Olis tosiaan mielenkiintoista kuulla säännönlaatijoiden selitykset näille. Kapea takasiipi ainakin on vähemmän optimaalinen, ja tuottaa enemmän likaista ilmaa, downforce/drag suhde on huonompi.- Epäselvää on miksi takasiipeä korotetaan... Halutaanko näin säilyttää balanssi levennetystä etusiivestä ja kavennetusta takasiivestä huolimatta (takasiipi toimii paremmin korkeammalla), vai vaikuttaako sekin suotuisasti perässä ajamiseen?
Hyvä huomio. Mitä luultavimmin kapealla ja korotetulla takasiivellä on jotain tekemistä tämän asian kanssa. Mitä tulee auton kauneuteen, onneks hyllyttivät sen CDG siiven :yuck:- Siipien muutokset ovat tavallaan käänteinen lähestymistapa samaan ongelmaan kuin CDG-siipi, jossa takasiipi olisi poistettu keskeltä, jolloin takana tulevan etusiipi olisi toiminut paremmin.
Tosiaan sitten vielä se 1500 hv aika-ajoihin ja 1200 hv kisaan, niin mä kattelen vaikka siellä ajelisi millasia ruohonleikkureita= rattimiehet erottuu nyhveröistä ja se on koko homman idis.Nyt saan avautua sen minkä olen koko kauden ajan pitänyt sisälläni:
Siitäs saitte mitä tilasitte, toivottavasti olette tyytyväisiä (heittoni ei kohdistu kaikkiin forumisteihin, vaan niihin jotka ovat jämähtäneet 80-luvulle ja hehkuttavat sen ajan autoja, toki ne olivat kauniita, mutta minusta autojen pitäisi seurata aikaansa ja minusta oli väärä ratkaisu palata johonkin menneeseen). Itse pidin härpäkkeistä, vaikka jotkut hondan ja bmw:n viritykset eivät sieltä kauneimmasta päästä olleet, siltikin minusta esim McLaren oli todella hieno auto kaikkine härpäkkeineen. Voin kuvitella sen oksennusfiiliksen kun 20 ruohonleikkuria starttaa kauden avauskisassa.
Ja joo, oli oma avautuminen, en tästä rupea kenenkään kanssa vänkäämään, muilla saa olla omat mielipiteensä, vaikka olisivatkin väärässä
Hiukan sama tuli mieleen. Ei ole vielä kukaan tainnut noiden uusien autokuvien julkaisujen yhteydessä kamalasti hehkuttaa että: "Jee ei härpäkkeitä, mahtavaa ja upeaa!!! :thumbup::ahem: jne...". Omaa esteettistä silmääni härpäkkeet ei pahemmin häirinneet. Eivät kyllä häiritse nuo uudet autotkaan, paitsi mitä nyt tuon pemarin keula on, no hiukan tommonen noin.Nyt saan avautua sen minkä olen koko kauden ajan pitänyt sisälläni:
Siitäs saitte mitä tilasitte, toivottavasti olette tyytyväisiä (heittoni ei kohdistu kaikkiin forumisteihin, vaan niihin jotka ovat jämähtäneet 80-luvulle ja hehkuttavat sen ajan autoja, toki ne olivat kauniita, mutta minusta autojen pitäisi seurata aikaansa ja minusta oli väärä ratkaisu palata johonkin menneeseen). Itse pidin härpäkkeistä, vaikka jotkut hondan ja bmw:n viritykset eivät sieltä kauneimmasta päästä olleet, siltikin minusta esim McLaren oli todella hieno auto kaikkine härpäkkeineen. Voin kuvitella sen oksennusfiiliksen kun 20 ruohonleikkuria starttaa kauden avauskisassa.
Ja joo, oli oma avautuminen, en tästä rupea kenenkään kanssa vänkäämään, muilla saa olla omat mielipiteensä, vaikka olisivatkin väärässä
Ylhäällä oleva takasiipi ei sotke ilmaa yhtä paljon takana tulevaa ajatellen. Kapeempi se on siksi, että se tuottas vähemmän downforcea.Olis tosiaan mielenkiintoista kuulla säännönlaatijoiden selitykset näille. Kapea takasiipi ainakin on vähemmän optimaalinen, ja tuottaa enemmän likaista ilmaa, downforce/drag suhde on huonompi.
Hyvä huomio. Mitä luultavimmin kapealla ja korotetulla takasiivellä on jotain tekemistä tämän asian kanssa. Mitä tulee auton kauneuteen, onneks hyllyttivät sen CDG siiven :yuck:
Sanotaanko uusissa säännöissä jossain kohtaa, että etusiipi ei saisi olla muuta autoa leveämpi? Jos näin on, tuo pelastaisi jo paljon.BMW:n käyttämä etusiipi näyttäisi kyllä olevan leveydeltään sääntöjen vastainen, joten vielä ei kannata repiä peliverkkareitaan tuosta hirveydestä. Auton maksimileveys on 180 cm ja käsittääkseni kaikki käyttävät mahdollisimman suurta raideväliä ainakin edessä, joten siipi ei saisi tulla yli eturenkaan ulkoreunan.
Ei sanota. Etusiiven maksimileveys on 1,8m, kuten myös koko auton enimmäisleveys. Bobakin epäilys sääntöjen vastaisuudesta perustui vain oletukseen, että kaikilla olisi eturenkaat maksimileveydellä.Sanotaanko uusissa säännöissä jossain kohtaa, että etusiipi ei saisi olla muuta autoa leveämpi?
Voi kuule, toi ei ole lähelläkään mursukeulaa.VOI EII!! mursukeulan paluu:jaska:
Niin...miksi seurata aikaansa, kun vanhat autot näyttää paremmilta...
Ei se nyt niin vanhalta näyttäisi, jos esim. ´86 Williamsiin laittaisi modernit värit, ja pyöreämmät ponttoonit.
Oudolta tuntuisi jos eturenkaat eivät olisi maksimileveydellä.Ei sanota. Etusiiven maksimileveys on 1,8m, kuten myös koko auton enimmäisleveys. Bobakin epäilys sääntöjen vastaisuudesta perustui vain oletukseen, että kaikilla olisi eturenkaat maksimileveydellä.
Tämä Joe Sawardin artikkeli grandprix.comissa selventää asiaa (ja Overtaking Working Groupin toimintaa) aika hyvin. Muutosten perusteluja läpikäydään artikkelin lopussa ja siellä tosiaan kerrotaan korkean takasiiven helpottavan perässä ajamista. Myös kaventamisen huomattiin vaikuttavan samoin, lopulliset mittasuhteet ovat tuulitunneli- ja CFD-testien tulosta.- Epäselvää on miksi takasiipeä korotetaan... Halutaanko näin säilyttää balanssi levennetystä etusiivestä ja kavennetusta takasiivestä huolimatta (takasiipi toimii paremmin korkeammalla), vai vaikuttaako sekin suotuisasti perässä ajamiseen?
- Siipien muutokset ovat tavallaan käänteinen lähestymistapa samaan ongelmaan kuin CDG-siipi, jossa takasiipi olisi poistettu keskeltä, jolloin takana tulevan etusiipi olisi toiminut paremmin.
Korjatkaa jos oon ymmärtänyt väärin.
Komppaan. Näin näyttäisi paljon tyylikkäämmältä.Sanotaanko uusissa säännöissä jossain kohtaa, että etusiipi ei saisi olla muuta autoa leveämpi? Jos näin on, tuo pelastaisi jo paljon.
Tuskin, mutta aina voi toivoa, että tallit huomaavat hieman kapeammat etusiivet toimivammiksi. Ulkonäöllisesti ideaali etusiiven leveys olisi mielestäni etupörän puoleen väliin tai vähän päälle.Sanotaanko uusissa säännöissä jossain kohtaa, että etusiipi ei saisi olla muuta autoa leveämpi? Jos näin on, tuo pelastaisi jo paljon.