Autot vm. 2009

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Kyllä on sanottava että minun silmääni ainakin tuo BMW on helvetin ruma. Toivottavasti eivät sentään ihan tuollasiks palikoiksi jää. Riippuu kyllä vähän mistä kulmasta sitä katsoo.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi


Joku toinen toiseen topicciin tämän jo laittoikin, mutta voi herran pieksut mikä viritelmä :D
 
Viimeksi muokattu:

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241


Aivan järjettömän ruma.

Mitä korotetulla takasiivellä haetaan? Iso etusiipi näyttää siltä kuin siinä olisi joku suojalaatikko päällä.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Ei helkkari tota juustohöylä keulaa ja takasiipeä. Ymmärrän että kaikki härpäkkeet on poistettu, mutta ikävän ruman näköinen takasiipi ja etusiipi. Muodot oli tosi makeet entisissä siivissä.

Tosi hetki meni aikoinaan kun etusiipeä nostettiin, näytti pirun rumalta kun nostettiin niin ylös.

On kyllä tikkusuora toi koko keula :D.

Autot on taas karmeita palikoita. Pitääks se noin "kuutioks" taas vetää. Siit alkaa se pyöristely ja muovaaminen vai? Ois kiva tietää millasia kierroksia tehään noilla hiihtohisseillä verrattuna aikasempiin härpäke vehkeisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
F1-autot muuttuvat siinä missä kehitys kehittyy. Jokaisella vuosikymmenellä on nähty radikaaleja muutoksia. Vai pitäisikö F1-auton edelleen näyttää samalta kuin 50-luvulla ja kuskien pitäisi ajaa edelleen ilman kypärää, tulenkestävistä asuista puhumattakaan?

Eikä tuo loppujen lopuksi edes näytä niin erilaiselta autolta kuin mitä viime kaudella ajettiin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tässä vielä hiukan sivusta BMW...



Ripustukset ja niiden kiinnityspisteet ovat joutuneet vääntelyn kohteeksi. Bemulla väännetään tosissaan...

 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Eniten mikä pistää silmään näissä uusissa viritelmissä on tuo takasiipi. Jos ne tuollaisiks jää niin kyllä hetki menee ennen kuin silmä tottuu tuohon. Tällä hetkellä noi autot aiheuttaa lähinssä saman tunteen mikä oli sunnuntai aamuna pikkujoulujen jäljiltä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Eniten mikä pistää silmään näissä uusissa viritelmissä on tuo takasiipi. Jos ne tuollaisiks jää niin kyllä hetki menee ennen kuin silmä tottuu tuohon. Tällä hetkellä noi autot aiheuttaa lähinssä saman tunteen mikä oli sunnuntai aamuna pikkujoulujen jäljiltä.
Ei ne ainakaan isommaksi siitä muutu ;)
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Suurin visuaalinen ongelma on etusiipi, joka ei massiivisuutensa vuoksi soinnu lainkaan yhteen takasiiven kanssa. Milloin viimeksi etusiipi on ollut leveämpi kuin koko auto renkaineen... joskus silloin pyykkilauta-aikana?

Hookah: Varmaan itsekin tajusit, kuinka kaukana pointtisi ovat. Turvallisuus on aivan eri juttu ja sen kehittyminen on vain hyvä asia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mitä korotetulla takasiivellä haetaan?
Aika jännä että vuosien varrella on säännönlaatijoiden toimesta takasiipeä madallettu ja etusiipeä korotettu. Nyt mennään kertaheitolla takasin vanhaan ja mielestäni oikeaan suuntaan.

Korotetulla etusiivellä haettiin vakaampia ajo-ominaisuuksia toisen perässä ajaessa. Matala etusiipi menettää vähemmän pitoa toisen perässä ajaessa, joten auton käytös muuttuu silloin levottomaksi balanssi yliohjaavaksi.

Sitä en oikein tiedä mitä korotetulla ja kavennetulla takasiivellä haetaan. Ilmeisesti pienempää downforcen menetystä perässä ajavalle? Toisaalta imuapua tulee varmaan aiempaa enemmän, kun ilmanohjaimia on vähemmän ja peräpinta-alaa enemmän.

Jos ei nämä sääntömuutokset sovi Kimille, niin sitten ei mitkään.
 

Edustinen

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
29.6.2006
Viestit
71
Tuo BMW:n auto on aivan huvittavan hirveän näköinen ! :D
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Korotetulla etusiivellä haettiin vakaampia ajo-ominaisuuksia toisen perässä ajaessa. Matala etusiipi menettää vähemmän pitoa toisen perässä ajaessa, joten auton käytös muuttuu silloin levottomaksi balanssi yliohjaavaksi.
Moon haveitsevinani ristiriidan. Jos kerran matala siipi menettää perässä ajaessa vähemmän down forcea kuin korkea, niin miten sitten vakaampaa käytöstä voi hakea siipeä nostamalla? Entä miten se siipi (matala), jonka käytös muuttuu vähemmän, johtaa levottomaan balanssiin?

Mä muistelisin, että etusiiven korottamista perusteltiin turvallisuudella (vähemmän pitoa -> nopeudet mutkissa laskee).
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Ei hyvänen aika :eek!: Tuleeko nuo etusiivet oikeasti olemaan noin leveät? tuo takasiipi nyt on jotakuinkin ok, mutta keula :yuck:

Kerrassaan hirveää...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Moon haveitsevinani ristiriidan. Jos kerran matala siipi menettää perässä ajaessa vähemmän down forcea kuin korkea, niin miten sitten vakaampaa käytöstä voi hakea siipeä nostamalla? Entä miten se siipi (matala), jonka käytös muuttuu vähemmän, johtaa levottomaan balanssiin?

Mä muistelisin, että etusiiven korottamista perusteltiin turvallisuudella (vähemmän pitoa -> nopeudet mutkissa laskee).
Moon samaa mieltä tuosta ristiriidasta, sillä etusiipeä kun korotettiin niin ei ajateltu perässäajon vaikutuksia. Muutenhan Zaikomi puhuu asiaa, jos tämä yks asiavirhe jätetään pois tai vaihdetaan parempaan..
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
taitaa siivet saada kyytiä kun eihän nuo lumiaurat mahu mihinkään mutkaan kun mennään rinnakkain. Jospa nyt perässäajaminen helpottuu kun on sliksit ja noin iso etusiipi / pieni takasiipi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Moon haveitsevinani ristiriidan. Jos kerran matala siipi menettää perässä ajaessa vähemmän down forcea kuin korkea, niin miten sitten vakaampaa käytöstä voi hakea siipeä nostamalla? Entä miten se siipi (matala), jonka käytös muuttuu vähemmän, johtaa levottomaan balanssiin?
Jos etusiipi viistää maasta, se toimii toisen perässä ajellessa paremmin. Balanssi menee, kun takasiipi menettää enemmän pitoa suhteessa etusiipeen.

Ainakin pitäis rattimiehen päästä nyt ajamaan lähempänä, jos sitä pitoa kerran ei etupäästä menetetä niin paljon.
Mä muistelisin, että etusiiven korottamista perusteltiin turvallisuudella (vähemmän pitoa -> nopeudet mutkissa laskee).
Se kai oli se tärkein syy nostaa etusiipeä ja laskea takasiipeä lähemmäs runkoa. Onnistuivat vähentämään downforcea ja vaikeuttamaan lähekkäistä kilpa-ajoa samalla.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Karmean näköisiä autoja YÖK YÖK Y-ÖÖÖÖÖÖÖÖK!! :yuck::yuck: Aivan epämuodostut tuo bemarikin. Pitää kyllä olla vähän helvetin kiihkeitä kisoja että viitsii katsoa tuon näköisten hivityksien kiertävän mitään rataa. Ehkä iltakisa ilman valoja menisi mutta muuten .. :jaska::jaska::yuck::yuck::jaska:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
BMW:n käyttämä etusiipi näyttäisi kyllä olevan leveydeltään sääntöjen vastainen, joten vielä ei kannata repiä peliverkkareitaan tuosta hirveydestä. Auton maksimileveys on 180 cm ja käsittääkseni kaikki käyttävät mahdollisimman suurta raideväliä ainakin edessä, joten siipi ei saisi tulla yli eturenkaan ulkoreunan.
 
Ylös