Törni sanoi:
Ymmärtäisin että kyseessä on pakon sanelema juttu. F1-auton polttoainesäiliö on kevlarilla vahvistetusta kumista tehty pussi. Polttoainetta ei saa virtaamaan ulos tankista halutulla tavalla ilman collectorin kaltaista toiminnallisuutta.
Moottoriurheilussa on yleisesti käytetty "kerääjän" kaltaista ratkaisua. Ideana on taata moottorin polttoaineen saanti, vaikka kiihdytyksissä, käännöksissä tai jarrutuksissa polttoaine liikkuu toiselle puolelle säiliötä pois bensapumpun suulta, jolloin bensapumppu ei saa imettyä polttoainetta eteenpäin. Eli tankki koostuu kahdesta osasta: Pääsäiliöstä ja tästä "kerääjästä". Pääsäiliöön laitetaan polttoainetta, josta kerääjä täyttää aina itsensä joko bensapumpun avulla tai ihan yksinkertaisesti reiästä säiliöiden välillä. Kerääjästä sitten moottorin bensapumppu imee tarvitsemansa polttoaineen. Ellei muut tiimit ole keksineet käyttää kerääjää, ovat he yksinkertaisesti tyhmiä, tai niillä on joku tehokkaampi järjestelmä. Siksi mua ainakin ihmetyttää kerääjän uutisointi ihankuin se olisi joku uusikin juttu.
Kerääjiä tarvitaan vain yksi kappale normaalisti, joten ainakin minua ihmetyttää BAR:n säiliössä olleet kaksi lisäsäiliötä. Vaikea on myös uskoa, etteikö muka moottoria pystyisi käyttämään, ellei tankki ole täynnä. Sitä vartenhan ne bensapumput siellä säiliön pohjassa on, että imevät sitä polttoainetta eteenpäin, eikä siihen vaikuta vaikka säiliö olisi hieman tyhjempi. Joten tätä taustaa vasten tuntuu kyllä olleen ihan tarkoituksellinen huijaus koko juttu, jonka rangaistus oli ihan sopiva. Tahallisista huijauksista pitää rankaista niin että tuntuu.
Kuitenkin, mullekin jäi hieman outo kuva koko prosessista. Mielestäni tuolla tasolla viimeistään pitäisi mennä suoraan sääntökirjan mukaan päätöksissä, eikä alkaa soveltamaan ja lisäämään syytöksiä, kuten nyt tuntuisi käyneen. Säännöissä ei taida vieläkään lukea, että auto pitää olla tyhjä polttoaineesta (en ainakaan ollut huomaavinani sellaista pätkää tänne postatuista säännöistä), mutta silti se oli alunperin hylkäyksen syy.
Maikkarillakin Mosley mouhuaa, että on selvää että autojen pitää olla ilman bensaa 600 kilon painoisia. Kuitenkin, jos se ei lue säännöissä, ei se ole niin vaikka kuinka Puheenjohtaja sitä hokisi, tai muuten ei kilpailusta tule yhtään mitään, jos Mosley pääsee itse keksimään säännöt. Eli luulisi jo tuolla tasolla ymmärrettävän, että sääntökirjaa pitää tulkita kuin piru raamattua, tämän tyyliset kiistat kuuluu enemmän kansallisiin sarjoihin, ei enää kuninkuusluokkaan. Olisivat suoraan keksineet kerääjän hylkäyksen syyksi, niin sitten ei olisi mitään ongelmia.