Bahrain aika-ajo 2006

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ghost_Glove sanoi:
Sitä 110% sääntöä vois kyllä mielestäni kiristää...

Nimittäin nythän kaverit(varsinkin monty) saivat ajella juuri noita melkein 1.40 aikoja vartin verran... Jos sääntö olis tiukempi olis sielä pitänyt päästellä 1.35:n aikoja, jolloin myöskään ei olis varaa virheisiin tai bensaa häviäis...

Toki voihan sen kai niinkin ajatella, että kun ajaa nopeempia kierroksia niin ehtii ajaan enemmän ja kuluttaan bensaa enemmän... Tosin kai ne mersulla on keksiny jonkun nerokkaan tavan polttaa bensaa ihan tolkuttomasti, onhan ne ennenkin onnistuneet noissa räjäytyshommissa... :D No joo.

Tosin jos vikan session sais kans vetää tyhjillä tankeilla niin sit kärkikuskit pysyis sen vartin varikolla... että nyt ne sentään kiertää rataa..
Ei tartte mitään % sääntöjä. Tässä vaan on menty kikkailussa liian pitkälle. Viimeinen sessio vapaalla tankkauksella ja kisabensat etukäteen ilmoitettuna. Täytyy kyllä kehua 2 ensimmäistä sessiota :thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kyllä McLaren osaa...

Jos ei moottori hajoa, hajoaa sitten joku perkeleen eletroniikkaboxi tai takaripustus. Uskomatonta... :jaska:
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Pidän knockout-systeemeista yleisesti, mutta tuo esitys oli täyttä shittiä, jos multa kysytään. Mitään kuvaa kenenkään vauhdista en saanut television välityksellä, tulokset lävähtivät ruutuun kuin arpomalla sessioiden lopussa. Edellisvuosien aika-ajoissa hyvää oli se, että ainakin näki kenellä on yritystä ja kuka tekee virheitä kierroksensa aikana. Ennen lopullista tuomiota täytynee kuitenkin katsoa yhdet aika-ajot live timingilla.

Tuosta viimeisestä sessiosta sanoinkin jo mielipiteeni 2006 aika-ajot-otsikossa. Toivottavasti aika-ajojen bensakikkailusta päästään mahd. pian.

Eikä ollut varsinainen yllätys, että ainoa auto joka leviää radalle on Räikkösen McLaren. On ilmeisesti liikaa toivottu, että McLarenilla päästään ainakaan Räikkösen aikana laadunvalvonnassa/luotettavuudessa samalle tasolle kuin pahimmat kilpailijat.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Mutta uusi aika-ajo on kyllä miljoona kertaa entistä yhdenkierroksen ruikkua parempi. Viimeinen 20 minuutin sessio on kyllä ensimmäiset 10 minuuttia melkoista pelleilyä ja bensan kulutusta. Siinä on kyllä FIAn viisaat pamput lyöneet päänsä pahemman kerran mäntyyn. Jälleen kerran.

Mutta kyllä tuotakin ennemmin katselee kuin tyhjää rataa. :alppu:
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Karpow sanoi:
Mutta uusi aika-ajo on kyllä miljoona kertaa entistä yhdenkierroksen ruikkua parempi. Viimeinen 20 minuutin sessio on kyllä ensimmäiset 10 minuuttia melkoista pelleilyä ja bensan kulutusta. Siinä on kyllä FIAn viisaat pamput lyöneet päänsä pahemman kerran mäntyyn. Jälleen kerran.

Mutta kyllä tuotakin ennemmin katselee kuin tyhjää rataa. :alppu:
Totta, kaksi ensimmäistä pudotus-sessiota on vähän liiankin kiireista, kun taas viimmeinen onkin tuon ensimmäisen kymmenen minuuttia pitkäveteistä jonossa ajelua.
Ottaisivat tuosta viimmeisestä sessiota 10min pois ja laittaisivat kumpaankin enismmäiseen sessioon 5min lisää.... :ahem:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Pienellä hiomisella tämä formaatti voisi olla kaikista paras. Kisabensakikkailu ensimmäiseksi pois. Jos on tarkoitus löytää nopein auto/kuski yhdistelmä niin tämä on epäoikeudenmukainen. Paalupaikkojen laskeminenkin on ollut turhaa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Joo poijaat ja tietysti tasa-arvon nimissä tytöt. Vaikka tuo Mclarenin touhu on kirjaimellisesti luokatonta, niin positiivisesti ajatellen Räikkösellä taitaa olla hieman onneakin kun ei löydä itseään märkänä läsinä seinästä. Eipä se Häkkisen onnettomuuskaan niin vaaralliselta näyttänyt, (ei tosin johtunut McLärenistä) mutta oli hieman samantapainen ja yläkerran portteja kolkuteltiin.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Hieman oli vaikutelma, että pojat olivat tyytyväisiä kun pääsivät viimeseen 10 auton finaaliin. Oli sitä köröttelyä ja jonossa-ajelua, ehkä vähän helpon tuntuisesti Ferrari valtasi eturivin. Onpahan varmaan seuraavaan kisaan opittu taktiikoita aika-ajosta. Ehkä tuo hieman ihmetytti, että esim Renault kahdessa ekassa sessiossa kummassakin jätti kaiken yhden kierroksen varaan kummallakin kuljettajalla. Pieni lipsahdus siinä yhdessä vedossa ja 2 sekuntia pois ajasta niin ei olisi ollut asiaa jatkoon.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Atlakselta bongattua:
They should keep the first 2 session the same, then in the last session make it 1 lap quali with race fuel.

Best of both worlds.
Tällaista vois kokeilla, tosin itse vaihtaisin tuon viimeisen session ajettavaksi aika-ajobensoilla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mr Natural sanoi:
Atlakselta bongattua:
Tällaista vois kokeilla, tosin itse vaihtaisin tuon viimeisen session ajettavaksi aika-ajobensoilla.
juu tämä olis hyvä idea, nyt tuntui tuon viimesen 20min aikana että ekat 15minsaa meni kaikilla vain kruisaillessa ja vikat 5min oli siten vasta yrittämistä...
nooh, onhan Mosleyllä koko kausi aikaa tehdä pikamuutoksia :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ratahans sanoi:
Joo poijaat ja tietysti tasa-arvon nimissä tytöt. Vaikka tuo Mclarenin touhu on kirjaimellisesti luokatonta, niin positiivisesti ajatellen Räikkösellä taitaa olla hieman onneakin kun ei löydä itseään märkänä läsinä seinästä. Eipä se Häkkisen onnettomuuskaan niin vaaralliselta näyttänyt, (ei tosin johtunut McLärenistä) mutta oli hieman samantapainen ja yläkerran portteja kolkuteltiin.
niinno, turva-alueet on "hieman" eri tasolla upouusilla radoilla ja muutenkin nykyään verrattuna kauteen -95, puhumattakaan paljonko auton turvallisuus on mennyt eteenpäin...
(ja muistetaan että Häkän onnettomuus sattui katuradalla jossa turva-alueet oli muutenkin vähän niin ja näin...)
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Hermanni sanoi:
Totta, kaksi ensimmäistä pudotus-sessiota on vähän liiankin kiireista, kun taas viimmeinen onkin tuon ensimmäisen kymmenen minuuttia pitkäveteistä jonossa ajelua.
Ottaisivat tuosta viimmeisestä sessiota 10min pois ja laittaisivat kumpaankin enismmäiseen sessioon 5min lisää.... :ahem:
Olenpa hyvin pitkälti samaa mieltä. Ja niinkuin useaan otteeseen täällä on mainittukin, höyryillä se viimeinen vartti niin tulee vähän säpinää!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo ja häkän onnettomuuteen vaikutti kovasti se, että siihen aikaan autoissa ei ollut mitään pään tukia.. vaan häkänkin pää pääsi heilumaan sivuittain varmaan melki 180 asteen radalla... saati sitten vielä eteen-taakse suunnassakin mikä myös on nykysin estetty.. Nyky autolla ajaessaan häkä olis voinu varmaan nousta autosta itse ja mennä hotellille päätään selvittään...

Mutta toki noissa takasiipien/-ripustusten pettämisessä on aina riskinsä jos se tapahtuu väärässä paikassa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin tässä knock-outissahan näkyy aika vahvasti FIA:n halu saada autoja radalle ja paljon... Senpä takia ajat nollataan sessioiden välillä ja lopussa pitää ajaa kisabensoilla... Sinänsä ihan ovelaa kikkailua kaikessa läpinäkyvyydessään FIA:lta...

Mut kuskeiltahan on tähän mennessä tullu ihan hyvää palautetta...
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Mr Natural sanoi:
Atlakselta bongattua:
Tällaista vois kokeilla, tosin itse vaihtaisin tuon viimeisen session ajettavaksi aika-ajobensoilla.
Ja jos vielä vähän hinkkaa tätä: Ensimmäisessä 15 minuutin sessiossa vois tippua seitsemän hitainta, samoin toisessa. Eli 22 > 15 > 8. Näin tulisi enemmän yritystä ja kun myös kahden ensimmäisen session ajat jäisivät voimaan, kaikki kahdeksan nopeinta voisivat vetää viimeisen vedon "100 lasissa".
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Ghost_Glove sanoi:
Niin tässä knock-outissahan näkyy aika vahvasti FIA:n halu saada autoja radalle ja paljon... Senpä takia ajat nollataan sessioiden välillä ja lopussa pitää ajaa kisabensoilla... Sinänsä ihan ovelaa kikkailua kaikessa läpinäkyvyydessään FIA:lta...
Jotain tällaista tuossa taustalla varmaan on. Aika-ajothan muutettiin muutama vuosi sitten ymmärtääkseni sen takia, että Stoddard ym. kitisivät enemmän tv-näkyvyyttä pienemmille talleille.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Atlakselta bongattua:
They should keep the first 2 session the same, then in the last session make it 1 lap quali with race fuel. Best of both worlds.
Mr Natural sanoi:
Tällaista vois kokeilla, tosin itse vaihtaisin tuon viimeisen session ajettavaksi aika-ajobensoilla.
Nykyisessä sydeemissä hyvää on erityisesti se että olosuhteet on samat kaikille kilpailijoille, tuuli, sade, lämpötila jne. Nykyisen systeemin viimeistä sessiota hienosäätämällä voitaisiin päästä jopa hyvään lopputulokseen - aika-ajobensoilla ja aikaa ehkä vain 10 minsaa

EDIT:
-kisabensoilla
+aika-ajobensoilla
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Rosbergin pitää päästä ainakin Villeneuven ohi lähdössä.
Muuten jää kärjestä monta sekuntia/kiekka. Kimilläkin lienee jossain
vaiheessa Villeneuven kanssa obgelmia. :dunno:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Shoemaker sanoi:
Missähän ajassa Senna saavutti omat ennätykset ja vastaavasti Suumakkeri?
Sikäli kun tässä nyt oikeasti tätä tivattiin, niin Senna taisi ajaa noin 160 kilpailua ja Schumacher huitelee jossain 230:ssa. Joka tapauksessa Schumi olisi todennäköisesti saanut Sennan kiinni aiemmin ilman uutta aika-ajosääntöä. Tuo luku on kuitenkin aika yhdentekevä, sen verran paljon edellä Ayrton kaikkia muita aikalaisiaan yhdellä kierroksella oli.
 
Ylös