästä toisena ollessaan osa kamppeerikulmassa tai rengaskaaressa rikkoi eturenkaan; JJ on nyt kolme kierrosta kärjestä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kisa jatkuu!!! Myönnän että viimeksi sanomani "varmaan jatkuu pian" ei ihan pitänyt paikkaansa...
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kisa saatiin jatkumaan, mutta myös meni vielä tovi tuosta kun itse ilmoitin kaiken olevan radalla valmiina, että sade yllätti silloinkin. Kuskithan olivat jo autoissaan silloin valmiina, ja taas meni miltei pari tuntia aikaa kun vihreä heilahti - erittäin turhauttavaa kuskeille ja faneille, mutta ratahenkilökunta teki hienosti työnsä noissa olosuhteissa ja kisa saatiin käyntiin! :)

Carl Edwards korjasi potin ja kaksoisvoiton varmisti Stenhouse Jr. joka tuli toiseksi. Paljon kritiikkiä alkukaudesta saanut organisaatio kyllä pesi kertaheitolla kasvonsa, myös lupaavan Stenhouse Jr:n toinen sija oli todellinen lottovoitto. Ei mitään näyttävää harjoituksissa, aika-ajoissa eikä vielä kisan puolivälissäkään, mutta sitten tapahtui. Ilmeisesti Roushin autoissa vaan on se perusongelma, että tehtaalta kisaviikonlopulle tehdyt rungot ja osat vaativat vain paljon enemmän säätämistä kuin monen muiden organisaatioiden autot, jotka ovat valmiimpia pohjaltaan radalle kun radalle, kun taas RFR:n autot pitää hioa pitemmän kaavan mukaan valmiiksi, jotta ne sitten tulevat ajettavemmiksi pikkuhiljaa. CD:lle voitto oli uran 22:s ja tuli aika näyttävästi lopussa, kun oli viimeisillä kierroksilla edellä miltei kolme sekuntia, joka oli erona seuraavaan päivän suurin.

Edwards ei käynyt lainkaan varikolla, kun tuo ratkaiseva pysähdys tehtiin keltaisen alla muutama kymmenkierrosta ennen loppua. Tuolla pysähdyksellä Harvick otti neljä rengasta ja eteen pääsi muutama kuljettaja, jotka ottivat vain toisen puolen renkaat. Harvick johti hienosti kisaa ennen tuota pysähdystä. Kun oli selvää, että Harvick oli muutenkin kisan loppupuolella ollut se kuski päihittää ja vielä tuoreilla renkailla, niin kisa oli tarjolla hopeatarjottimella jos pääsee puhtaasti ohi edessäolijoista... Mutta kuinka ollakkaan, niin tekniikka petti jälleen samassa tilanteessa kuin Las Vegasissa, eli kisan lopussa ja voittotaistelun ollessa käynnissä.. :wall: Kone hajosi sauhun säestämänä ja auto seinään ja liekkiä konepellin alta; siihen öljyvanaan myös McMurray ja Keselowski ajautuivat, että kummallekkin tuli vahinkoa kun osuivat toisiinsa. Tehoa ja vauhtia KH:n autossa on ajaa voitosta joka viikonloppu, mutta nyt vain pitää se tekniikka saada kuntoon.

Mainittavaa oli tuo Aric Almirolan ja Marcos Ambrosen sijoitukset Petty Enterpriselle, eli 3:s ja 5:s. Todella piristävät sijoitukset legendaariselle autolle numeron pohjalta ja kuskille, joka mahdollisesti lähtee takaisin Ausseihin jollei tänä vuonna tule parempia tuloksia; tämä lupaa kuitenkin jo paljon parempaa ainakin lyhytrata-paketin pohjalta. Myös Tony Stewartin 4:s tila oli huippusaavutus, että lupaa Tony Stewartin olevan joltain osa-alueilta jo kärkivauhdissa, että sitten kun mies pääsee 100% kuntoon niin voi saavuttaa aivan mitä vain, jos kalusto pysyy kunnossa läpi kauden.

Tuo viimeinen keltainen oli aikamoinen jysäys kaksi kierrosta ennen loppua, joka myös päätti kisan. Ensinnäkin kun se tuli, niin kisajohdolta ei tullut mitään syytä keltaiselle ja jo aikanaan Tony Stewartin kovasti kantaa ottamiin järjestettyihin/tekaistuihin keltaisiin meinasi olla väkisinkin mielessä - ei syytä minkäänlaista, että ei edes romua tai roskaa radalla. Sade osui kuitenkin juuri paikalle keltaisten jälkeen ja moni varmasti mietti sen johtuvan siitä; näin ollen myös mediamylläkältä vältyttäisiin. Itsekkin päädyin siihen tulokseen, että sateesta oli pakko olla kyse, tai selostamonkin mainitsema vika laitteistossa. Nascarin kotisivuilta kuitenkin selvisi kyseessä olleen vahinko, eli lippumies oli nojannut lipputasanteella ylikytkentänappia kohden, jota ei oltu suojattu tarpeeksi hyvin, ja joka oli sitten sytyttänyt keltaisen radalla. Kisajohto ainostaan käyttää keltaisia vaaravaloja, kun siihen on syytä ja lippumiehet käyttävät keltaista lippua sen jälkeen. Tuo ylikytkentänappi on vain hätävarana lipputasanteella, että jos kontrollista ei saada sitä toimimaan, niin tuolta kohdalta se käskystä voidaan painaa päälle. Tuohan mentiin ruutulipulle keltaisen alla, kun sade oli kastellut radan ja ei enää "green-white-checkered" -lisäaikaa varten sitä alettu putsaamaan.

Ensi viikonloppuna tosiaan Fontanassa jatketaan, eli Kalifornian lämmössä. Ei pitäisi nyt olla niin suurta sadevaaraa :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Missä Indianapolis? Vai ajetaanko tuo Coca-Cola-kisa Indyssä?
Tässä taisi mennä Indy ja NASCAR sekaisin :wink:

NASCAR on ajanut Charlotten 600 mailisen tuona päivänä vuosikymmeniä jo. Se on Indy 500:n haastajaksi luotu tapahtuma, jota on ollut olemassa vuosikymmeniä jo. Indianapolisissa NASCAR ei ole kovin perinteinen vieras, joskin sekin kalenterissa on Brickyard 400:n muodossa.

Muuten, tänä vuona Kurt Busch meinaa vetäistä double dutyn eli sekä Indy 500 että Charlotten 600 samana päivänä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tässä taisi mennä Indy ja NASCAR sekaisin :wink:

NASCAR on ajanut Charlotten 600 mailisen tuona päivänä vuosikymmeniä jo. Se on Indy 500:n haastajaksi luotu tapahtuma, jota on ollut olemassa vuosikymmeniä jo. Indianapolisissa NASCAR ei ole kovin perinteinen vieras, joskin sekin kalenterissa on Brickyard 400:n muodossa.

Muuten, tänä vuona Kurt Busch meinaa vetäistä double dutyn eli sekä Indy 500 että Charlotten 600 samana päivänä.
Coca-Cola 600 on vuoden maratoonitapahtuma NASCAR:issa, joka kalenterissa on tosiaan se vuoden pisin kisa. Daytona 500 on NASCAR:in yksittäisistä kisoista suurin ja Indy 500:sen kanssa kilpasilla, kun puhutaan kauden suurimmasta yksittäisestä kisasta Amerikassa.

Parikymmenvuotinen ura Indianapolisissa on NASCAR:issa ollut kauden suurimpia kisoja Daytonan jälkeen, johon kuuluu myös tosiaan tuo Charlotten Coca-Cola 600 toukokuulla.

Kurt Busch meinaa ottaa kaksoisviikonlopun, meinasi jo viime vuonna, mutta jäi tekemättä. Penske voi mahdollisesti auton antaa käyttöön tuota kisaviikonloppua varten, jos Indyssä käy poikkeamassa.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nämä mauttoman leveät ovaalit on kyllä tylsimpiä mahdollisia katsoa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Voi hitsi, olisi pitänyt tulla täällä poikkeamaan aikaisemmin niin olisi voinut katsoa parempaa streamiä; tuo mistä katsoin niin takkuili ja takkuili, mutta ainakin pysyi joten kuten kasassa kisan loppuun.


Nämä mauttoman leveät ovaalit on kyllä tylsimpiä mahdollisia katsoa.
Tuo vanha ratapinta mahdollistaa Fontanassa jopa viiden auton rinnakkain ajoa kurveissa samalla lailla kuin Michiganissa, kunnes ennen uudelleen päällystämistä, jolloin tämä saman pituuden omaava ovaali muuttui 2-linjaksi ja tiiviiksi. Hyvä kisa oli Nationwidessa, että hieno lopputaistelu, josta superlupaus Kyle Larson vei voiton - pystyi päihittämään Cup-kuskit (vaikka on sitä itse, vasta ensimmäistä vuotta) joka on kova, kova sana.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Voi hitsi, olisi pitänyt tulla täällä poikkeamaan aikaisemmin niin olisi voinut katsoa parempaa streamiä; tuo mistä katsoin niin takkuili ja takkuili, mutta ainakin pysyi joten kuten kasassa kisan loppuun.
Suosittelen Racefansonlytv:tä, sieltä itse jokaisen kisan olen katsonut.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Myönnetään että ihan lopussa oli tiukahkoa tiimellystä. Muuten sanoisin että juuri NW-autoilla korostuu näillä ylileveillä radoilla se ettei
ole jerkkua ja vauhtia Sprint cupin malliin. Ajaminen vähän liian "helppoa" ja näin sitten helposti tulee sellaissta staattista ajelua.
 
Ylös