Australian GP

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Observer sanoi:
Ens kesänä voikin hankkia hyvän rusketuksen kun ei tartte sunnuntain parhaita hetkiä viettää telkkarin ääressä. :rolleyes:
Paitsi jos on sattunut ostamaan MTV3:n formulapaketin. Joutuu katsomaan Schumin voittokulkua koko vuoden :D
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
pmv sanoi:
McLarenin kohdalla täytyy ihmetellä tiimin johtoportaan asennetta. Tiimistä tuli kerta heitolla f1-maailman suurin vitsin aihe ja ne vain jatkaa vitsiä selittämällä kaikenmaailman korjausstrategioista. Suoraselkäisempi johto olisi pyytänyt kannattajiltaan anteeksi.
Suurin vitsin aihe kun auto ei toiminut odotetulla tavalla? :rolleyes: Taitaa olla syytä odottaa kiltisti seuraaviin kisoihin ja katsoa rauhassa mikä auton suorituskyky on. Ensimmäisessä kisassa ei jaella vielä mestaruuspyttyjä eikä sen enempää prenikoita parhaasta autostakaan. Seuraava kisa voi keikauttaa vaa'an kokonaan päinvastaiseen suuntaan.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
jkjanne sanoi:
Suurin vitsin aihe kun auto ei toiminut odotetulla tavalla? :rolleyes: Taitaa olla syytä odottaa kiltisti seuraaviin kisoihin ja katsoa rauhassa mikä auton suorituskyky on. Ensimmäisessä kisassa ei jaella vielä mestaruuspyttyjä eikä sen enempää prenikoita parhaasta autostakaan. Seuraava kisa voi keikauttaa vaa'an kokonaan päinvastaiseen suuntaan.
On se täysin mahdollista, mutta kun katsoo hieman historiaa, niin ei todennäköistä. Tuskin koskaan talli joka avauskisassa on ollut näin paljon kärjen takana, on noussut vakavasti otettavaksi mestaruuden tavoittelijaksi. Mäkki varmaan kehittyy kauden aikna, mutta pitää muistaa ettei se muidenkaan kehitys paikallaan polje.
 

Wasserschwein

Well-known member
Liittynyt
7.7.2003
Viestit
255
Team Trabant sanoi:
Tulis ny ees hyvät ruupenit niin ei menis ihan koko kisa hukkaan.........:D
Niitähän tässä on koko talvi odoteltu. Ruupenit pelastavat huonommankin kisan. :thumbup:
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Mulle olis loppujen lopuksi ihan sama kuka voittaa, kunhan siellä kisassa olis edes jotain jännitettävää. Jos joka toinen vuosi meni mestaruus yhdelle tallille ja joka toinen toiselle, niin luulis, että oli enemmän jännitettävää kuin tässä viime vuosina.
 
Viimeksi muokattu:

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Juu, olipa taas aika hämmentävä avauskisa... Fefet menivät menojaan, mutta jään odottamaan toiveikkaana Malesiaa ja sitä, miten Michelin iskee takaisin kuumemmissa oloissa. BARin, Renault'n ja Williamsin nopeutta odotan niinikään innolla. Ehkä Malesian paahteessa näemme, miten Iso-Schumi, Monty, Nappula ja Alonso vääntävät hampaat irvessä voitosta?
McLarenilla tuntuu olevan palikat todella hukassa, ensinnäkin taktiikka oli aivan käsittämätön, ainakin jos vertaa muihin kärkiautoihin. Kimin moottorin hajominen oli myös todella nolo tapaus, sen kestämillä alle 300 km:llä ei oltaisi päästy maaliin edes viime vuonna! Positiivisena voidaan pitää kuitenkin DC:n maaliinpääsyä, ja etenkin sitä että Mac sai yhden pisteen täydellisen epäonnistuneesta taktiikastaan huolimatta.
Uusista säännöistä ainakin takasiipisääntöä voi pitää onnistuneena. Ohitukset onnistuivat mielestäni selvästi helpommin. Luulen, että ainakin Monzassa ja Indianapolisissa (Miksei myös Spassa)tulemme näkemään todellisia ohituskarkeloita, kärkiautojenkin osalta.
Trullin vauhti oli todella vaisua, samalla kun tallitoveri Alonso pesi koko muun porukan, Ferrareita lukuunottamatta, mennen tullen. Italialainen saa todella katsoa peiliin, tai muuten Flavio etsii hyvin nopeasti tilalle uuden pilotin. Väistämättä tulee mieleen, Kimi Räikkönen/Renault? Tosin itse en näe, että Kimillä olisi mitään syytä pyrkiä pois Macilta - ainakaan vielä.
Sitä ei käy kiistäminen, etteikö Ferrarin aloitus olisi ollut mykistävän vahva. Mutta samalla on todettava, ettei muiden tallien eikä varsinkaan katsojien ole syytä heittää kirvestä kaivoon. Ferrarin lisäksi sarjassa ajaa kolme todella vahvaa ja nopeaa temia - Williams, Renault ja BAR - jotka tekevät kaikkensa saadakseen Ferrarin etumatkan kiinni. Tosin, jos nämä teamit syövät toisiltaan pisteitä alkukaudella samalla, kun Ferrari nakuttaa ykkössijoja, tilanne voi mennä todella vaikeaksi. McLareninkaan peli ei välttämättä ole menetetty, ja ainakaan Melbournen kaltaista sekoilua tuskin tullaan näkemään tällä kaudella toista kertaa.

Arviot teamien suorituksesta 1. kisan jälkeen:

Ferrari :ahem:
Renault: :ahem:
Williams: :)
BAR: :idea:
McLaren: :jaska:
Sauber: :rolleyes:
Jaguar: :rolleyes:
Jordan: :nope:
Minardi: :nope:
Edit: Toyota: :confused:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
mustavihannes sanoi:
Uusista säännöistä ainakin takasiipisääntöä voi pitää onnistuneena. Ohitukset onnistuivat mielestäni selvästi helpommin. Luulen, että ainakin Monzassa ja Indianapolisissa (Miksei myös Spassa)tulemme näkemään todellisia ohituskarkeloita, kärkiautojenkin osalta.
Monzaan tuskin takasiipisäntö kuitenkaan vaikuttaa mitään. Ajoivat siellä muutenkin kahdella profiililla.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Hohhoijaa mikä kisa tosiaan. Voitto ratkesi muutaman ensimmäisen kierroksen aikana ja ohitukset olivat vähissä. Kunnon taistelua ei oikein ollut kuin pari kertaa ja nekin kestivät vain hetken. Positiivista oli se, että Alonso oli todella hyvässä vauhdissa ja Malesiassa saattaa tilanne tasoittua. Kärjen takana erot eivät sentään olleet niin suuria. McLarenin touhu oli aivan uskomatonta, en pessimistisimmisäkään ajatuksissani kuvitellut tallin olevan noin surkea kisassa. Myös Williams oli aika suuri pettymys testeihin nähden.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Toyota oli ihan täysi katastrofi! Sillä budjetilla tuollainen tulos...

Fisichellalta odotin paljon enemmän. Aika-ajoissa mökellystä ja kisassa Massan varjossa.

Heidfeld veteli hyvin ja jos tuo meno jatkuu, voi hyvinkin nostaa uransa yllättäen uuteen kurssiin.

Minardi panostanut luotettavuteen...

Sato on edelleen BAR:n heikko lenkki vaikka onhan 9. sija ihan ok.

Trullin sietäisi parantaa tai on ura loppu hyvin nopeasti.
 

top-1

Active member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
39
Kisaa oli välillä vähän puuduttavaa kattoa (Ferrari)...onneks ohjaaja tajus kuvata välillä vähän muitakin :rolleyes:.
Alonson ajoa oli tosi mukava kattoa. :thumbup: Toivottavasti Reanault pystyis ihan kunnolla haastamaan Ferrarin.:D

 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Spam sanoi:
Monzaan tuskin takasiipisäntö kuitenkaan vaikuttaa mitään. Ajoivat siellä muutenkin kahdella profiililla.
Hyvä pointti, enpä tullut ajatelleeksi....Täytyy tehdä kotiläksyt huolellisemmin :thumbup:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Netti jumittanut koko iltapäivän ja siksi kisaan liittyvät kommentit tulevat minun osaltani myöhässä...

Kisa muodostui pelätynlaiseksi Ferrarin näytökseksi, jossa vain nuori ja kokematon toimittaja pystyi näkemään merkkejä Ferrarikuljettajien keskinäisestä kaksintaistelusta. Hyvää tässä asiassa oli vain se, että lähtökohdat kauteen tulivat selviksi. Ferrarin haastaminen tulee olemaan äärimmäisen vaikeata, enkä ainakaan itse usko Malesian muuta kuin vahvistavan tätä käsitystä. Michelinillä ei ole minkäänlaista rengasetua, pikemminkin päinvastoin. Australian olosuhteissa Ferrari on myös renkaiden osalta edellä.

Myönteistä oli BAR-tallin nousu ja se, että Renault kepitti Williamsin. Montoyan säheltäminen osoitti, ettei hän ole edelleenkään aivan kypsä kuljettajana ja Ralf Schumacherilla pitäisi olla mahdollisuudet nousta Williamsin ykköskuljettajaksi. Tässä tilanteessa en todellakaan toivo Williamsin ottavan sitä toiseksi parhaan tallin paikkaa.

McLarenin suorituskyky oli vaisuhko, mutta Coulthard ei ollut Trullista toivottoman kaukana ja BAR-tallin Sato jäi taakse. Näin ollen McLarenin voisi odottaa pystyvän petraamaan suoritustasoaan, kun vain aika-ajoisssa saadaan balanssi paremmaksi. Malesian pitäisi olla hiukan parempi kilpailu ja 4-5 pistettä olisi ehkä mahdollista sieltä kerätä. Ei sekään paljoa ole, mutta realistisesti tätä kautta onkin ajateltava. Hiusten repiminen ei auta ja mikäli tätä kilpailua piti toivottoman tylsänä taitaa saman joutua sanomaan tällä kaudella noin puolesta kilpailuista. Sen verran kauan on odotettu kauden alkua, että en ainakaan itse jätä mitään tavalliselta puolelta näkemättä. Olkoonkin sitten 2002 vuoden toisinto edessä, mutta ainakin Ferrarin takana tulee tapahtumaan enemmän.

Minardin Gianmaria Bruni nousi ilahduttavasti ensimmmäisillä kieroksilla 16. ja vain Jaguarin Klien onnistui hänet ohittamaan ajamalla, mikä ei ollutkaan yllättävää ottaen huomioon se, minkälaista tasoa Jaguar on esittänyt. Varikkopysähdykset kuitenkin palauttivat maanpinnalle ja maanalle vaivuttiin siinä vaiheessa kun molemmat Minardit keskeyttivät. Kun myös Heidfeld ja Webber keskeyttivät lienee mahdollista vetää sellainen johttopäätös, että Coswordtia käyttävät tallit ovat vaikeuksissa luotettavuuden kanssa.

Massan keskeyttäminen osoitti, ettei Sauber todellakaan tälläkään kaudella pääse nauttimaan Ferrarin moottorin eduista. Kun Fisichella sentään sinnitteli maaliin 10 on jonkinlaisia toiveita pisteiden saamisesta. Kovin suuret ne eivät alkukaudesta kuitenkaan ole, ottaen huomioon sen, että ilman aika-ajosähellystä myös Klienin vauhti olisi riittänyt kepittämään Sauberin.

Toyota oli todella yllättävän vaisu ja näyttääkin ilmeiseltä, ettei talli ole toistaiseksi pystynyt hyödyntämään teknisen henkilöstönsä osaamsista, jota siis ollaan täydennetty muista talleista porukkaa rekrytoimalla. Näin ollen ollaan tilanteessa jossa tallien järjestys rakentuu yllättävästi niin, että Sauber nousee Jaguarin kantaan taistelemaan 6. tilasta. Toyotan puolella joudutaan tekemään vielä kosolti töitä. Pantano on niin hidas, että Bruni pystyy haastamaan hänet kisojen alkukierroksilla, mutta sen enempään haastamiseen ei Minardi pysty. Ainoana lohtuna on se, että kun pisteiden kerääminen on tänä vuonna aikaisempaa vaikeampaa muillekin peräpään tallleille on yhdellä ilmiömäisen uskomattomalla suorituksella mahdollisuus ottaa valmistajien 9. tila. Toivoisin kovasti, että se olisi Toyota joka jäisi tässä tilanteesssa taakse, mutta se lienee kuitenki toiveajattelua. Toyotalla on enemmän resursseja ongelmien ratkaisemseen kuin Sauberilla ja Jordanilla.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Cossiet olivat tosiaan todella heikkoja kestävyysmielessä... Itse ainakin uskon, että jos Malesiassa ilma on merkittävästi Melbournea lämpimämpi, niin Michelin-tallit tulevat kuromaan Ferrarin ja Bridgestonen etumatkaa kiinni. Riittääkö se Ferrareiden lyömiseen, onkin sitten eri asia. Toivoa sopisi.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Huomas muuten nyt kisassa tuon, että ehdottomasti kauden kaunein auto on Renault.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Orava sanoi:
Kyllä nyt täytyy sanoa, että Toyota oli aika näkymättömissä kisan (ehkä myös aika-ajojen) aikana. :nope: :thumbdown
Nähtiinko Panista ruudussa missään vaiheessa? En minä ainakaan huomannut. Samoin David olki alkukierrosten jälkeen pitkään vaan "jossain", ei juuri kuvissa näkynyt.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
pmv sanoi:
.... Ferrari muuten voitti jälleen kerran uuden autonsa debyytissään. Putki on katkeamaton vuodesta 1999 lähtien. Tämä oli siis kuudes kerta peräkkäin kun "pakasta vedetty" auto toimi sveitsiläisen kellon tarkkuudella. Tietääkseni mikään muu tiimi ei f1:n historiassa ole pystynyt samaan.
.....
Juuri näin ja tässä on se koko pointti. Muut tallit puhuvat aina uuden auton potentiaalista ja selittävät että siihen ja siihen kisaan tulee sitten uusia osia. Huh hei. Ferrari tekee kotiläksynsä kunnolla ja testaa myös niitä vehkeitä etukäteen.
Kyllä oli sikamaisen tylsää kisailua, mutta pakko on nostaa Ferkulle hattua ja korkealle, vaikka en voikaan sietää Schumia.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Spam sanoi:
Ai ne kävi taas näin lähellä toisiaan.

QUOTE]

Siis Monty ja Ralf. Minullekin tuli tunne, että talli sähläsi Montyn Ralfin taakse varikkokäynneillä. Montyn stopit kestivät 2 - 3 s kauemmin kuin Ralfin. Tilaston mukaan Monty vietti varikolla n. 3 s kauemmin kuitenkin vain.

Kolmannen stoppinsa jälkeen Montoya näytti heittävän pyyhkeen kehään Ralfin suhteen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Onko käymässä niin, että Renault on nousemassa kamppailemaan mestaruudesta tosissaan?

:eek!:
Ei millään, jos auto on sekunnin per kierros Ferraria hitaampi kisassa.

Kyllä 2 ekaa sijaa on jo jaettu mm-sarjassa, ellei sääntöjä muuteta.
 
Ylös