No johan nyt. Enpä jaksanut koko itkupiiperrystä lukea, sen verran peruskaurasta kun on kyse.
FIA sääntöjen suomenkielinen tietopankki mr Webslave aikanaan vänkäsi aivoihini säännön, vänkäsi sitä niin kauan että oli pakko usko (kait
). Jos takana tuleva auto on vähääkään rinnalla, edes takapyörän kohdalla, niin sille on sääntöjen nimissä jätettävä tilaa mutkaan, muuten kyseessä on blokkaus. Takana ajavan ei tarvitse olla nopeampi, ei paremmalla ajolinjalla, ohittamassa tms. kunhan on edes sentin rinnalla.
Tänään nähdyssä Span startissa Räikkönen oli yli puoli auton mittaa rinnalla, mutkan ulkoreunassa ja eteni rinnalla olevaa lujempaa. Vauhdin tai ajolinjan puolesta Räikkönen olisi pystynyt ajamaan radalla, ei puuttunut kuin se säännöissä mainittu tila. Webslave voisi tulla kertomaan mitä säännöt kertovat radalta blokatun kuljettajan oikeuksista. Joutuuko vääryden kohteeksi tullut blokattu kuljettaja jonon hännille vai saako hän parhaansa mukaan edetä kohti rataa?
Itse tiedän sen säännön (varmaan muutkin), että jos vedät mutkan, shikaanin yms. itse leveäksi, niin siitä ei saa hyötyä. Se on ihan maalaisjärjellä ymmärrettävää. Mutta jos sääntöjen vastaisesti blokataan ulos radalta ja joutuu päästämään letkan ja sen blokkaajankin edelleen, niin sitten on säännöissä ihmeteltävää.
Sain makeat naurut kommentista, jossa epäiltiin Räikkösen ajaman turva-alue lenkin olevan nopeampi ajolinja kuin itse rata. Epäiltiin jopa, että tulevaisuudessa kaikki kuljettajat tulevat käyttämään tuota nopeampaa linjaa. Aihetta sivuten, kuulin itsekkin valistuneen huhun, Usain Boltin maailmanennätykset saatetaan mitätöidä. Pikapinkoja on ilmeisesti oikaissut sadan metrin ennätysjuoksuissaan:nope:.
Ai niin, mahtava kisa Kimiltä. Hitaammalla kalustolla puhdas ajovoitto, on se vetomies. Itse luulin kilpailun olevan menetetty jo startissa, kun Ruubenssi muni lähtöviivoille. Hyvin Räikkönen hoisi tilanteen ja sitten se Fisicon seuraaminen nostamatta Eau Rougessa kylmillä renkailla ihan imussa oli legendaarinen veto. Kisan aikana lämpöisillä kumeilla ja oikeilla rengaspaineilla noita peesauksia onkin nähty, mutta suoraan startin jälkeisen turva-autotilanteen jälkeen en muista nähneeni. Sisältää jo vähän enemmän riskejä. Asenne ajo.
Neidit olkaa hyvä, jatkakaa...