Olihan tosiaan kisa Martinsvillessä, ja johan sitä vähän alkuunsa odottelikin sen olevan trilleri vihreästä ruutulipulle. Keltaisennätys tehtiin toistaiseksi tälle vuodelle, eli 14 cautionia kaiken kaikkiaan.
Kurt Busch otti todella hienon voiton SHR:lle ja millä tavalla. Hän päihitti nyt kaverin, jolle hän on aikaisemmin myöntänyt häviämisen olevan aina se katkerin pala kisan jälkeen joka vastaan tulee, mutta eilen päihitti Jimmie Johnsonin voittokamppailussa ja vielä Martinsvillessä. Kurt Busch on eliittikuskistatuksen omaava kuski ollut aina Nascarissa, kuten samalla lailla hänen pikkuveljensä Kyle Busch; kummatkin ovat erittäin lahjakkaita auton ratissa ja voivat ajaa voitosta vaikka auton säädöt olisivat jääneet keskitasoisiksi. Nyt veljekset ovat ottaneet kahdesta viime kisasta voitot peräjälkeen.
Erityisesti Kurt Buschista huomaa, että kuinka suuren harppauksen hän on ottanut henkisellä puolella, ja erityisemmin hermojen hallinnassa. Kuinka monesti 2000-luvulla on nähty näitä kuuluisia hermojen räjäytyksiä toisiin kuljettajiin, tiimiin tai vaikka vain auton hallintaan. Ja näitä riittää mm. Jimmy Spencerin kanssa taistelu radalla ja sen ulkopuolella KB:n uran alkuvaiheessa, joka tiivistyi tuohon nyrkin heilautukseen Michiganin kisan jälkeen, Tony Stewartin kanssa taistelu vuonna 2007, joka Doverin ensimmäisellä kalenterikisaviikonloppuna päättyi nyrkin iskuun Nascarin kisajohdon trailerissa sekä tuo taistelu Jimmie Johnsonia vs. monessa kisassa vuonna 2011, jolloin sekä Poconossa, Sonomassa ja Richmondissa (tuossa kisassa oli jo sitten kostomentaliteetti mukana) oli ongelmia näillä kahdella. Richmondin kisan jälkeen jahtikuskit oli selvillä ja siitä seurasi tuo kaikkien kahdentoista kuskin lehdistötilaisuus. Siellä KuBu repi lehdistöpapereita haastatteluiden jälkeen, jotka oli hänen ja JJ:n tilanteeseen liittyviä
Kaksi kertaa urallaan nämä radalla ja sen ulkopuolella olleet tapahtumat ovat maksaneet KuBulle tallipaikan: ensin 2005-kauden jälkeen joutui jättämään Roushin #97 auton (jolla vuotta aikaisemmin Busch voitti ekan Cup-mestaruutensa ja kaikkien aikojen ensimmäisessä Chasessa) ja vuoden 2011 jälkeen vapautettiin Penske Racingin #22 auton kuskina. Tuona 2011-kautena tuo Kurt Buschin tempperamenttisuus ei pysynyt lainkaan aisoissa, vaan oli läpi koko kauden yhtä huutoa radiossa ja kisan jälkeen, joka huipentui tuohon kauden finaaliin Miami-Homesteadissa. Tuolloin Kurtilta hajosi vaihdelaatikko kisan ihan alkupuolella hänen oltua kärjen tuntumassa, kisa siinä ja kohti varikkoa keltaisten tultua. Siellä heilui keskisormi auton sisältä pitkin varikkoa, josta osansa sai myös paikalla ollut kunniavieras, Yhdysvaltojen Ensimmäinen Nainen, eli Michelle Obama. Tämän jälkeen haastattelu ESPN:n kanssa jäi tekemättä ennen kuin alkoikaan, kun KB ajoi verbaallisella päällekäymisellä ESPN:n haastattelijan ja kuvausryhmän tiehensä.
Näihin lähtökohtiin kun katsoo, niin intohimo kilpaurheilijalta ilmenee usein suuttumuksena ja kiukkuna, kun kaikki eivät mene niin kuin pitää - ja tuota on vaikea pitää aisoissa. Mutta nyt Busch on mennyt selvästi eteenpäin, ja tuo Brad Keselowskin kosto olisi muuttunut aikaisemmin takaisinmaksuksi ja kisan pilalle lyömiseen, mutta nyt KB piti hermot kurissa (siitä huolimatta, että kun ottivat BK:n kanssa yhteen niin ilmoitti kisan olevan siinä) ja tuon takaiskun jälkeen ajoi vielä voittoon, niin toivottavasti pitää jatkossa saman asenteen, jos samanlaisia tilanteita tulee ja ei sitä tiedä mitä lainkaan tapahtuu, kun pitää keskittymisen kisasuorituksessa kuten sunnuntaiehtoona nähtiin.
Kevin Harvick sai sunnuntaina nyt vihdoin ja viimein auton maaliin hienosti seitsemäntenä - myös oikeastaan vielä ihan puhtaalla kisalla, että ainostaan auton peräpäästä hajosi sellainen osa, joka hidasti varikkokäyntejä muita pidemmäksi. Auto kun nostettiin toiselta puolelta jackillä ylös, niin sitä joutui nostamaan enemmän, kun rengas nostettaessa jäi alemmas kuin muut ja näin ollen olisi tehnyt renkaanvaihdon vaikeaksi. KH:lle ei valitettavasti tuo viikonloppu mennyt ihan samassa kärkivauhdissa kuin muina kisaviikonloppuina tänä vuonna, että perjantain harjoituksissa oli vaikeuksia ja kun sade pyyhkäisi lauantain harjoitukset, niin tuunaukset jäivät todella vähälle ja sitä setupia joutui hakemaan kisan aikana enemmän ja enemmän. Siihen nähden kun katsoo, niin 7:s tila oli erittäin hyvä ja auto alkoi kisan edetessä pikkuhiljaa käyttäytymään paremmin
Denny Hamlin sai lääkäriltä luvan ajaa ennen Martinsvillen kisaviikonlopun alkua ja kyse oli ollut pienestä metallin palasta hänen toisessa silmässä, joka alkoi vaivaamaan ja joka hoidettiin kuntoon, eli ei mitään tulehdusperäistä. JGR:n suoritus jäi muuten vain kovin, kovin vaisuksi Nascarin lyhimmällä radalla, eli täysin vastakohtainen mitkä odotusarvot olivat. Kyle Busch aloitti paalulta, mutta ei kovinkaan hyvin käyttäytyvä auto vei hänet lopulta sijalle 14:sta, Hamlin vuorostaan oli vasta 19:sta ja Matt Kenseth sai jonkinlaisen päivän ja oli 6:s.
Muita mainittavia oli Marcos Ambrosen 5:s tila (häneltä odotettiinkin juuri tällä radalla paljon, koska rataprofiili on hänelle ovaaleista kaikista sopivin), AJ:n 11:sta tila (hyvää jatkoa viime kisaan) ja Dale Jr:n paluu kolmen joukkoon jo neljännen kerran tällä kaudella, eli oli kolmas. Jeff Gordonilta oli lupa odottaa paljon, mutta Nascarin lyhimmällä radalla tapahtui hänelle jo kisan alkuvaiheessa ne kuuluisat Martinsvillen vanhanaikaiset, eli edessä porukka ajautui toisiinsa kiinni jarruissa ja vähän matkan päässä ollut JG vuorostaan tuli kurviin normaalilla nopeudella, josta hän sitten kolautti edessä olevaan aika kovaa kun mitenkään ei olisi enää ehtinyt reagoimaan (toisen vauhti tupahtaa keskellä kurvissa täysin, kun ei pääse kaasulle niin perässätulija on sitten mosauttanut jo päin). Autoa hiottiin ajokykyisemmäksi koko päivän ja lopulta 12:sta tila ei ole yhtään hassumpi, kun ajatellaan kuitenkin vahingon määrää.
Ensi viikonloppuna Nascarin kuninkuus-sarja jatkaa Texasin todella nopealla puolitoista mailisella, eli ensimmäistä kertaa tänä vuonna voidaan jo vähän verrata mahdollisia suosikkeja, kun ensimmäinen 1.5 mailinen rata oli Las Vegasissa maaliskuun alussa - siitä saa jo vertauskohdan. Innolla kisaa odottelemaan! :ahem: