Saksalainen Focus-lehti hehkutti maanantaina verkkosivuillaan pitkässä jutussaan suomalaista Toroidion 1MW-sähköautoa. Lehti paljasti uusia teknisiä tietoja viime huhtikuussa Monacon Top Marques-näyttelyssä esitellystä prototyypistä.
Auton suunnittelija, Toroidion Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pennanen vahvistaa tiedot.
Focus otti täyssähköisen Toroidionin verrokiksi ruotsalaisen superauton Koenigseggin. Molemmat tykittävät 1360 hevosvoimaa, mutta suomalaisen eduksi siihen ne yhtäläisyydet loppuvatkin.
Pennanen myöntää, että prototyyppi kiihtyy nollasta 400 kilometrin tuntinopeuteen peräti 11 sekunnissa. Koenigsegg One:1-mallilta siihen menee 20 sekuntia. Ero on huima.
Toroidion pistää kaiken kukkuraksi paremmaksi 450 kilometrin huippunopeudellaan.
”Kiihtyvyys on saavutettu lämpöisillä katurenkailla kuivalla asvaltilla. Tällaisella teho/painosuhteella haaste on aina renkaiden pidossa”, Pennanen sanoo.
Toroidion 1MW on 4,32 metriä pitkä, 1,998 metriä leveä ja 1,175 metriä korkea kaksipaikkainen nelivetoinen urheiluauto. Prototyyppi painaa ilman akun kanssa 1040 kiloa, tuotantoversio hieman vähemmän.
Autossa on neljä sähkömoottoria, edessä kaksi 200 kilowatin ja takana toiset kaksi 300 kilowatin moottoria. Edessä vääntöä löytyy kaksi kertaa 4500 ja takana kaksi kertaa 7500 Newtonmetriä.
"Toroidionin uusi voimalinja luo välittömästi reagoivan äärimmäisen hienon ajokokemuksen. Auto on mahtava ajettava", Pennanen lupaa.
Täydellä latauksella toimintamatka ulottuu keskimäärin 515 kilometriin.
Auton pysäköintituuletus hoituu aurinkokennoilla. Erikoisuutena siihen saa ilmanohjaimia ja muita FIA:n hyväksymiä lisävarusteita kilpakäyttöä varten.
Toroidionin hinta jää alle miljoonaan euroon. Pennasen mukaan sillä kiusataan perinteisiä tämän tason autoja. Koenigseggistäkin joutuu maksamaan 1,5-3,5 miljoonaa euroa, jolla joutuu tyytymään 5-litraiseen päästöjä tupruttavaan ja menovettä lipittävään bensamyllyyn.
Toroidionin tuotanto käynnistyy 2018. Pennanen pyrkii pitämään raaseporilaisen vauhtihirmun valmistuksen Suomessa.
”Valmistuspaikkaa ei ole vielä lyöty lukkoon. Auton kotimaisuusaste lähentelee joka tapauksessa sataa prosenttia. Vain akkukemiat ovat tuontitavaraa”, Pennanen lisää.
Pennasen tähtäimessä on yhä Toroidionin voitto Le Mansin 24 tunnin kilpa-ajossa.