BAR suljetaan sarjasta?!

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Talli teki kaksi virhettä.

1. Heidän autonsa oli alipainoinen.
2. Heitä pyydettiin tyhjentämään tankki. He jättivät sinne 15 litraa polttoainetta ja sanoivat toimitsijoille että se on tyhjä.

Nämä kaksi asiaa eivät takuulla ole yhteensattumia. Päätöksestä on nähtävissä että pelkkä alipaino oltaisiin jopa saatettu niellä, mutta tuo kusetusyritys oli liikaa. Rangaistus on kohtuullinen. Sarjasta sulkeminen olisi ollut kohtuutonta.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Törni sanoi:
Talli teki kaksi virhettä.

1. Heidän autonsa oli alipainoinen.
2. Heitä pyydettiin tyhjentämään tankki. He jättivät sinne 15 litraa polttoainetta ja sanoivat toimitsijoille että se on tyhjä.

Nämä kaksi asiaa eivät takuulla ole yhteensattumia. Rangaistus on kohtuullinen. Sarjasta sulkeminen olisi ollut kohtuutonta.
Oliko auto ollut alipainoinen, jos se collectorikin olisi tyhjennetty ?
Meinaan vaan, että eihän tossa ole kuin yksi virhe.

Minusta on kohtuutonta --> arveluttavaa, että Max uhkailee/vihjailee kovemmilla rangaistuksilla mikäli BAR vie asian oikeuteen.

Tmoi kirjoitti aiemmin, että Jos auto on alipainoinen ilman nesteitä, niin se on alipainoinen ja alipainoinen auto on sääntöjen vastainen.
Siis kaikkia nesteitä ? Kaipa niitä on muitakin kuin polttoaine...?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Formulanomi sanoi:
Oliko auto ollut alipainoinen, jos se collectorikin olisi tyhjennetty ?
Nyt en oikein ymmärrä kysymystä. Se collectorihan lopulta tyhjennettiin ja auto OLI sen jälkeen alipainoinen. Eli mitä oikein tarkoitat?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Törni sanoi:
Nyt en oikein ymmärrä kysymystä. Se collectorihan lopulta tyhjennettiin ja auto OLI sen jälkeen alipainoinen. Eli mitä oikein tarkoitat?
Ainoastaan sitä, että kohdat 1-2 ovat riippuvaisia toisistaan. Yksi asia, ei kahta. Auto ei ole alipainoinen, jos collectoria ei ole tyhjennetty eli siellä on polttoainetta.

Eikö BAR väitä (en ole kait lukenut tarpeeksi huolella), että säännöissä ei lukenut että myös collectori pitää tyhjentää ?

Edit: Pikkaisen korjausta....
 
Viimeksi muokattu:

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Onhan tuo jkseenki silti naurattava tuomio :nope: ...
Teki varmasti BAR tahallaan tuon tempun, mutta jos siihen porsaanreikä on, miksi ei käyttäisi.
Niinhän on ollut iät ajat tapana talleilla tehdä..

Toisin sanoen, viime kaudella Williamsilla oli laittomat jarrut. Yhtä lailla 2gp rangaistus olisi täten ollut paikallaan...
Sääntö rikkomus sekin oli jos mikä, hakivat sillä etua kilpailijoihin, tuskin vahingossa.

Noh, itse olisin sitäkin pitänyt naurettavana jos olisi nyt vastaava tuomio tullut..

Tällä lähinnä tarkoitin sitä, että naurettavasti täällä F1 SIRKUKSESSA jaetaan tuomioita/ huomautuksia.... Riippuen tallista :wink: .
Säänöt on tehty soviteltaviksi, tallista riippuen.

Säälittävää pelleilyä koko touhu :thumbdown ... Eikä vain sen takia, että tässä on osallisena BAR!
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
Pastaan nuo sääntöjen kohdat joihin päätöksessä viitataan. Ei siellä lue että auton pitäisi olla yli 600 tyhjillä tankeilla. Sitähän FIA varmaan tarkoitti, mutta ei osannut kirjoittaa. Eiköhän tuosta seuraa että harjoituksissa auton pitää painaa nyt 605 ilman polttoainetta.


1.9 Weight :
Is the weight of the car with the driver, wearing his complete racing
apparel, at all times during the event.
1.10 Racing weight :
Is the weight of the car in running order with the driver aboard and
all fuel tanks full.
2.6 Duty of Competitor :
It is the duty of each Competitor to satisfy the FIA technical
delegate and the Stewards of the Meeting that his automobile
complies with these regulations in their entirety at all times during
an Event.
The design of the car, its components and systems shall, with the
exception of safety features, demonstrate their compliance with
these regulations by means of physical inspection of hardware or
materials.
No mechanical design may rely upon software inspection as a
means of ensuring its compliance.
ARTICLE 4 : WEIGHT
4.1 Minimum weight :
The weight of the car must not be less than 605 kg during the
qualifying practice session and no less than 600 kg at all other
times during the Event.
4.2 Ballast :
Ballast can be used provided it is secured in such a way that tools
are required for its removal. It must be possible to fix seals if
deemed necessary by the FIA technical delegate.
4.3 Adding during the race :
With the exception of fuel and compressed gases, no substance
may be added to the car during the race. If it becomes necessary to
replace any part of the car during the race, the new part must not
weigh any more than the original part.

WEIGHING
77) a) During both qualifying practice sessions cars will be weighed as follows :
1) the FIA will install weighing equipment in the first pit garage (the FIA garage) which will be used
for the weighing procedure ;
2) all cars which complete a flying lap will undergo the weighing procedure ;
3) the driver will proceed directly to the FIA garage and stop his engine ;
4) the car will then be weighed with driver (and without driver if necessary) and the result given to
the driver in writing ;
5) if the car is unable to reach the FIA garage under its own power it will be placed under the
exclusive control of the marshals who will take the car to be weighed ;
6) a car or driver may not leave the FIA garage without the consent of the FIA technical delegate;
7) if a car stops on the circuit and the driver leaves the car, he must go to the FIA garage
immediately on his return to the pit lane in order for his weight to be established.
b) After the race every classified car will be weighed. If a driver wishes to leave his car before it is
weighed he must ask the technical delegate to weigh him in order that this weight may be added to
that of the car.
c) The relevant car may be excluded should its weight be less than that specified in Article 4.1 of the
Technical Regulations when weighed under a) or b) above, save where the deficiency in weight
results from the accidental loss of a component of the car.
d) No substance may be added to, placed on, or removed from a car after it has been selected for
weighing or has finished the race or during the weighing procedure. (Except by a scrutineer when
acting in his official capacity).
 
Viimeksi muokattu:

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
BAR ei vie asiaa oikeuteen:

BAR will not fight two-race ban

BAR suspended for two races
BAR will miss the Spanish Grand Prix this weekend after abandoning plans to overturn their two-race ban for breaking fuel and weight regulations.
A team statement said BAR had decided not to take further legal action in order to avoid damaging Formula One.

"Upon receiving the best legal advice, in all relevant jurisdictions, the conclusion is nothing can be done to enable the team to race this weekend."

BAR have also accepted they will not be able to race in Monaco on 22 May.

"BAR Honda has considered whether to pursue further action which might enable it to compete at Monaco," the statement added.

"On balance, the team has decided that to challenge the sport's governing body would cause a level of disruption and damage to the sport which would not serve the best interests of everyone involved."
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Antti sanoi:
BAR ei vie asiaa oikeuteen:
Sikäli kun tässä on monen kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävä yritys, joka suljetaan pois busineksesta pariksi viikkoa, niin voisin väittää että ovat hyvin perillä siitä että kukaan ei usko etteivätkö olisi kusettaneet.

Jos autosta pumpataan bensaa pois 160 GRAMMAA ja sitä jää sinne vielä kymmenkunta kiloa, niin aika tasan tarkkaan tiimi tietää että nyt liikutaan "vaarallisilla vesillä" - eritoten kun kysytään että onko sieltä nyt kaikki pensu pois ja edelleen pokerinaamalla väitetään että "on ne tyhyjät jo!"

Ja tuo viisi kiloa on sikäli naurettavaa että se on a) niin paljon että siitä jää aika varmasti kiinni b) niin vähän ettei sillä erolla maailmanmestaruutta BAR saisi kuitenkaan. Ei edes juurikaan etua.

Näin pikkutarkassa lajissa tiimi ei varmasti voi erehtyä että onko bensaa 160g vai 10.000g.
Ja tuomio on minusta selvä; bensaa ei saa käyttää painolastina, ja auton on painettava 600kg.

Sääli tallia ja kuskeja - tällä voi tallille olla aika kauaskantoiset vaikutukset jo ihan sponsoreiden puolelta. Hankala enää selittää että "me poijjaat ollaan kyllä ihan tekniikan kärkeä kautta maanpiirin! Millin osilla pelataan, nih!" siinä vaiheessa ex-mahdollinentulevasponsori naureskelee partaansa ja kärrää kottikärryllisen valuuttaa kilpailijalle. Itsehän en vähällä sponssaisi nyt BARia, joskaan ei tuo kovin ajankohtainen murhe kyllä olekaan... :rolleyes:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Mutta kyllähän tuollakin bansanmäärällä etua saa aika paljon kun ajatellaan koko kisaa. Oli tällä foorumilla joku teorisoinut että paljon ne ois suunnilleen hyötynyt. Oliko se että 0.15 sekkaa per kierros viisi kiloa kevyemmällä autolla?? Kyllä minun mielestä kusetus ja rangaistus kulkevat käsi kädessä tässä tapauksessa.
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Joo noiden sponsorirahojen takia BAR ei varmaan voi valittaa tuomiosta. Ikävä tilanne, jos valittaa niin tulee vielä lisää "vääränlaista" julkisuutta.:thumbdown


Nyt tosin tulee sellainen kuva, että vaikka BAR tiimi ei välttämättä ole täysin kiero/katala on se ainakin epäpätevä.
:jaska:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
butterfly sanoi:
Mutta kyllähän tuollakin bansanmäärällä etua saa aika paljon kun ajatellaan koko kisaa. Oli tällä foorumilla joku teorisoinut että paljon ne ois suunnilleen hyötynyt. Oliko se että 0.15 sekkaa per kierros viisi kiloa kevyemmällä autolla?? Kyllä minun mielestä kusetus ja rangaistus kulkevat käsi kädessä tässä tapauksessa.
Geoff Willisin mukaan eivät ole edes pystyneet ajamaan alipainoisena, sillä auto ei liiku, jos kerääjässä on alle kuusi litraa bensaa. Tämän myös FIA uskoi jos en ihan väärin noita prujuja lukenut.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Formulanomi sanoi:
Eikö BAR väitä (en ole kait lukenut tarpeeksi huolella), että säännöissä ei lukenut että myös collectori pitää tyhjentää ?
Ei säännöissä mainita tankinkaan tyhjentämisestä mitään. Toimitsijat pyysivät tallia ottamaan polttoaineet pois autosta. Talli jätti kerääjään 8,92 kg ja sen lisäksi "varsinaisen" tankin puolelle vielä 2.46 kg, eli yhteensä 15 litraa. Tämän jälkeen tallin vastaus kysymykseen; Onko polttoaineet laskettu pois autosta, oli kyllä.

Miksi?

Sääntöjen noudattamista valvova instanssi näki nimenomaan epärehellisyyden suurimmaksi rikkeeksi. Tallien pitää sääntöjen mukaan tehdä joka hetki kaikkensa todistaakseen auton laillisuuden. Toiminnan tulee olla täisin avointa ja läpinäkyvää (transparency). Näin ei BAR toiminut.

Se että asiaan liittyy alipaino, vaikkakin joidenkin mielestä tulkinnanvaraisena, on myös raskauttava seikka. Semminkin kun kaikki muut tallit ovat tulkinneet asian mitä ilmeisimmin eri tavalla.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
"Lisätankkiin mahtuu yhdeksän kiloa eli 12 litraa bensiiniä. Kun se kilpailun aikana on tyhjä, auto kevyempänä on vähintään 0,2 sekuntia nopeampi kierroksella. Viimeisellä varikkokäynnillä tankkaussysteemin kovan paineen ansiosta lisätankki täyttyy ja näin auto saavuttaa taas sääntöjen vaatimat painorajat.

Kun Imolan kilpailun jälkeen komissaarit vaativat tankin tyhjentämistä kokonaan, talli väitti, että tyhjennys oli jo tehty. Lisätankista löytyi kuitenkin vielä tarkemmissa tutkimuksissa 8,92 kiloa polttoainetta lisää, mikä laskettiin yhteen varsinaisen tankin pohjalta vielä valutettujen 2,46 kilon päälle." Lähde Turun Sanomat, Mr. Kulta.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Eikö tämä melko absurdilta kuulosta:

Virkailija: Tyhjentäkää autostanne polttoaine.
BAR: Selvä, tyhjennetty.
Virkailija: Tankissahan on edelleen 15 litraa polttoainetta?
BAR: Anteeksi emme ymmärtäneet että tankin kaikki osat pitää tyhjentää.
Virkailija: Tankin pääosastollakin on vielä polttoainetta.
BAR: Ooops, se nyt on puhdas vahinko….
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Törni sanoi:
Eikö tämä melko absurdilta kuulosta:

Virkailija: Tyhjentäkää autostanne polttoaine.
BAR: Selvä, tyhjennetty.
Virkailija: Tankissahan on edelleen 15 litraa polttoainetta?
BAR: Anteeksi emme ymmärtäneet että tankin kaikki osat pitää tyhjentää.
Virkailija: Tankin pääosastollakin on vielä polttoainetta.
BAR: Ooops, se nyt on puhdas vahinko….
aika paha... kertoo kyllä tiivistytesti mistä on kyse.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
miika sanoi:
"Lisätankkiin mahtuu yhdeksän kiloa eli 12 litraa bensiiniä. Kun se kilpailun aikana on tyhjä, auto kevyempänä on vähintään 0,2 sekuntia nopeampi kierroksella. Viimeisellä varikkokäynnillä tankkaussysteemin kovan paineen ansiosta lisätankki täyttyy ja näin auto saavuttaa taas sääntöjen vaatimat painorajat.

Kun Imolan kilpailun jälkeen komissaarit vaativat tankin tyhjentämistä kokonaan, talli väitti, että tyhjennys oli jo tehty. Lisätankista löytyi kuitenkin vielä tarkemmissa tutkimuksissa 8,92 kiloa polttoainetta lisää, mikä laskettiin yhteen varsinaisen tankin pohjalta vielä valutettujen 2,46 kilon päälle."

Laskutoimitusten tuloksena auto painoi 594,6 kiloa, kun sen kilpailun jälkeen pitää minimissään olla vähintään 600 kiloa.

FIA tulkitsi, että pienemmän lisätankin löytyminen todisti tallin syyllistyneen petkutukseen, koska sen pystyy täyttämään varikkokäynnin yhteydessä.

Lähde Turun Sanomat, Mr. Kulta.
Tarkemmin katsottuna lähde: PAOLO FILISETTI. Vaikuttaa siltä että Barcelonan varikolla liikkuu aika paljon huhutietoa.

BAR oli tuon pdf:n mukaan valmis tekemään Imolan jälkeen protestin kuutta autoa vastaan, koska sen tietojen mukaan muilla talleilla on samanlaiset polttoainejärjestelmät, joihin myös jää bensaa rutiinityhjennyksen jälkeen. Jos näin on, saattaa sunnuntain kisassa olla entistä painavampia autoja.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Tässä tärkeimmät:

- kaikki tallit käyttävät samanlaista rakennetta polttoainetankissa

- BAR:n tulkinta siitä, että collectorin bensa on osa auton painoa, oli FIA:n mukaan väärä. Kyseessä on kuitenkin yleinen tulkinta, jota Geoff Willis ja Mark Ellis käyttivät myös edellisissä talleissaan Williamsilla ja Jaguarilla.

- TS:n juttuun viitaten: lisätankki (collector) ei voi olla kisan aikana tyhjä.

- henkilö joka sanoi, että tankki oli tyhjennetty kokonaan, oli varikkopilttuun pahviseinien pystyttäjä Chris Fry. Fryn käyttämä pumppu imi jo ilmaa, joten tankki oli hänen mukaan tyhjä. Fry ei tiennyt collectorista, koska auton polttoainejärjestelmän tekniikka ei ollut hänen alaansa.

- FIA:n Kris de Groot vaati myös collectorin tyhjentämistä erikoistyökaluilla, ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Vielä imetty lisäbensa teki autosta alipainoisen, kuten nyt tiedetään. Mitä vaaka olisi näyttänyt jos sama toimenpide olisi tehty minkä tahansa muun tallin autolle?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vähän pistää kieltämättä ihmetyttämään. Etenkin kun ottaa huomioon sen, ettei auto voi käyttää juuri tippaakaan kerääjässä olevaa bensiiniä vaan siellä täytyy sitä koko ajan olla.

Toki Bernie ja Charlie Whiting on sen verran kokeneita huijaajia itse, ettei mitään pitäis jäädä huomaamatta. Brabham-talli taisi kokeilla kaksikon aikakaudella jokaista mahdollista painohuijauskikkaa ja pari ylimääräistäkin.

Ja vimoseksi täytyy taas ihmetellä Turun Sanomien uutisia kun tiedot on jälleen kerran täysin ristiriidassa muiden lähteiden kanssa.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Pisti muuten tossa eilen huvittamaan, kun lueskelin IS veikkaajasta juttua koskien tätä BAR-jupakkaa. No siinähän oli sitten päätetty listata "Tunnetuimmat f1-huijaukset". Se mikä tässä oli erityisen hauskaa oli se, että ensimmäisenä listassa oli vuodelta 1977 renaultin huijaus, jossa se onnistui löytämään säännöistä porsaanreiän ja istutti autoonsa 1,5 litran turbomoottorin muiden käyttäessä 3 litraista vapaastihengittävää.:rolleyes:
 
Ylös