Australian ralli

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8229
Onhan näistä joskus "vähän" ankarampiakin rangaistuksia annettu, mutta tarviiko tämmöistä itsestäänselvyyttä edes mainita, Ranskassa Ranskan tavalla jne. Mitään linjaa näissä ei tosiaan tunnu olevan. Armopalasta kertoo tosiaan sekin että melkoisen säyseästi Citikan puolelta tämä penaltti otettiin, onko tälläisiä kokeiluja ollut sitten aikaisemminkin ja nyt kun narahdettiin kiinni niin ollaan kiitollisia ettei käynyt huonommin. Mutta toivottavasti tämä nyt on tässä eikä tätä korttia oteta uuteen selvitykseen jos/kun kuskien mestaruus meneekin Fordille.

Epsanjan asvaltilla Seb ottaa 10 pojoa jollei tielle osu maanvyörymää tai vedenpaisumusta, kysymys on vain siitä montako pojoa Mikko siellä häviää. Helppo veikata että päätöskisaan lähdetään tilanteessa jossa sen kaksintaistelun voittaja on mestari (=pisteen johto jommalla kummalla ennen päätöskisaa).
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Hienosti on kyllä kausi muuttanut kulkuaan loppua lohti. Muutaman alkukauden kisan jälkeen näytti jo ihan saletilta, että mestaruus menee taas Loebille, mutta eipä ole enää mikään kirkossa kuulutettua.
Loebille muutama moka ja Mikolle muutama peräkkäinen täysosuma ja nyt lopputulosta on mahdoton ennustaa.
Menossa on sittenkin paras ja jännittävin kausi muutamaan vuoteen, kuka olisi uskonut vielä keväällä?
Mikko on ottanut vauhdillisesti ison harppauksen eteenpäin tänä vuonna. Loeb pistetään ainakin soralla pirun ahtaalle, vielä viime vuonna Sebulla oli varaa paikoin himmaillakin, mutta nyt on mentävä oikea jalka moottoritilan puolella kokoajan. Tai sitten täytyy turvautua taktikointiin.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Hienosti on kyllä kausi muuttanut kulkuaan loppua lohti.
Totta turiset. Eipä olisi uskonut.

Muistissa on vielä Loebin puheet siitä, että hänkin toivoisi että kisa olisi tiukempaa. Sanasta sanaan en muista, mutta olisiko se ollut Kreikassa ennen rallin alkua kun mies pyyteli anteeksi että ei voi mitään sille että hänen tehtävänsä on tehdä hommansa niin hyvin kuin osaa ja että siinä samalla sitten kisa ei ole kovin tiukkaa. Ja että hänkin toivoisi että kisa olisi tiukempaa.


No, hänen toiveensa toteutui eikä tarvitse tällä hetkellä pyydellä anteeksi :D.

edit: koitin haeskella uutisia noista muistelemistani Loebin puheista mutta eipä tullut vastaan ainakaan MTV3:n arkistoista. Muistelenkohan omiani.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8229
Ja tappion hetkellä voi sitten toistella sitä lohduttavaa mantraa että "ei tällä niin väliä ollutkaan, minulla on näitä mestaruuksia jo viisi ja Mikolla ei vielä yhtään". Onneksi kahdessa viimeisessä kisassa ei ole taktiselle kyttäykselle ja ajovuorojen sumplimiselle sijaa, ellei sumuisten saarien tiet ole sitten rutikuivina. Ei kai nyt sentään. :p
 
Viimeksi muokattu:

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
Onhan näistä joskus "vähän" ankarampiakin rangaistuksia annettu, mutta tarviiko tämmöistä itsestäänselvyyttä edes mainita, Ranskassa Ranskan tavalla jne. Mitään linjaa näissä ei tosiaan tunnu olevan. Armopalasta kertoo tosiaan sekin että melkoisen säyseästi Citikan puolelta tämä penaltti otettiin, onko tälläisiä kokeiluja ollut sitten aikaisemminkin ja nyt kun narahdettiin kiinni niin ollaan kiitollisia ettei käynyt huonommin. Mutta toivottavasti tämä nyt on tässä eikä tätä korttia oteta uuteen selvitykseen jos/kun kuskien mestaruus meneekin Fordille.

Epsanjan asvaltilla Seb ottaa 10 pojoa jollei tielle osu maanvyörymää tai vedenpaisumusta, kysymys on vain siitä montako pojoa Mikko siellä häviää. Helppo veikata että päätöskisaan lähdetään tilanteessa jossa sen kaksintaistelun voittaja on mestari (=pisteen johto jommalla kummalla ennen päätöskisaa).

Linja on täysin selkee. FIA:n sääntöjen mukaan mentiin taas. Vääristä osista 5min, leimaamattomista 1min. Hallinnollinen moka, mikä ei vaikuttanu auton suorituskykyyn. Sinivalkoset lasit pois ja opiskelemaan sääntöjä.
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
60
Linja on täysin selkee. FIA:n sääntöjen mukaan mentiin taas. Vääristä osista 5min, leimaamattomista 1min. Hallinnollinen moka, mikä ei vaikuttanu auton suorituskykyyn. Sinivalkoset lasit pois ja opiskelemaan sääntöjä.
Et kai nyt ihan tosissasi väitä, että linja on selkeä ja johdonmukainen?! Jyskälässä jokunen vuosi sitten Hänninen hylättiin kokonaan, kun oli vääränlaiset kalsarit. Fordin takasivulasit ovat 0,5 mm liian ohuet = 5 min. rangaistus. Ja nyt Citroenilla luokitustodistuksen vastainen auto = 1 min. rangaistus. Onko johdonmukaista?!

Äläkä vaan ala höpöttämään mitään turvallisuussäännöistä tai leimaamattomista osista tms. Ainakin lehdissä ja telkkarissa kerrottiin, että Citroenin kallistuksenvakaajan kiinnitys oli erilainen kuin luokitustodistuksessa. Ja aivan satavarmasti sillä on haettu parempaa ajettavuutta. Voi olla, että Fordikin on tahallaan laittanut 0,5 mm ohuemmat lasit, mutta rangaistukset näissä kahdessa tapauksessa ovat täysin linjattomat.

Citroen pääsi noin pienellä rangaistuksella sen takia, että MM-taisto pysyy hengissä kahteen viimeiseen kisaan. Peliä ei haluttu ratkaista vielä. No, ainakin toimittajat pääsevät hehkuttamaan kuinka superhyperjännittävä tämä kausi onkaan ja millainen veret seisauttava kaksintaistelu tästä tuleekaan. Kukaan ei vaan muista mainita, että oikeasti tämä on ihan perkeleellistä pelleilyä koko MM-ralli nykyään; mukana peräti kaksi tallia, keinotekoisia tuloksia ja lähtöpaikoilla taktikointia.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8229
Onhan siellä se linja toki olemassa, vanha tuttu järjettömyyden linja. Noh, olisihan se ollut vähän liian julmaa lähteä Epsanjaan yli kymmenen pisteen MM-johdossa, annetaan ranskiksille vielä mahdollisuuksia. Ei varmaan tarvitse sitten yllättyä kun tuo vakaajajupakka viedään kauden päätteeksi tarvittaessa kaikkiin mahdollisiin vetoomusvalituskusetusoikeusistuimiin jotta se minuutin sakko saadaan muutetuksi ehdolliseksi tuomioksi ja toteutettavaksi vasta sitten seuraavalla kerralla kun katsastusporukka tekee työnsä taas liian huolellisesti. French way or the highway.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8229
Tuosta Fordin lasijupakasta sen verran että siinähän moka taisi tapahtua valmistajan puolelta, toki se on tiimin moka että semmoiset autosta löytyi mutta ne taisi tulla silti aika lailla yllätyksenä ja pyytämättä. :p Citikan tapauksessa taas oltiin tehty tietoinen muutos autoon josta oli sitten unohdettu ilmoittaa, eli ei niin yllätyksenä ja pyytämättä. Ottamatta nyt sitten kantaa, mihin kyseiset viritykset vaikutti ja kuinka paljon.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tuosta Fordin lasijupakasta sen verran että siinähän moka taisi tapahtua valmistajan puolelta, toki se on tiimin moka että semmoiset autosta löytyi mutta ne taisi tulla silti aika lailla yllätyksenä ja pyytämättä. :p Citikan tapauksessa taas oltiin tehty tietoinen muutos autoon josta oli sitten unohdettu ilmoittaa, eli ei niin yllätyksenä ja pyytämättä. Ottamatta nyt sitten kantaa, mihin kyseiset viritykset vaikutti ja kuinka paljon.
tuskin niitä olisi autoista löytynyt,(kaikista kolmesta) jollei niihin olisi uskottu.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1319
Se mikä täytyy muistaa on, että Fordin takalasit olivat laittomat. Piste. Eli sellaisilla laseilla ei saanut ajaa, ei missään tapauksessa. Siksi rangaistus oli kova.

Citikan osat eivät olleet laittomat. Mikäli Citroen olisi muistanut ne ilmoittaa ennen rallin alkua, olisi kaikki mennyt oikein.

Sillä että kuinka paljon etua nämä asiat toivat, ei ole mitään merkitystä. Ensimmäisessä ajettiin laittomilla osilla, toisessa katsastamattomilla.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3241
Sijainti
Lahti
Oli miten oli, tämä rangaistus on kohtuullisempi kuin jotkut aikaisemmin annetut väärätkallingit joten kisasta pois-tyyppiset älyttömyydet. Ja se on hyvä!

Kausi jatkuu jännittävänä. Se, että siellä ei ole kärjessä rähisemässä puolen tusinaa ajajaa, ei oikeastaan häiritse. No, ehkä niitä voisi kolme olla.

Kaksintaistelut ovat kuitenkin aina dramaattisia. Citroenilla on tosin aikamoiset käärmeet pyssynsuuhun vedettyinä, kun sieltä hyökkää Loebin lisäksi Solberg, Sordo ja Ogier. Eipä ole Fordilla vastaavaa tulivoimaa tarjolla. Paitsi Mikko ja Jari-Matti, jos pysyy tiellä. Kenetkähän salmannopean kuljettajan ne voisi jostain naftaliinista esiin vetää? Löytyisiköhän Bosselta tahto ja nopeus? Ai niin, mutta hän ei tykkää Walesista. Jospa kuitenkin, vähän niin kuin isänmaan asialla voisi olla hän. Espanjaan voisi laittaa Duvalin? Tai miksei Bossea sinnekin?
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Se mikä täytyy muistaa on, että Fordin takalasit olivat laittomat. Piste. Eli sellaisilla laseilla ei saanut ajaa, ei missään tapauksessa. Siksi rangaistus oli kova.

Citikan osat eivät olleet laittomat. Mikäli Citroen olisi muistanut ne ilmoittaa ennen rallin alkua, olisi kaikki mennyt oikein.

Sillä että kuinka paljon etua nämä asiat toivat, ei ole mitään merkitystä. Ensimmäisessä ajettiin laittomilla osilla, toisessa katsastamattomilla.
Ajettiin luokittelemattomilla osilla se on aivan eri kuin katsastamattomat osat....luokitusta varten on aivan oma prosessinsa ja jos en aivan väärin muista niin säännöissä on maininta kuinka monta luokittelumuutosta kauden aikana saa tehdä ei se ole vain ilmoitus luontoinen asia. Koko homma perustuu luokiteltuihin osiin ei sitä vain unohdeta tehdä...ja rangaistuksesta vielä mikä se tuommoinen rangaistus on joka ei vaikuta mihinkään kuten Sordon kohdalla tapahtui?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3320
Sijainti
JKL
Merkki siitä että sitikka yrittää kaikin keinoin saada mestaruuden itselleen on se että tuo osa oli kaikkien, myös Ogierin autossa. Fordilla ei näin olisi tapahtunut. Ei sitä kiinnitystä sinne huvikseen muutettu vaan joku merkitys sillä on joko ajettavuuteen, kestävyyteen tai sekä että. Vääränlaisen vakaajan merkitys vauhtiin voi olla sekunteja kilsaa kohti joten kiinnityksen muuttaminen vaikuttaa varmasti jotain. Se että onko luokittelemattomuus ollut tietoinen "unohdus" vai oikea kämmi, niin sillä ei ole merkitystä. Kotimaan kisoissa seurauksena olisi ollut hylkäys ja 3kk kilpailukieltoa. Tällä tavoin haluttiin pitää mestaruustaistelu tasaisena kuten moni onkin jo todennut.

Tää on vaan niin tätä nyky rallia. Jotkut saa ajaa kisoissa ilman vöitä ja saa 2 min rangaistuksen ja jotkut hylätään. Toiset saa 5 min rangaistuksen kun lasit on ohuet ja toiset luokittelemattomista osista 1 min... Tasan ei käy onnen lahjat...
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Merkki siitä että sitikka yrittää kaikin keinoin saada mestaruuden itselleen on se että tuo osa oli kaikkien, myös Ogierin autossa. Fordilla ei näin olisi tapahtunut. Ei sitä kiinnitystä sinne huvikseen muutettu vaan joku merkitys sillä on joko ajettavuuteen, kestävyyteen tai sekä että. Vääränlaisen vakaajan merkitys vauhtiin voi olla sekunteja kilsaa kohti joten kiinnityksen muuttaminen vaikuttaa varmasti jotain. Se että onko luokittelemattomuus ollut tietoinen "unohdus" vai oikea kämmi, niin sillä ei ole merkitystä. Kotimaan kisoissa seurauksena olisi ollut hylkäys ja 3kk kilpailukieltoa. Tällä tavoin haluttiin pitää mestaruustaistelu tasaisena kuten moni onkin jo todennut.

Tää on vaan niin tätä nyky rallia. Jotkut saa ajaa kisoissa ilman vöitä ja saa 2 min rangaistuksen ja jotkut hylätään. Toiset saa 5 min rangaistuksen kun lasit on ohuet ja toiset luokittelemattomista osista 1 min... Tasan ei käy onnen lahjat...
tämä sisältää tahallisuutta eikä ole vahinko.olihan citikalla aikoinaan joku rengassotku montessa,josta ei oikein mitään selvinnyt.yrittävät ohi sääntöjen ja toivovat tuuria tulkinnassa.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
monte

moro
siitä on niin kauan jo, mutta oliko siellä joku automaatti venttiili päästämässä ylipainetta pois renkaista, jotta voitiin lähteä sopivilla rengaspaineilla heti pätkän alusta... tai jotain siihen suuntaan.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Minä taasen kieltäydyn uskomasta että tässä olisi mitään kummallista juonittelua Citikan taholta. Olen samoilla linjoilla kuin Tuominen blogissaan: huolimattomuusvirhe.
Jos tämä koko homma olisi vältetty pelkkää osan valokuvaa vilauttamalla niin minkä helvetin takia sitä ei olisi tehty?!
Sillä olisi vältetty koko sotku, kiinnikkeen "laillisuus" olis ollut vain siitä kiinni.
En itse näe tässä mitään tahallista, lähinnä siksi ettei sillä vain yksinkertaisesti olisi saavutettu mitään.

Ihmeellistä että tästäkin pitää täällä vääntää joku salaliitto.

Mäkisen mietteet asiasta tuntuvat loogisilta, nopeuteen osalla tuskin merkitystä.
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2009/09/948891
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Se mikä täytyy muistaa on, että Fordin takalasit olivat laittomat. Piste. Eli sellaisilla laseilla ei saanut ajaa, ei missään tapauksessa. Siksi rangaistus oli kova.

Citikan osat eivät olleet laittomat. Mikäli Citroen olisi muistanut ne ilmoittaa ennen rallin alkua, olisi kaikki mennyt oikein.
Juurikin näin.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Kaksintaistelut ovat kuitenkin aina dramaattisia. Citroenilla on tosin aikamoiset käärmeet pyssynsuuhun vedettyinä, kun sieltä hyökkää Loebin lisäksi Solberg, Sordo ja Ogier.
Näistä tosin Solberg ja Ogier viihtyvät paremmin soralla kuin asfaltilla.

Vaarana on lähinnä se, että Loeb saa kavennettua eron yhteen pisteeseen ja sitten mestaruus ratkaistaan taktikoimalla Walesissa.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Näistä tosin Solberg ja Ogier viihtyvät paremmin soralla kuin asfaltilla.
Kuinka olet tullut tähän päätelmään? Irlannista en vetäis mitään johtopäätöksiä, vaikeat olosuhteet ja vasta toinen ralli WRC:n puikoissa. Veikkaisin Ogierin viihtyvän vähintään yhtä hyvin asvaltilla, kuten ranskalaiset yleensäkin.
 
Ylös