ARCA / NASCAR 2014

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Ovat sitten päässeet ajamaan kisan loppuun, Dale Earnhardt junnu voitti.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Siinä 03:n tienoilla tosiaan alkoivat jatkamaan. Laitoin boxiin tallennukselle ja nyt illalla katsoin. Hieno että Dale vihdoin voitti, kaverihan on ollut
kuin Aku Ankka, sama mitä tekee niin voittoja ei vain tule. Nyt sitten tuli.

Aikamoista sähläystä Dillonilta, kaveri taisi suoraan aiheuttaa 3 pileä kisassa. Voi olla että ei päätä silitetty kisan jälkeen.

Edit. tässä muuten mainio sivu jos haluaa katsoa kisat jälkikäteen. Itsekin katsoin Arcan
http://thelp2008.com/
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Viime yönä käynnistyi NASCAR Toyota Mexico sarja, voittoon Phoenixin ovaalilla ajoi Telcel Racingin Daniel Suarez, toinen oli Rodrigo Peralta ja kolmas Antonio Perez, jonka veli on F1 kuski Sergio Perez. Kisan maaliin tulo video: http://www.youtube.com/watch?v=9Yz7vp91SeQ
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kohta alkaa myös Motorsin puolella lähetys.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
No niin, nyt siellä sataa. Saa nähdä jatkavatko enää kun valtaosa kuitenkin jo ajettu. Ihmeellisesti sateen merkeissä
alkanut tämä Nasse-vuosi.

Vaikuttaa siltä että yrittävät saada kuivaksi ja ajaa loput ~40 kierrosta. Tosin uusiakin sadepilviä kuulemma
alueella nähty.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Oho, Morgan Shepherd päässyt kisaan.:D Sitkeästi jaksaa olla mukana.

Competition cautionit tulossa? Mikä lie syynä.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
En kyllä voi sietää sitä että nykyään annetaan ajaa radan ulkopuolelta. Vaikka olisi kuinka turvallisuuden takia
vedetty asfaltit niin ajaminen siellä pitäisi olla ehdottoman kiellettyä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
En kyllä voi sietää sitä että nykyään annetaan ajaa radan ulkopuolelta. Vaikka olisi kuinka turvallisuuden takia
vedetty asfaltit niin ajaminen siellä pitäisi olla ehdottoman kiellettyä.
Ei tuo NASCARin käytäntö, että kaikki käy, minua haittaa. Ennemmin näin, kuin niin että säännöissä kiellettäisiin viivan ylittäminen, mutta rangaistuksia jaettaisiin epämääräisesti. Mitä vähemmän tuomaristo puuttuu kilpailuun, sen parempi.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Siinä on vain se perusongelma että miksi sitten yleensäkään rajataan sitä rataa niillä viivoilla. Saman tien 500m halkaisija asfalttiympyrä jossa
kaikki ajaa missä haluaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Oho, Morgan Shepherd päässyt kisaan.:D Sitkeästi jaksaa olla mukana.
Hieno homma ja muutenkin historian kirjoissa vanhin kuski, kuka ikinä Nascaria ajanut, kova sälli, viimeks pääsarjassa voittanut 93 ja Busch seriessä 88.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tosin ainakin ystävämme jenkit(iRacingin foorumilla) puhelivat että sai paikan kisaan jollain "provisional"-hommalla ja
joku nuorempi ässä joutui tuon takia pakkaamaan kamansa vaikka aika-ajon mukaan olisi mukaan päässyt.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Pakko päästää mukaan ettei tuu syytettä ikärasismista? :D Isoisähän Shepherd vois monille näistä kuskeista olla..
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Shepherd näköjään jo OUT, näinköhän kunto loppui?

Edwards nousee. Jotenkin tuntuu, että aina kun oon Phoenixia kattonut, niin 99 on voittanut.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Saa nähdä olisiko juniorilla nyt ketsuppipullo Daytonan myötä auennut.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Terve kaikille palstalaisille! Ennen kuin mennään itse ketjun asiointiin, niin haluan pikaisesti kertoa muutaman sanan itsestäni ja miten päädyin Nascarin todella suureksi kannattajaksi.

Eli itse aloitin lajin seuraamisen vuoden 2006 finaalista Homestead-Miamista, jolloin JJ:n Lowe's ja Kobalt Tools "era" sai mestaruusvyyhdin alleen; samainen kisa oli myös JP. Montoyan debyytti Nascarin kuninkuusluokassa. Siitä eteenpäin olen nähnyt jokaisen kisan, joista muutaman tosin jälkilähetyksenä, ja seurannut muutenkin viikonlopun tapahtumia tiiviisti tietokoneelta.

Itse aikoinani vuosia takaperin kirjoittelin tänne foorumille Dale Jarretin fanina, mutta elämänkiireet ja opiskelu veivät sen verta aikaa etten ehtinyt kirjoittelemaan. Jarretin ura muutenkin päättyi pistekisojen osalta 2008 kauden viidenteen kisaan Bristolissa ja lopullisesti All-Star kisaan Charlotessa. Siitä eteenpäin seurasin lajia ilman ketään kannatettavaa kunnes sitten 2010 kaudella olin huomannut siirtyneeni Kevin Harvickin kannatusleiriin; ajotyyli (varma ja erittäin nopea) ja todellinen kilpailijan luonne tekivät hänestä suosikin. Hän on läpi vuosia tullut tunnetuksi nousujohteisista kisoista, ja etenkin nyt 2010-luvulla Harvickin keskiarvo kisaohitusten kohdalta on Cupin korkeimpia.

Mutta nyt Threadin asiaan, koska tälläinen mölötys ei ketään saa kuin ihmettelemään :)

Tuossa ylempänä olikin jo asiaa Mark Martinista, ja miehen ura tosiaan päättyi viime kauden finaaliin Homesteadissa. Hän antoi Nascarille monikymmenvuotisen uran (vielä aina pysyen kuninkuusluokassa), joten todellisesta tähdestä kysymys ja huipusta jonka taso pysyi aina korkealla - tätä kautta myös paikat hyvissä organisaatioissa.. Mutta ikä kuitenkin Markille tuli nyt omasta mielestä vastaan, eikä enää Daytona 500:sen voitto tai uran ensimmäinen Cup-mestaruus tuntuneet realistisilta, niin ura tuli päätökseen. Jälkimmäinen noista on kyllä sellainen saavutus uralle, että se tarvitsee nappiin koko tiimin suorituksen lähtien jo tehtaan kokoonpanosta. Daytona 500:sen voitto tarvitsee paljon onnea, hyvän superspeedway-paketin ja käyttäytyvän auton draftissa, niin sen voitto ei olisi vieläkään Markille mahdoton.

Myös Jeff Burtonin ura tuli mitä todennäköisimmin päätökseen, koska ottaen huomioon hänen veteraanistatuksensa, niin pysyminen RCR:n organisaatiossa olisi ollut prioriteetti, ja etenkin pysyminen kilpailukykyisessä organisaatiossa. Myllerrys tuossa tallissa tähän kauteen tultaessa oli kuitenkin niin suurta, että ainoastaan Paul Menard jatkaa tallissa tänä vuonna viime kauden kuskeista, kun Harvick siirtyi SHR:lle ja Dillon sekä Newman ovat tallin uudet kuljettajat. Nyt jos jotain Jeffille tarjotaan, niin nämä pikkutiimit ja joitain kisoja kiertelevät tallit ei varmasti tule hänelle kysymykseen. Bobby Labonten status muuttui osa-aikaiseksi, eli hän ajaa pienessä ja pippurisessa Phoenixin Racingin tiimissä #52-autoa Justin Allgaierin kokoaikaisen #51-auton tallikaverina.

Tätä kautta katsoessa, niin mitä uutta on tullut? Uusi aika-ajo systeemi, jossa yli 1.25 mailin ovaaleilla ajettaessa taistelu kelloa vastaan tapahtuu kolmessa osiossa - ja joukossa - joten tuo yksittäin radalla käynti on jätetty pois. Tuosta mailimäärästä pienemmillä radoilla ajetaan aika-ajot kahdessa osiossa; Suuremmilla radoilla ekan osion ollessa 20 minuuttia ja pienemmillä 30 minuuttia, ja siitä sitten eteenpäin osioittain aika synmetrisesti pienenee, samoin myös mukana oleva automäärä. Samanlainen systeemi miltei kuin Formula 1:ssä muutamaan pointtia lukuun ottamatta.

Sitten Chase for the Cup muuttui totaalisesti, eli kuusitoista kuljettajaa pääsee jahtiin, ja joka kolmen kisan jälkeen eliminoidaan neljä kuljettajaa aina pois; voitolla pääsee jahdissa suoraan seuraavalle kierrokselle ja loput jatkoon pisteillä. Pisteet lähtevät seuraavalle eliminaatiokierrokselle nollilta kaikilla jatkoon jahdissa selvityneillä, ja tippuneet laitetaan suhteutettuna samoille pisteille lopun lauman kanssa. Porkkana piileekin kuitenkin, kun jäljellä on enää neljä kuljettajaa toiseksi viimeisen kisan - Phoenixin - jälkeen, niin Homestead-Miamissa näiden kesken merkitsee vain se ketä mestaruuden pokkaa, että ketä tulee ensimmäisenä maaliin näistä - ei mikään muu. Eniten johdettuja kierroksia ei lasketa bonuspisteiksi tuossa kisassa, eikä yksikään johdettu kierros. Ainoastaan sijoitus.

Alkaneeseen kauteen. Dale Jr:n voitettua uransa toinen Daytona 500:nen ja Harvickin napattua hieno voitto Phoenixissä, niin he ovat myös varmoja jahdissa olevia, kun kuuttatoista eri voittajaa ei tule olemaan tänä vuonna, ja voitoilla suoraan annetaan paikat; pisteillä loput. Ottaen huomioon tuo Harvickin loistava talvitestivauhti uudessa tiimissä Stewart-Haas Racingillä sekä tallipomona oleva nero Rodney Childres, niin hyvin on asiat mallillaan. SHR:n teknikkaan kuuluu yhteistyönä Hendrickin koneet, niin ei se asiaa yhtään huononna. Kevin Harvick oli testeissä joka paikassa jossa testasi, niin radan nopein ja tekniikka noissa autoissa on muutenkin hyvää; etenkin Harvickin bravuuri, eli pitkät "long runit" on #4-autolla todella hyvällä mallilla - Phoenix hyvänä esimerkkinä, jossa KH meni siellä kaikkien aikojen voittotilaston ykköseksi viidellä voitolla: viimeisestä neljästä kisasta siellä KH on voittanut 3/4. Pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei alkukaudesta voi vielä tehdä, mutta ensi viikonlopun kisa Las Vegasissa näyttää vähän jo suuntaa eniten kisattavilta 1.5 mailien ovaalien kohdalta.

Tulokaskartelli on mielenkiintoista seurattavaa, kun Austin Dillon ajaa Richard Childress Racingillä takaisin tuotua #3-autoa Cupissa ja Kyle Larson tuli JPM:n tilalle EGR:lle #42-autossa. Myös mielenkiintoisia seurattavia ovat tosiaan, miten Michael Annett, Justin Allgaier ja Cole Whitt pärjäävät, mutta Dillon ja Larson ovat erittäin lupaavia ja hyvät autot alla, niin siitä kaksikosta toinen vie tulokaspalkinnon. Austinilla on etu organisaation puolesta puolellaan sekä hyvä tallipomo (viime kaudella Harvickia luotsannut Gil Martin) mutta Kylella on paljon potentiaalia omaava tiimi, jossa tänä vuonna voidaan saada hyviäkin tuloksia.

Myöhemmin pitää kirjoitella enemmän alkaneesta kaudesta, mutta nyt pitää alkaa tulostamaan tyhjää paperia ja kirjoittamaan kirjaa, kun meikäläisen palstalle kirjoitukset tuppaavat olemaan tälläistä :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös