Australian GP

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Minä taas jännitin kuinka kauan mersun pannu kestää, mutta sekin jännitys kirjaimellisesti laukes aika aikasessa vaiheessa.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Australia gp 2003 rataennätys: Kimi Räikkönen 1.27,724. Australia gp 2004 rataennätys: Michael Schumacher 1:24.125

:eek!: :eek!: :eek: :eek:
 

Örfil

Guest
Ja kaakelbergin marjat tuollaisista kisoista. Laareni pölläytti paha-enteisesti jo pari mutkaa ennen hajoamistaan, olipa pettymys.

Vuodesta toiseen samaa Ferrarin ylivoimaa, alkaa mennä tylsäksi...:eek: Ja toiseksi suurin pettymys oli Williamsin vaisu vauhti.
Ainoat ilon aiheet olivat Alonson kolmas sija ja BARin parannus.
 
Viimeksi muokattu:

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Onnea ferrarille! Enää en jaksa suuttua ferrarin ylivoimasta, olen vain iloinen heidän puolestaan. Ehdottomasti formula 1 paras talli. Tosin kisa oli perseestä, väritön, ei kolareita ja räikkönen keskeytti. McLareni on kyllä erittäin paska tällä hetkellä. Tasaisia kisoja voidaan ehkäpä odottaa 4,5,6 kisoista lähtien, kunhan muut tallit saavat petrattua.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed sanoi:
Mahtava suoritus Ferrarilta. Helppo kaksoisvoitto ilman sen kummempia revittelyjä. Aivan kuten ennustin.

Muuten kisa oli perseestä ja puuduttavaa katsottavaa. Ei yhden tallin voitoista jaksa enään iloita edes MaranelloRed. Uskoo ken haluaa.
No tulihan se sieltä vihdoinkin! :D

Kaiholla muistelen kausia 1994-1995 ja 1997-2000... Todellisia klassikoita. 2001 olisi voinut olla myös jännittävä, jos huipputallit olisivat olleet kutakuinkin yhtä luotettavia. Häkkinen oli hyvässä iskussa monessa kisassa, jotka sitten päättyi tekniseen vikaan.

Toki 2003 oli myös jännittävä tietyllä tavalla, mutta poissa oli vanhat aika-ajot ja kunnon pistelaskusysteemi. Voittoa pitäisi arvostaa enemmän pisteiden jaossa, kuten olen sata kertaa ennemmin todennut. Kimin mestaruus oli tulla "vahingossa", vaikka tottakai säännöt ovat samat kaikille.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Joni15 sanoi:
Australia gp 2003 rataennätys: Kimi Räikkönen 1.27,724. Australia gp 2004 rataennätys: Michael Schumacher 1:24.125

:eek!: :eek!: :eek: :eek:
Rataahan oli hiukan muutettu ?

Jos ei, niin noin suurta parannusta kausien välillä ei ole tainut tulla aikohin ?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Observer sanoi:
Kisan suurin jännitysmomentti oli se milloin ja minkälaisia "ongelmia" liian lähellä Schumaheria alussa ajaneelle Barrichellolle kehittyy.
Heh, joo. Lehdistötilaisuudessa hieman huvitti kun Michael ensin totesi jotai Rubensin ongelmista. Ja sitten Rubens alkaa totisella naamalla selittämään jotain "pitkästä jarrusta" (long brake(?))... eli jotain "jarruhuolia".

Mutta tuohan se tapa tuolla on jo pidempään ollut, että mitäpä sitä nyt enää jauhamaan. Kaikki sen tietää.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Itse ymmärsin jarrujen pehmenneen, jolloin jarrupolkimen liikein ikäänkuin pitenee. Olihan siellä yhtä jos toista roskaa aika paljonkin, eli ainakin teoriassa voisivat jarrujen jäähdytyskanavat vähän tukkeutua, ja jarrut samalla kuumeta. Ja jos järjestys haluttaisiin määrätä, ei tälläisiä temppuja ja selityksiä välttämättä edes tarvittaisi.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Harmi että nyt osui avauskisaksi näin huono kisa. Odotukset talven jälkeen olivat kuitenkin korkealla. Ensi kisa voi kaiken kuitenkin muuttaa, ei tosin McLarenin tilannetta. :doubtful:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Formulanomi sanoi:
Rataahan oli hiukan muutettu ?

Jos ei, niin noin suurta parannusta kausien välillä ei ole tainut tulla aikohin ?
Mulle näytti myös että muutoksia oli tehty. Mm, ei heti eka mutka ennen varikkoa, vaan juuri se mutka ennen sitä tiukkaa mutkaan (jonka jälkeen siis tulee varikon portti) oli muutettu. Tosin tuumin, että johtuisko tui mutkan erilaisuus kameran uudesta sijoittelusta ja se aiheuttais illuusion erilaisesta mutkasta.

Ainakaan selostaja ei missään vaiheessa maininnut että rata olisi muuttunut, eikä JJ:kään, mutta liekkö nekään niin perillä tuosta. :confused:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Formulanomi sanoi:
Rataahan oli hiukan muutettu ?

Jos ei, niin noin suurta parannusta kausien välillä ei ole tainut tulla aikohin ?
kato mulla on Schumin 2003 ja 2004 paalu kierrokset kokonaan onboard ja katoin kumpaakin yhtä aikaa nii ei kyl mitään muutoksia radoissa vaan f2004 otti aika paljon eroja jo suorilla ja muutmassa mutkassa mentiin kaasu pohjassa ku taas ei 2003 kierroksessa ;)

Ja muutenkin auto kiihty paljon nopeemmin ja kyllä muutenkin näytti paljon kovemmalta kierros .:eek!:

2003:

2004:
 
Viimeksi muokattu:

Ken Lie

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
183
Sijainti
Lahti
hushus

Hushus Kimi nyt sinne Ferrarille kakkoskuskiks. On se kakkoskuskin asema ferrulla parempi ku kymppikuskin asema McLarenilla.... taino... eihän Kimi ekan sadan metrin jälkee vissii 10 parhaan joukossa ollu missää vaihees...
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Kyllä taitaa katsojamäärät Euroopan ja Amerikan puolen kisoissa tipahtaa melkoisesti. Mutta, tätähän Bööni on vuosikaudet pyytänyt. Onneksi ite heräsin vasta 5.50 vilkaisin kisaa ja eikun nukkumaan.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Onneksi Kimillä on sopimus katkolla. Ei missään nimessä jatka tuossa tallissa jos homma on tuota luokkaa jatkossa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Finn75 sanoi:
Onneksi Kimillä on sopimus katkolla. Ei missään nimessä jatka tuossa tallissa jos homma on tuota luokkaa jatkossa.
Samaa mieltä.

Williamsille tai Ferrarille, jos vain huolitaan. Turha jäädä kuluttamaan itseään keskitason talliin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ferrari: Loistava auto, loistavat kuskit, loistava kisa. Täydellinen suoritus.

Renault: Alonso ajoi erittäin hyvin ja teki sen minkä kykeni. Ei asiaa Ferrareiden haastoon. Trulli otti hyvän lähdön mutta vauhti ei riittänyt.

Williams: Tasapaksu kilpailu. Ainakin Montoya teki pari hyvää ohitusta, mutta muuten aika heikko esitys.

BAR: Button ajoi hyvin ja oli pitkään neljäntenä. Williamsit olivat nopeampia, mutta keräsi silti 3 pistettä. Sato ajoi kohtalaisesti.

McLaren: Surkeaa. Kimiltä räjähti kone, mutta maaliin ajaessaankin olisi ollut korkeintaan 8:s. Cuutio kisaili Massan ja Saton kanssa ja vei pisimmän korren.

Jaguar: Ennakkoon väitettiin olevan hidas. Kyllä Webber ainakin pysyi Button-Williamsit-Trulli joukon mukana ja olisi päässyt pisteille. Klien taisi ajaa alussa Brunin takana.

Sauber: Massa oli nopea mutta ajoi pari kertaa pihalle. Fisichella oli hidas.

Toyota: Uskomattoman hitaita. Ei asiaa tänä vuonna MM-taistoon BARia ja Jaguaria vastaan.

Jordan: Heidfeld ajoi hyvin ja pidätteli pitkään Fisichellaa. Oli muutenkin nopeampi kuin Toyotat. Pantanoa en pahemmin seurannut.

Minardi: Sama tahti jatkuu. Bruni tosin sai hyvän lähdön ja taisi ajaa Klienin edessä kisan alussa.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Johan olikin tylsä kisa. En muista milloin olisin viimeksi nukahtanut kesken kilpailun, mutta nyt kävi niin, vaikka olinkin ihan pirteä hieman ennen kisan alkua.

Tämä kisa oli kuin kauden 2002 tiivistys: Ferrarit ajavat kuin nopeampaa kilpasarjaa muihin verrattuna ja Kimin auto hajoaa.

Mikähän siinä on että McLaren ei saa autoaan nopeaksi ja luotettavaksi vaikka on sitä väsännyt nyt jo toista vuotta (kun kerran 19 on kehittynyt 18)? On aivan sama tuovatko ne auton heti kauden päätyttyä vai vasta hieman ennen seuraavan alkua, samaa sontaa siellä on lähtöruuduissa vuodesta toiseen. Poislukien ehkä vuoden '98 auto, jolloin McLaren oli avauskisassa vielä nykyistä Ferraria ylivoimaisempi. Tosin silloin ylivoima saatiin kuriin nopeilla sääntömuutoksilla ja takinkäänöillä, mutta mitenkähän käynee tällä kertaa...

Williams on toinen pettymyt, ei niin paha, mutta melkein. Auto oli sentään luotettava. Nopea se ei ollut ja kaikenlisäksi se on vielä rumakin. Ei hyvä, vaikka Montoya järjestikin lähes ainoat kisan tapahtumat.

Renault nosti itsensä Alonson hienolla työllä itsensä ennakkosuosikiksi "muutkuin"-sarjassa, saa nähdä pysyykö vauhti. Autokin on mielestäni kaunis.

BARille piti nostaa kaksi peukaloa kaukosäätimellä myös, sillä tason nosto on ollut hurja. En halua uskoa että nopeus on löytynyt koska JV lähti tallista, vaan rengasmerkin vaihdosta ja yleisestä kehityksestä. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä millaiseen kyytiin Villeneuve olisi tämän kauden BARin piiskannut.

Kisan arvosanaksi 5-, se olisi ollut 4, mutta kun oli sentään muutama ohitus. Jos parhaat kisat olisivat suurta draamaa, niin tämä oli korkeintaan testikuvaa...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kisa tuli katsottua.
Ferrarin ylivoima jaksoi hämmästyttää. Miten muut huipputallit eivät voi saada heitä kiinni 5hävityn kauden jälkeenkään?

Nokkimisjärjestys kisassa oli:
1.Ferrari
2.Renault/Williams
3.BAR/McLaren
4.Jaguar/Sauber
5.Toyota/Jordan
6.Minardi

Eniten jaksoi ihmetyttää, että mihin McLarenin ja Toyotan budjetit oikein on upotettu, kehitystyöhön ei näemmä ainakaan. McLaren sai auton ensimmäisenä valmiiksi, mutta silti näin huonosti ei kauden avaus ole tainnut mennä sitten kauden '96?
Toyotan luulisi saavan kolmannella kaudellaan jotain jo aikaankin, kun rahaa on kuitenkin upotettu riittämiin ja Renaultilta saatu osaavaa henkilökuntaa. Lisäksi moottorinkin pitäisi olla huippuluokkaa, mutta sitten autot kamppailevatkin JORDANIEN kanssa.
Käsittämätöntä näiltä kahdelta tallilta.

Ferrari jaksoi yllättää ylivoimaisuudellaan. Kyllä jostain on löydyttävä lääkkeet ko. tallin lyömiseksi. Ei jaksaisi kuudetta kautta putkeen seurata lajia, jossa sama tiimi tehnyt parhaimman paketin.

Williams, verrattuna Ferrariin vauhtiin, näytti lähinnä kruisailevan.

Renault on jälleen kohentanut viime kaudesta. Trullin hitaus Alonsoon verrattuna ihmetytti. Toivottavasti kausi menee jatkossa tasaisemmissa merkeissä, tai Trullin ura on loppumassa.

BAR Ferrarin ohella eniten parantanut viime kaudesta. Sato kävi ajamassa nurmikkoa, mutta onneksi Button ajoi astetta paremmin ja toi auton maaliin Trullin ja Coulthardin edellä.

Webber ajoi, kuten viime kaudellakin. Pistevauhtia siihen asti, kuin auto kesti.

Sauber on mennyt alaspäin sitten Räikkösen päivien, kumma kyllä kun yhteistyö Ferrarin kanssa on lähentynyt.
Massa ajoi Fisichellan edellä (ja Räikkösen takakontissa), vaikka kävikin nurmikon puolella pariin otteeseen.

Ainut hyvä mikä hitaudestä löytyi oli, että Toyota 10kertaisella budjetilla oli heidän kanssaan takajoukoissa. Pantanon auto ei mennyt edes suoraan, Heidfeldilla sen sijaan vähän paremmin.

Minardi oli taas hitain, yllätys ei sinänsä ole suuri.. Baumgartner on käsi, Brunilla sen sijaan tulevaisuutta.
 
Ylös