Australian ralli

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Näkisin myös Ogierin pitävän enemmän asfaltista, mutta tiedä häntä. Ei Solbergkaan kyseisellä alustalla mikään kädetön ole. Toisin kuin Hirvonen, on Solberg sentään voittanut Tour de Corsen aikana jolloin MM ralli ei vielä ollut pelkästään kahden tiimin/kuljettajan pelleilyä (2003). Tosin onhan tuosta jo aikaa..
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Walesissa on yleensä varsin kosteat kelit joten taktikoinnilla ei saada niin suurta etua kuin kuivassa kelissä.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Toisin kuin Hirvonen, on Solberg sentään voittanut Tour de Corsen aikana jolloin MM ralli ei vielä ollut pelkästään kahden tiimin/kuljettajan pelleilyä (2003). Tosin onhan tuosta jo aikaa..
Silloin se olikin rengaspelleilyä. Tuo voitto perustui Pirellin täysin ylivoimaisiin sadekelin renkaisiin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3200
Sijainti
Lahti
Näistä tosin Solberg ja Ogier viihtyvät paremmin soralla kuin asfaltilla.

Vaarana on lähinnä se, että Loeb saa kavennettua eron yhteen pisteeseen ja sitten mestaruus ratkaistaan taktikoimalla Walesissa.
Tuloksellisesti on varmaan juuri näin, mutta yllättävän kovaa Sordo ja Ogierkin ovat viime kisoissa soraa kurmottaneet. Ei onneksi kuitenkaan ihan Hirvosen tai Latvalan tasoisesti. Suunta on kuitenkin eespäin ja ylöspäin. Niin on tosin Hirvosella ja Latvalallakin, sekä soralla että asfaltilla.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Walesissa on yleensä varsin kosteat kelit joten taktikoinnilla ei saada niin suurta etua kuin kuivassa kelissä.
Kyllä, mutta tällä kaudella Wales ajetaan paljon aiemmin kuin normaalisti, joten voi olla kuivempaa. Tosin eikös Briteissä sada aina?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8224
Satoi tai ei niin en millään usko että Walesin teillä tienauraaja ottaa yhtä paljon tattiin kuin Australiassa. Eli pitää nyt uskoa siihen että siellä ei taktikoida vaan jokaisesta sekunnista pidetään kiinni.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tarvii vähän kommentoida katsojakokemuksia tuosta Rally Australiasta. Ei voi kehua, kyllä Jyskälä on hieno kisa jos yhtään vertaa.

Saavuimme rallin lähtöpaikalle (ja special-EK:n pitopaikalle) Murwillumbahiin torstaina. Ajattelimme hoitaa ensimmäisenä alta pois katsojaoppaan ja pääsylippujen hankinnan. No, kisakeskus:dunno: oli sellainen R-kioskia pienempi säälittävä huone jossa kukaan ei tiennyt mitään. Opastivat joko oikeaan kisakeskukseen Kingscliffiin tai Ticketekin pisteeseen SSS:n tuntumaan. Niistä paikoista kumpikaan ei kyennyt auttamaan. Ticketekillä oli yhteydet poikki ja edes rallipassinsa etukäteen maksaneet aussit eivät saaneet lippujaan.

Käsiohjelma sentään löytyi. Sen tietomäärä oli tuntuvasti vähäisempi kuin VM:n Jyskäläoppaan 30v sitten (vanhin mulla säilynyt). Esim kunnollista aikataulua ei löytynyt. Kaikkialla tarjottiin vain sitä tietoa että rallissa on moneen kertaan ajettava asvalttipyöritys Murrwillumbahissa sekä muutama spectator point (jotka tosin olivat loppuunmyytyjä eikä niihin yleensä päässyt ilman erikseen maksettavaa bussikuljetusta).

Tapasimme sentään mukavia ihmisiä (ei tosin järjestelykoneiston puolelta)...

Perjantaina lähdimme kohti EK3:a. Olimme saaneet RTA:n julkaiseman reittikartan (järjestäjän julkaisemaa kunnollista ei saanut, sen näki mutta siitä ei voinut ottaa valokopiota vaikka kopiokone olikin - ei edes rahalla) jonka paha puoli oli että aikataulu oli väärin. Saavuimme siis EK3:n maali-AT:lle hieman myöhässä. Edemmäksi ei päässytkään, poliisit estivät kulun viisi metriä ennen maali-AT-asemaa. Näki sentään jossain kaukaisuudessa EK:n viimeisen mutkan...

Saman kohtalon jakaneista katsojista (parikymmentä) löytyi muutama hyvä tyyppi, olivat kovin pahoillaan Australian ankeista oloista. Yksi ilmoittautui Räikkösen kovaksi faniksi, toinen taas edellisenä päivänä tapaamamme irkku-aussi-kartturin työkaveriksi.

Yksi pystyi järjestämään tauon aikana siirtymän yksityisen maapläntin kautta ihan EK:n varteen kun se ajettiin uudestaan EK5:na. Kaksi viimeistä mutkaa nähtiin ja mukana pientä runkiakin, Henning kaatoi liikennemerkin ja jätti kuttaperkaa tien laidalle sekä yksi paikallinen haki saman linjan. Paikallisen radion, ABC North Coastin toimittaja otti myös meiltä haastattelun ja turisi muuten, oli elämänsä ensimmäistä kertaa rallissa.

Iltapäivällä järjestysmiehet estivät menon EK12:lle ja poliisit EK13:n näkemisen. Emme luovuttaneet ihan noin helpolla vaan koitimme kolmatta kikkaa. Jouduimme jättämään automme 3km:n päähän mutta liikennevalvoja antoi kävellä eteenpäin. Kävelimme 30min tyhjää tietä (siirtymää), yksi vastaankävelijä muisti meidät edelliseltä päivältä ja sanoi ettemme pääse EK:lle tai edes 50m lähemmäs AT:ta mutta päätimme jatkaa.

Meidät pysäyttäneelle järjestysnaiselle vaimoni ilmoitti haluavansa nähdä Hirvosen ja Latvalan ajamassa, itse totesin että mentäis edes AT:lle asti. Rouva totesi: "you said the magic words" ja saattoi meidät järkkärien ja poliisien ohi, pääsimme 20m EK:lle. No, parempi kuin ihan ilman. Poislähtiessä totesimme että järjestysrouva oli AT-aseman pomo. Ja kävelyhän on terveellistä.

Niin, näitä:
Mitäs vievät rallin sellaisella alueelle, jossa on villieläimille häiriötä ja vihaisia asukkaita. Luulisi Australiassa riittävän tilaa ajaa muuallakin...
oli erityisesti (ja vain) lyhyellä osuudella Murrwillumbah-Kyogle-tien varressa lähellä EK:n 6/11 maalia. On tunnettua hippi/puunhalaajaseutua joten reitin vienti sinne oli tietoista riidanhaastoa.

Lauantai. Pääsimme juuri ajamaan välitietä EK16:lle ennenkuin poliisit sulkivat sen. Pääsimme 50m päähän risteyksestä, siitä lippusiimalta ei saanut enää edetä. Peltojen yli näkyi EK:ta yli 500 metriä, mukana kohtuullinen risteys. Samalla paikalla eilinen irkku-aussi sekä kisan sensaatiokuskin Hayden Paddonin sukua, kovasti herkuttelivat ajatuksella tulla Jyskälään 2010.

Uusiseelantilaisten kanssa lähdimme yhdessä etsimään seuraavaa katselupaikkaa. Saivat kännyyn tiedon ettei onnistu muualle kuin EK:lle 21 myöhemmin iltapäivällä. Harmittelimme, koska samalla missasimme mahdollisuuden palata EK16:lle jossa olisi myöhemmin tullut paikallinen 'Vetomieskisa' - tästä heikko ralliradio kertoi aivan liian myöhään ja muualta tieto ei ollutkaan saatavissa.

Yritimme EK18/20:lle. Järkkärit ja poliisit pysäyttivät 1,5km ennen EK:ta eikä edes kävellen saanut jatkaa. Eikä Australiassa voi koukata metsän kautta koska jokamiehenoikeutta ei ole ja osa maanomistajista (liian iso osa) on omaksunut periaatteen "trespassers will be shot, survivors will be shot again".

Seuraavaksi tavoitteeksi EK19. Jälleen vastassa verikoiria. Päätimme siirtyä Kingscliffin huoltoparkkiin, sinne sentään pääsi (rajoitetusti). Anti jäi muuten vähäiseksi mutta suulaan vaimoni toimesta päädyimme turisemaan Anette Latva-Piikkilän sekä kameramiehensä kanssa. Erittäin mielyttävä kokemus:thumbup:

Mutta niin oli mitta täynnä että siirryimme Surfers Paradiseen rallistatietämättömien matkakumppaniemme sekä runsaan alkoholin luo.

Ei enää koskaan Australiaan rallin merkeissä. Muuten kyllä, ralli oli kolmeviikkoisemme ainoa huono kokemus
 

Thefirst

Well-known member
Liittynyt
4.10.2004
Viestit
109
Anti jäi muuten vähäiseksi mutta suulaan vaimoni toimesta päädyimme turisemaan Anette Latva-Piikkilän sekä kameramiehensä kanssa. Erittäin mielyttävä kokemus:thumbup:
Oliko Anette taas bikineissä kuten tässä aikaisemmin tällä kaudella? :p

Ei kuulosta kovin katsojaystävälliseltä rallilta. Taitaa yleisömäärät olla aika pieniä pätkien varrella?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ettelbruckille kiitos erittäin valaisevasta raportista :thumbup:

PS. Foto olisi kiva ylläri (Anetesta siis)
 
Ylös