BAR-tallia epäillään salatusta polttoainetankista

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Tää ei nyt liity aiheeseen, mutta sinun on pakko olla kotoisin Turusta :thumbup:
Ja sinä olet kaikesta päätellen savolainen.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jeeves sanoi:
Ja sinä olet kaikesta päätellen savolainen.
Usko tai älä, mutta en aio enään kertoa mistä arvelen sinun olevan kotoisin....... :rolleyes:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Usko tai älä, mutta en aio enään kertoa mistä arvelen sinun olevan kotoisin....... :rolleyes:
Kerro. Kerro! Kiinnostaa ihan aikuisten oikeesti. :thumbup:
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Aivan pakko tulla spekuloimaan salaliitoilla...

Omasta mielestäni ns. "salainentankki" kannattaisi rakentaa sen oikean tankin sisään jo pelkästään turvallisuus näkökohtien takia. Mahdollisessa onnettumuus tilanteessa, kun ei olisi hyvä että ulkopuolinen auttaja tietämättään saattaisi joutua tekemisiin polttoainetta sisältävän "pommin" kanssa. Lisäksi tankin valmis fyysinen suojaus olisi hoidettu jo riittävän hyvin.

Miten sen pienen salaisuuden sitten käytännössä voisi toteuttaa helpoiten?

Eikös siihen riittäisi periaatteessa esimerkiksi tankin jakaminen sopivasti mitoitetulla pystysuuntaisella väliseinällä, yhdistettynä johonkin yksinkertaiseen ohjauslaitteeseen jonka avulla viimeisen stopin jälkeen toinen ns. "salainen" osa tankista ei enään tyhjenekään. Tankatessakaan FIAn vakio laitteistoonkaan ei tarvittaisi "päivityksiä".

Toinen vaihtoehto olisi muuttaa tekniikkaa jolla tankki tyhjennetään. Jos tankista valutetaan polttoaine ulos ennen punnitusta samaa reittiä kuin mistä se otetaan moottorillekin niin miten esimerkiksi polttoainetankin asentoa vaihtamalla saataisiin tankkiin jäämään maaginen 10 kiloa polttoainetta jäljelle. Tai jos tankista ulos johtavan putken sijaintia muutetaan suhteessa tankin matalimpaan kohtaan (eli putken pituutta kasvatetaan säiliön sisällä ylöspäin) niin että kaikki polttoaine ei sieltä vaan suostu valumaan ulos.

Lisäksi tuon oikean polttoaine tankin käyttäminen piilopaikkana ei tuottaisi mitään suurempaa negatiivista haittaa painopisteen muutosten osalta muiden tallien käyttämiin ratkaisuihin verrattuna.

En muista tiedä, mutta näinhän me se ainakin ferrarilla tehtiin :doubtful:
 

kelju k.

Member
Liittynyt
25.1.2005
Viestit
9
Tuolla päätankin sisällähän sen pirulaisen pitäisi olla. Sinänsä helppo homma: tankin sisään valmistusvaiheessa säiliö, jonka kylkeen pieni esim. kännykällä avattava venttiili ja akku sille, painoa ehkä puoli kiloa kaikkiaan, ulospäin ei näy mitään johtoja tai letkuja, jotka voisi paljastaa.

Ehkä Vänrikki Nappulan Nokialaisesta kaatui käyttöjärjestelmä ja lisätankkia ei saatu täytettyä, tai ehkä venttiili unohtui auki. Voihan näillä spekuloida. Mutta teknisesti ihan mahdollista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mulle ei ihan uppoa noi Raakun selitykset ettei nestepunnusta kannata käyttää. Totta helvetissä kannattaa jos muuten voi ajaa kisan 10 kg kevyemmällä autolla kuin kilpailijat.

14 viimeisen kierroksen stintiin noi 'ylimääräiset' 10 kiloa ei välttämättä paljoa vaikuta, kun auto muutenkin on jo aikasen keveässä bensalastissa.

Eli autohan voi olla lähempänä samaa painoa koko kisan ajan kuin kilpailijansa ja täten HELPOMPI säätää.

Lisäksi talliahan ei saada millään kiinni vilpistä aika-ajon jälkeen, koska autossa on kisabensat. Painoa on kuitenkin 10 kiloa vähemmän kuin kilpailijoilla, mutta eka stintti on kuitenkin yhtä pitkä. Lisäksi näin saadaan melkoinen etu jo aika-ajoihin keveämmän auton ansiosta.

Mutta katotaas mitä FIA sieltä löytää? Onko Pyyttonin auto muuten FIAn hallussa?:doubtful:
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Törni sanoi:
Tää ei nyt liity aiheeseen, mutta sinun on pakko olla kotoisin Turusta :thumbup:
:nope: ...
No ymmärsin ton vitsinä, ei herneitä, mut hoh hoh ;) ....

No mä noit linkkej lukenut kuin vähän sinne päin, mut... Eiköhän ne tähän soppaan liittyneet jotenkin...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Fryn selitys bensapumpun syöttösysteemistä (tms) vaikuttaa ihan hyvältä, mutta bensaahan sekin on - eli jos auto punnitaan ilman bensaa, pitäisi tuokin tyhjentää. Barri olisi siinä tapauksessa liian kevyt. Vai onkohan tämä taas näitä "normaaleja" F1-huijjauksia.

Telemetriasta saataisiin laskettua että onko auto ollut alipainoinen vai ei. Viimeisen tankkauksen polttoainemäärä tiedetään, tarvitaan vain tieto polttoaineen kulutuksesta viimeisellä pätkällä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tuosta Raakun mainitsemasta nestepunnuksesta sen verran, etteihän sillä ole väliä jos se hieman huonontaa ajo-ominaisuuksia kisan viimeisillä kierroksilla verattuna kiinteään punnukseen.

Tämä lähinnä siksi että kyseisen nestepunnuksenhan on tarkoitus olla tyhjä lähinnä koko kisan ajan, ja täytetään vasta viimeisellä tankkauskerralla!

Mitä tulee tuohon juttuun muuten, niin Heikki tietää kertoa jälleen lisäinfoa asiasta:

HEIKKI KULTA

F1-maailma kuohuaa BAR-Hondan ympärille nousseesta skandaalista. Epäilyt laittoman tankin käyttämisestä vaarantavat brittitallin jatkamisen MM-sarjassa. Ainakin Jenson Buttonin kolmossija Imolassa hylätään hyvin todennäköisesti, jos syytteet todistetaan oikeiksi.

Kattojärjestö FIA:n tekninen delegaatti Charlie Whiting johtaa tutkimuksia.

Keskiviikkona F1-piireissä esiintyi epäilyjä, että vihje BAR-Hondan tankki-ideasta olisi tullut tallin viime kauden jälkeen jättäneiltä henkilöiltä, kun FIA:n johtaja Max Mosley on kannustanut tällaiseen vasikointiin.
Eli käry olisi tullut vihjeenä, miten tuokin sitten on mahdollista? Eikö ne muka yleensä testaa sitten autoja kisan jälkeen tankit tyhjänä?

Sinänsä tämä kaksoistankki juttuhan voi mennä niin, että kyseinen tankki sijaitsee siis normaalitankin yhteydessä ja jotain pikku nappia painamalla tämä lisätankin korkki aukeaa. Nyt ilmeisesti korkin sulku tekniikka ei pitänyt lisätankin korkkia kiinni tankin tyhjennyksen aikana, jolloin myös lisätankki tyhjeni. Ja siitä käry.

Sinänsä harmittaa Hondan puolesta koko juttu? :(
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Muistaakseni joskus joku talli huijasi ,kun tankin koko oli rajattu niin he kasvattivat polttoaine täyttöputken kokoa ja siihen mahtui muistaakseni 10 litraa bensaa...
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
bigbear sanoi:
Muistaakseni joskus joku talli huijasi ,kun tankin koko oli rajattu niin he kasvattivat polttoaine täyttöputken kokoa ja siihen mahtui muistaakseni 10 litraa bensaa...
Tuota tehtiin ainakin mm Nascarissa aikoinaan, kertojana joku entinen kilpakuski (legendaarinen Voima&Kunnia autourheiludokkari).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
raakku sanoi:
FIA:n säännöt (article 4.1 Technical Regulations):

"The weight of the car must not be less than 605 kg during the qualifying practice session and no less than 600 kg at all other times during the Event."

Kyllähän edellämainittu antaa sellaisen kuvan että säännöissä määritellyissä painoissa on bensa mukana.

Vai meinaatteko että auton "kuivapainon" pitää olla 5kg isompi aika-ajossa? ;)
Mitähän tuolla "qualifying practice sessionilla" tarkoitetaan? Jos se tarkoittaa kumpaa tahansa aika-ajoa, niin lauantaina, jolloin polttoainemäärä on vapaa, täytyy sen verran olla polttoainetta että
a) tarvittavat 3 kierrosta saadaan ajettua
6) tuo 605 kg:n paino täytyy vielä niiden jälkeenkin.

Käytännössä kuivapaino siis olisi aika lähellä 600 kg:a (vaikkei sitä tuon säännön mukaan mitattaisikaan kuivana). Tuo 5 kg:n toleranssi sallii jonkinlaisen painonmenetyksen kisan aikana. Tätä voi polttoaineen vähenemisen lisäksi aiheuttaa kuskin laihtuminen, öljyn vuotaminen takanatulevan visiiriin ;-), renkaiden kuluminen ja muu mahdollinen materiaalikato kisan aikana.

Kuinka paljon painaa yksi repäistävä visiirikalvo? ;-)
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Jones sanoi:
Mulle ei ihan uppoa noi Raakun selitykset ettei nestepunnusta kannata käyttää. Totta helvetissä kannattaa jos muuten voi ajaa kisan 10 kg kevyemmällä autolla kuin kilpailijat.
En väittänyt missään vaiheessa että nestepunnusta ei kannattaisi käyttää.
Yritin vain herättää keskustelua siitä, kuinka paljon |B]todellista[/B] hyötyä olisi ajaa 3/4 osaa kisasta 10kg alipainoisena, jos lopussa joutuu käyttämään ylimääräistä punnusta.

Jones, varsinkin ensimmäinen palautteesi postaukseeni oli enemmän vittuilua kuin kommentointia. Yllätyin kovasti että huumorimies sortui moiseen.

Noh, jospa jatkossa asiallisemmalla linjalla...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
En minä vittuile, sarkastinen olen kyllä:nope:

Mutta mä yritän tässä terottaa sitä tosiasiaa että ei se 10 kiloa ole ylimääräistä, vaan silloin vasta ollaan samalla tasolla kilpailijoiden kanssa.

Ja kuten toisessa postauksessa olen selvittänyt, BAR pystyy ajamaan kisan läpi lähempänä tiettyä kilomäärää, jolloin auton säätäminen helpottuu.

Oletko samaa mieltä?:doubtful: :thumbup:
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Jones sanoi:
En minä vittuile, sarkastinen olen kyllä:nope:

Mutta mä yritän tässä terottaa sitä tosiasiaa että ei se 10 kiloa ole ylimääräistä, vaan silloin vasta ollaan samalla tasolla kilpailijoiden kanssa.
Kyllä, olen samaa mieltä.

Jones sanoi:
Ja kuten toisessa postauksessa olen selvittänyt, BAR pystyy ajamaan kisan läpi lähempänä tiettyä kilomäärää, jolloin auton säätäminen helpottuu.

Oletko samaa mieltä?:doubtful: :thumbup:
En ole samaa mieltä. Syytösten mukaan Bar tallin auton paino käy kisan aikana 10kg alempana kuin muilla. Silti se on maalissa saman painoinen kuin muilla. Seuraus: BAR auton painon varianssi on suurempi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
raakku sanoi:
En ole samaa mieltä. Syytösten mukaan Bar tallin auton paino käy kisan aikana 10kg alempana kuin muilla. Silti se on maalissa saman painoinen kuin muilla. Seuraus: BAR auton painon varianssi on suurempi.
Lasketaas yhdessä:

Kisan alussa:
Bar 595 kg + 50 kg bensaa = 645
McLaren 605 kg + 50 kg bensa = 655

1 stintin lopussa:
Bar 595 + 5 = 600 kg
McL 605 + 5 = 610 kg

2 stintin alussa:
Bar 595 + 80 kg = 675
McL 605 + 80 kg = 685

2 stintin lopussa:
Bar 595 + 5 = 600 kg
McL 605 + 5 = 610 kg

3 stintin alussa:
Bar 595 + 40 kg + 10 kg = 645 kg
McL 605 + 40 kg = 645

3 stintin lopussa/maalissa:
Bar 595 + 10 kg+ 5 = 610 kg
McL 605 + 5 = 610 kg

Bainavimmillaan BAR on ollut 675 kg ja kevyimmillään 600 kg
McLaren taas 685 kg ja kevyimillään 610. Ei siinä paljoa ole eroa. Kilomäärissä saman verran, joten ei se paljoa ainakaan sotke säätämistä.

Tässä olettamuksena että tankilla käydään samanlaisilla taktiikoilla (kuten aika usein on ollut) ja että bensankulutus on samansuuruista.
 

popolon

Well-known member
Liittynyt
6.3.2004
Viestit
143
Ei kai se haittaa jos viimeisen tankkauksen jälkeen oisikin ehkä aavistuksen hitaampi kuin muut (tai siis saman nopeuksinen). Jos kerran ennen sitä on ollut nopeampi (kevyempi) kuin muut ja siten päässyt jo kärkeen. Ei varmaan tule kuitenkaan ohitelluksi niin helposti enää lopussa, paitsi jos on 2s nopeampi ferrari tulossa takana.
 
Ylös