Autot vm. 2009

Miksan

Well-known member
Liittynyt
19.4.2008
Viestit
109
Kaudella 2009 suoranopeudet tulevat kasvamaan entisestään mikä merkistee ohitusten vaikeutumista koska "suoralla käytetty aika" tulee kasvaneiden nopeuksien myötä laskemaan. :thumbdown
Kubican sanoin
"The car has more drag, so it is a bit slower on the straight."
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
BMW yläilmoista...

Oikeastaan tuohon etusiipeenkin rupeaa jo tottumaan, mutta eiköhän niistä vielä vähän hienomman muotoiset tule australiaan mennessä. Laatikkoaikaan ei uskoakseni ole paluuta formuloissakaan.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Autoissa kun on nykyään tommonen lumiaura edessä ja Pöörni on täysin sekaisin ja haluaa laajentaa kalenteria sinne ja tänne niin tuli mieleen, että mitenkäs olisi lumikisa Siperiassa? Venäjän öljyvaroista liikenisi riittävästi ropoja Pöörnille, että se olisi tyytyväinen ja laajentumista tapahtuisi. Jäärata ja siihen kunnon kerros vielä lunta päälle ja sitten vaan mitalijahtiin. BMW ja Honda näyttäisi olevan tässä vaiheessa vahvoilla, kun auran koko on suuri ja kehitys hyvällä mallilla.

Oli muuten ylhäältä päin vähän paremman näköinen, mutta kyllä tuo melkoiselta hökötykseltä edelleen näyttää.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Autoissa kun on nykyään tommonen lumiaura edessä ja Pöörni on täysin sekaisin ja haluaa laajentaa kalenteria sinne ja tänne niin tuli mieleen, että mitenkäs olisi lumikisa Siperiassa? Venäjän öljyvaroista liikenisi riittävästi ropoja Pöörnille, että se olisi tyytyväinen ja laajentumista tapahtuisi. Jäärata ja siihen kunnon kerros vielä lunta päälle ja sitten vaan mitalijahtiin.

Oli muuten ylhäältä päin vähän paremman näköinen, mutta kyllä tuo melkoiselta hökötykseltä edelleen näyttää.
Öljy on nyt niin halpaa, että Siperiassa on kusi sukassa. Itse olen nauranut tuolle etusiivelle jo 2 päivää :D:D:D. Siis hei eikös pieni etusiipi auttaisi perässä ajamista, kun sillä ei olisi niin suurta merkitystä downforceen?
 

J.J Pulli

Well-known member
Liittynyt
17.10.2008
Viestit
92
Sijainti
V-City, Turku
Oma silmä alkaa jo 2009 autoihin tottumaan. Hieman kapeampi etusiipi ilman kirjahyllyjä olisi jo sopiva. Valkoinen väritys totta kai korostaa myös leveän siiven rumuutta. Slicksit :alppu:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Autoissa kun on nykyään tommonen lumiaura edessä ja Pöörni on täysin sekaisin ja haluaa laajentaa kalenteria sinne ja tänne niin tuli mieleen, että mitenkäs olisi lumikisa Siperiassa? Venäjän öljyvaroista liikenisi riittävästi ropoja Pöörnille, että se olisi tyytyväinen ja laajentumista tapahtuisi. Jäärata ja siihen kunnon kerros vielä lunta päälle ja sitten vaan mitalijahtiin. BMW ja Honda näyttäisi olevan tässä vaiheessa vahvoilla, kun auran koko on suuri ja kehitys hyvällä mallilla.

Oli muuten ylhäältä päin vähän paremman näköinen, mutta kyllä tuo melkoiselta hökötykseltä edelleen näyttää.
Itämeren GP? Ajetaan jääradalla keskellä Suomenlahtea (tai vaikka Ahvenanmaan kaislikoissa :D). Katsomot täynnä pilkkihaalaripukuisia karvalakkihemmoja.

Kyllä noihin pikkuhiljaa silmä alkaa tottua. Ongelmahan esmes BMW:n tapauksessa on tuo keula. Tuskin kaikeilla tiimeillä samanlaista tullaan näkemään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
BMW:n lumikolan säännönmukaisuuteen vielä palatakseni, talli itse ilmoittaa F1.08:n olleen sääntöjen määrittämässä maksimileveydessä. Tuo läystäke on siis selvästi liian iso, tiedä sitten, mitä tuolla oikein haetaan.

Tähänastisista virityksistä en muutenkaan odottaisi näkeväni ensi vuonna juuri mitään, Williamsin ratkaisu voisi varauksin ollakin mukana. Joka tapauksessa niitä oikeita ratkaisuja ei nyt varmuudella esitellä.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
BMW:n lumikolan säännönmukaisuuteen vielä palatakseni, talli itse ilmoittaa F1.08:n olleen sääntöjen määrittämässä maksimileveydessä. Tuo läystäke on siis selvästi liian iso, tiedä sitten, mitä tuolla oikein haetaan.

Tähänastisista virityksistä en muutenkaan odottaisi näkeväni ensi juuri mitään, Williamsin ratkaisu voisi varauksin ollakin mukana. Joka tapauksessa niitä oikeita ratkaisuja ei nyt varmuudella esitellä.
Miten auton maksimileveys muuten mitataan? Pyörät täysin käännettynä? Ilmeisesti missään vaiheessa leveys ei saa ylittää 1800mm:ä? Ainakin kun Bemarin etujousitusta katsoo, voisi melko varmasti päätellä että edessä raideväli kasvaa kuorman alla. Kuinka paljon, onkin sitten eri juttu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miten auton maksimileveys muuten mitataan? Pyörät täysin käännettynä? Ilmeisesti missään vaiheessa leveys ei saa ylittää 1800mm:ä? Ainakin kun Bemarin etujousitusta katsoo, voisi melko varmasti päätellä että edessä raideväli kasvaa kuorman alla. Kuinka paljon, onkin sitten eri juttu.
Pyörät suorassa.
 

mp4-13

Active member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
27
Noi autot näyttää suoraan edestä kapeammalta kuin ovat johtuen etupään
melko reilusta negatiivisesta Camber-kulmasta. 1800 milliähän on nimenomaan
auton maksimileveys renkaiden alaosassa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sylttytehtaalle johtaa jäljet.

Noi etusiiven päät hyväksyy FIA ja säännöissä on jotain määräyksiä minkälaiset pitäisi olla. Mutta siis FIA on varannut itselleen vastuun lausekkeella...

The FIA must be satisfied that all such parts are constructed in order to achieve the stated objective. (Korjaus ihan sama pykälä löytyy myös 2008 säännöistä...)



Tämä lukee säännöissä pykälien 3.4.2 ja 3.4.3 jälkeen... eli hyvänä tarkoituksena on vähentää rengasrikkoja mutta mutta...

Mutta Bobakki en kuitenkaan usko että BMWn etusiipi on leveämpi kuin 1800mm joka olisi vastoin sääntöjä. Miksi ihmeessä olisi?

(auton maksimileveyttä mitattaessa renkaissa tulee olla 1.4 bar paine ja mikäänkohta korista tai etu/taka-akseleista ei saa ylittää 1800 mm)




3.4.2 In order to prevent tyre damage to other cars any bodywork ahead of the complete front wheel and more than 750mm from the car centre line visible from the side or the front must be at least 10mm thick with a radius of at least 5mm.

3.4.3 In order to avoid the spread of debris on the track following an accident, the outer skins of the front wing endplates and any turning vanes in the vicinity of the front wheels (and any similarly vulnerable bodywork parts in this area), must be made predominantly from materials which are included for the specific purpose of containing debris.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutta Bobakki en kuitenkaan usko että BMWn etusiipi on leveämpi kuin 1800mm joka olisi vastoin sääntöjä. Miksi ihmeessä olisi?

(auton maksimileveyttä mitattaessa renkaissa tulee olla 1.4 bar paine ja mikäänkohta korista tai etu/taka-akseleista ei saa ylittää 1800 mm)
Koska tämä ei olisi ensimmäinen kerta, kun BMW testaa laittomilla siivillä. Voisi esimerkiksi olla mahdollista, että noilla kummallisen näköisillä palikoilla saavutetaan jotain, minkä toimivuus halutaan selvittää. Mikäli kokemukset ovat hyviä, aletaan etsiä sääntöjen mukaista tapaa toteuttaa se. Mitään hajua siitä, mihin noilla ylipäätään pyritään, minulla ei ole.

BMW ei tarvitse FIA:n hyväksyntää testeissä käyttämilleen osille. Periaatteessa tallit voivat testata vaikka viiden litran koneella jos kokevat sen älykkääksi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Koska tämä ei olisi ensimmäinen kerta, kun BMW testaa laittomilla siivillä. Voisi esimerkiksi olla mahdollista, että noilla kummallisen näköisillä palikoilla saavutetaan jotain, minkä toimivuus halutaan selvittää. Mikäli kokemukset ovat hyviä, aletaan etsiä sääntöjen mukaista tapaa toteuttaa se. Mitään hajua siitä, mihin noilla ylipäätään pyritään, minulla ei ole.

BMW ei tarvitse FIA:n hyväksyntää testeissä käyttämilleen osille. Periaatteessa tallit voivat testata vaikka viiden litran koneella jos kokevat sen älykkääksi.
No kaikki autot radalla on laittomia tällä hetkellä ja onhan se sallittua näin testeissä. Luultavasti ne on siinä päässä ainoastaan sen takia että lopullista siivenpäätä ei haluta vielä näyttää kilpailijoille.

Pianhan sen näkee minkälaisia lopulliset siivet on. Vertaan vaan tuohon Hondan ratkaisuun ja sehän on samantapainen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ajettavuus on tärkeämpää:
- Se on itse asiassa varsin hyvä ajettava. Kierrosajatkin olivat varsin hyviä. Downforcea on varsin paljon vähemmän, mutta sliksirenkaat korvaavat sitä. Sliksirenkaista saa etenkin hitaissa mutkissa enemmän pitoa, Klien sanoi
Josko Kimille sopisi nämä paremmin kun ei ole ajaminen niin herkkää :cool:
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Toivottavasti sopii Kimille, mutta se on toisaalta yhdentekevää jos puheet Ferrarin surkeudesta KERSin kanssa pitävät paikkansa. Muutamat muut tallit ovat sillä saralla edellä.
 

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Toivottavasti sopii Kimille, mutta se on toisaalta yhdentekevää jos puheet Ferrarin surkeudesta KERSin kanssa pitävät paikkansa. Muutamat muut tallit ovat sillä saralla edellä.
Kers tuskin tekee vielä ens kaudella suuria eroja. Se on varmaankin aika tehoton kaikilla.
 
Ylös