BAR suljetaan sarjasta?!

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Mihin kellonaikaan päätöstä vois odotella?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Uskon meidän vakuuttaneen kaikki, ettemme ole yrittäneet tarkoituksellisesti huiputtaa
"Huiputimme vahingossa"...:D

Ja jos tuomio nyt tulisikin, niin BAR vie sen toisiin oikeusasteisiin, joten eiköhän ne Espanjassa aja.
Huiputtajan leima kyllä iskettiin talliin hyvin piiiitkäksi aikaa. Vrt. benetton tai Ferrarin toleranssit...
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Toni_V sanoi:
Faktat tuli aika hyvin tiskiin tässä Antin laittamassa linkissä:

Antti:


Lyhyesti vaikuttaa siltä että BAR on hiukan venyttänyt sääntöjä tuollaisen bensansyöttökaukalon suhteen. Mutta koska FIAn edustaja on ollut asiasta tietoinen, tuntuu koko sarjasta pois potkiminen todella kovalta rangaistukselta.


Ei kai kyseiset "varatankki " viritykset ole teknisesti mitään laittomia. BAR talli on vain käyttänyt sitä vain väärin. Jos auto on alipainoinen ilman nesteitä, niin se on alipainoinen ja alipainoinen auto on sääntöjen vastainen. Jos kyseinen viritys on tehty FIA:n mielestä siinä tarkoituksessa että sillä kierretään painoraja sääntöä, tulkitaan se tahalliseksi ( kuten Toyotan turbo viritys rallissa ) ja kyseinen talli suljetaan sarjasta FIA: n määräämäksi ajaksi. Helppoa ja yksin kertaista sääntöjen tulkintaa.

Eikös muuten Toyota saanut vielä seuraavankin vuoden pannaa rallista vai olivatko vaan muuten poissa kun uusi auto valmistui vasta seuraavallle kaudelle.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tifosi clubissa spekuloivat, että BAR:n viimekauden suoritukset voitaisiin hylätä, mikä nostaisi McLarenin neljänneksi vuoden 2004 valmistajien sarjassa, minkä johdosta McLaren menettäisi kolmannen auton käyttöoikeuden :thumbup:
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Rusina sanoi:
Tifosi clubissa spekuloivat, että BAR:n viimekauden suoritukset voitaisiin hylätä, mikä nostaisi McLarenin neljänneksi vuoden 2004 valmistajien sarjassa, minkä johdosta McLaren menettäisi kolmannen auton käyttöoikeuden :thumbup:
Toistaiseksi paras spekulaatio :thumbup:
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Rusina sanoi:
Tifosi clubissa spekuloivat, että BAR:n viimekauden suoritukset voitaisiin hylätä, mikä nostaisi McLarenin neljänneksi vuoden 2004 valmistajien sarjassa, minkä johdosta McLaren menettäisi kolmannen auton käyttöoikeuden :thumbup:
:D Tuossa vaiheessa olisi McLarenilla käytössään aikamoinen liuta oikeusperiaatteita ja -normeja, joihin vedota FIAa vastaan. :tongue:
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Rusina sanoi:
Tifosi clubissa spekuloivat, että BAR:n viimekauden suoritukset voitaisiin hylätä, mikä nostaisi McLarenin neljänneksi vuoden 2004 valmistajien sarjassa, minkä johdosta McLaren menettäisi kolmannen auton käyttöoikeuden :thumbup:
Ei ole mitään näyttöä että BAR olisi ollut sääntöjen vastainen myös muissa kilpailuissa kuin Imolassa. Ja outoa että Tifosi klubilla haluttaisiin kovasti ottaa kolmas auto pois tallilta joka kykeni vain viidenteen sijaan viime kaudella. Uhkaako muka viidenneksi paras talli merkkimestari Ferraria?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Driver #8 sanoi:
Ei ole mitään näyttöä että BAR olisi ollut sääntöjen vastainen myös muissa kilpailuissa kuin Imolassa. Ja outoa että Tifosi klubilla haluttaisiin kovasti ottaa kolmas auto pois tallilta joka kykeni vain viidenteen sijaan viime kaudella. Uhkaako muka viidenneksi paras talli merkkimestari Ferraria?
"haluttaisiin kovasti" :D

Jos tietäisitte kuinka huvittavalta ja tämä "tifosiklubin" juttujen ruotiminen näyttää, niin lopettaisitte sen hetimiten. Tuntuu siltä että kun kukaan ei leiki samalla hiekkalaatikolla kansanne, niin joku käy pomimassa juttuja jostain muualta, joita sitten yhdessä voidaan päivitellä. Todella huvittavaa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Törni sanoi:
Niin vaikuttaa. Mutta mikä on totuus? Kuka tuo tietoinen FIA:n edustaja on ollut? Mistä tuo edustaja on ollut tietoinen ja mistä ei? Avoimia kysymyksiä on paljon.

Hätäisten johtopäätösten tekijöitä tuntuu nyt olevan paljon.
Lueppa edelleen jo kahteen kertana täällä ollut linkki http://www.grandprix.com/ns/ns14734.html. Jos olet edelleen laiska niin pastetaan pariin kysymykseesi vastaus:

Kuka tuo tietoinen FIA:n edustaja on ollut?
Jo Bauer (the FIA F1 Technical Delegate)

Mistä tuo edustaja on ollut tietoinen ja mistä ei?
Bauer was asked if he knew about a second collector tank inside the main BAR fuel area. "We have been aware of that since the Malaysian Grand Prix this year," he said. He added that he had no concerns at the time about the collector tank and when asked if the team had cooperated fully in allowing examination replied: "Yes, they did."

Muutenkin Bauerin kommenteista saa sellaisen kuvan ettei käry ole käynyt minkään vihjeen perusteella vaan tällainen lisätankki on yleisesti tiedossa oleva systeemi, sitä vaan voi käyttää myös väärin...
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Felix sanoi:
Jos olet edelleen laiska niin pastetaan pariin kysymykseesi vastaus:
Kysymys ei ole laiskuudesta. En vain ollut huomannut noita linkkejä. Anteeksi aiheuttamani vaiva ja kovasti kiitoksia kun vaivauduit vastaamaan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Pitää tässä vieläkin ihmetellä sarjastasulkemis -puheita.

Auto on nyt FIA:n mielipiteen mukaan ollut alipainoinen yhdessä kilpailussa. BAR vihjaa ettei ole tarkkaa määritelty miten paino pitäisi mitata (lasketaanko "kollektori" mukaan bensatankkiin vai ei).

BAR on toiminut sinällään väärin että kun bensatankki on pyydetty tyhjentämään, ko. kollektoria ei ole tyhjennetty. Muutoin systeemi on ollut avoin ja varmasti käytetty muissakin autoissa (ei vain ehkä noin suurena).

Toki BARin tarkoitus on venyttää sääntöjä, mutta sehän on Formuloiden tapa. Taipuvat siivet ja rungonosat, Ferrarin luistonesto (jota FIA ei sitten edes kieltänyt), moottorien käyttämä öljynlisäys (avoimesti laillista vaikkei sääntöjen henkeen sovikaan) kaikki ovat (tai ovat olleet) selkeästi sääntöpykälien henkeä vastaan, mutta silti niitä käytetään FIA:n ollessa asiasta tietoisia. Miksi siis yksi talli suljettaisiin oman "innovaation" takia. Sulkeminen olisi perusteltua jos FIA tarkkailisi sääntöjä tarkasti, mutta tyyli tuntuu olevan että sääntöjä saa rikkoa hyvällä tekosyyllä. Eikös tässä jokunen vuosi sitten tallit menneet esittämään kuvia Ferrarin taipuvasta rungosta (olikos se 01 vai 02 mallia?). FIAn edustaja oli yllättynyt kuvista, mutta sai Ferrarilta selityksen: Auto on niin kevyt että se taipuu. Selitys hyväksyttiin - kyllähän sääntöjä saa rikkoa jos siihen on joku selitys ;).

No, meni tarinoinniksi, seurataan mielenkiinnolla miten BARin lisätankin käy.
 

arttum

________
Liittynyt
8.1.2004
Viestit
160
BAR sai kahden GP-kisan pannan

Formula ykkösissä kilpaileva British American Racing -talli eli BAR-talli on saanut kahden Grand Prix -kisan mittaisen kilpailukiellon Kansainväliseltä autourheiluliitolta, FIA:lta.

Päätöksestä tiedotettiin torstaina.

(MTV3-Reuters)
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
BAR got off lightly, says Mosley after two-race ban
BARCELONA, May 5 (Reuters) - BAR got off lightly after being banned for two races, International Automobile Federation (FIA) president Max Mosley said on Thursday.

"The facts in this case are very clear," the head of the sport's governing body said after an appeal court verdict was announced.

"The team was asked to pump the fuel out of their car. They left 15 litres in the tank and told us it was empty.

"Under the circumstances, we feel they have been treated rather leniently," said Mosley.

The ruling excluded the Honda-powered team from the last San Marino Grand Prix, where Briton Jenson Button finished third, and barred them from Sunday's Spanish Grand Prix and the Monaco Grand Prix on May 22.

They were also suspended for six months from the Monaco Grand Prix, with that penalty suspended for a year.

The FIA said BAR, accused of using a hidden fuel tank and running light during the Imola race, had failed to comply with sporting regulations.
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Astuuko rangaistus voimaan välittömästi, vai vasta myöhemmin? Kyllähän ton saattoi arvata, ettei lajilla ole varaa sulkea yhtä tallia loppukaudeksi sarjasta ja onhan tossakin jo suhteellisen kova rangaistus.
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
"Kilpailukiellon lisäksi BAR-tallin suoritukset San Marino GP-kisasta hylättiin jälkikäteen."

Saako nyt joku lisää pisteitä?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Kyllä tuossa puhutaan, että suoritukset olisi hylätty. Näin ollen San Marinon GP:n tuloksiksi muodostuvat seuraavat:

1. 5 Fernando Alonso ESP Renault M 62 1.27.41,921
2. 1 Michael Schumacher GER Ferrari B 62 + 0,215
3. 10 Alexander Wurz AUT McLaren-Mercedes M 62 + 27,554
4. 11 Jacques Villeneuve CAN Sauber-Petronas M 62 + 1.04,442
5. 16 Jarno Trulli ITA Toyota M 62 + 1.10,258
6. 8 Nick Heidfeld GER Williams-BMW M 62 + 1.11,282
7. 7 Mark Webber AUS Williams-BMW M 62 + 1.23,297
8. 15 Vitantonio Liuzzi ITA Red Bull-Cosworth M 62 + 1.23,764
9. 17 Ralf Schumacher GER Toyota M 62 + 1.35,841
10. 12 Felipe Massa BRA Sauber-Petronas M 61 – 1 kierros
11. 14 David Coulthard GBR Red Bull-Cosworth M 61 – 1 kierros
12. 19 Narain Karthikeyan IND Jordan-Toyota B 61 – 1 kierros
13. 18 Tiago Monteiro POR Jordan-Toyota B 60 – 2 kierrosta

Liuzzille piste ekassa kisassa :thumbup: Villeneuve neljäs:eek!:

1. Fernando Alonso Espanja Renault M 36
2. Jarno Trulli Italia Toyota M 20
3. Giancarlo Fisichella Italia Renault M 10
4. Michael Schumacher Saksa Ferrari B 10
5. Nick Heidfeld Saksa Williams-BMW M 9
6. Ralf Schumacher Saksa Toyota M 9
7. David Coulthard Iso-Britannia Red Bull-Cosworth M 9
8. Mark Webber Australia Williams-BMW M 9
9. Rubens Barrichello Brasilia Ferrari B 8
10. Juan Pablo Montoya Kolumbia McLaren-Mercedes M 8
11. Kimi Räikkönen Suomi McLaren-Mercedes M 7
12. Alexander Wurz Itävalta McLaren-Mercedes M 6
13. Jacques Villeneuve Kanada Sauber-Petronas M 5
14. Pedro de la Rosa Espanja McLaren-Mercedes M 4
15. Christian Klien Itävalta Red Bull-Cosworth M 3
16. Felipe Massa Brasilia Sauber-Petronas M 2
17. Vitantonio Liuzzi Italia Red Bull-Cosworth M 1

Renault 46
Toyota 29
McLaren-Mercedes 25
Ferrari 18
Williams-BMW 18
Red Bull-Cosworth 13
Sauber-Petronas 7
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Eli näköjään astuu voimaan heti ja väliin jää espanja ja monaco.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
EI hyvä, ei hyvä! :nope: :nope: :nope: :nope: :nope: :nope:

Mutta säännöt on säännöt. :dunno:

Onnea pisteensaajille! :thumbup:
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
They were also suspended for six months from the Monaco Grand Prix, with that penalty suspended for a year.
Eli tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos BAR huijaa uudestaan aikavälillä 22.5.2005-21.5.2006 (tjsp.), napsahtaa heille puolen vuoden kilpailukielto? :confused:
 
Ylös