Belgian GP 2018- Jälkihöyryt

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Eihän niitä todellisuudessa ole ollut edes ennen kauden alkua. Toki joku loukkaantuminen voisi nostaa asemaan, että pisteitä kerättäisiin heille (kuten Irvine -99), mutta kyllähän kupletin juoni on selvä. Ensi kaudeksikin.
Jep, molmepien suomalaisten tehtävä on soitella 2. miehen viulua
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jep, molmepien suomalaisten tehtävä on soitella 2. miehen viulua
Eikä siinäkään hommassa ole mitään vikaa. Tiimityötähän tuo on. Vastassa on kuitenkin 4 kertainen maailmanmestari. Murusia voi saada, jos ykkösellä tökkii hommat kisoissa. Mutta niin se on pyöräilyssäkin, että apukuskit uhraa itsensä staran eteen ja palkintopotti jaetaan kristillisesti (no heh, ei kai kirkko ole tasapuolinen) tasan tiimin kesken.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Kimin keskeytys harmittaa edelleen. Span kuninkaan pitää pois valtaistuimeltaan vain muiden jatkuva tupelointi vuodesta toiseen. Tämä oli SE Kimin kisa missä vanha kunnia olisi ollut palautettavissa. 0-palkintosijan suhari Hulkenberg aiheutti ketjureaktion joka tuhosi Kimin kisan, joka otti startin rauhallisesti tietäen keskiryhmän vaarat, mutta ei voinut mitään. Näki että RAI tiesi että tätä kisaa ei voiteta startissa, minkä vahvistaa juttelut AA jälkeen Vilanderin kanssa. Kimi oli jälleen oikeassa.

Bottaksen sähläykset alkavat olla huolestuttavalla tasolla. Vaikuttaisi siltä että kasetti alkaa pettämään jatkuvien vastoinkäymisten myötä.

Mestaruustaisto on tämän myötä viimeistään nyt varmuudella kahden kauppa. Oikeastaan ihan sama kumpi sen vie, molemmat tullaan muistamaan siitä että talli teki kaikkensa näiden kahden eteen suomalaisten joutuessa apupoikien rooliin. Nöyrät suomalaiset sopivat tähän kuvioon.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
En tiedä mitä muut olette mieltä, mutta eikö tuo Ricciardon päälle ajo ollut aika selvä? Alonson auto vei kyllä siiven päätylevyn mukanaan 1. mutkassa, mutta Ricciardo ajoi minusta suoraan päälle mutkan ulostulon kiihdytyksessä? Enemmän jos ketjureaktiosta puhutaan niin olin katsovinaan, että Kimi joutui vähän nostamaan ulostulossa Haasin takana. Tuo Ricciardon päälle ajo ei ollut mikään päätylevyn hipaisu takarenkaaseen vaan ihan suoran päälle ajo ja mielestäni täysin Ricciardon piikkiin.

Kimi teki tänä viikonloppuna lähes kaiken oikein ja poistuu tyhjin käsin. Vauhdillisesti olisi pystynyt haastamaan Hamiltonin jos olisi selvinnyt 1. mutkasta ehjänä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Vettel meni kuitenkin aivan heittämällä Lewiksen ohi Kemmelin suoralla, kun vertaa vaikka viime vuoteen, jossa oli täsmälleen sama tilanne. Ferrarin moottorit on tehnyt valtavan harppauksen viime vuodesta. Tästä kertoo myös Haasin ja Sauberin tasonnosto viime kauteen verrattuna.
Aika samoissakin saattavat olla (viime vuonna Ferrari oli selkeästi jäljessä tehojen suhteen). Meinasi Force Indiakin imusta yltää kärkeen asti alussa. Siinä kun Vettelin ja Hamiltonin ero oli 2-3 sekuntia, otti kaasu pohjassa -osuuksilla Hamilton kiinni muutaman sadasosan. Kumpi vaan talli voi mielestäni olla ihan yhtä hyvin kärjessä Monzassa.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Eikä siinäkään hommassa ole mitään vikaa. Tiimityötähän tuo on. Vastassa on kuitenkin 4 kertainen maailmanmestari. Murusia voi saada, jos ykkösellä tökkii hommat kisoissa. Mutta niin se on pyöräilyssäkin, että apukuskit uhraa itsensä staran eteen ja palkintopotti jaetaan kristillisesti (no heh, ei kai kirkko ole tasapuolinen) tasan tiimin kesken.
Näinhän se on. On apukuskinkin rooli arvostettava ja tarpeellinen.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Mikäli on ollut sellainen epäilys että juomaletkun unohtaminen ja tankkauksessa möhläily ovat jotain muutakin kuin huonoa tuuria, ja että Ferrarilla on jotain pahasti pielessä, niin tämä radiokeskustelu Kimin ja kisainssin välillä vahvistaa sitä: https://www.youtube.com/watch?v=gtg_b3m4x64

Kimi valittaa takapään pidosta, pyytää tarkistamaan useasti, mutta sitä ei suostuta tekemään. Edes varikkokäynnin yhteydessä.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Bottaksen sähläykset alkavat olla huolestuttavalla tasolla. Vaikuttaisi siltä että kasetti alkaa pettämään jatkuvien vastoinkäymisten myötä.
Mitä Bottas on sählännyt? Jos startin kolaria meinaat niin joo, mutta eipä tuolla ollut lopputuloksen kannalta mitään merkitystä. Miten tuntuu että näitä Räikkösen puhjenneita kumeja on nähty viime kausina aikas paljon..
Vieläkin harmittaa Kimin pieleen mennyt viikonloppu, mutta vahva usko on että ensi viikonloppuna sirkus menee kiinni ja pellet loistavat poissaolollaan podiumilta, Räikkösen tuulettaessa voittoa. :thumbup:
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Kimi olisi voinut voittaa ja tosiaan ois ollut huono homma kun Vettel piti voittaa.
Red Bull sai korjailtua auton mut Kimin auto oli kyllä paskemmassa kunnossa, ettei ollut järkeä jatkaa.
Nyt on valjastettu peliin Bottas, se voidaan lähettää kisaan puolella tankilla bensaa ja tehdä haittaa. Sit väittää et tuli moottoririkko.
 

ShK

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
107
Hyvin ne vetää Ferrarilla:

http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=44010&p=2892992#post2892992

Kimi Räikkönen joutui vaarallisen piittaamattomuuden kohteeksi: Raportoi auton olevan vaarallisen ajokelvoton – Ferrari ei huomannut mitään ongelmaa
27.08.2018 14:07
Kimi Räikkösen eilinen Belgian GP päättyi keskeytykseen avauskierroksen yhteenosuman seurauksena. Ennen auton parkkeeraamista suomalainen joutui ajamaan kierrostolkulla radalla vaarallisen rikkinäisellä autolla.

Räikkösen auton takarengas hajosi Daniel Ricciardon osuttua häneen ketjureaktiomaisessa avausmutkan joukkokolarissa. Red Bull -auto sekä renkaan riekaleet hakkasivat auton peräpäätä Räikkösen nilkuttaessa läpi koko sarjan pisimmän kierroksen takaisin varikolle.

Päästyään uudelleen matkaan raportoi Räikkönen heti tiimiradiossa autossa olevan jotain vikaa. Auto ei edennyt oikein edes suoralla, ja pito oli downforcemäärän putoamisen johdosta lähes olematon.

Räikkösen kisainsinööri vakuutti Räikköselle auton olevan kunnossa, eikä siinä ole mitään rakenteellisia vaurioita.

Televisiokuvissa vilahtaneen Räikkösen auton takapäästä näki kuitenkin vaurioiden rikkoneen auton takasiiven siten, että DRS oli puolittain auki. Lisäksi auton pohjalevy oli pahasti vaurioitunut.

Nämä selittivät downforcen puutetta, mutta talli intti Räikkösen raportteihin vastaan kertoen auton itsensä olevan kunnossa.

Tilanteesta olisi voinut seurata jotain vakavaa, jos auto olisi hajonnut vaikkapa nopeavauhtisessa Eau Rougessa tai Blachimontin mutkassa.

Räikkösen useamman kierroksen mittaisen auton käyttäytymistä koskevien valitusten jälkeen Ferrari kutsui suomalaisen varikolle. Autoon tehtiin muutoksia etusiipeen, eikä kukaan huomannut edes tässä vaiheessa auton takasiiven olevan puolittain auki.

Räikkönen palasi takaisin radalle, mutta nyt hän huomasi ongelman itse. Vasta tässä vaiheessa talli teki päätöksen keskeyttää Räikkösen kisan.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Mikäli on ollut sellainen epäilys että juomaletkun unohtaminen ja tankkauksessa möhläily ovat jotain muutakin kuin huonoa tuuria, ja että Ferrarilla on jotain pahasti pielessä, niin tämä radiokeskustelu Kimin ja kisainssin välillä vahvistaa sitä: https://www.youtube.com/watch?v=gtg_b3m4x64

Kimi valittaa takapään pidosta, pyytää tarkistamaan useasti, mutta sitä ei suostuta tekemään. Edes varikkokäynnin yhteydessä.
Käsittämätöntä touhua!
Tässä kirjoitus aiheesta. https://www.suomif1.com/2018/08/nakokulma-ferrarin-pupellus-kimi-raikkosen-kanssa-alittaa-jo-kaikki-rimat-nyt-leikittiin-jo-suomalaisen-hengella/

Näkökulma: Ferrarin pupellus Kimi Räikkösen kanssa alittaa jo kaikki rimat – nyt leikittiin jo suomalaisen hengellä
Mitä syitä Räikkösellä on jatkaa Ferrarilla? Siis jos oletetaan että tarjoavat jatkosopparia kaudelle 2019. Ei mitään. Ja mikä ihme siinäkin oli että oli pakko päästä juuri Ferrarille 2014,kun ei ne vuodet 2007-2009 niin hienoja olleet. 2007 poikkeus tosin tietenkin. En ymmärrä. Räikkösen olisi pitänyt mennä ihan johonkin muuhun talliin Lotuksen jälkeen.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Voitaisi pikkuhiljaa aloittaa jonkunlainen crowdfunding että saataisi Oikarisen Ossi Kimin kisainssiksi. Olisipa edes yksi ukko Scuderialla jota kiinnostaisi että onko Räikkösellä takasiipi kiinni autossa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Aika paljon parjataan Ferraria täällä siitä, että pelkästään Kimin kohdalle osuisi ongelmia, mutta on niistä Vettelkin aika paljon saanut kärsiä. Muun muassa viime vuonna mestaruuden ratkaisuhetkillä Vettel joutui jättämään väliin peräkkäisinä viikonloppuina Malesian aika-ajot sekä Japanin kilpailun teknisiin vikoihin. Tälläkin kaudella Bottas päästettiin helposti taktiikan avulla Vettelin ohi Kiinassa. Itävallan aika-ajoissa ei kommunikaatio toiminut, minkä seurauksena lähtöruuturangaistus Vettelille. Kyllä noita on sattunut ihan molemmin puolin. Ja tuollainen "kimimäinen" moka Vettelin kohdalla sattui myös näissä Span aika-ajoissa; Vettelin autoa raahattiin varikolla ilman, että se nostettiin takaa tunkilleen, mikä ei kovin hyvää tee auton pohjalle.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Voitaisi pikkuhiljaa aloittaa jonkunlainen crowdfunding että saataisi Oikarisen Ossi Kimin kisainssiksi. Olisipa edes yksi ukko Scuderialla jota kiinnostaisi että onko Räikkösellä takasiipi kiinni autossa.
Jospa Ferrarin ongelma ei olekaan se, että ketään ei kiinnosta onko Räikkösellä takasiipi kiinni, vaan todellinen ongelma onkin se, että Ferrarin mekaanikoilla on ongelmia näkönsä kanssa ja varikkomuurilla olevilla on puolestaan ongelmia kuulonsa kanssa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Aika paljon parjataan Ferraria täällä siitä, että pelkästään Kimin kohdalle osuisi ongelmia, mutta on niistä Vettelkin aika paljon saanut kärsiä. Muun muassa viime vuonna mestaruuden ratkaisuhetkillä Vettel joutui jättämään väliin peräkkäisinä viikonloppuina Malesian aika-ajot sekä Japanin kilpailun teknisiin vikoihin. Tälläkin kaudella Bottas päästettiin helposti taktiikan avulla Vettelin ohi Kiinassa. Itävallan aika-ajoissa ei kommunikaatio toiminut, minkä seurauksena lähtöruuturangaistus Vettelille. Kyllä noita on sattunut ihan molemmin puolin. Ja tuollainen "kimimäinen" moka Vettelin kohdalla sattui myös näissä Span aika-ajoissa; Vettelin autoa raahattiin varikolla ilman, että se nostettiin takaa tunkilleen, mikä ei kovin hyvää tee auton pohjalle.
Eli, tulemme siihen lopputulokseen, että Ferrarin varikkohenkilökunta on ammattitaidottomia Italialaisia koheltajia. Esimerkiksi Mercedeksellä ei ole ollut lähimainkaan em. kaltaista töpeksemistä varikolla.

Näinhän se menee...
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Nämä pari radiokeskustelua Unkarissa ja Spassa Santin ja Kimin välillä kertoo mielestäni sen, ettei Santi ole tehtäviensä tasalla.

En tiedä minä en suomalaisena jaksaisi kuunnella tuollaista lipevää makaroonia. Kuulee noista keskusteluista kuinka Kimi luottaa tuohon mieheen eli ei ollenkaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Koomisinta tuossa oli se kuinka miljoonat katselijat ja sokea reettakin näkivät lähetyksestä että Kimin siipi paskana. Mutta kuten toisaalla sanoin, ferrari ei taida kunniasyistä hyväksyä mitään faktoja yleislähetyksistä, vain jostain omista "hienoista" telemetrioistaan/kameroistaan.

Miuuten sitä mieltä että Ossin pitäisi mennä auttamaan Kimiä nämä viimeiset 1-2 kautta.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Eli, tulemme siihen lopputulokseen, että Ferrarin varikkohenkilökunta on ammattitaidottomia Italialaisia koheltajia. Esimerkiksi Mercedeksellä ei ole ollut lähimainkaan em. kaltaista töpeksemistä varikolla.

Näinhän se menee...
Näin se aikalailla menee. Järjettömiä mokia nähty molempien kuskien kohdalla.
 
Ylös