Autot vm. 2009

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Kaudella 2009 suoranopeudet tulevat kasvamaan entisestään mikä merkistee ohitusten vaikeutumista koska "suoralla käytetty aika" tulee kasvaneiden nopeuksien myötä laskemaan. :thumbdown
Moar speed = good

Bmw ja Honda veti kyllä aikamoiset... :D
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tässä vielä kuva Ferrarin F2008K mallin akun jäähdyttimestä. Saapa nähdä kunka hienosti toi piilotetaan ensivuoden autossa...

Alkavat Badoer ja Gene olla eläkeiässä... mutta voi noi testikuskin hommat loppua tietty ennen sitä kun nää rajotukset kiristyy..

Eihän kuski nää auton sivuille, jos siellä on tollaset :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ylhäällä oleva takasiipi ei sotke ilmaa yhtä paljon takana tulevaa ajatellen. Kapeempi se on siksi, että se tuottas vähemmän downforcea.
Downforcen vähentyminen on tietenkin selviö kun siipeä kavennetaan, mutta se ei sinänsä perustele downforcen vähentämistä juuri siipeä kaventamalla. Aiemmin on säilytetty leveä siipi, mutta madallettu siipiä ja tuotu niitä lähemmäks auton runkoa. Metsään näytti menneen kilpa-ajettavuuden kannalta.

Toisaalta siiven nosto kauemmaks auton ylle tuo puhtaampaa ilmaa ja lisää downforcea. Tuosta mitään pysty maallikko arvailemaan mitä se vaikuttaa kilpa-ajettavuuteen. Tuulitunneleissa ja radalla nuo selviää kuten Bobakin linkissä luki. CFD:kään ei tarjoa mitään faktaa vaan perustuu ilmiöitä yksinkertaistaviin mallinnuksiin, jotka voivat mennä metsään.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Mielipiteeni uudesta lookista:

Hyvää:
- Pikkusiivekkeet ym. roskat poissa.
- U- ja V-muoto poissa etusiivestä.
- Kiva kun on korkea takasiipi.

Huonoa:
- Törkeän kokoinen etusiipi. Juustohöylä.
- Nokka

Olen aina pitänyt aika rumana sitä epäsymmetriaa, kun etu- ja takasiivet ovat eri levyisiä. Nyt tuo rumuus korostuu.

Mutta kai tuohonkin tottuu...
 

Fool

Well-known member
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
76
Luuletteko tosiaan, että FIAlla on ollut siellä joku Zaikom mutulla arpomassa nuo ensikauden siipien leveydet ja korkeudet. FIA kuitenkin toimii miljardien arvoisten bisnesten parissa joten varmasti siellä ole ollut varaa palkata insinööri jos toinenkin paneutumassa tuohon probleemaan. Muistaakseni myös tallit olivat tiiviisti mukana kertomassa oman mielipiteensä siitä mikä toimii ja mikä ei.
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Tuo BMW näytti jo kuvissa aika rumalta, mutta Maikkarin liikkuvassa kuvassa se näytti aivan järkyttävältä. Tuli ihan jonkun sarjan pikkuformulat mieleen, lähinnä tuon etusiiven takia. Ilmeisesti läheskään kaikki tallit eivät ajaneet ensi kauden aeropaketeilla, tai sitten BMW on tehnyt jotain muita radikaalimpaa, koska BMW oli ainoa joka erottui negatiivisesti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Luuletteko tosiaan, että FIAlla on ollut siellä joku Zaikom mutulla arpomassa nuo ensikauden siipien leveydet ja korkeudet.
Päätellen siitä mikä on ohittamisen nykytila ykkösissä, siellä on varmaan ollut joku Fool päättämässä asioista :rolleyes:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mistäs tuollaista "liikkuvaa kuvaa" löytyy?
Sporttiruudusta kai?

Bemari tuntuu olevan pidemmällä ensi kauden valmisteluissaan kuin muut, mutta toivottavasti se ei tarkoita sitä että kaikki autot näyttävät yhtä karseilta. Keulapalahan tuosta varsinaisesti tekee omituisen näköisen. Toisaalta, eiköhän noihin silmä totu kun talven yli pällistelee.
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Tulosruudussa näytettiin muutaman mutkan verran.

Tuo Bemukin näyttäisi muuten paremmalta jos valkoisena hohtavan ison etusiiven päätypalat olisivat vaikka mustat.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Luuletteko tosiaan, että FIAlla on ollut siellä joku Zaikom mutulla arpomassa nuo ensikauden siipien leveydet ja korkeudet. FIA kuitenkin toimii miljardien arvoisten bisnesten parissa joten varmasti siellä ole ollut varaa palkata insinööri jos toinenkin paneutumassa tuohon probleemaan.
Kyllä minä olen hiljalleen kääntymässä sen kannalle, että otetaan koko etusiipi irti tuosta uudesta BMW:stä ja laitetaan taakse Audi R10:stä tuttu takasiipi, niin johan näyttäisi jännältä ja saataisiin tapahtumaa radalle. Tällaiset specsit ainakin oma lottokoneeni arpoisi :ahem:

Jos minulla olisi yhtään luottoa FIA:n päättäviin elimiin, niin se häviäisi kyllä tässä kohtaa aika lennokkaasti. Jotenkin tuntuu, että OWG ei ihan tällaista visioinut. Visioinnista puheenollen. Tuo auto on jopa rumempi kuin IRL-Dallara ja se on jo paljon se :yuck:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Downforcen vähentyminen on tietenkin selviö kun siipeä kavennetaan, mutta se ei sinänsä perustele downforcen vähentämistä juuri siipeä kaventamalla. Aiemmin on säilytetty leveä siipi, mutta madallettu siipiä ja tuotu niitä lähemmäks auton runkoa. Metsään näytti menneen kilpa-ajettavuuden kannalta.

Toisaalta siiven nosto kauemmaks auton ylle tuo puhtaampaa ilmaa ja lisää downforcea. Tuosta mitään pysty maallikko arvailemaan mitä se vaikuttaa kilpa-ajettavuuteen. Tuulitunneleissa ja radalla nuo selviää kuten Bobakin linkissä luki. CFD:kään ei tarjoa mitään faktaa vaan perustuu ilmiöitä yksinkertaistaviin mallinnuksiin, jotka voivat mennä metsään.
No kuitenkin sitä siipeä on kavennettu ja sillä sitä downforcea on nyt vähennetty. Luultavasti se myös helpottaa takana tulevan elämää, kun oma etusiipi on leveä ja takasiipi kapea edessä menevällä. Tietenkin ylös nostaminen sinänsä lisää downforcea, mutta aika vähän verrattuna siihen, mitä kaventaminen vie. Ja "varmasti" se nostaminen on tehty juuri siksi, että silloin takana on helpompi ajaa. Näin olen jostain lukenutkin, mutta en muista mikä oli lähde. Joku ammattilainen taisi olla tekstin sisällön takana, mutta en tiedä/muista, oliko kyseessä vain mutuilua.

Se sitten on asia erikseen, että miten oikeat autot oikealla radalla toimivat toistensa takana jne. Mutta parhaansa ovat varmaan sääntönikkarit yrittäneet niillä välineillä mitä heillä on käytössään.
 
Viimeksi muokattu:

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Ajassa 10 vuotta taaksepäin...

..on muuten törkeän ruman näköinen tuo BMW:n versiointi ensi vuoden autosta. Minulle tuli heti mieleen Toyotan ensimmäinen, harjoittelu F1:nen, jolla Mika Salo ajoi Toyotan ensimmäisne vuoden harjoitteluajoja, siis se iha nensimmäinen. Se oli karseen näköinen ja tuo Bemarin tämänhetkinen auto liippaa aika läheltä ulkoisesti Toyotaa.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Kyllä mää ymmärrän, että moottorikehitys on pysäytetty, mutta pitääkö autojen kehitys viedä 10 vuotta taaksepäin :D

No, eiköhän tohonkin totu.
Omaa silmää kyl jotenkin miellyttää tuo uusi, vaikkain tietyllä tapaa muistuttaa hieman tätä :dunno:
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
ÄIJJÄT PERKELE :D

Haha, sai repeillä kyllä. Ois kiva kuulla kuskien kommentteja. Tää menee tosi jännäks. Ei tiädä yhtään mitä tulee tapahtumaan. Force India kunnos ens kaudella ja Ferkku ja McLada rämpii hännillä :D. Tosi mielenkiintosta :thumbup:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mun silmää nuo uudet autot miellyttää kovasti. Noissa härpäkeautoissa on aina häirinnyt sellainen liiallisen suunnittelun maku, kun joka lätkän paikkaa on päivätolkulla hinkattu. Ei se rumuus/kauneus -aspekti kuitenkaan ole se tärkein, koska ei ne autot ole mitään näyttelyesineitä. Työkoneen kuuluukin näyttää työkoneelta. Ja koska olen maalta niin mun mielestä toi leikkuupuimuri oli muutekin paremman näkönen kun muutaman viime vuoden autot...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Etusiipi on kyllä vähän ruma noin leveenä, mutta muutenhan toi näyttää hyvältä. :thumbup:

Ja ens kauden puolivälissä kukaan edes enää muista, että autot on ehkä vähemmän komeita. Varsinkin jos tolla lapiolla ja slikseillä saatais oikeesti edes vähän lisää ohitusmahdollisuuksia...

Ferkun akun jäähdytysrööriskä on kyllä erikoinen. Minkähän takia muilla ei sellaisia ole ja miksi Ferkku sitä kokeilee? Tuskin kuitenkaan tuollaista F2009:n suunnittelevat.
 
Ylös