BAR suljetaan sarjasta?!

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
McLaren 4ever sanoi:
K�sitt��kseni n�in on jo kerran tapahtunut. :p Vai olenko aivan v��r�ss�.. :confused:

EDIT: Toimiiko muilla ääkköset..? :dunno:
Koska tällainen tapahtui? Siis haluan tietää, myönnän olleeni väärässä jos näin on, mutta kuitenkin uskon ennemmin muutaman kisan kilpailukieltoon, ennemmin kuin koko sarjasta sulkuun.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Schumin Ferrarissahan on käytetty tuota systeemiä iät ja ajat. Katsoo vaan niitä keskimmäisen stintin "huikeita" kierrosaikoja viimeisten vuosien ajalta. Varma tieto.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Powered by BMW sanoi:
MTV3:
BAR:n mukaan heidän autonsa ei ole missään vaiheessa kilpailua ollut alipainoinen.
Siis aivan käsittämätön tuo BARin selitys. Tottakai se auto on yli 600 kiloinen kun siinä on bensaa. Mutta se on kevyempi kuin vastustajien auto samassa bensakuormassa:confused:

Pitääkö ne ihmisiä (siis pitää) aivan tyhminä?:doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pyrydaman sanoi:
mitä ihmeen paskaa toi jauhaa toi bar et on epäselvää saako bensaa käyttää painona jos säännöissä lukee että auton pitää painaa 600 kiloa kuljettajan kanssa ja ilman mitään nesteitä.
Muuten ihan jees, mutta kun säännöissä ei sanota noin.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Tämä on nyt taas osa tätä Fer.. siis FIAn ristiretkeä BARia ja Hondaa vastaan. Siivet taipuu, vaihdelaatikko on variaattori ja nyt tämä... Toistaiseksi kaikki ovat yleisesti käytettyjä metodeja tai vääriä syytöksiä. Uskokoon FIAa kuka haluaa, minun uskoni koko korruptoitunutta paskalafkaa kuoli jo vuosia sitten.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
mustavihannes sanoi:
Koska tällainen tapahtui? Siis haluan tietää, myönnän olleeni väärässä jos näin on, mutta kuitenkin uskon ennemmin muutaman kisan kilpailukieltoon, ennemmin kuin koko sarjasta sulkuun.
Vuonna 1984 Ken Tyrrelin johtama Tyrrel-Talli käytti Detroitin kilpailussa, jonkinlaista vilppiä auton bensatankissa. Siihen aikaan tankkaaminen oli kielletty ja Martin Brundle ajoi De Longhi Heaters Tyrell 013:n kakkoseksi ihan kiinni Nelson Piquetin Turbo- BMW Brabham BT53 perässä. Tämän ei pitänyt olla mahdoillista Ford Cosworth koneella enää kauden 1983 jälkipuoliskon jälkeen.

Tämän jälkeen Tyrrel teamin autot tarkastettiin ja Fisa ja järjestöä rautaisella kädellä yksinvaltiaana johtanut Jean Marie Balestre havaitsi jotain vilppiä Tyrellin autossa.

lähes kauden 1984 loppuun asti jännitettiin miten Detroitin tulokset tulisivat vaikuttamaan McLaren Tallin Alain Prostin ja Niki Laudan väliseen MM-taisteluun. Viimeiseen kisaan menessä jaettiin pisteet kokonaan uudelleen kun Tyrrelin kaikki tulokset kauden 1984 aikana mitätöitiin jälikäteen. Tallia ei enää nähty Monzassa, Nürburgringillä eikä Estorillissä. Sääntö erimielisyyksien vuoksi.

Niki Lauda joka oli johtanut ennen Fisan istuntoa Neljällä ja puolella pisteellä johtikin istunnon jälkeen vain kolmella ja puolella pisteellä. Mikäli Alain Prost voittaisi Portugalin päätöskisan olisi Super Ratin eli suomeksi yleensä "Teräshiiren" selvittävä toisena maaliin ollakseen maailmanmestari kolmannen kerran. Lauda tiesi tarkkaan mitä hänen tuli tehdä otti kakkossijan ja maailmanmestaruuden kotiin Itävaltaan vain 0,5 pisteen erolla hopealle jääneeseen Alain Prostiin. Jos sateen vuoksi kierroksella 31 keskeytetyssä Monacossa kisa olisi ajettu loppuun suunnitellusti ja maalissa olisi jaettu täydet pisteet ja Senna olisi voittanut. Prost olisi saanut täydet 6 pistettä Kakkosijastaan nyt voitosta saadun 4,5 pisteen sijaan. "if, if, if F1 is If spelled backwards Toteaa Clive Jameskin Kausikoostevideolla Two Till the End" olisi hän olllut maailmanmestari yhden pisteen erolla Laudaan.
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Tossa on kyllä todellakin jossiteltavaa kun nuo sää ja laittomuus seikat eivät johtuneet kummastakaan MM:stä taistelleesta kuskin omista suorituksista vaan ns. ulkopuolisista seikoista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
160581:n tekstiin lisäyksenä:

Paitsi, että Tyrrellin polttoaineessa oli epäselvyyksiä, niin todellinen syy sarjasta sulkemiseen oli kuitenkin se, että autossa käytettiin painona lyijykuulia veden seassa. Sääntöjen mukaan painojen piti sijaita autossa niin, että ne voitiin sinetöidä ja ne piti voida poistaa työkaluin. Lisäksi auton pohjassa oli reikiä, vaikka sen piti olla tasainen. Tuohon hylkäykseen liittyi kyllä varsin paljon sähläämistä myös FISAn puolelta, esimerkiksi Tyrrellin autoista otetussa vesinäytteessä väitettiin olleen 25 % aromaattisia aineita todellisen arvon oltua 1%.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
mustavihannes sanoi:
Aivan uskomatonta hevonpaskaa, siis tolkutonta skeidaa jauhetaan taas, Ferraria ei suljettaisi sarjasta vaikka se tekisi MITÄ. Oikein vihaksi pistää tuollainen. Luulisi että tuollainen valehtelu hävettäisi.

Ja itse aiheeseen: Ihan höpöpuheita tuo BARin sarjasta sulkeminen, ei tule tapahtumaan kuuna päivänä että tuollaisesta muka joku talli saisi kokonaan fudut sarjasta.

Vai miten ois... Hondan ennen aikainen startti GPWC-sarjaan.... Mitä sitä kilpailemaan sarjassa, jossa ei ole tasaväkiset säännöt kaikille... Vai mites tämän "toleranssi" säännön kanssa on, jos Ferrari ois tehnyt saman ja jaanyt (vahingossa) kiinni joka kyllä on täysin mahdotonta koska Bernie on lahjonut kaikki Fian:(t):in työn tekijät. Olisi sovitettu toleranssi sääntöä...... Se siitä...
 

Saukki

Well-known member
Liittynyt
13.1.2004
Viestit
101
BAR:n sulkeminen ei toisi kolmosautoja
Julkaistu 04.05.2005 20:55 (päivitetty 20:57)
Bernie Ecclestone, kuva: Mark Thompson

F1-tallit eivät joudu ajattamaan loppukauden kilpailuissa kolmansia autoja, vaikka BAR-talli torstaina suljettaisiinkin ulos formula ykkösten MM-sarjasta. Asian vahvisti F1:n kaupallisten oikeuksien haltija Bernie Ecclestone.

-Meidän pitäisi pyörittää toimintaa niin kuin tähänkin asti. Ei talleja voi pyytää yllättäen ajattamaan enemmän kuin kahta autoa, Ecclestone sanoi keskiviikkona.

MM-sarjassa on sopimusten mukaan oltava 20 autoa, mutta Ecclestone sanoo kolmosautojen ajattamisen koskevan ainoastaan tilannetta, jossa MM-sarjaan olisi alun perin ilmoittautunut vähemmän kuin kymmenen tallia. Nykyisellään talleja on, BAR mukaan lukien, juuri kymmenen.

Ecclestone sanoo toivovansa BAR:n pääsevän pälkähästä.

- Toivon, että heidät todettaisiin syyttömiksi, mutta julkisesti saatavilla olevan tiedon perusteella vaikuttaa, että he ovat rikkoneet sääntöjä, Ecclestone kommentoi BAR:n alipainoisuutta San Marinon GP:ssä.

Ecclestone ehdottaa BAR:lle rangaistusta, jossa tallin pisteet valmistajien MM-sarjassa mitätöitäisiin koko kauden ajaksi, mutta talli saisi jatkaa kilpailuissa ja tallit kuljettajat saisivat kerätä kuljettajien MM-sarjan pisteitä tulevista osakilpailuista.

Kansainvälinen autoliitto FIA vaatii BAR-tallin hyllyttämistä tämän kauden formula ykkösten MM-sarjasta. Tallin henkilökunnan epäillään piilottaneen salaisen polttoainetankin autoonsa MM-sarjan San Marinon kilpailussa.

(MTV3-Reuters)

Tuo Eccestonen ehdottaman ratkaisu kuunnostaa OK:lta.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
BAR on venyttänyt sääntöjä tässä tapauksessa, nyt katsotaan venyttivätkö liikaa. Toivottavasti ei mitään sarjasta sulkemista ei tule kuitenkaan eteen, parempi olisi pistemenetys ja muutama lisäkilo lyijyä ohjaamoon, jos ei toi bensiini virtaa mottiin ilman niitä..
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
F1 on kaupallinen laji, ja on kaupallisten etujen mukaista että BAR on mukana.

Siispä jos vain jollain keinolla voidaan BARille antaa pelkkä 'kirjallinen varoitus', niin sellainen annetaan. Ensin FIAn pitää toki kovaäänisesti uhota jotta uskottavuus ei täysin menisi.

Vai kiristetäänkö kulissien takana BAR mukaan tulevaan Concordeen jos se nyt päästetään pälkähästä?
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Jos auto oli sääntöjen vastainen yhdessä kisassa, niin ei kai se todista että se olisi ollut aiemmissakin kisoissa. Kolmessa ekassa GP:ssä BARin autoista ei löytynyt mitään sääntöjen vastaista. Eivät kyllä päässeet maaliinkaan niissä kisoissa mutta ei sitä pitäisi ottaa huomioon. Oikea ratkaisu olisi että BARit hylättäisiin Imolan tuloksista, mutta ei muita seuraamuksia.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Omituisen katkeraa tilititystä ja salaliitoteorioiden värittämää tunteenpurkausta. Tuntuu siltä että kovin harva kykenee katsomaan asioita kiihkottomasti.

Itse haluaisin kuulla vielä lisää faktatietoa asiasta. Mitä säännöt sanovat? Mikä itse asiassa oli BAR-tallin selvitys? Onko vastaava tekniikka muilla talleilla käytössä? Miten suunnitelmallista BAR:in toiminta on ollut? Onko sama kikka tallin viime vuoden menestyksen takana?

Faktoja varmaan pullahtelee jatkossa lisää esille.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Tarkempi selvitys annetaan varmaan päätöksen julkistamisen yhteydessä.

En ole syvemmin asiaan perehtynyt, mutta mietityttää nämä:

"One must at the very least include in the minimum weight the amount of fuel which is needed to ensure that the cars engine can operate without a technical malfunction," he said. "And you have heard evidence from Mr Willis that this car simply cannot operate without a minimum of six kgs of fuel."
Eli varatankissa on koko kisan ajan bensaa, muuten auto ei kulje. Silloin myös minimipaino ei alitu kisan aikana, punnituksessa kyllä, jos varatankki imetään tyhjäksi.

The questioning revealed that "fewer than 10%" of the 250 weighings made each year involve the draining of the fuel tank and that the Imola inspection was the first time ever that "a hoover" had been used to get fuel out of the tank.

Pannick then asked whether there were similar systems used by other F1 teams but Bauer declined to answer the question on the grounds of confidentiality.
Imettiinkö kaikkien tallien autoista bensat pois vai vain BARista?

Koko jupakan kysymys lieneekin tästä:

"We believe that the weight of fuel in the collector is part of the weight of the car," said Willis.
eli onko näin. :confused:
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Mossi Superstar sanoi:
Mitä sitä kilpailemaan sarjassa, jossa ei ole tasaväkiset säännöt kaikille...
Joo ja mitäs sitä turhaan todisteitakaan esittämään tuollaisista väitteistä...

Mutta asiaan palatakseni, BAR vaan ulos jos löytyy vähänkin todistetta vilpistä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Faktat tuli aika hyvin tiskiin tässä Antin laittamassa linkissä:

Antti:
Lyhyesti vaikuttaa siltä että BAR on hiukan venyttänyt sääntöjä tuollaisen bensansyöttökaukalon suhteen. Mutta koska FIAn edustaja on ollut asiasta tietoinen, tuntuu koko sarjasta pois potkiminen todella kovalta rangaistukselta.

Joku ihmetteli, eikö se bensa valu tankkiin niin kuin normiautossakin? Syynä se, että F1-autot joutuvat koville G-voimille myös alaspäin (bensa siis tankin "katossa"). Jollain pitää kerätä bensaa niin että konetta pystytään koko ajan ruokkimaan vaikkei bensiiniä olisikaan hetkellisesti "letkun päässä" tarjolla. Autojen polttoainetankit eivät tosin ole pelkkiä säiliötä vaan vuorattuja, joissa bensaa koitetaan pitää mahdollisimman paikallaan.

---EDIT---
Antti ehtikin jo pastemaan pätkiä tuolta...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Toni_V sanoi:
Lyhyesti vaikuttaa siltä että BAR on hiukan venyttänyt sääntöjä tuollaisen bensansyöttökaukalon suhteen. Mutta koska FIAn edustaja on ollut asiasta tietoinen, tuntuu koko sarjasta pois potkiminen todella kovalta rangaistukselta.
Niin vaikuttaa. Mutta mikä on totuus? Kuka tuo tietoinen FIA:n edustaja on ollut? Mistä tuo edustaja on ollut tietoinen ja mistä ei? Avoimia kysymyksiä on paljon.

Hätäisten johtopäätösten tekijöitä tuntuu nyt olevan paljon.
 
Ylös