Netti jumittanut koko iltapäivän ja siksi kisaan liittyvät kommentit tulevat minun osaltani myöhässä...
Kisa muodostui pelätynlaiseksi Ferrarin näytökseksi, jossa vain nuori ja kokematon toimittaja pystyi näkemään merkkejä Ferrarikuljettajien keskinäisestä kaksintaistelusta. Hyvää tässä asiassa oli vain se, että lähtökohdat kauteen tulivat selviksi. Ferrarin haastaminen tulee olemaan äärimmäisen vaikeata, enkä ainakaan itse usko Malesian muuta kuin vahvistavan tätä käsitystä. Michelinillä ei ole minkäänlaista rengasetua, pikemminkin päinvastoin. Australian olosuhteissa Ferrari on myös renkaiden osalta edellä.
Myönteistä oli BAR-tallin nousu ja se, että Renault kepitti Williamsin. Montoyan säheltäminen osoitti, ettei hän ole edelleenkään aivan kypsä kuljettajana ja Ralf Schumacherilla pitäisi olla mahdollisuudet nousta Williamsin ykköskuljettajaksi. Tässä tilanteessa en todellakaan toivo Williamsin ottavan sitä toiseksi parhaan tallin paikkaa.
McLarenin suorituskyky oli vaisuhko, mutta Coulthard ei ollut Trullista toivottoman kaukana ja BAR-tallin Sato jäi taakse. Näin ollen McLarenin voisi odottaa pystyvän petraamaan suoritustasoaan, kun vain aika-ajoisssa saadaan balanssi paremmaksi. Malesian pitäisi olla hiukan parempi kilpailu ja 4-5 pistettä olisi ehkä mahdollista sieltä kerätä. Ei sekään paljoa ole, mutta realistisesti tätä kautta onkin ajateltava. Hiusten repiminen ei auta ja mikäli tätä kilpailua piti toivottoman tylsänä taitaa saman joutua sanomaan tällä kaudella noin puolesta kilpailuista. Sen verran kauan on odotettu kauden alkua, että en ainakaan itse jätä mitään tavalliselta puolelta näkemättä. Olkoonkin sitten 2002 vuoden toisinto edessä, mutta ainakin Ferrarin takana tulee tapahtumaan enemmän.
Minardin Gianmaria Bruni nousi ilahduttavasti ensimmmäisillä kieroksilla 16. ja vain Jaguarin Klien onnistui hänet ohittamaan ajamalla, mikä ei ollutkaan yllättävää ottaen huomioon se, minkälaista tasoa Jaguar on esittänyt. Varikkopysähdykset kuitenkin palauttivat maanpinnalle ja maanalle vaivuttiin siinä vaiheessa kun molemmat Minardit keskeyttivät. Kun myös Heidfeld ja Webber keskeyttivät lienee mahdollista vetää sellainen johttopäätös, että Coswordtia käyttävät tallit ovat vaikeuksissa luotettavuuden kanssa.
Massan keskeyttäminen osoitti, ettei Sauber todellakaan tälläkään kaudella pääse nauttimaan Ferrarin moottorin eduista. Kun Fisichella sentään sinnitteli maaliin 10 on jonkinlaisia toiveita pisteiden saamisesta. Kovin suuret ne eivät alkukaudesta kuitenkaan ole, ottaen huomioon sen, että ilman aika-ajosähellystä myös Klienin vauhti olisi riittänyt kepittämään Sauberin.
Toyota oli todella yllättävän vaisu ja näyttääkin ilmeiseltä, ettei talli ole toistaiseksi pystynyt hyödyntämään teknisen henkilöstönsä osaamsista, jota siis ollaan täydennetty muista talleista porukkaa rekrytoimalla. Näin ollen ollaan tilanteessa jossa tallien järjestys rakentuu yllättävästi niin, että Sauber nousee Jaguarin kantaan taistelemaan 6. tilasta. Toyotan puolella joudutaan tekemään vielä kosolti töitä. Pantano on niin hidas, että Bruni pystyy haastamaan hänet kisojen alkukierroksilla, mutta sen enempään haastamiseen ei Minardi pysty. Ainoana lohtuna on se, että kun pisteiden kerääminen on tänä vuonna aikaisempaa vaikeampaa muillekin peräpään tallleille on yhdellä ilmiömäisen uskomattomalla suorituksella mahdollisuus ottaa valmistajien 9. tila. Toivoisin kovasti, että se olisi Toyota joka jäisi tässä tilanteesssa taakse, mutta se lienee kuitenki toiveajattelua. Toyotalla on enemmän resursseja ongelmien ratkaisemseen kuin Sauberilla ja Jordanilla.