ARCA / NASCAR 2014

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Pitää tosiaan jatkossa tuota streamiä käyttää, kun katselee lava-autoja tai Nationwidea. Mukava katsoakkin laadukkaampaa livekuvaa ilman pelkoa siitä, että koska pätkäisee tai näyttäisi "still-kuvia" peräjälkeen sieltä täältä :)

Tuo on aivan totta, että Nationwidessa on näillä ovaaleilla juuri se pieni ongelma kun pakka venyy uusintastartin jälkeen parinkymmenen kierroksen verran, niin itse renkaan kulumisetkaan eivät tule samalla lailla esille kuin kuninkuusluokassa. Ainoastaan mitä yleisemmin keltaisia tulee NW:ssä Auto Clubilla juuri nuorempien ja kokemattomien kuskien virheistä. Tuo tehoero ja autojen tekniikka on sen verran erilaista, mutta käy ihan hyvin harjoituksesta sunnuntaille Cup-kuljettajille, ja voitto tulee miltei 100% varmuudella (riippuen kuin monta muuta huippua on Cupista mukana) kun sen verran valovoimaisia ovat verrattuna alasarjan omiin kuskeihin - muutamia lahjakkuuksia kuitenkin aina silloin tällöin tulee esille.

Itse sarjan kuskejen eliittiin kuuluvat juuri nämä entiset Cupin miehet, jotka eivät sopimusta saaneet enää kuninkuusluokasta niin ovat lähteneet hakemaan uutta vauhtia uralleen Nationwidesta mm. Elliott Sadler ja Regan Smith, jotka ovat Cupissa päässeet voittajan ympyrään.

Mutta itse Iso-Show käynnistyy tänään kello 20:30 ja vihreä heilahtaa Kaliforniassa signaalina polkimen painamisesta tiskiin pitkällä Fontanan pääsuoralla n. klo 21:15! Tuo tulee telkusta tänään peräti kolmelta kanavalta: NelonenPro:lta, Viasat Sportilta ja Viasat Sport HD:ltä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
klo 21:15! Tuo tulee telkusta tänään peräti kolmelta kanavalta: NelonenPro:lta, Viasat Sportilta ja Viasat Sport HD:ltä.
Just monet muut tarpeelliset kanavat melkein löytyvätkin, mut näitä ei itselläni ole.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1416
Sijainti
Home
Entinen Champ Car kuljettaja Andrew Ranger jatkaa tuttuun tapaan NASCAR Canadien Tire sarjassa, Mopar tiimin väreissä. Hän saa täksi vuodeksi kovan vastuksen kun jenkeissä kauan Open Wheel sarjoissa ajanut Alex Tagliani kiertää sarjan kokonaan 22 Racing/Driver Motorsport Partner kalustolla.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Siellä on studiossa oikein California-meininkiä kesäpaitoineen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Noin 107. cauton menossa. Renkaita puhjennut IHAN HYVIN.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tiedä mikä tilanne nykyään mutta aikoinaanhan ollut juttua siitä kuinka Nascar-renkaat ei ihan mitään viimeisintä tekniikkaa ole.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Oh jeezus!

Olipahan kisan loppu. Ky. Busch ja kauden viides voittaja.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kylläpä tosiaan oli kisa. Keltaisia riittämiin, rengasrikkoja, seinään osumisia ja yhteenottoja radalla.

Kyle Busch selvisi tuosta mylläkästä ja vaikka auto ei paras mahdollinen ollut melkeinkään koko kisan ajan, niin lopun tapahtumarikkaudet antoivat uusintastartissa mahdollisuuden ajaa voitosta ja hän sen tilaisuuden käytti, kun auto oli parhaimillaan juuri lyhyillä, muutaman kierroksen stinteillä. Kisahan päättyi lisäajalla, eli paras mahdollinen Kyle Buschille. Todella upeasti Kyle Larson oli toinen ja haastoi Buschia ihan viimeiseen kurviin saakka ennen ruutulippua. Ku. Busch oli kolmas ja sai SHR:llä vihdoinkin itselleen sen kauden ekan top-5:n, Tony Stewart jatkoi top-5 suorituksiaan oltuaan nyt toista kertaa peräkkäin viiden parhaimman joukossa oltuaan nyt viides. Paalulta startannut Matt Kenseth oli neljäs ja mainitsemisen arvoista oli A.J Allmendingerin kahdeksas tila, joka oli #47 tiimille paras aikoihin, joten lupaa hyvää seuraaviin kisoihin.

Sam Hornish Jr. sai tietää puoli tuntia ennen starttia, että tulee korvaamaan ainakin tässä kisassa Denny Hamlinia, joka joutui terveydellisistä syistä jättämään kisan väliin ja käymään sairaalareissulla tulehduksen vuoksi. Hamlinilla nyt toinen vuosi peräkkäin kun Fontana on ollut hänelle tekemässä negatiivista käännettä kauden aikana: viime vuonna kolari kisan viimeisellä kierroksella ja selkänikamamurtuma (poissa neljää kisaa), nyt vuorostaan ennen kisaa todettu tulehduksellinen syy ja ei tietoa vielä sairasloman pituudesta, jos sellainen tulee. Toivottavasti Hamlin toipuu nopeasti ja palaa pian takaisin auton rattiin!

Rengaskatastrofi kuitenkin melkeinpä pääotsikot varasti. Goodyearin renkaat ovat itse asiassa toimineet viime kaudet erittäin hyvin, ja tuo huima parannus tapahtui juuri tuon parin vuoden takaisen Brickyard 400:n jälkeen Indianapolisissa, jossa NASCAR päätti ennen kisan puoliväliä, että kisa ajetaan loppuun suunnitelluilla keltaisilla n. 15 kierroksen jaksoissa (muistaakseni) koska rengasrikkoja ja keltaisia oli koko kisan alkujaksolla roppakaupalla juuri tuon kierrosmäärän tultua vastaan - eli eivät kestäneet pitempään ja keltaisilla taattiin sama mahdollisuus kaikilla käydä samaan aikaan vaihtamassa renkaat tuoreimpiin. Tuosta otettiin niin paljon opiksi, että rengastyyppi on ollut erittäin kestävää ja suurimmat määrät rengasrikkoja viime vuosina on tietyissä kisoissa ollut vain aivan muutamia, jotka on johtuneet auton säädöistä renkaiden päälle sen liialti käydessä tai lyhytradoilla, kun kontakteja/hankausta tapahtuu toisen auton kanssa. Lyhytradoilla tuo renkaiden lössähtäminen on sen takia erittäin yleistä, mutta ei kuitenkaan merkki renkaiden heikkoudesta.

Lauantain harjoituksissa oli jo iso määrä renkaiden rikkoutumisia, mutta Goodyear ilmoitti sen olevan vain kiinni autojen asetuksissa, koska täksi vuodeksi NASCAR antoi pelivaraa kamppeerikulmien kanssa, joka oltaisiin helpostikkin voitu lyhyellä matematiikalla yhdistää näihin rengaspintojen kuorioitumisiin, kun vanha ratapinta luisteluineen tekee muutenkin oman osansa siitä. Itse eilisessä kisassa sitten sama trendi vain jatkui; takasuoran pomppuisuus ja kurvejen keskusta, sekä ulostulo, jossa auto luisuu leveästä radasta huolimatta todella lähelle seinää (suuri nopeus, vanhempi päällyste) niin oli ratkaiseva tekijä. Noin parikymmentä näitä tapauksia samasti syystä joka on paljon ja liikaa. Nykyään useasti kumiseokset ollaan tehty GY:n toimesta juuri suurta downforcea omaaville radoille, joissa on uusi päällyste. Siksi kun muutaman kerran kaudessa ajetaan vanhemmilla ratapinnoilla (mm. California & Atlanta) niin voi tulla näitä probleemeja.

Kevin Harvick koki tuon kahteen kertaan, ensin kisan alussa ollessa kolmen joukossa ja myöhemmin, kun hän oli tehnyt hienon nousun takaa jälleen kolmen joukkoon. Oli tuossa vaiheessa radan nopein kuljettaja Jeff Gordonin kanssa pidemmillä juoksuilla. Nyt sentään maaliviivan yli päästiin, mutta 4 kierrosta kärjestä (ensimmäisestä selvisi ilman kierroksia kärjestä, kun heilahti keltainen ja sai korjaukset tehtyä jäämättä kierrostakaan, mutta toisesta kerrasta ei heilahtanut, niin korjaukset vihreän lipun alla) :nope: Kyllä meni taas top-3/top-5 suoritus ja juuri kun näytti hyvältä; etenkin myös voiton suhteen. Tekniikkapuolen peikkoja ollut parissa viime kisassa, ja tällä kertaa iski Goodyear-peikko, joka tussautti saman paikan autosta kahteen otteeseen, kun epäonni ei ollut vielä tarpeeksi ekalla kerralla, niin tälläinen tulee sitten kahteen kertaan ettei vain voitosta ajeta.. Noh, uudet eväät reppuun ja kohti Martinsvilleä joka on KH:lle ollut vuosien saatossa ihan hyvä rata - toivottavasti nyt myös suopea ja onni kääntyy. Toisinaan tulee mieleen niitä aikoja mitä Johnsonilla on aina välillä ollut: on viikosta toiseen kärkikahinoissa, mutta mitä ihmeellisimmistä syistä sitä voittoa ei tullut. JJ on kuitenkin ennemmin tai myöhemmin voittanut noissa tilanteissa ja sitten niitä voittoja onkin tullut tasaisesti, sekä usein. Toivottavasti KH:lla alkaa auto kestämään niin se kuinka hyvä tiimi on kyseessä tulee juuri silloin esille.

Jimmie Johnson teki jälleen sitä, minkä takia #48 tiimiä voi ikinä laskea pois laskuista. Lauantaina harjoituksissa vaikeuksia ja pieniä harppauksia parempaan, mutta tällä mittapuulla "vain" top-10 auto - parhaimmillaan. Yön aikana Chad Knaus teki loitsut ja magiat autolle ja siinä sitä taas mentiin kärjessä kohti kuudetta Auto Clubin pystiä, sekä johnsonmaniamaisesti putsataan pöytä puhtaaksi kriitikkopalkinnoista. Mutta se rengas vain petti myös JJ:n autosta ja hän jäi lopulta sijalle 24. -1 kierrosta kärjestä, keltaista ei tullut tuosta niin oli vihreän alla varikolla.

Ensi viikolla jatketaan Nascarin lyhimmällä radalla, eli Martinsvillessä, jossa keltaisväritteinen kisa tulee varmasti. Erittäin haastava paikka, ja myös todella paha jarruille. Kolareita tulee paljon, kun kurveihin tulot vastaavat aivan moottoriradoilta tuttua hyökkäävää kulmaa ja -kääntöä. Pari vuotta takaperin tuolla melkein rikottiin vuoden 2005 Coca-Cola 600:n ennätys keltaisissa, kun lippu oli heilahtanut yli parikymmentä kertaa ja taisi yhden lipun päähän jäädä. Tuossa kun letkat yhdistyvät, niin tila loppuu todella nopeasti kesken. Mutta sitä kisaviikonloppua jännityksellä odottelemaan :)
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jenkit puhuivat että suurin syy rengasrikkoihin oli liiallisen camberin(tai sinne päin...) ohella se että tiimit
riskeerasivat liian pienillä paineilla. Goodyear oli sanonut että alle 20psi(edelleenkin sinne päin...) ei saisi mennä
ja tiimit silti meni.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jenkit puhuivat että suurin syy rengasrikkoihin oli liiallisen camberin(tai sinne päin...) ohella se että tiimit
riskeerasivat liian pienillä paineilla. Goodyear oli sanonut että alle 20psi(edelleenkin sinne päin...) ei saisi mennä
ja tiimit silti meni.
Tälläista puhetta oli kyllä tuossa kisan jälkipuinneissa, että voisi pitää paikkansa. Kilpailutirehtööri Robin Pemberton ilmaisi tämän saman, että jos käyttövaraa on kamppeerikulmilla, niin ei saisi omaksi ikäväksi kuitenkaan kuluttaa niitä renkaita tuolla liiallisella kallistuksella. Pienemmät paineet, enemmän pitoa, mutta se tosiaan riskerattiin hyvinkin mahdollisesti vain liian tiukilla kallistuksilla, joka rikkoin pehmeämmän renkaan äkkiä. Suuremmat ilmanpaineet olisi ollut vain se oikea vaihtoehto parempaa kestävyyttä ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Speed Popularin toimittaja Matt Weaver oli keskustellut Martinsvillen varikolla Marcos Ambrosen kanssa ja kysynyt häneltä voisiko NASCAR kalenteriin tulevaisuudessa tulla briteistä Rockingham Motor Speedway mukaan, niin Ambrosen oli tyrmännyt ajatuksen, sillä rata kuulemma liian huono. Ambrose sanoi lopuksi että EuroSpeedway Lausitz ja Twin Ring Motegi ovaalit olisivat paremmat vaihtoehdot heidän kansainvälisiksi kisoiksi.

Tänään Camping World Truck sarjan kisa Martinsvillstä klo: 20:30, stream http://www.racefansonlytv.com/ siellä sataa vettä, eli ei välttämättä ihan heti ajeta
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Martinsville käynnissä ja heti tapahtuu. Ei kyllä ole mikään suosikkirata tämä, itselle simuissakaan. Jotenkin nämä litteät ovaalit ei innosta.
edit. Ja kuulemma eiliseltä peruttu Trukkikisa ajetaan ilmeisesti cupin perään. Täytyy sitten tsekata josko Racefanista näkyisi.
 
Viimeksi muokattu:

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Martinsvillen kisa alkanut, ja heti saatu yksi liikenneruuhka aikaiseksi. Streamit löytyy vaikka Firstrow:n kautta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Heh, Brad. :D:eek:

Ambrose johtaa. Tästä on tasan yksi suunta.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Hyvä kisa kyllä jo tähän asti. Formula oli tosi kuivaa, tätä taas katsoo mielellään.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olihan tosiaan kisa Martinsvillessä, ja johan sitä vähän alkuunsa odottelikin sen olevan trilleri vihreästä ruutulipulle. Keltaisennätys tehtiin toistaiseksi tälle vuodelle, eli 14 cautionia kaiken kaikkiaan.

Kurt Busch otti todella hienon voiton SHR:lle ja millä tavalla. Hän päihitti nyt kaverin, jolle hän on aikaisemmin myöntänyt häviämisen olevan aina se katkerin pala kisan jälkeen joka vastaan tulee, mutta eilen päihitti Jimmie Johnsonin voittokamppailussa ja vielä Martinsvillessä. Kurt Busch on eliittikuskistatuksen omaava kuski ollut aina Nascarissa, kuten samalla lailla hänen pikkuveljensä Kyle Busch; kummatkin ovat erittäin lahjakkaita auton ratissa ja voivat ajaa voitosta vaikka auton säädöt olisivat jääneet keskitasoisiksi. Nyt veljekset ovat ottaneet kahdesta viime kisasta voitot peräjälkeen.

Erityisesti Kurt Buschista huomaa, että kuinka suuren harppauksen hän on ottanut henkisellä puolella, ja erityisemmin hermojen hallinnassa. Kuinka monesti 2000-luvulla on nähty näitä kuuluisia hermojen räjäytyksiä toisiin kuljettajiin, tiimiin tai vaikka vain auton hallintaan. Ja näitä riittää mm. Jimmy Spencerin kanssa taistelu radalla ja sen ulkopuolella KB:n uran alkuvaiheessa, joka tiivistyi tuohon nyrkin heilautukseen Michiganin kisan jälkeen, Tony Stewartin kanssa taistelu vuonna 2007, joka Doverin ensimmäisellä kalenterikisaviikonloppuna päättyi nyrkin iskuun Nascarin kisajohdon trailerissa sekä tuo taistelu Jimmie Johnsonia vs. monessa kisassa vuonna 2011, jolloin sekä Poconossa, Sonomassa ja Richmondissa (tuossa kisassa oli jo sitten kostomentaliteetti mukana) oli ongelmia näillä kahdella. Richmondin kisan jälkeen jahtikuskit oli selvillä ja siitä seurasi tuo kaikkien kahdentoista kuskin lehdistötilaisuus. Siellä KuBu repi lehdistöpapereita haastatteluiden jälkeen, jotka oli hänen ja JJ:n tilanteeseen liittyviä :)

Kaksi kertaa urallaan nämä radalla ja sen ulkopuolella olleet tapahtumat ovat maksaneet KuBulle tallipaikan: ensin 2005-kauden jälkeen joutui jättämään Roushin #97 auton (jolla vuotta aikaisemmin Busch voitti ekan Cup-mestaruutensa ja kaikkien aikojen ensimmäisessä Chasessa) ja vuoden 2011 jälkeen vapautettiin Penske Racingin #22 auton kuskina. Tuona 2011-kautena tuo Kurt Buschin tempperamenttisuus ei pysynyt lainkaan aisoissa, vaan oli läpi koko kauden yhtä huutoa radiossa ja kisan jälkeen, joka huipentui tuohon kauden finaaliin Miami-Homesteadissa. Tuolloin Kurtilta hajosi vaihdelaatikko kisan ihan alkupuolella hänen oltua kärjen tuntumassa, kisa siinä ja kohti varikkoa keltaisten tultua. Siellä heilui keskisormi auton sisältä pitkin varikkoa, josta osansa sai myös paikalla ollut kunniavieras, Yhdysvaltojen Ensimmäinen Nainen, eli Michelle Obama. Tämän jälkeen haastattelu ESPN:n kanssa jäi tekemättä ennen kuin alkoikaan, kun KB ajoi verbaallisella päällekäymisellä ESPN:n haastattelijan ja kuvausryhmän tiehensä.

Näihin lähtökohtiin kun katsoo, niin intohimo kilpaurheilijalta ilmenee usein suuttumuksena ja kiukkuna, kun kaikki eivät mene niin kuin pitää - ja tuota on vaikea pitää aisoissa. Mutta nyt Busch on mennyt selvästi eteenpäin, ja tuo Brad Keselowskin kosto olisi muuttunut aikaisemmin takaisinmaksuksi ja kisan pilalle lyömiseen, mutta nyt KB piti hermot kurissa (siitä huolimatta, että kun ottivat BK:n kanssa yhteen niin ilmoitti kisan olevan siinä) ja tuon takaiskun jälkeen ajoi vielä voittoon, niin toivottavasti pitää jatkossa saman asenteen, jos samanlaisia tilanteita tulee ja ei sitä tiedä mitä lainkaan tapahtuu, kun pitää keskittymisen kisasuorituksessa kuten sunnuntaiehtoona nähtiin.

Kevin Harvick sai sunnuntaina nyt vihdoin ja viimein auton maaliin hienosti seitsemäntenä - myös oikeastaan vielä ihan puhtaalla kisalla, että ainostaan auton peräpäästä hajosi sellainen osa, joka hidasti varikkokäyntejä muita pidemmäksi. Auto kun nostettiin toiselta puolelta jackillä ylös, niin sitä joutui nostamaan enemmän, kun rengas nostettaessa jäi alemmas kuin muut ja näin ollen olisi tehnyt renkaanvaihdon vaikeaksi. KH:lle ei valitettavasti tuo viikonloppu mennyt ihan samassa kärkivauhdissa kuin muina kisaviikonloppuina tänä vuonna, että perjantain harjoituksissa oli vaikeuksia ja kun sade pyyhkäisi lauantain harjoitukset, niin tuunaukset jäivät todella vähälle ja sitä setupia joutui hakemaan kisan aikana enemmän ja enemmän. Siihen nähden kun katsoo, niin 7:s tila oli erittäin hyvä ja auto alkoi kisan edetessä pikkuhiljaa käyttäytymään paremmin :)

Denny Hamlin sai lääkäriltä luvan ajaa ennen Martinsvillen kisaviikonlopun alkua ja kyse oli ollut pienestä metallin palasta hänen toisessa silmässä, joka alkoi vaivaamaan ja joka hoidettiin kuntoon, eli ei mitään tulehdusperäistä. JGR:n suoritus jäi muuten vain kovin, kovin vaisuksi Nascarin lyhimmällä radalla, eli täysin vastakohtainen mitkä odotusarvot olivat. Kyle Busch aloitti paalulta, mutta ei kovinkaan hyvin käyttäytyvä auto vei hänet lopulta sijalle 14:sta, Hamlin vuorostaan oli vasta 19:sta ja Matt Kenseth sai jonkinlaisen päivän ja oli 6:s.

Muita mainittavia oli Marcos Ambrosen 5:s tila (häneltä odotettiinkin juuri tällä radalla paljon, koska rataprofiili on hänelle ovaaleista kaikista sopivin), AJ:n 11:sta tila (hyvää jatkoa viime kisaan) ja Dale Jr:n paluu kolmen joukkoon jo neljännen kerran tällä kaudella, eli oli kolmas. Jeff Gordonilta oli lupa odottaa paljon, mutta Nascarin lyhimmällä radalla tapahtui hänelle jo kisan alkuvaiheessa ne kuuluisat Martinsvillen vanhanaikaiset, eli edessä porukka ajautui toisiinsa kiinni jarruissa ja vähän matkan päässä ollut JG vuorostaan tuli kurviin normaalilla nopeudella, josta hän sitten kolautti edessä olevaan aika kovaa kun mitenkään ei olisi enää ehtinyt reagoimaan (toisen vauhti tupahtaa keskellä kurvissa täysin, kun ei pääse kaasulle niin perässätulija on sitten mosauttanut jo päin). Autoa hiottiin ajokykyisemmäksi koko päivän ja lopulta 12:sta tila ei ole yhtään hassumpi, kun ajatellaan kuitenkin vahingon määrää.

Ensi viikonloppuna Nascarin kuninkuus-sarja jatkaa Texasin todella nopealla puolitoista mailisella, eli ensimmäistä kertaa tänä vuonna voidaan jo vähän verrata mahdollisia suosikkeja, kun ensimmäinen 1.5 mailinen rata oli Las Vegasissa maaliskuun alussa - siitä saa jo vertauskohdan. Innolla kisaa odottelemaan! :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Speed Popularin toimittaja Matt Weaver oli keskustellut Martinsvillen varikolla Marcos Ambrosen kanssa ja kysynyt häneltä voisiko NASCAR kalenteriin tulevaisuudessa tulla briteistä Rockingham Motor Speedway mukaan, niin Ambrosen oli tyrmännyt ajatuksen, sillä rata kuulemma liian huono. Ambrose sanoi lopuksi että EuroSpeedway Lausitz ja Twin Ring Motegi ovaalit olisivat paremmat vaihtoehdot heidän kansainvälisiksi kisoiksi.
Nascarilla oli aikoinaan näitä ulkomailla ajettuja näytöskisoja, jotka kuuluivat tuohon pre-season thunderiin. Nimenomaisesti juuri Cup-tähdet kävivät esim. Suzukassa vielä ajelemassa ihan 90-luvun lopulla, joka kyllä soveltuu stock car:lle ihan mukavasti, että on haastetta, mutta on myös tilaa ajaa.

Mitä noihin ratoihin tulee, niin olisivat nuo ne aika todennäköisimmät vaihtoehdot ulkomaan kisoiksi. Näissä tapauksissa mitä luultavammin tullaan käyttämään Nationwide-sarjaa kokeilualustana eli jos vetää katsomoita täyteen ja kiinnostusta löytyy, niin silloin mahdollisesti löytyisi puitteet järkkäämään todella suuren luokan kisa tulevaisuudessa, eli kuninkuusluokan Sprint Cupin osakilpailu. Näin jos joskus Nascar laajentaa ulkomaille.

Martinsville käynnissä ja heti tapahtuu. Ei kyllä ole mikään suosikkirata tämä, itselle simuissakaan. Jotenkin nämä litteät ovaalit ei innosta.
Litteät ovaalit ovat aina omanlaisensa haaste Nascarissa, kun kuitenkin painavat autot ja vähän kallistusta, niin jarrubalanssi/-teho pitää olla aika ihanteellinen, että voi ajaa kurviin sisälle ja pitää auton pyrstö liiraamasta ylös. Vähän leveämmillä litteämmillä radoilla (New Hampshire & Phoenix) niin voi käyttää siitä ajolinjasta myös sitä ylempää linjaa, kun tilaa radalla on n. 2½ linjaa, eli voi mennä vähän keveämmin jarruilla mutta auto ei saa taas liirata ylös puhtaalta linjalta. Helposti juuri lyhytradoilla tuo perä lähtee kurvin keskellä liirtoon ja monesti tulee se spinni, kun auto ei alun perikään ollut balanssissa kurvin keskellä, niin siitä se lähtee kun kaasulla käy. Yliohjaavalla tai aliohjaavalla autolla on juuri suuri merkitys kuljettajan omasta näkökulmasta, että auto pitää vauhdin eikä hajoita renkaiden pintoja. Kaikista ikävin auto on juuri mikä puskee sisääntuloon ja liirtaa kaasulla ulos (tai toisin päin), eli mahdoton pitää linjalla.

Itsellä on myös Nascar-peleissä osoittautunut haasteeksi Martinsville, mutta kun saa rytmistä kiinni ja kaasu-/jarrupaikat löytyvät ilman että vekslaa liikaa, niin rata on mukava ajettava siihen saakka kun/jos säädöt ovat vieneet renkaista pidon ennen aikojaan, niin kurvin ulostulossa tullaan jo miltei perä edellä, eli ei voi lainkaan käydä kaasulla :eek:

Lyhytradoista itselleni mukavin ajettava on peleissä ollut Richmond, joka omaa jo ihan mukavan kallistuksen (superspeedwayn tuntua lyhytradalla). Kun saa auton pysymään alemmalla linjalla rataviivan vieressä niin on todella mahtava ajaa, kun auto ottaa kaiken irti pienestä kallistuksesta :)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Mitä noihin ratoihin tulee, niin olisivat nuo ne aika todennäköisimmät vaihtoehdot ulkomaan kisoiksi. Näissä tapauksissa mitä luultavammin tullaan käyttämään Nationwide-sarjaa kokeilualustana eli jos vetää katsomoita täyteen ja kiinnostusta löytyy, niin silloin mahdollisesti löytyisi puitteet järkkäämään todella suuren luokan kisa tulevaisuudessa, eli kuninkuusluokan Sprint Cupin osakilpailu. Näin jos joskus Nascar laajentaa ulkomaille.
Moni mutka radoista joita ei nyt ole kalenterissa, mutta aiemmin ollut niin Montrealin ja Autodromo Hermanos Rodriguesin haluaisin takaisin. Onhan toisinaan myös puhetta ollut että menisivät eurooppaan, esim Monzaan.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Moni mutka radoista joita ei nyt ole kalenterissa, mutta aiemmin ollut niin Montrealin ja Autodromo Hermanos Rodriguesin haluaisin takaisin. Onhan toisinaan myös puhetta ollut että menisivät eurooppaan, esim Monzaan.
Nimen omaan nuo kaksi olisi hyvä olla kalenterissa, ilman muuta. Etenkin nuo Notre-Damen taistelut ovat miltei jo legendaarisia ja todella viihdyttäviä olleet katsella, ja siellä myös kaikkien aikojen ensimmäistä kertaa Nascarin Nationwide-autot ajoivat sateella jonkun aikaa ennen kuin olosuhteet kävivät liian pahoiksi. AHR on myös loistavia taisteluja tarjonnut, erityisesti Jacques Villeneuven osalta, ja onhan hän totta kai myös hämmentänyt soppaa jo kotiradallaan Montrealissa samalla lailla.

Monza voisi olla erityisen ajettavakin, koska sopivat käännökset ja hyvät vauhdit, niin mikä ettei. Monet F1:sten kisat olen katsonut Monzasta sekä myös WTCC-sarjan kisoja sieltä, niin täydellisen soveltuva (ja toivottava) olisi myös isoille koppiautoille, ei mitään estettä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Tuli Seurattua NASCAR Toyota Mexico sarjan - Autodromo Hermanos Rodriguezin kisa streamilta kun se mahdollista http://www.nascarmexico.com.mx/streaming/, voittoon ajoi Telcel Racingin Daniel Suarez, ennen Luis Felipe Montanoa ja Sergio Perezin veljeä Antonio Pereziä.
 
Ylös