BAR-tallia epäillään salatusta polttoainetankista

Gearloose

Member
Liittynyt
13.6.2003
Viestit
379
BAR-tallin Jenson Buttonin autossa epäillään olleen formula ykkösten San Marinon osakilpailussa salainen lisäpolttoainetankki. Näin kirjoitti arvovaltainen Auto, Motor und Sport -ammattilehti (AMS) internet-sivuillaan. Button sijoittui kisassa kolmanneksi.

AMS:n mukaan BAR:n tekninen johtaja Geoff Willis valehteli kisan jälkeen toimitsijoille, jotka kysyivät punnituksessa, onko Buttonin autossa ylimääräinen polttoainesäiliö. Punnituksessa Buttonin auto todettiin alipainoiseksi.

Toimitsijat sanoivat sunnuntaina, että Buttonin auto oli yli minimirajan välittömästi kisan jälkeen, mutta alipainoinen polttoaineen tyhjentämisen jälkeen.

Toimitsijat eivät ryhtyneet jatkotoimiin, mistä Kansainvälinen autoliitto FIA on valittanut asiasta FIA:n vetoomustuomioistuimeen. Asiaa käsitellään toukokuun neljäntenä. (STT)

Tämäpäs onkin mielenkiintoista. Mitäs hyötyä on ylimääräisestä polttoainesäiliöstä? Onko tankkien maksimikoko määritelty säännöissä? Valvooko FIA kulutetun polttoaineen määrää? Vai onko joku taas ymmärtänyt jotain väärin...?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Gearloose sanoi:
Tämäpäs onkin mielenkiintoista. Mitäs hyötyä on ylimääräisestä polttoainesäiliöstä?
Pystyy ajamaan osan kisasta alipainoisella autolla. Viimeisessä pysähdyksessä salainen tankki täytetään ja auto painaa punnituksessa riittävästi.

Näin minä olen sen ymmärtänyt, viisaammat korjatkoot.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Just noin.Se oli varmasti yksi syy siihen että bar oli saanut noinkin paljon vauhtia lissää. Saas nähä miten tallin käy ja jos käry käy, niin mitenkähän honda siihen reagoi?? Muistan kun toyota kärähti rallissa niin toyotan oma johto antoi vuoden ylimääräistä kilpailukieltoa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jossakin oli juttu että jossain Brazilian kisassa aikoja sitten olisi jäänyt kiinni Williams ja Brabham salatankista.

Miten kaksi tallia on sattunutkin "keksimään" saman kierouden :confused:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Onhan tässä tullut vuosien saatossa ihmeteltyä monien muidenkin tallien vauhdin hiipumista viimeisen varikkokäynnin jälkeen. Jos BAR on pystynyt salaisen tankin tekemään se onnistunee myös muilta tiimeiltä. Tänä vuonna on kierrosaikojen perusteella paha mennä sanomaan juuri mitään moottori- ja rengassääntöjen takia.

Eikös tämä salainen polttoainetankki-teoria lähtenyt eilen "erään johtavan tallin" kommentin perusteella? Väitteen mukaan tankki olisi ollut käytössä jo viimekaudella. Onhan näillä toleranssi- ja rengassekoiluilla ennenkin tasoitettu tietä mestaruustaistelussa. Mitähän tässä vielä keksitään Renaultin pään menoksi?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
BAR on kuulemma antanut selityksen alipainoiseen autoonsa. Tuo selitys on tyydyttänyt kilpailun juryä. Mihin on mahtanut perustua juryn päätös hyväksyä tallin selitys?

Onko tallin edustaja kertonut virkailijoille: Meillä on tällainen salatankki jonka avulla voimme ajaa valtaosan kilpailusta alipainoisella autolla.

Johon virkailija: No siinä tapauksessahan kaikki on kunnossa. Sijoitukset jäävät voimaan eikä rangaistuksia langeteta.

Olisi todella mukava kuulla mikä tuo BARrin selvitys on ollut.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Se asia käsitellään jossain 4.5. En vaan saa päähäni että missä.....:alppu:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mutku sanoi:
Jossakin oli juttu että jossain Brazilian kisassa aikoja sitten olisi jäänyt kiinni Williams ja Brabham salatankista.

Miten kaksi tallia on sattunutkin "keksimään" saman kierouden :confused:
Vuosi oli siis 1982. Kyseessä ei ollut mikään salatankki vaan jarrujen vesijäähdytykseen tarkoitettu tankki, joka oli kisan aikana tyhjillään ja se täytettiin vasta punnitukseen vietäessä. Tuolloin käytettiin sääntöjen porsaanreikää hyväksi joka oli yleisesti tiedossa. Kyseinen temppu oli käytössä lähes jokaisella ei-turbo tallilla mutta tuolloin Renault teki protestit vain Piquetin Brabhamia ja Keken Williamssia vastaan koska Prost oli Rellullaan kolmas. Kyseistä kikkaa käytettiin jo kauden ensimmäisessä kisassa mutta tuolloin Prost voitti niin asialla ei ollut niin väliä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Buttonin kierrosajat eivät ainakaan tue näkemystä salatankista. Kierrosajat eivät putoa viimeisen varikkopysähdyksen jälkeen yhtään sen kummemin kuin kenelläkään muullakaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Törni sanoi:
Buttonin kierrosajat eivät ainakaan tue näkemystä salatankista. Kierrosajat eivät putoa viimeisen varikkopysähdyksen jälkeen yhtään sen kummemin kuin kenelläkään muullakaan.
Niin, jos autossa on salatankki kuulisi sen olevan edelleen täynnä bensaa(mikäs salatankki sellainen on, josta toimitsijat pystyvät valuttamaan bensan pois) ja näin ollen auton olevan edelleen sallitun painoinen. Tietenkin salatankki on saattanut jäädä täyttämättä jolloin auto onkin bensat pois valutettuna alipainoinen. Tässä tapauksessa kyseessä olisi harrastelijoiden puuhastelua kuten eräs hiihtovalmentaja aikoinaan sanoi :D
 

Gearloose

Member
Liittynyt
13.6.2003
Viestit
379
Felix sanoi:
Niin, jos autossa on salatankki kuulisi sen olevan edelleen täynnä bensaa(mikäs salatankki sellainen on, josta toimitsijat pystyvät valuttamaan bensan pois) ja näin ollen auton olevan edelleen sallitun painoinen. Tietenkin salatankki on saattanut jäädä täyttämättä jolloin auto onkin bensat pois valutettuna alipainoinen. Tässä tapauksessa kyseessä olisi harrastelijoiden puuhastelua kuten eräs hiihtovalmentaja aikoinaan sanoi :D
niin tätä minäkin tarkoitin... kuulostaa oudolta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
BAR on sanonut että heillä on data koko kisasta jonka mukaan he voivat todistaa ettei auto ollut missään kohtaan kisaa alipainoinen.

Joku varmaan miettii että mitä hyötyy siitä sit on. No ainakin se että pääsevät hyvin lähelle paino rajaa vaikka auto ei olekaan täysin tyhjä.

En muista lähdettä tuohon BAR:n sanoihin, mutta joku suomalainen se tais olla.. (toki alkuperäne lähe on joku ulkomaalaine)
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Minuakin kiinnostaisi tietää millä perusteilla kisan tuomaristo hyväksyi BARIN:n selitykset alipainosta. Kyseessä oli kuitenkin merkittävästi alipainoinen auto. Peli on mielestäni harvinaisen selvä!
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Naurattavaa spekulointia... Salatankit joo... Ninpä niin.. Mutta vielä naurettavampaa on, että Ranaultilla ja Ferrarilla on epäilty olevan taipuisat takasiivet, eikä sen kummemmin tutkita...

Nooh, onhan näitä joitan muutamia isoja talleja näytetty suosivan ennenkin, varsinkin Fefeä..

Bar tosin on lähes silmätikkuna tuolla F1 SIRKUKSESSA :frank: ...
Milloin mistäkin, viimevuonna, siivestä,laatikosta jaksa ees kaikkea muistaa.. Tänä vuonna jo taas laatikosta, huh, voi kun nauraa...

Nooh, ehkä tuo ratkennee myöhemmin, käy niin tai näin, säännöt eivät koske kaikkia talleja se on varma ja nähty ennenkin.
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Eiköhän se tuomio suuntaan tai toiseen ole selvä vasta sitten selvä kun FIA sen ilmoittaa..

Kaikenlaisia Iltalehtiä kirjoittaa arvioitaan siitä ja tästä miten asiat on ja vielä paremmaksi nousee täällä nämä arviot selvyyksistä...:D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
ROENICK sanoi:
Naurattavaa spekulointia... Salatankit joo... Ninpä niin.. Mutta vielä naurettavampaa on, että Ranaultilla ja Ferrarilla on epäilty olevan taipuisat takasiivet, eikä sen kummemmin tutkita...

Nooh, onhan näitä joitan muutamia isoja talleja näytetty suosivan ennenkin, varsinkin Fefeä..

Bar tosin on lähes silmätikkuna tuolla F1 SIRKUKSESSA :frank: ...
Milloin mistäkin, viimevuonna, siivestä,laatikosta jaksa ees kaikkea muistaa.. Tänä vuonna jo taas laatikosta, huh, voi kun nauraa...

Nooh, ehkä tuo ratkennee myöhemmin, käy niin tai näin, säännöt eivät koske kaikkia talleja se on varma ja nähty ennenkin.

Sanoo vannoutunut HONDA-mies... :rolleyes:
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
patriot sanoi:
Minuakin kiinnostaisi tietää millä perusteilla kisan tuomaristo hyväksyi BARIN:n selitykset alipainosta. Kyseessä oli kuitenkin merkittävästi alipainoinen auto. Peli on mielestäni harvinaisen selvä!
Kuinkas paljon tarkalleen ottaen on tämä "merkittävästi alipainoinen"?
 

RiGu

Well-known member
Liittynyt
13.4.2000
Viestit
109
Sijainti
Lappeenranta
Vilperi sanoi:
Kuinkas paljon tarkalleen ottaen on tämä "merkittävästi alipainoinen"?
Painovajetta yli 10 kiloa

Buttonin auto painoi ensimmäisessä punnituksessa 606,1 kiloa. Tyhjennyksen jälkeen vaaka notkahti enää 594,6 kiloon. Sen jälkeen alkoi perusteellinen tutkimus, joka kuuden tunnin kuluttua päättyi siihen, että tuomarineuvosto hyväksyi BAR:in esittämät monimutkaiset puolustelut.

Tekninen delegaatti Whiting ei kuitenkaan tyytynyt siihen, vaan vaati BAR:in tilille uudestaan.

Mahdollinen painovaje olisi merkittävä etu sekä aika-ajossa että varsinkin kisassa. Jos auto on vaikkapa kymmenen kiloa alipainoinen kilpailun aikana, se hyötyy radasta riippuen vähintään 0,3 sekuntia kierroksella.

Näin nopeusetu olisi hyödynnettävissä lähes koko matkan ennen viimeistä varikkopysähdystä. Viimeisellä stopilla - lähellä maalia - auto tankataan sitten niin reilusti, että se ylittää minimivaatimukset reilusti.

Button tuli viimeiselle varikkokäynnille Imolassa 14 kierrosta ennen maalia. Autoon tankattiin käytetyn ajan perusteella lähes 19 kierroksen vaatima bensiinimäärä. Kun tankki ei ollut tyhjä, siinä selittyisi painoheittely punnituksessa.

Kaksoistankin käyttäminen on vaikeasti selvitettävissä, koska se vaatisi auton perusteellisesti purkamista.

Lähde - Turun Sanomat


Eli onhan tota vajetta ainakin Kullan juttujen mukaan jonkin verran.

:nope:
 
Ylös