BAR-tallia epäillään salatusta polttoainetankista

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jones sanoi:
Bainavimmillaan BAR on ollut 675 kg ja kevyimmillään 600 kg
McLaren taas 685 kg ja kevyimillään 610. Ei siinä paljoa ole eroa. Kilomäärissä saman verran, joten ei se paljoa ainakaan sotke säätämistä.
Ei se etu tulisikaan ääripainojen erosta, vaan siitä, että BAR on suurimman osan kisaa kevyempi kuin kilpailija samalla hetkellä. Tietysti.

Säätämisessä etu tulee siitä, että autoa ei kannata säätää optimaaliseksi kummankaan ääripään mukaan, vaan jonkin siellä välillä olevan tilanteen, koska auto on suurimman osan ajasta lähellä sitä keskiarvotilaa. Ja BAR olisi painoltaan pidemmän aikaan lähellä tuota säätöoptimia, koska ei lopussa olisi kevyessä ääripäässään. Toisin kuin kilpailija.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
WebSlave sanoi:
Ei se etu tulisikaan ääripainojen erosta, vaan siitä, että BAR on suurimman osan kisaa kevyempi kuin kilpailija samalla hetkellä. Tietysti.

Säätämisessä etu tulee siitä, että autoa ei kannata säätää optimaaliseksi kummankaan ääripään mukaan, vaan jonkin siellä välillä olevan tilanteen, koska auto on suurimman osan ajasta lähellä sitä keskiarvotilaa. Ja BAR olisi painoltaan pidemmän aikaan lähellä tuota säätöoptimia, koska ei lopussa olisi kevyessä ääripäässään. Toisin kuin kilpailija.
Näinhän mä olen juuri yrittänytkin Kraakulle kertoa:thumbup:
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
WebSlave sanoi:
Ei se etu tulisikaan ääripainojen erosta, vaan siitä, että BAR on suurimman osan kisaa kevyempi kuin kilpailija samalla hetkellä. Tietysti.
Totta. Olen samaa mieltä.

WebSlave sanoi:
Säätämisessä etu tulee siitä, että autoa ei kannata säätää optimaaliseksi kummankaan ääripään mukaan, vaan jonkin siellä välillä olevan tilanteen, koska auto on suurimman osan ajasta lähellä sitä keskiarvotilaa. Ja BAR olisi painoltaan pidemmän aikaan lähellä tuota säätöoptimia, koska ei lopussa olisi kevyessä ääripäässään. Toisin kuin kilpailija.
Aah, myönnän virheeni, tosin en ymmärtynyt pointtia jonesin selityksestä. :)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
raakku sanoi:
Aah, myönnän virheeni, tosin en ymmärtynyt pointtia jonesin selityksestä. :)
:jaska: :jaska: :jaska:

Ja minä kun yritin rautalangasta vääntää:jaska: :jaska: :jaska:

:D :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jones sanoi:
Näinhän mä olen juuri yrittänytkin Kraakulle kertoa:thumbup:
Huomasin, muttet oikein saanut sanotuksi. Joten yritin muotoilla sen ymmärrettävämmin. ;-)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Säätämisessä etu tulee siitä, että autoa ei kannata säätää optimaaliseksi kummankaan ääripään mukaan, vaan jonkin siellä välillä olevan tilanteen, koska auto on suurimman osan ajasta lähellä sitä keskiarvotilaa. Ja BAR olisi painoltaan pidemmän aikaan lähellä tuota säätöoptimia, koska ei lopussa olisi kevyessä ääripäässään. Toisin kuin kilpailija.
Öö, ei toi nyt oikein istunut omaan mieleen.

Eli normaali talli ajaa stinttejä joissa alussa tankki on täydenpänä ja lopussa tyhjä. Esim kolme tällaista sarjaa, jotka ovat identtisiä - sama määrä bensaa alussa ja lopussa.

BAR ajaa esim kaksi samanlaista nykäisyä, mutta viimeisellä onkin enemmän bensaa.

Millä ihmeellä BAR ajaisi lähempänä keskiarvoa? ainoa vaihtoehto olisi se, että ajettaisiin lyhyt viimoinen pätkä.

Ja on se auto aina nopeampi pienemmällä kuormalla, vaikka olisikin säädöt tähdätty hiukka suuremmalle kuormalle.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
En lukenu kaikkia viestejä... mutta eiköhän etu tule yksinkertaisesti siitä että auto on kevyempi.

BAR on usein ollu aika-ajoissa nopea vaikka tekee pitkän ekan stintin ... onkohan tässä selitystä? Viimenen stintti onkin sitten lyhempi eikä vauhti hidastu vaikka bensaa jää ylimäärästä ...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Millä ihmeellä BAR ajaisi lähempänä keskiarvoa? ainoa vaihtoehto olisi se, että ajettaisiin lyhyt viimoinen pätkä.
Juuri näinhän tehdäänkin. Itse asiassa käytännössä kaikki tallit ajavat aiempia lyhyemmän viimeisen stintin. Esim. Bahrainissa Button kävi 2. kerran varikolla 10 kierrosta ennen maalia, Imolassa 14 kierrosta (Imola oli 5 kierrosta pitempi kisa).

Ja on se auto aina nopeampi pienemmällä kuormalla, vaikka olisikin säädöt tähdätty hiukka suuremmalle kuormalle.
Tietenkin. Mutta se keskiarvo, jolle BAR säädettäisiin olisi n. 10 kiloa kevyempi kuin muilla talleilla, koska auto olisi sen verran muita kevyempi 3/4 kisasta. Lopussa, jossa painoa on yhtä paljon etua saa tietenkin se, jonka säädöt sopivat juuri senhetkiseen painoon paremmin (ja BAR on silloin lähempänä keskiarvopainoaan kuin kilpailijat).
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
WebSlave sanoi:
Tietenkin. Mutta se keskiarvo, jolle BAR säädettäisiin olisi n. 10 kiloa kevyempi kuin muilla talleilla, koska auto olisi sen verran muita kevyempi 3/4 kisasta. Lopussa, jossa painoa on yhtä paljon etua saa tietenkin se, jonka säädöt sopivat juuri senhetkiseen painoon paremmin (ja BAR on silloin lähempänä keskiarvopainoaan kuin kilpailijat).
Saattaahan se näin olla. Tai siis näinhän se on. Mutta vikan stintin pitää olla lyhyehkö koska muuten vikan stintin alussa oltais hyvin kaukana keskiarvopainosta. Kaikenkaikkiaan kyllä kumminkin se paino vaikuttaa eniten kierrosaikoihin. Kiihtyvyyteen, hidastuvuuteen, downforce/weight suhteeseen ...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Todella myöhään on Button hakenut 'lisäpunnuksen' autoonsa. Eli hyötyvät enemmän.

Tosta säätämisestä vielä, toisinaan tallit muuttavat taktiikkaa kesken kisan, esim. ajavat yhden stopin vähemmän kuin suunniteltu. Silloin joudutaan tankkaamaan lisää 'ylimääräistä' soppaa.

Ei ne autot kuitenkaan ole tulleet mahdottomiksi ajaa. Ja toisaalta taas usein varikkokäynnin yhteydessä autosta säädetään siipiä, rengaspaineita yms.

Eli mä näkisin kyllä BARrin hyötyneen lopulta aika paljonkin, jos se on käyttänyt nyt epäiltyä menetelmää.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Oho sanoi:
Ei näyttövastuuta saa millään sälyttää BAR:ille. FIAN on näyetttävä toteen sääntöjä rikotun,
Jos FIA sanoo, että autot mitataan "kuivana", ja tällöin BAR on todettu alipainoiseksi = laittomaksi, niin vastuu todellakin on BARin, jos he eivät halua tuomiota hyväksyä.

Sinänsä turhaa, kun auto kerran on todettu laittomaksi, niin ei ne sitä painoa enää jälkikäteen sinne kaaraan saa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
verge sanoi:
Jos FIA sanoo, että autot mitataan "kuivana", ja tällöin BAR on todettu alipainoiseksi = laittomaksi, niin vastuu todellakin on BARin, jos he eivät halua tuomiota hyväksyä.

Sinänsä turhaa, kun auto kerran on todettu laittomaksi, niin ei ne sitä painoa enää jälkikäteen sinne kaaraan saa.
Katin paskat. Jos alipainosuus ilman bensoja punnittaessa riittää niin sitten ei mitkään todistelut auta. Mutta Benetton presedenssi vuodelta 94 sotkee tilannetta koska tällöinen FIAn linjaus oli, että tekniset huijausedellytykset eivät riitä vaan tallin pitää hyödyntää mahdollisuutta. BAR:illa pitäisi olla samam puolustus. Tosin FIA ei ole oikeusvaltio eikä edes onnistu moista kunnolla teeskentelemään.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kansainvälinen autoliitto FIA sai kahdelta entiseltä BAR-tallin insinööriltä vihjeen Jenson Buttonin auton polttoainejärjestelmän epäillystä sääntöjenvastaisuudesta San Marinon GP:ssä, kertoo The Times –lehti. FIA on tarjonnut kaudesta 2003 lähtien miljoonan dollarin palkkiota, jos joku pystyy osoittamaan todisteita jonkin tallin huijaamisesta.

MTV3
Ilmeisesti BAR-talli maksaa liian pientä palkkaa insinööreilleen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Oho sanoi:
Katin paskat. Jos alipainosuus ilman bensoja punnittaessa riittää niin sitten ei mitkään todistelut auta. Mutta Benetton presedenssi vuodelta 94 sotkee tilannetta koska tällöinen FIAn linjaus oli, että tekniset huijausedellytykset eivät riitä vaan tallin pitää hyödyntää mahdollisuutta. BAR:illa pitäisi olla samam puolustus. Tosin FIA ei ole oikeusvaltio eikä edes onnistu moista kunnolla teeskentelemään.
Niinhän sitä luulis että tämä on sääntöjen mukaan selvä homma. Uskokaa tai älkää, mitään todisteita ei löydetä ja BAR liittyy Ferrarin rinnalle jatkamaan F1:ssä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mustakaari sanoi:
Uskokaa tai älkää, mitään todisteita ei löydetä
Voihan siinä niinkin käydä. Olisi kuitenkin mukava kuulla jotain perusteluita mielipiteelle.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Törni sanoi:
Voihan siinä niinkin käydä. Olisi kuitenkin mukava kuulla jotain perusteluita mielipiteelle.
villi arvaus......ja BAR liittyy yllättäen F1:n jatkon kannalle :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Siitä on melkoisesti aikaa kun joku talli on saanut rangaistuksen sääntöjenvastaisesta autosta. Jotenkin vaikuttaa siltä, että lajin imagon takia on muutettu strategiaa. FIA on moneen otteeseen puuttunut sääntöjen rajamailla oleviin ratkaisuihin. Asiat on kuitenkin vain käsketty korjata seuraavaan sessioon, eikä rangaistuksia ole jaettu. Usein nämä asiat on myös yritetty tehdä kulissien takana. Siitä, onko tämä oikein vai väärin, voidaankin sitten olla montaa eri mieltä.

Buttonin tapauksessa BAR-tallin toistaiseksi julkaisematon selvitys perustui todisteluun siitä, ettei Buttonin auto ollut missään vaiheessa kilpailun aikana alipainoinen. Buttonin auto oli punnituksessa 5,4 kg alipainoinen. Toisin sanoen talli on kyennyt ainakin kilpailun jurylle selvittämään miten autosta on kilpailun loppumisen ja punnituksen välillä hävinnyt tuo paino. Tai sitten on kyetty osoittamaan että punnituksessa on tapahtunut virhe. Autohan punnitaan kilpailun jälkeen ilman polttoainetta. Auton painoon lisätään kuljettajan ja hänen ajovarusteidensa paino.

Tunteenomaisia tuomioita voi tietenkin jakaa mututuntumalta. BAR-tallia kuullaan asian tiimoilta huomenna Pariisissa. Itse kuulisin kovin mielelläni tuon BAR-tallin selvityksen ennen johtopäätösten vetämistä.
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
Löytysköhän tuosta punnituksesta ilman polttoaineita jostain se itse sääntö. Itse en ole löytänyt moista mainintaa enää.


On niitä rangaistuksiakin annettu hiljakkoin, mm. Williamssit hylättiin jarrujen takia taannoin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mustakaari sanoi:
Niinhän sitä luulis että tämä on sääntöjen mukaan selvä homma. Uskokaa tai älkää, mitään todisteita ei löydetä ja BAR liittyy Ferrarin rinnalle jatkamaan F1:ssä.
mustakaari sanoi:
villi arvaus......ja BAR liittyy yllättäen F1:n jatkon kannalle :alppu:
Eipä olisi tämä visio enää voinut enempää perseelleen mennä.
 
Ylös