BAR-tallia epäillään salatusta polttoainetankista

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mistä puheet salatusta polttoainetankista oikein tulevat? Jos auto ilman bensaa on alipainoinen niin ei tuollaisia salatankkeja ole ainakaan käytetty Imolassa. FIAn antamilla tankkausletkuilla ei bensaa salatankkiin suoraan saa laitettua, joten kuljettajan itse täytysi suorittaa jonkinlainen salatankin avaaminen viimeisellä varikkokäynnillä, johon viimeiset tipat sitten lirautetaan(varikolta autoon tuleva dataliikenne on kielletty ja kai sitä valvotaankin). Jotenkin tuntuu todennäköisemmältä, että autosta on unohtunut joku lisäpaino pois.

Taannoiset alipainot, bensasekoilut ja vinot ilmanohjaimet ovat olleet puhtaita vahinkoja. Niistä jää kiinni satavarmasti jo perustarkistuksissa ettei yksikään talli niitä tee tietoisesti. Sitten kun jotain vilunkia tarkoituksella tehdään niin ne ovat tyyliltään Toyotan "moottoriviritykset" rallissa.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin siis eihän tuossa Turun sanomien jutussa ole siinä mielessä mitään järkeä, että kaksoistankin etuhan on juuri se, että se voidaan täyttää viimeisen varikkokäynnin yhteydessä, jotta auto painaisi tarvittavan määrän, kun siitä otetaan varsinainen kisatankki tyhjäksi. Mutta kun BAR ei painanut tarvittavaa määrää kun kisabensat oli otettu pois. Että mistä se kaksoistankkiepäily edes on peräisin. Kullan logiikasta vai?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
raakku sanoi:
FIA:n säännöt (article 4.1 Technical Regulations):

"The weight of the car must not be less than 605 kg during the qualifying practice session and no less than 600 kg at all other times during the Event."


Kyllähän edellämainittu antaa sellaisen kuvan että säännöissä määritellyissä painoissa on bensa mukana.

Vai meinaatteko että auton "kuivapainon" pitää olla 5kg isompi aika-ajossa? ;)
Missään säännöissä tuota ei tosiaan ainakaan omien silmieni mukaan mainita, että punnittaisiin ilman bensaa. Eikä siitä käsittääkseni ollut kyse nytkään vaan nimenomaan siitä, että auton pitää olla yli 600 kg koko ajan. Tämän takia ne oman ymmärrykseni mukaan ilman bensaa punnitaan.

Tästä säännöstä ja sen epätarkkuudesta oli muuten juttua jo joskus viime vuonna jossain otsikossa, vois kaivaa esille... vieläkään en kyllä itse käsitä, kuinka tuosta saataisiin niin paljon hyötyä, että se kannattaisi.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Asia on todellakin säännöissä epäselvästi sanottu.

On olemassa kaksi eri painoa:

Paino(Weight) = Auto ilman bensaa + kuski varusteineen
Kilpailupaino(Racing Weight)= Auto + kuski varusteineen + kisabensat tankissa

Tuo auton paino (Weight) ei missään olosuhteissa saa alittaa 600 kiloa. Tämä paino siis sisältää kuljettajan painon. Tämän takia kuljettajat punnitaan välittömästi maaliintulon jälkeen. Jury sitten lisää tämän lukeman auton painoon (auto punnittuna kilpailun jälkeen ilman polttoainetta) ja tuon yksinkertaisen laskutoimituksen tulos ei saa olla vähempää kuin 600.

Nappula on siis ilmeisesti todellakin laskenut alleen :p
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Kun asiaa oikein miettii.. niin viimeisen varikkostopin jälkeen autossa olisi nestemäinen "punnus".

Tästä oletan seuraavan ainakin pari ongelmaa:

-"Nestepunnuksen" sijainti ja tiheys on todennäköisesti huonompi kuin normaalipunnuksen.

-Auton aerodynamiikan ja tasapainon säätäminen on hankalampaa, koska auton paino (ja painopiste) vaihtuvat kesken kisan.

-Lisäksi auton painossa on suurempi varianssi kuin muilla, joten säädöt ovat kompromissi, eivät optimi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Se 100 litran bensatankkihan ei kisan aikana tyhjene eikä muuta balanssia.

Kun oikein miettii....
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
pmv sanoi:
Prost oli kisan jälkeen ajanut vielä kunniakierroksen maaliin ja kuluttanut näin Bensaa, joka olisi ollut riittävänä lisälastina jotta auto olisi ollut sääntöjenmukainene. Tuohon aikaan ei ollut mitään välitankkauksia, joten oli selvää että auto olisi ollut sääntöjenmukainen koko kisan ajan.

B.A.R tallin auto oli kisan jälkeen laillisessa painossa. Siitä ei ole epäilystäkään. Mutta tankki tyhjänä se oli tuon n. viisi kiloa liian kevyt. Nyt B.A.R:n tehtävänä on vain todistaa että auto painoi koko kisan ajan yli sen 600 kiloa, mitä säännöt sanoo.
Jaa onko siinä tuollainen "porsaanreikä"? Eikös sen auton pidä painaa ilman polttoainetta tietyn verran? BAR painoi alle sen rajan, eli mikä tässä on epäselvää?:confused:
 
Viimeksi muokattu:

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
raakku sanoi:
-Auton aerodynamiikan ja tasapainon säätäminen on hankalampaa, koska auton paino (ja painopiste) vaihtuvat kesken kisan.
Jones sanoi:
Se 100 litran bensatankkihan ei kisan aikana tyhjene eikä muuta balanssia.

Kun oikein miettii....

Muotoilen lauseeni uudestaan:

-Auton aerodynamiikan ja tasapainon säätäminen on hankalampaa "nestepunnuksen" vuoksi, koska auton paino (ja painopiste) vaihtuvat kesken kisan. Käytössä on tavallaan kaksi "eripainoista autoa (punnuksellinen ja ilman sitä)".
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
raakku sanoi:
-Auton aerodynamiikan ja tasapainon säätäminen on hankalampaa "nestepunnuksen" vuoksi, koska auton paino (ja painopiste) vaihtuvat kesken kisan. Käytössä on tavallaan kaksi "eripainoista autoa (punnuksellinen ja ilman sitä)".
En nyt aivan tarkkaan käsitä mitä tällä "nestepunnuksella" ajat takaa. Myös auton polttoainesäiliö on kuvailemasi "nestepunnuksen" kaltainen. Ja todennäköisesti vielä suurempi ja enemmän vaikuttava. Ja kyseessä on tällä hetkellä todellakin vain olettamus.

Mikäli BARrin insinöörit olisivat typeryyttään tällaisen sääntöjenvastaisen lisätankin suunnitelleet, he tuskin sitä olisivat tehneet, mikäli sen vaikutuksista auton käyttäytymiseen olisi enemmän harmia kuin hyötyä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itse kyllä käsitin raakun tekstin niin, että pitäisi verrata parhaaseen mahdolliseen kohtaan läimäistyn 10 kilon painon ja 10 kilon bensanlisäyksen tankissa välistä eroa. Koska ensinmainittu on eittämättä parempi paikka lisäpainolle kuin jälkimmäinen, talli menettää väkisinkin osan edustaan silloin kun se ajattaa autoa normaalipainoisena.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Bobakki sanoi:
Itse kyllä käsitin raakun tekstin niin, että pitäisi verrata parhaaseen mahdolliseen kohtaan läimäistyn 10 kilon painon ja 10 kilon bensanlisäyksen tankissa välistä eroa. Koska ensinmainittu on eittämättä parempi paikka lisäpainolle kuin jälkimmäinen, talli menettää väkisinkin osan edustaan silloin kun se ajattaa autoa normaalipainoisena.
Varmasti näin. Jos kuitenkin jossittelua jatketaan, niin tämä on varmasti huomioitu punnittaessa tuon laittoman lisätankin etuja.

F1-auton bensatankkihan ei ole aivan sellainen kuin miksi me normaalisti tankin miellämme. Se on kevlarilla vahvistetusta kumista muotoiltu pussi. Sen sijainti ja keveneminen ajon aikana on varmasti huomioitu autoa suunniteltaessa.

Tuon mahdollisen lisätankin paikkaa ja sen vaikutusta ajettavuuteen voidaan tietenkin spekuloida. Kyse on kuitenkin pelkästä spekuloinnista.

Toisaalta, spekuloinnin takiahan F1 on niin mielenkiintoinen laji:thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No juu, ihan varmasti on laskettu jos näin on tehty. On kuitenkin yksi lukuisista syistä, minkä takia tuo kuulostaa aika järjettömältä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Itse en vielä kakistelematta edes niele tietoa siitä, että kyseessä on nimenomaan tuollainen lisätankki. Odotetaan mielenkiinnolla kuinka asia etenee.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Tuota samaa systeemiä olen vaittänyt ferrarinkin käyttäneen menneillä vuosilla... Vai miksi keskimmäinen stintti oli aina niin ylivoimaisen nopea...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Felix sanoi:
Mistä puheet salatusta polttoainetankista oikein tulevat? Jos auto ilman bensaa on alipainoinen niin ei tuollaisia salatankkeja ole ainakaan käytetty Imolassa. FIAn antamilla tankkausletkuilla ei bensaa salatankkiin suoraan saa laitettua, joten kuljettajan itse täytysi suorittaa jonkinlainen salatankin avaaminen viimeisellä varikkokäynnillä, johon viimeiset tipat sitten lirautetaan(varikolta autoon tuleva dataliikenne on kielletty ja kai sitä valvotaankin). Jotenkin tuntuu todennäköisemmältä, että autosta on unohtunut joku lisäpaino pois.

Taannoiset alipainot, bensasekoilut ja vinot ilmanohjaimet ovat olleet puhtaita vahinkoja. Niistä jää kiinni satavarmasti jo perustarkistuksissa ettei yksikään talli niitä tee tietoisesti. Sitten kun jotain vilunkia tarkoituksella tehdään niin ne ovat tyyliltään Toyotan "moottoriviritykset" rallissa.
HEh heh.. Benetton muokkasi fian sinetöimiä tankkauslaitteistoja ominlupineen ja jäi kiinni kun Jos Verstappenin auto syttyi tuleen.. Muistaakseni mitään sanktioita ei tullut....
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Mickey sanoi:
Sanoo vannoutunut HONDA-mies... :rolleyes:
Kohtuu :idea: oot vissiin ;) ... Mistäs niin päättelit?

Joo ja todellakaan en ole mikään Renööö,Fefe tai mäkki fanikaan.

Honda mies joo, ok, <---= erilainen :D ...Enkä massaan kaipaakkaan..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
bigbear sanoi:
HEh heh.. Benetton muokkasi fian sinetöimiä tankkauslaitteistoja ominlupineen ja jäi kiinni kun Jos Verstappenin auto syttyi tuleen.. Muistaakseni mitään sanktioita ei tullut....
FIA:n päätös asiasta sikäli kun se jotakuta kiinnostaa, itse pidin ihan mielenkiintoisena:
It emerged during the hearing that there was a possibility that the company which supplies the refueling equipment, Intertechnique, had authorized another competitor (Larrousse) to remove its filter, as early as last May. The World Motor Sport Council was told that a junior member of the Mild Seven Benetton Ford team - on his own initiative - removed the filter from the Benetton refueling equipment without consulting the team Director. The World Council noted that during the investigations into the German Grand Prix fire Mild Seven Benetton Ford made no attempt to conceal the fact that they had removed the filter despite ample opportunity to do so. Mild Seven Benetton Ford undertook to make substantial management changes so as to ensure that a similar event could never happen again. Under these circumstances the FIA World Motor Sport Council decided that it would not be appropriate to impose a penalty on the Mild Seven Benetton Ford team.
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
http://f1.racing-live.com/en/index.html?http://f1.racing-live.com/en/headlines/news/detail/050427100002.shtml

ja

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=24248

löytyy jotain juttu Fryltä... En jaksa uskoa et kaikki tai ei mitään meiningillä tää temppu on tehty.. Ei ole kauheasti varaa leikkiä säännöillä jos haluaa vielä sponssien maksavan vast edeskin...

Et todennäköisesti veikkailinsin jotain todellakin inhimillistä..Aivan sama, ratkennee tuonnempana...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
ROENICK sanoi:
http://f1.racing-live.com/en/index.html?http://f1.racing-live.com/en/headlines/news/detail/050427100002.shtml

ja

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=24248

löytyy jotain juttu Fryltä... En jaksa uskoa et kaikki tai ei mitään meiningillä tää temppu on tehty.. Ei ole kauheasti varaa leikkiä säännöillä jos haluaa vielä sponssien maksavan vast edeskin...

Et todennäköisesti veikkailinsin jotain todellakin inhimillistä..Aivan sama, ratkennee tuonnempana...
Tää ei nyt liity aiheeseen, mutta sinun on pakko olla kotoisin Turusta :thumbup:
 
Ylös