BAR-tallia epäillään salatusta polttoainetankista

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Mr. Kulta on taas hieman väärässä, Turun Sanomat:

"Tekniset säännöt määräävät, että formula 1 -auton täytyy painaa vähintään 605 kiloa GP-viikonlopun kaikissa tilanteissa. Usein autot kilpailun päättyessä kunniakierroksen jälkeen ovat hyvin lähellä minimipainoa, kun tankki on lähes tyhjä."

FIA:n säännöt (article 4.1 Technical Regulations):

"The weight of the car must not be less than 605 kg during the qualifying practice session and no less than 600 kg at all other times during the Event."

Mitä tulee itse alipainoon, niin mielestäni FIA määrittelee 600kg painon ehdottomaksi (Technical Regulations 4.1), vaikka Sporting Regulations (77c) ehkä antaakin jurylle mahdollisuuden "armahtaa" alipainoinen auto.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
CountZero sanoi:
"The weight of the car must not be less than 605 kg during the qualifying practice session and no less than 600 kg at all other times during the Event."
Mitäs säännöt sanovat rikkoutuneista autoista?
Jos viimeisellä kierroksella käyt hiekalla ja esim koko etupää tippuu autosta, niin autohan on silloin alipainoinen varmasti...
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
kouvotsvoni sanoi:
Mitäs säännöt sanovat rikkoutuneista autoista?
Jos viimeisellä kierroksella käyt hiekalla ja esim koko etupää tippuu autosta, niin autohan on silloin alipainoinen varmasti...
En pikaisesti etsimällä löytänyt muuta kohtaa kuin yllä mainitun Sporting Regulations artiklan 77c:

"The relevant car may be excluded should its weight be less than that specified in Article 4.1 of the Technical Regulations when weighed under a) or b) above, save where the deficiency in weight
results from the accidental loss of a component of the car."
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Käytännössä siis B.A.R olisi noiden tietojen nojalla noin viisi(5) kiloa kevyempi 2/3 kisasta. Ja jos tuo 10 kg/0.3s aikahäviökierroksella huomioitaisiin, niin tässä tapauksessa voisi heittää edun olevan n. 0.15 sekuntia kierroksella. 40 kierroksen aikana etua tulisi siis kuusi sekuntia. Luulisi että tällaista etua varten ei otettaisi mieletöntä riskiä jäädä kiinni törkeästä huijauksesta.
 

kelju k.

Member
Liittynyt
25.1.2005
Viestit
9
Aamun Turkkarissa kerrottiin myös, että viime kaudella useat tallit ovat huijanneet punnituksessa (tai näin epäillään) ajamalla viimeisen stintin normaalia painavammilla renkailla. Kyllä se insinööri on viisas....Muistatteko muuten kuinka Kimilläkin usein tuntui meno mystisesti hyytyvän viimeisellä rengaskerralla. Pienikin jousittamattoman massan lisäys voi vaikuttaa aika paljon auton käytökseen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eikös ne nyt ole aika törkeitä huijauksia kaikki mitä F1ssä tulee ilmi?

Esim. Williamsin jarruvilppi viimekaudelta meni kyllä rangaistuksen suhteen läpi sormien.

Puhumattakaan ilmanohjaimista ja taipuvista takasiivistä. Ketään ei ole vielä RANGAISTU asiasta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, tätä nimenomaa meinasinkin, että ilmanohjaimien taipumiset ja jotkut moottorin elektroniikan ohjauksen systeemit ovat monesti aika kaksijakoisia juttuja. Säännöistä voi löytyä tulkinnanvaraa ja toisaalta esim. siipien taipumiset on kaikkien nähtävillä.

Tällainen lisätankin löytyminen sitävastoin osoittaa että tiimi on harkiten tehnyt laittoman virityksen autoon hyvinkin tietoisena siitä että kyse on sääntöjenvastaisesta virityksestä. Silti mukana on tiimin jäseniä monella tasolla, joitten on kaikkien tiedettävä "suuresta puhalluksesta". Toyotan kova rangaistus johtui aikanaan juuri tästä seikasta. Silloinkin muuten rallin tuomaristo olisi ollut valmis hylkäämään vain tulokset sen kisan osalta. Sitten Mosley puuttui asiaan ja sulki TTE:n pois sarjasta seuraavaksi vuodeksi.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
BAR illa pitäisi olla sama puolustus käytössä kuin Benettonilla oli 94. Tilanne on aika analoginen. Auton sääntöjen vastaisuus todetaan lähes kiistatta muttä näyttöä sääntöjen vastaisuuden käytöstä kisassa ei lopulta taida juurikaan olla. Ehkä BAR selittää kuinka autosta saa alipainoisen testejä varten.

Vaan eipä tuo FIA paljoa ennakkopäätöksille painoa anna. Häkkinen hylättiin Spa:ssa 97 merkityksettömän polttoaineepäselvyyden johdosta kun Brasiliassa 95 Elfin bensalla ajaneet Benetton ja Williams armahdettiin.
 
Viimeksi muokattu:

jepujee

Active member
Liittynyt
12.2.2004
Viestit
26
kelju k. sanoi:
....Muistatteko muuten kuinka Kimilläkin usein tuntui meno mystisesti hyytyvän viimeisellä rengaskerralla. Pienikin jousittamattoman massan lisäys voi vaikuttaa aika paljon auton käytökseen. [/B]
Joo... Spassa kilpailun nopein kierros 2 kierrosta ennen maalia, Kiinassa viimeisen stintin aikana selvästi nopein mies radalla, Brasiliassa montoya oli hätää kärsimässä viimeisellä stintillä, silverstonessa Rubens jäi jälkeen viimeisellä stintillä.
Eikös se ole ole yleensä niin päin, että Kimi on aika nopea yleensä viimeisellä stintillä?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin. Williamsia ja Benettonia ei tosiaankaan armahdettu 95 Brasilian polttoaine-epäselvyyden takia vaan molemmat tiimit menettivät valmistajien mm-pisteet. Kuskit kyllä saivat pitää pisteensä. McLarenilla ja Häkällä oli pitkälti sama ongelma tosiaankin 97 Spassa, mutta tuolloin talli lähti kisaan vetoomuksen turvin. 95 vuoden päätöstä kritisoitiin aikanaan voimakkaasti ja varmaan se oli osasyynä siihen miksi McLarenin vetoomusta ei hyväksytty. Tosin sitten 2000 McLarenia rangaistiin samalla tavalla kuin Benettonia ja Williamsia 95, eli itävallan kisassa puuttuneesta sinetistä vietiin vain valmistajan pistee.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
.
"FIA:n säännöt (article 4.1 Technical Regulations):

"The weight of the car must not be less than 605 kg during the qualifying practice session and no less than 600 kg at all other times during the Event."

Eihän tuossa mitenkään sanota, että tankki pitää olla tyhjä. Miksi se BAR:n tankki oli tyhjätty sitä toista punnitusta varten ? Ja miksi siis puhutaan jostain salatankista ? Eikös se tarvittava lisäpaino (=polttoaine) voi olla siellä normaalissa tankissa, jos kulutuslaskelmat on tehty oikein ?
Vai onko jossain toisessa sääntökohdassa määritelty että tuo "car" tarkoittaa kuivaa autoa ?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mennäänpä takaisin ajassa 20 vuotta Imolan kisaan 1985. Silloin kisan voitti Elio de Angelis, mutta vasta sitten kuin maalilinjan ekana ylittänyt Alain Prost hylättiin. Tuolloin Prostin auto oli alipainoinen vajaalla kilolla tai jotain. Prost totesi hylkäyksestä että "Stupid way to lose a race".

Eli homma meni aikanaan sillä tavalla että McLarenilla ei ollut ennen kisaa mahdollisuutta kokeilla järjestäjien vaa´alla auton oikeata painoa. Niinpä he joutuivat arvaamaan lisäpainon määrän ja tämä jäi vajaaksi. Tämä ei kuitenkaan ollut vielä ongelma. Prost oli kisan jälkeen ajanut vielä kunniakierroksen maaliin ja kuluttanut näin Bensaa, joka olisi ollut riittävänä lisälastina jotta auto olisi ollut sääntöjenmukainene. Tuohon aikaan ei ollut mitään välitankkauksia, joten oli selvää että auto olisi ollut sääntöjenmukainen koko kisan ajan.

B.A.R tallin auto oli kisan jälkeen laillisessa painossa. Siitä ei ole epäilystäkään. Mutta tankki tyhjänä se oli tuon n. viisi kiloa liian kevyt. Nyt B.A.R:n tehtävänä on vain todistaa että auto painoi koko kisan ajan yli sen 600 kiloa, mitä säännöt sanoo.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Uskomukseni on että nykyisin on määritelty "kuivan" auton paino, viisastuneena tuosta 80-luvun alun vilpeistä. Jos näin ei ole niin autolla voitaisiin ajaa huomattavastikin alipainoisena keskellä kisaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toni_V sanoi:
Uskomukseni on että nykyisin on määritelty "kuivan" auton paino, viisastuneena tuosta 80-luvun alun vilpeistä. Jos näin ei ole niin autolla voitaisiin ajaa huomattavastikin alipainoisena keskellä kisaa.
Juurikin näin. Muutenhan tallit tosiaan voisivat ajaa 40 kiloa liian keveällä autolla 2/3 kisasta ja ottaa extrat 40 kiloa viimeiselle stintille.

Ja tuo BARin selitys että auto kisan aikana on painanut yli sen 600 kg on aikasen pöljä selitys. Totta helvetissä se on painanut yli 600 kg kun siinä on bensalasti päällä.

Mutta ero tuleekin siinä että heidän autonsa on ollut 10 kg keveämpi kuin kilpailevilla talleilla samalla bensakuormalla. Ja siitä se 0,3 sekan ero per kierros.

(olettamuksella että muilla auton kuivapaino on ollut sen ~605 ja BARilla ~595 kiloa.)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
pmv sanoi:
B.A.R tallin auto oli kisan jälkeen laillisessa painossa. Siitä ei ole epäilystäkään. Mutta tankki tyhjänä se oli tuon n. viisi kiloa liian kevyt. Nyt B.A.R:n tehtävänä on vain todistaa että auto painoi koko kisan ajan yli sen 600 kiloa, mitä säännöt sanoo.
Ei riitä. Muuten muutkin ajaa alipainoisilla autoilla ja rupeavat tilittämään jotain bensamääriä.

Ja farssi on valmis.:ahem:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos B.A.R kykenee todistamaan että auto on koko kisan ajan painanut yli painorajan, niin eiväthän he kyllä ole tehneet mitään väärää...Eikös autojen punnituksessa oteta huomioon muuten myös voiteluöljyt, jarrunesteet, hydrauliikkaöljyt ja jäähdytinnesteet? Eihän niitä valuteta mihinkään?
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
pmv sanoi:
Jos B.A.R kykenee todistamaan että auto on koko kisan ajan painanut yli painorajan, niin eiväthän he kyllä ole tehneet mitään väärää.
Ei näyttövastuuta saa millään sälyttää BAR:ille. FIAN on näyetttävä toteen sääntöjä rikotun,
 

kelju k.

Member
Liittynyt
25.1.2005
Viestit
9
Ainakin viime vuoteen asti autot on punnittu "puolikuivana" eli ilman polttoainetta, mutta muilla nesteillä. Tämän tiedon luin viimevuonna jostain.

Se on omituista, ettei tämän vuotisista säännöistä tosiaan tunnu löytyvän tietoa millä nesteillä punnitus tehdään, vain tuo maininta "kisan aikana täysipainoinen". Mutta ei ole ensi kerta kun maallikko ei löydä etsimäänsä kohtaa noista säännöistä.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
FIA:n säännöt (article 4.1 Technical Regulations):

"The weight of the car must not be less than 605 kg during the qualifying practice session and no less than 600 kg at all other times during the Event."


Kyllähän edellämainittu antaa sellaisen kuvan että säännöissä määritellyissä painoissa on bensa mukana.

Vai meinaatteko että auton "kuivapainon" pitää olla 5kg isompi aika-ajossa? ;)
 
Ylös