Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei päästy yhteisymmärrykseen ennalta sovittua välirahaa kasvattavasta summasta. Tonnia haluttiin ja seitsämää hunttia tarjosin.

Nää on näitä. Nyt on neljään mobiiliin tarjouskyselyt menossa ja eiköhän se seuraava kiesi niistä löydy.
Pienestä on kiinni toisinaan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Fag Erholm varmaan suostuisi nykyisen päittään vaihtamiseen tähän.

Saksalainen Focus-lehti hehkutti maanantaina verkkosivuillaan pitkässä jutussaan suomalaista Toroidion 1MW-sähköautoa. Lehti paljasti uusia teknisiä tietoja viime huhtikuussa Monacon Top Marques-näyttelyssä esitellystä prototyypistä.


Auton suunnittelija, Toroidion Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pennanen vahvistaa tiedot.

Focus otti täyssähköisen Toroidionin verrokiksi ruotsalaisen superauton Koenigseggin. Molemmat tykittävät 1360 hevosvoimaa, mutta suomalaisen eduksi siihen ne yhtäläisyydet loppuvatkin.

Pennanen myöntää, että prototyyppi kiihtyy nollasta 400 kilometrin tuntinopeuteen peräti 11 sekunnissa. Koenigsegg One:1-mallilta siihen menee 20 sekuntia. Ero on huima.
Toroidion pistää kaiken kukkuraksi paremmaksi 450 kilometrin huippunopeudellaan.

”Kiihtyvyys on saavutettu lämpöisillä katurenkailla kuivalla asvaltilla. Tällaisella teho/painosuhteella haaste on aina renkaiden pidossa”, Pennanen sanoo.


Toroidion 1MW on 4,32 metriä pitkä, 1,998 metriä leveä ja 1,175 metriä korkea kaksipaikkainen nelivetoinen urheiluauto. Prototyyppi painaa ilman akun kanssa 1040 kiloa, tuotantoversio hieman vähemmän.

Autossa on neljä sähkömoottoria, edessä kaksi 200 kilowatin ja takana toiset kaksi 300 kilowatin moottoria. Edessä vääntöä löytyy kaksi kertaa 4500 ja takana kaksi kertaa 7500 Newtonmetriä.

"Toroidionin uusi voimalinja luo välittömästi reagoivan äärimmäisen hienon ajokokemuksen. Auto on mahtava ajettava", Pennanen lupaa.

Täydellä latauksella toimintamatka ulottuu keskimäärin 515 kilometriin.

Auton pysäköintituuletus hoituu aurinkokennoilla. Erikoisuutena siihen saa ilmanohjaimia ja muita FIA:n hyväksymiä lisävarusteita kilpakäyttöä varten.

Toroidionin hinta jää alle miljoonaan euroon. Pennasen mukaan sillä kiusataan perinteisiä tämän tason autoja. Koenigseggistäkin joutuu maksamaan 1,5-3,5 miljoonaa euroa, jolla joutuu tyytymään 5-litraiseen päästöjä tupruttavaan ja menovettä lipittävään bensamyllyyn.

Toroidionin tuotanto käynnistyy 2018. Pennanen pyrkii pitämään raaseporilaisen vauhtihirmun valmistuksen Suomessa.

”Valmistuspaikkaa ei ole vielä lyöty lukkoon. Auton kotimaisuusaste lähentelee joka tapauksessa sataa prosenttia. Vain akkukemiat ovat tuontitavaraa”, Pennanen lisää.
Pennasen tähtäimessä on yhä Toroidionin voitto Le Mansin 24 tunnin kilpa-ajossa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Olihan tuossa yleisilme sellainen halpa. Mutta talviominaisuuksista olen vähän eri mieltä. Lämpimin talviauto mitä mulla on ikinä ollut. Parilitrainen kone (kulutus seka-ajossa 7,5-8 litraa) pitää huolen että lämpöä piisaa.

Toki sitten jos autosta ei pidä huolta, siitä saa melko kulahtaneen näköisen. Noissa kun ei ole mitään kunnollista kiveniskusuojausta vaan kori on maalattua peltiä lattiasta kattoon. Ja lähivalot on jenkkipeleissä järjestään surkeat.
Ei ihan mahdoton kulutus mutta ei mikään vähäinenkään.
Lämpöä varmasti saa aikaan.
Kyseessä ei taida kuitenkaan olla samat valot mitä USA-markkinoilla on ollut vaan on taidettu ihan euroopan markkinoita varten suunnitellut ajovalot koska standarid ei mene päikseen valokuvioiden osalta.
En jotenkaan ole yllättynyt valoijen tehottomuudesta.
Miten tekniikkapuolen kestävyys?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Kyseessä ei taida kuitenkaan olla samat valot mitä USA-markkinoilla on ollut vaan on taidettu ihan euroopan markkinoita varten suunnitellut ajovalot koska standarid ei mene päikseen valokuvioiden osalta.
En jotenkaan ole yllättynyt valoijen tehottomuudesta.
Miten tekniikkapuolen kestävyys?
Tietenkin valoteho saattaa olla heikompi kuin Yhdysvaltojen sisämarkkinoille tehtyissä autoissa. E-hyväksyttyjen umpioiden kiinnittäminen vientimalleihin kun on sellainen pakollinen paha. Toisaalta joissain automalleissa jenkkien sisämarkkinoilla valot ovat aivan kelvottomat kusilamput.

Tekniikasta mainitsinkin edellissivulla, kannattaa varmistaa että syylari on vaihdettu ennen sataa tonnia. Vielä parempi on jos automaattivaihteistolle on jälkeenpäin tehty oma kenno. Muita tekniikkamurheita Neonin kanssa ei ikinä ollut, öljyt vaihtelin 12 tonnin välein ja siinäpä se. Ihan puhtain omintunnoin pystyn sanomaan, että poika mille auton 130 tonnia ajettuna möin, sai siitä hyvän pelin vielä pitkäksi aikaa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintonen.
Kaikissa pikkuautoissa on juuri tuo tuuli moottoritienopeuksissa riesana, kevyt auto ja Yaris sattuu olemaan muotoilultaan sellainen että ottaa sivutuulta kiinni varmaankin kiitettävästi.
Tarviko ajotekniikkaa muuttaa ollenkaan hybridi-voimanlähteen takia vai onko kaasun logiikka sama kuin tavallisella polttomoottorikoneella?
Oikeastaan ei juurikaan tarvinnut muuttaa, kun lukemani perusteella oma ajotyyli on hybridille sopiva. Tosin jos haluaa ajaa vähän matkaa pelkällä sähkömoottorilla esim. ruuhkassa tai parkkihallissa, niin kannattaa välttää kovaa kaasuttamista. Kun kaasua painaa vähän enemmän, niin bensamoottori tulee mukaan. Pelkällä sähkömoottorilla on mahdollista päästä vain pari kilsaa kerrallaan, mutta se vaatii jo tosi hellää kaasunkäyttöä. 50km/h vauhdissa oli myös välillä pelkkä sähkömoottori käytössä.

Hybriditekniikka tekee kyllä muuten todella värittömästä autosta selkeästi kiinnostavamman.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Plymouthina sitä sai esim texasilaiselta pikkuvuokraamolta ja silloin (1997 helmikuu) Plymouth erosi Chrysleristä ja Dodgesta surkeimmalla mahdollisella varustuksella.
Olisiko Plymouth noista se, mitä valmistettiin Meksikossa? Omassa "Chryslerissä" VIN-tarran perusteella valmistuspaikka oli Belvedere, Michigan.

Neonin kanssa sellainenkin juttu, että mitään järkevää jälleenmyyntiarvoa sille ei valitettavasti ole kun päättää autosta luopua. Tosin tällä ei liene enää merkitystä, koska uusimmatkin yksilöt ovat vuosimallia 2006. Omastani sain itse myymällä muistaakseni 1700.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Nää on näitä. Nyt on neljään mobiiliin tarjouskyselyt menossa ja eiköhän se seuraava kiesi niistä löydy.
Kahteen tuli oikein passeli väliraha. Kahteen muuhun liian korkea. Toinen korkeista välirahoista oli joukon halvimpaan autoon, joten se unohdetaan. Toinen kalliimman välirahan auto oli joukon ainoa nelikko, joten se roikkuu vielä plan c:nä mukana. Huomenna koeajamaan plan a ja kaupat tehdään jos peli on kunnossa. Tiedossa olevat speksit ainakin miellyttää.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Oikeastaan ei juurikaan tarvinnut muuttaa, kun lukemani perusteella oma ajotyyli on hybridille sopiva. Tosin jos haluaa ajaa vähän matkaa pelkällä sähkömoottorilla esim. ruuhkassa tai parkkihallissa, niin kannattaa välttää kovaa kaasuttamista. Kun kaasua painaa vähän enemmän, niin bensamoottori tulee mukaan. Pelkällä sähkömoottorilla on mahdollista päästä vain pari kilsaa kerrallaan, mutta se vaatii jo tosi hellää kaasunkäyttöä. 50km/h vauhdissa oli myös välillä pelkkä sähkömoottori käytössä.

Hybriditekniikka tekee kyllä muuten todella värittömästä autosta selkeästi kiinnostavamman.
Okei, eli siis perinteisen automaatin tyylillä saa mennä aika pitkälle.
Tuli siitä vain mieleen että mitä itse on testannut robottivaihteisia autoja on joka kerta kaasun käyttämistä pitänyt aluksi opetella että ymmärtää laatikon ajattelutavan
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Autoilen varmaan väärin kun mua ei vois vähempää kiinnostaa automaattilaatikon ajattelutapa sen enempää kun koska mennään eteen- ja koska taaksepäin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Okei, eli siis perinteisen automaatin tyylillä saa mennä aika pitkälle.
Tuli siitä vain mieleen että mitä itse on testannut robottivaihteisia autoja on joka kerta kaasun käyttämistä pitänyt aluksi opetella että ymmärtää laatikon ajattelutavan
Toyotalla on ihan paska robottiloota. Muijalla on sellainen Auris. Citikassa toimii paremmin. 170000 km sillä polkenut menemään. Ei se mikään DSG ole, mutta paljon parempi kuin japanialainen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Muutama sivu aikaisemmin ihmettelin käynnistysongelmaa. Nyt selvisi vika. Menee koko käynnistysmoottori uusiksi, onneksi löytyi halvempi tarvikeosa. Tosin siitäkin 300 euron paukku, vähän alkaa tuntua että Civicistä voisi alkaa jo vaihtotarjouksia kyselemään. Jakopään remppa kun kolkuttelee siellä parinkymmenen tonnin päässä ja vaikka iskarit ja jarrut leimasta läpi menevät, priimaa eivät ole enää. Tai sitten vaan suosiolla jatketaan Civicin entisöintiä, noillahan on kohta jo "youngtimer"-arvoa.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Lähden Lahden kaupunkiin tekemään autokaupat tulevana lauantaina.
Tällä kertaa vaimon auto vaihtuu luotettavampaan malliin.

Nykyinen saa olla viimeinen ranskalainen tässä taloudessa. VMP.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Itsellä on tässä käsillä niinkin epäkiitollinen tilanne, että voi tieni viedä pian vielä autokauppaan. Edellinen on ollut käytössäni nyt päivää vaille kuukauden.

Ostohetkellä tuollainen KolmosMazda näytti ihan olevan ihan ok pirssi työpaikkani parkkipaikalla. Jopa oikeastaan sieltä hienommasta päästä.

Vaan sen jälkeen yrityksen henkilökunta on suorittanut seuraavat ajoneuvohankinnat:
-A4
-325D
-330D
-335

Joten.
Kuukauden päiväthän tähän projektiin meni, mutta tänään nokitettiin 530i:llä.
 
Ylös