Autosimulaatiopelit

Vonsaku

Juoppokuski
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
159
Ja vaikka tuntuma paranisi niin LFS:n tasoon ei rFactor yllä forceissa, ikävä kyllä.
Tämäkin toki todella paljon modista kiinni ja miten mallinnos on suoritettu, usein joutuu kääntämään voimat "päinvastoin" riippuen siitä kummalle puolen etuakselia on ohjausnivel "mallinnettu".
Joka tapauksessa hieromalla autokohtaisesti saa ohjauksen tuntumaan kohtuu hyvältä, samat asetukset sitten taas eivät päde seuraavaan autoon/modiin.:(
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Ja vaikka tuntuma paranisi niin LFS:n tasoon ei rFactor yllä forceissa, ikävä kyllä.
Nimenomaan, kokeilin noita edellämainittuja säätöjä mutta ei oikein vakuuta. Toki tuntuma on nyt huomattavasti parempi, varsinkin kovissa nopeuksissa ohjaus tuntuu jo todella hyvältä mutta pienissä vauhdeissa tuntumaa ei oikein ole. LFS tuntuu siksi paremmalta, tuntuma pysyy koko ajan tiessä. Pitäis kai tuo rFactor saaha kuitenki paremmaksi kuin mulla on tuntumaltaan? Ongelmana mulla on just se tuntuman puute ajoittain, forcen ylireagoiminen esim. pomppuihin (oikeastaan ihan hyvä homma, mutta monzassakin liioittelee tien epätasaisuudet ja näin ollen ratista kuuluu käsittämätön ääni ja tuntuu jo ranteissa), ja yleensäkkin force feedbackin riuhtominen.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Nuo säätöjutut voivat ja oletankin niiden olevan iso tekijä eri simujen tenhossa. Vasta eilen tulin yhden iRacing-kisan jälkeen kiinnittäneeksi huomioni siihen, kun kilpakumppanit alkoivat ajon jälkeen keskustelemaan erilaisista säädöistä.

Minä olen asian suhteen laiskanpulskea, vaikka muuten norja olenkin, ja ajelen karvalakkisäädöillä. Olen huono autonkehittäjä. Tässä suhteessa esikuvani on Ronnie Peterson, joka hyvänä päivänään huomasi jos autosta puuttui ratti.
 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Saas nähä keksiikö uuden WRC-pelin tekijät peliin lisää "fiktiivisiä" talleja tyyliin Subaru,Mitsu,Peugeot,Renault,Toyota kun oikeassa MM-sarjassa on vaan kaksi tallia.
 

teppoil

Moro vaan
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2585
Saas nähä keksiikö uuden WRC-pelin tekijät peliin lisää "fiktiivisiä" talleja tyyliin Subaru,Mitsu,Peugeot,Renault,Toyota kun oikeassa MM-sarjassa on vaan kaksi tallia.
Vosivat vaan laittaa tehdastallit (Ford ja Citroën) sekä niitten kakkostiimit. Sitten niitten lisäksi vanhoja yksityisautoja esim. 05 Mitsu, 07 Subaru, 07 Skoda, Xsara ym. :)
 

Zaipper1

Well-known member
Liittynyt
28.1.2010
Viestit
83
Vosivat vaan laittaa tehdastallit (Ford ja Citroën) sekä niitten kakkostiimit. Sitten niitten lisäksi vanhoja yksityisautoja esim. 05 Mitsu, 07 Subaru, 07 Skoda, Xsara ym. :)
Tai sitten pistää mukaan myös junioreiden sarja, n-ryhmä ja super 2000 -sarja (mikä lie oli viralliselta nimeltään se jota ajetaan mm-ralleissa?).
 

teppoil

Moro vaan
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2585
Tai sitten pistää mukaan myös junioreiden sarja, n-ryhmä ja super 2000 -sarja (mikä lie oli viralliselta nimeltään se jota ajetaan mm-ralleissa?).
:ahem:

Toivottavasti saavat tehtyä jonkun minkä voisi ostaakin.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Pelissä on kuulemma messevä uramuoto joten se voi koukuttaa parhaimmillaan aika hyvin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Ei ollut parempaakaan paikkaa tälle uutiselle.
Simbiniltä ilmainen kilpa-ajopeli PC:lle

13.3.2012, Jukka O.

Ruotsalainen SimBin-studio tarjoilee PC_pelaajille iloisia ajoherkkuja uuden WTCC-kauden lähestyessä. Virtual World Touring Car Championship 2012 puffaa sekä uutta ajokautta että tarjoilee kotikuskeille mahdollisuuden osallistua virtuaaliseen WTCC-mestaruussarjaan.

Ilmaisen pelin lataamalla voi ajaa niin WTCC 2012 -kauden radoilla että autoilla, keräten pisteitä todellisten kilpailujen rinnalla ajettavissa virtuaalikisoissa.

Palkintojakin on kuulemma luvassa, mutta niitä ei ole vielä paljastettu.

SimBinin sivuilta voi ladata maksutta myös Raceroom The Game 2 -ajopelin.

Virtual World Touring Car Championship 2012 julkaistaan useassa osassa. Kilpailukauden ensimmäisen kolmanneksen sisältävä pelikokonaisuus ilmestyy huhtikuussa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Muuten hienoa, mutta Steam on tietokoneelle varsinainen syöpä. :nope:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ihmetellyt jo jonkin aikaa sitä kuinka täällä ei ilmeisesti ole tietoa, tai ainakaan puhetta iRacingistä.

Joka kuitenkin on "se" vakavasti otettava ajosimu. En väitä etteikö samalla tasolla fysiikkamoottoriltaan etc olevia simuja olisi jo muitakin, mutta kokonaisuus ja kisasarjojen järjestäminen yms on iR:ssä aivan omalla tasollaan.

Eikä toki haittaa että palvelussa on kymmeniä ellei satoja oikeita kisakuskeja Nascar/Indy/GT ynnä muista sarjoista.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Juu ei tuon iRacingin jälkeen oikeen muut ajopelit tunnu miltään. rF2 on ja sitä nyt ei jaksa pelata kun vaatii niin helkutisti vaikka on täyspaskat grafiikat ja muutenkin beta vaiheessa vielä. GTR 3:sta odotan kuin kuuta nousevaa.


E: rFactor 2 update
 
Viimeksi muokattu:

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
En kyllä löytänyt sopivaa paikkaa laittaa esille, joten oli pakko ottaa tämä toikki.

42 000 euron ajosimulaattori tulossa myyntiin



Motion Simulation -niminen yritys on aloittanut TL1-mallisten ajosimulaattorien ennakkotilausten vastaanottamisen. Kyseessä on futuristisen näköinen simulaattori, jossa penkin edessä on 180 asteen näkyvyyden tarjoava kaksi metriä leveä pallonmuotoinen kuvaruutu. Kuva heijastetaan kolmen tykin avulla, joiden yhteisresoluutio on 5760x1200. Mukana on säädettävä penkki ja poljinkonfiguraatio.

TL1 Professional edustaa kallein vaihtoehtoa ja ilman arvonlisäveroa ja toimituskuluja hintaa on lähemmäs 42 000 euroa. Mukana toimitetaan erittäin tehokas tietokone, kuulokkeet ja tykki on värikalibroitu ja säädetty toimintakuntoon. 20 000 euron hintaisessa TL1s-variaatiossa simulaattori on avoin, videotykkien yhteisresoluutio on 3840x800, mukana toimitetaan suorituskykyinen tietokone ja kuulokkeet. 14 000 eurolla saa TL1-ajosimulaattorin ilman tykkejä, kuulokkeita ja rattia.

Motion Simulation
http://muropaketti.com/42-000-euron-ajosimulaattori-tulossa-myyntiin

On siinä hintaa, kai joku tosifani voisi ostaa kotiinsa.:D

Tosin luulen, että lähitulevaisuudessa tulee olemaan virtuaalilasit, millä voi katsoa pelimaailmaa kokonaan realistisen tuntuisesti.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Classic motor show'ssa, vai mikä lie onkaan, kokeilin Caterhamin osastolla simua vallan. Olipa mielenkiintoista, ja nyt tuntuu siltä, että sellainen olisi saatava kotiinkin. Jotenkin tuntui, että perstuntumakin olisi mallinnettu, vaikkei tietenkään ollut. Miten se on mahdollista? Porkkanana oli, että päivän nopeimman ajan ajanut saa Caterham-urheiluauton päiväksi käyttöönsä. Menin asenteella, että tietenkin vedän nopeimman ajan. Simuun oli mallinnettu Caterham Alastaron radalle. Ajotuntuma oli yllättävän hyvä. Standinpitäjä kysyi, että onko Alastaro ennestään tuttu rata. Eipä ole. En hätyytellyt nopeinta aikaa, koska kaksi nopeaa kierrosta kerkesin ajaa enkä siinä ajassa oppinut rataa. Myöskin missasin muutaman kerran vaihteen, koska vaihdetikku oli sijoitettu oikeaoppisesti vasemmalle puolelle. Olisin voinut jatkaa koko päivän simun kanssa, mutta ajosuoritukseni keräsi paikalle ringin yleisöä, ja muutkin halusivat kokeilla.

Mutta nyt kysymys kuuluu, että miten vastaavanlaisen saa kotiläppärille?
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jotenkin tuntui, että perstuntumakin olisi mallinnettu, vaikkei tietenkään ollut. Miten se on mahdollista?
Jos simulaattori on liikealustan päällä ja käytössä on riittävästi vapausasteita, 'perstuntuma' syntyy tietysti tasapainoaistin manipuloinnista - silmä katsoo ruutua ja alusta liikkuu tai kallistuu, luoden illuusion vaikkapa g-voimista.

Muussa tapauksessa kyse on suurimmalta osin ratin voimapalautteesta.

Esimerkiksi kun oikea auto puskee talvisella tiellä suoraan, eturenkaiden tuottama kitkavoima suurilta osin katoaa, ja ohjauspyörälle välittyy tämän ansiosta samassa suhteessa vähemmän palauttavaa momenttia (se voima joka ratin kääntämistä normaalisti vastustaa), saaden ratin tuntumaan löysältä. Jos taas perä meinaa pyrkiä rinnalle, auton painopisteen aiheuttama momentti ja eturenkaiden kitka pyrkii kääntämään eturenkaita luiston suuntaan, eli auto tavallaan korjaa luistoa itsestään. Saadaan normaalisti aikaan sähkömoottorilla.

Tietysti jos nämä kaksi asiaa saadaan vielä onnistuneesti yhdistettyä, päästään varmasti melkoisen vakuuttavaan 'takapuolituntumaan'.

Mutta nyt kysymys kuuluu, että miten vastaavanlaisen saa kotiläppärille?
Yksinkertaisimmillaan riittää että ostaa rattiohjaimen, asentaa ajurit, ruuvaa pöytään kiinni ja käynnistää pelin.

Hinta / laatusuhteeltaan markkinoiden parhaita rattiohjaimia on Logitechin DFGT, mutta näitä joutuu jonkin verran metsästelemään (esim. hintaseurannasta ei ikävä kyllä löydy). Hintahaarukka jossain 80-100€ tietämillä, juuri enempää ei kannata ko. mallista maksaa. Hiukan arvokkaampi on sitten saman valmistajan G27, jos toki hinnalle saa myös vastinetta. Molemmista varmasti löytyy arvosteluita ympäri internetiä, mutta jos haluaa lukea aiheesta enemmänkin ja ihan selvällä suomenkielellä, Tekniikan Maailmassa (20/2011) on suhteellisen hyvä arvostelu Login G27-mallista.

Arvokkaampiakin vaihtoehtoja toki löytyy, kuten Thunderin liittämästä jutusta käynee ilmi. Äärimmäisen harvoin pärjääminen on kuitenkaan kiinni mistään muusta kuin siitä ratin ja penkin välissä istuvasta komponentista. Lisäksi kannattaa muistaa, että sulava ajokokemus vaatii myös keskusyksikön puolelta puhtia, ja läppärin kanssa voi alkaa ahdistaa jos ei ole valmis reilusti tinkimään kuvanlaadusta ja yksityiskohdista.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mutta nyt kysymys kuuluu, että miten vastaavanlaisen saa kotiläppärille?
Osta rFactor ja ratti+polkimet.

Simuja enemmän tahkonneet haukkuivat tuon virityksen pystyyn; ajoavut olivat päällä, näyttönä oli läppärin näyttö parin metrin päässä ja ohjaus oli epälineaarinen.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pistetääs tänne, eli nopein huutaja saa itsensä reffiksi iRacingissä. Ajattelin ottaa 3kk kokeilujakson ja siinä kohtaahan voi antaa toisen emailin, joka saa 10 iRacing dollaria(wtf?). Vai saako sen vasta, jos otan normihintaisena tilauksen, emt.

Kirjoittelen vastausta odotellessa pidemmän viestin itse aiheesta :) Edit: Nickille Vilperi meni ref.

Eli jatq:

Hinta / laatusuhteeltaan markkinoiden parhaita rattiohjaimia on Logitechin DFGT, mutta näitä joutuu jonkin verran metsästelemään (esim. hintaseurannasta ei ikävä kyllä löydy). Hintahaarukka jossain 80-100€ tietämillä, juuri enempää ei kannata ko. mallista maksaa.
Itsellä on tuo DFGT, huuto.netistä 50e:llä joku asiakaspalautus tms. Pari vuotta ollut todella kovassa käytössä LFS:ssä. Kerran olen polkimet purkanut, kun kaasupoljin alkoi temppuilla ja väpätti mitä sattui vaikka talla oli pohjassa. Korjautui kun vaan purki ja kasasi. Tai ehkä siirsin vastajuosta pykälän kireämmälle tjsp. Räpläsin niitä potentiometrejä livenä eli konepäällä ja polkimet purettuna. Katsoin vain Windowsin työkalulla että potikoita tulee oikeat viestit perille. Nyt on pieni epäilys ollut viikon pari, että ratissa on jotain häikkää, mutta kun käyttötunteja on varmaa yli 1000, niin kaipa tuollainen halppis vehje onkin jo aika rajoilla :)

Osta rFactor ja ratti+polkimet.
Sitten voikin alkaa pohtia sitä itse asiaa. Eli mistä LFS-veteraanille uutta pelattavaa? Olen testannut SimBinin Race Injectionin (kombo tuotannosta pl. GTR autot), GT-Legendsin, Richard Burns Rallyn ja rFactorin. Noita ennen tietty sekalainen valikoima muita PC-ajopelejä - vakuuttavimpina GP2 ja sen seuraajat (toki jo GP1:stä olen pelannut). Koneella on ollut jo vuoden verran GP4 odottelemassa retroilua, mutta vielä ei ole huvittanut alkaa säätämään sitä win7 64 bit koneella ja DFGT-ratilla toimimaan.

GT-Legendsin kohdalla kävi fiba, koska luulin sen olevan se the Legends. Äskettäin hoksasin, että se onkin eri juttu kuin GPL. Eli testaamani GT-Legends on rFactorin kanssa samaa sarjaa eikä iRacingin. Nyt onkin toivoa, että iRacing on pelikelpoinen :thumbup: Nimittäin tuosta lyhyehköstä listasta vain Richard Burns Rallyn ajomalli on vaikuttanut edes kelvolliselta.

RBR:ssä ainoa ongelma oli itse pelin ikä ja "tarve" bugisten unofficial modien kanssa koheltamiselle. Suurin kompastuskivi itseasiassa oli kameravaihtoehdot. Minusta autopelissä pitää olla kojelautanäkymä tarjolla. Itse pelaan 32" näytön kanssa, joka on reilun puolen metrin päässä. Kun kuvakulma suhteutetaan tuohon, se alkaa jostain siitä tuulilasin tuntumasta. RBR:sta ei löytynyt sopivaa kameraa ja modatuissa autoissa oli vielä orginaaliakin huonommat kuvakulmat.

GT-Legendissä ja rFactorissa en saanut rattia toimimaan sinne päinkään. GT-Legendsiä testailin vissiin pari tuntia ja rFactoria sen demon tunnin. Siinä ajassa en saanut ratin asetuksia, pääasiassa force feed backia, edes sinne päin säädettyä. Säätämisen tuloksena sain muistaakseni molemmilla kerroilla hassun vastusvoiman keskelle ratin kääntösädettä. Eli mutkassa ratti toimi suht odotetusti, kunnes piti tehdä vasta ohjaus - joita treenaillessa yleensä tuppaa tulemaaan - jolloin paluu liikkeessä oli kasvava vastus keskiasentoon asti jonka jälkeen vastus hävisi. Googlailin ratille sopivia profiler ja pelin sisäisiä asetuksia, mutta niistä ei ollut mitään apua :-/

SimBinin Race Injectionissa sain ratin suht ok tasolle, mutta ajomalli ei muuten miellyttänyt ollenkaan. Riippumatta autosta, pidon ja luiston ero renkaissa on ihan naurettava. Täytyy myöntää, että IRL kokemus yli tonnin painoisista takavetoisista on melko vähäistä ja radalla olematonta. Silti uskoisin, että kun hallittu power slide onnistuu LFS:ssä ja IRL erinäisillä laitteilla, sen pitäisi onnistua myös peleissä pienellä opettelulla. Race Injectionissa luiston voi kyllä napata kiinni mutta sitä ei pysty mitenkään hallitusti jatkamaan. Toisaalta pelissä joku GT auto saattaa lähteä luistoon reilusti alta 100 km/h vauhdissa neulansilmässä, eikä sitä saa napattua kiinni vaikka tekisi mitä: jarrua, kaasua ja rattia koitin käyttää mitä erilaisemmilla tavoilla, mutta jos auto oli päättänyt spinnata se spinnasi. Vaikka koitti samassa mutkassa useamman kerran, aina lopputulos oli sama: spinnaus. Tietty ajamalla hiljempaa takarenkaiden pidon rajalle ei menty, eikä luistoakaan syntynyt. On se silti ihan naurettavaa, että mutkasta ei voi jatkaa spinnaamatta jos kääntää sisään liian lujasta vauhdista...

Nyt sitten iRacingia testaamaan. Myöhemmin ehkä sitten rFactor2:en demo ja LFS S3. LFS on 2005 alkaneella enempi ja vähempi aktiivisella tahkoamisella vähän loppuun kaluttu, mutta jos ei parempaakaan löydy...
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Pistetääs tänne, eli nopein huutaja saa itsensä reffiksi iRacingissä. Ajattelin ottaa 3kk kokeilujakson ja siinä kohtaahan voi antaa toisen emailin, joka saa 10 iRacing dollaria(wtf?). Vai saako sen vasta, jos otan normihintaisena tilauksen, emt.

Kirjoittelen vastausta odotellessa pidemmän viestin itse aiheesta :)
Hep, pistin yv:tä.
 
Ylös