BMW Sauber F1 08

  • Viestiketjun aloittaja Dev
  • Aloituspäivämäärä

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Doubtful sanoi:
Ilmeisesti Bemsu testannut järkyttävän rumia siivekkeitä :yuck:
Vanha juttu jo hei... ;)
Eilen tuo kun jo huomattiin... :rolleyes:

Maikkari hoitaa taas homman:
BMW:n uudessa F1-autossa nähtiin Valencian testeissä uudenlaiset lisäsiivekkeet, jotka oli sijoitettu keulan päälle.

Nick Heidfeld testasi uutuussiivekkeitä tiistaina viiden kierroksen ajan, minkä jälkeen ne katosivat nopeasti BMW:n varikkopilttuuseen, kertoo Bild-lehti.

Viime kaudella BMW kokeili autossaan samassa paikassa korkeita "tornisiivekkeitä", mutta ne kiellettiin näkyvyyttä haittaavina. Uudet evämäiset siivekkeet ovat selvästi edeltäjäänsä matalammat.
Tai voivat toki olla Bildinkin mokia.. Mutta tornit nähtiin kyl toissa kaudella ja eikös bemari ollu radalla uusien keulasarvien kanssa tänäänkin?

:D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei pyyhi kyllä hyvin. Molemmat kuljettajat moittivat tallin kalustoa. Kubica sanoo TS:n sivujen välityksellä, että vuosi sitten auto oli nopea, mutta epäluotettava. Nyt asiat ovat päinvastoin. Auto on luotettava, mutta ei riittävän nopea.

Quick-Nick taas mainitsee maikkarin sivujen kautta, että auto sekä aliohjaa, että yliohjaa. Joten balanssi on täysin hukassa. Nick kuitenkin toteaa, että mekaanikot ovat tietoisia siitä missä ongelmat ovat ja uusien osien myötä ongelmien pitäisi korjautua.

Toivottavasti korjautuu mutta pahoin pelkään, että taitaa olla Bemarilla edessä todella heikko kausi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Lähtökohta autonsuunnittelussa on tietenkin se että uusi on aina vanhaa nopeampi, en tiedä kuinka BMW on tämän onnistunut tyrimään vai ottivatko tietoisen riskin siitä että jotain radikaalia on yritettävä haastaessa Mclaren ja Ferrari ja täten menivät suunnittelussa äärimmäisyyksiin... :nope:

Uuden auton yliohjaaminen ja aliohjaaminen kuulostaa ihan viimevuoden Hondalta... :jaska:
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Oiskohan Bemari yhtään nopeempi, jos nimestä poistettaisiin sana Sauber?!?.:doubtful:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
markot sanoi:
Lähtökohta autonsuunnittelussa on tietenkin se että uusi on aina vanhaa nopeampi, en tiedä kuinka BMW on tämän onnistunut tyrimään vai ottivatko tietoisen riskin siitä että jotain radikaalia on yritettävä haastaessa Mclaren ja Ferrari ja täten menivät suunnittelussa äärimmäisyyksiin... :nope:

Uuden auton yliohjaaminen ja aliohjaaminen kuulostaa ihan viimevuoden Hondalta... :jaska:
Minusta tilanne näyttää juuri tietoiselta riskiltä. Vähän kuin Mclarenin kuulu hopeadelfiini mp4-18. Tavallaan oli pakkorako lähteä uusille urille, kun vanha tie oli kuljettu loppuun.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
formulastara sanoi:
Minusta tilanne näyttää juuri tietoiselta riskiltä. Vähän kuin Mclarenin kuulu hopeadelfiini mp4-18. Tavallaan oli pakkorako lähteä uusille urille, kun vanha tie oli kuljettu loppuun.
Mutta eikös viime vuotinen (vai toissa vuotinen?) bemari ollut se ensimmäinen oikea bemari tallin oston jälkeen?
Eli miten se polku voisi olla jo kuljettu? Tai no toki se voi jos seinä tuli vastaan, mutta mutta...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ghost_Glove sanoi:
Mutta eikös viime vuotinen (vai toissa vuotinen?) bemari ollut se ensimmäinen oikea bemari tallin oston jälkeen?
Eli miten se polku voisi olla jo kuljettu? Tai no toki se voi jos seinä tuli vastaan, mutta mutta...
Eipä se sitä tarkoita, jos nimi muuttuu, niin autokin sitten. Ensimmäisessä Bemarissa oli hyvin paljon Sauberia. Itseasiassa ponttoonien etuyläosat ovat vieläkin perua viimeisimmästä Sauberista, kuten kuvasta näkyy. Tie on siis ollut pitkä.

 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
formulastara sanoi:
Eipä se sitä tarkoita, jos nimi muuttuu, niin autokin sitten. Ensimmäisessä Bemarissa oli hyvin paljon Sauberia. Itseasiassa ponttoonien etuyläosat ovat vieläkin perua viimeisimmästä Sauberista. Tie on siis ollut pitkä.
Ei toki, mutta puhuin siltä pohjalta mitä olen lukenut.. :)
Olen käsittänyt, että eka BMW-Sauber kauppojen jälkeen oli tietenkin vielä Sauber eli edellisen vuoden autosta kehitetty.
Mutta sitä seuraava auto piti olla sit paljon uudistettu ja BMW:n suunnittelema. Sama tallihan sielä toki on ollut koko ajan...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ghost_Glove sanoi:
Ei toki, mutta puhuin siltä pohjalta mitä olen lukenut.. :)
Olen käsittänyt, että eka BMW-Sauber kauppojen jälkeen oli tietenkin vielä Sauber eli edellisen vuoden autosta kehitetty.
Mutta sitä seuraava auto piti olla sit paljon uudistettu ja BMW:n suunnittelema. Sama tallihan sielä toki on ollut koko ajan...
No se BMW on vain nimi, hyvin paljon samaa porukkaa suunnitteluosastoilla varmasti on, vaikka tietysti hyvin paljon uuttakin. Silti vaikka porukka olisi vaihtunut kokonaan, niin edellisen kauden autoa pidetään jonkinmoisena mallina uudelle autolle, vaikka kyseessä olisi revoluutio.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
formulastara sanoi:
Näyttää nopeemmalta kuin puolet tämän vuoden lähtösuuduissa olevat autot:ahem: Varmaan haastais 4 viimeistä tallia aerodynaamisesti. Onko millään tallila koskaan ollut noin pieniä jäähdytys aukkoja?
Hienon näköinen joka suhteessa:thumbup:
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
markot sanoi:
Uuden auton yliohjaaminen ja aliohjaaminen kuulostaa ihan viimevuoden Hondalta... :jaska:
Tilanteesta tekee vielä surkuhupaisan se, että vastahan BMW:n Rampf oli kertomassa, että tämän vuoden auton suunnittelussa paino on ollut vakaalla ajettavuudella.

autosport.com sanoi:
Rampf said the team have worked hard in order to have a stable car that will handle well under the new regulations for 2008.

"To achieve the target of having a more stable and forgiving car, one is aero to be very stable and not losing downforce during cornering, and in mechanical side to have good feedback and improve grip levels," added Rampf.

He added: "The biggest changes are on the electronic side, the ban of TC and engine braking, so overall we expect the cars will be more nervous and drivers easier to make mistakes and one of the keys was to make a car more stable and more forgiving and one that gives good feedback to the driver.

"With the standard ECU, traction control is banned and also engine braking control, last year's electronic was able to run perfectly on the limit of the tyres, now we had to develop a car that was easier to drive, and a rear suspension that improves traction."
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Aqualizer sanoi:
Tilanteesta tekee vielä surkuhupaisan se, että vastahan BMW:n Rampf oli kertomassa, että tämän vuoden auton suunnittelussa paino on ollut vakaalla ajettavuudella.

Todellakin. :D Taitaa tuo autonsuunnittelukin olla vähän kuin jalkapallo: tuuripeliä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Todellakin. :D Taitaa tuo autonsuunnittelukin olla vähän kuin jalkapallo: tuuripeliä.
Parhaaksi menetelmäksi on osoittautunut kehittää autoa pala kerrallaan, kuten Ferrari tekee.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Aqualizer sanoi:
Tilanteesta tekee vielä surkuhupaisan se, että vastahan BMW:n Rampf oli kertomassa, että tämän vuoden auton suunnittelussa paino on ollut vakaalla ajettavuudella.
Tuo on siinä mielessä aika hälyttävää, että jos auton suunnittelussa on painotettu nimenomaan luotettavuutta ja aerodynaamikan vakautta, niin suunnittelufilosofia on perinpohjin epäonnistunut koska keskeiseen tavoitteeseen ei selkeästi ole Albert 2:n laskelmista huolimatta päästy. Ja se taas periaatteessa pakottaa muuttamaan monia asioita, jotka jälleen vaikuttavat johonkin muuhun (vrt. Ferrarin pohjaratkaisu viime kauden alussa).

Kovasti puhuvat että Australiaan mennessä autossa on ihan uusi aerodynamiikka, mutta pahoin pelkään että kunnon vauhtia nähdään vasta kesällä. :frown:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
CamoN sanoi:
Tuo on siinä mielessä aika hälyttävää, että jos auton suunnittelussa on painotettu nimenomaan luotettavuutta ja aerodynaamikan vakautta, niin suunnittelufilosofia on perinpohjin epäonnistunut koska keskeiseen tavoitteeseen ei selkeästi ole Albert 2:n laskelmista huolimatta päästy. Ja se taas periaatteessa pakottaa muuttamaan monia asioita, jotka jälleen vaikuttavat johonkin muuhun (vrt. Ferrarin pohjaratkaisu viime kauden alussa).
Eikös tuo Bemarin tietokone klusteri ole melkoisen uusi? Otettiinko se viime vuonna käyttöön?
Tuli vaan heitostasi mieleen, että olisko käynyt Hondat. Hondallahan oli viime vuonna tuulitunneli kalibroitu päin persiitä ja siitä syystä kait menivät vika suuntaan...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ghost_Glove sanoi:
Eikös tuo Bemarin tietokone klusteri ole melkoisen uusi? Otettiinko se viime vuonna käyttöön?
Tais BMW miehillä unohtua realiteetit ja uskottiin silmät sokeena koneen antamia tuloksia ja todellisuus on nyt heille selvinnyt. :thumbfh:

Harmi sinänsä toivoin että BMW olisi pystynyt jo haastamaan kärkikaksikon edes muutamissa kisoissa... :frown:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ghost_Glove sanoi:
Eikös tuo Bemarin tietokone klusteri ole melkoisen uusi? Otettiinko se viime vuonna käyttöön?
Tuli vaan heitostasi mieleen, että olisko käynyt Hondat. Hondallahan oli viime vuonna tuulitunneli kalibroitu päin persiitä ja siitä syystä kait menivät vika suuntaan...
On tuo aerodynamiikka sellainen ala, että sitä ei arvaamalla saa kohdalleen, vaan pitkällisellä kehitystyöllä. Hondan viime kauden auto oli arvaus, joka ei osunut nappiin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
kommunisti sanoi:
tämän kauden honda näyttää sitten olevan vielä huonompi arvaus
:D

Toyota taas arvaa joka vuonna samalla tavalla :) Ehkä he luottavat sääntömuutosten tuovan heille vielä joskus menestystä.
 

Pööni

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
82
At BMW there will be substantial changes. For the first time BMWs problems have become public knowledge and they are rather grave. According to Rampf the car is A) extremely unstable during braking, B) understeering on the apex and C) oversteering at the exit. This is a combination of everything you wouldn't want to have. Under these conditions the lap times achieved in the test are almost good.
According to internal simulations the car should be 1.5 seconds quicker, we know the results. The car is extremely sensitive to changes in axle load. MSA writes that the real cause for the difficulties was surely more profound and that it was not a single problem.
The long runs show, how serious the situation at BMW is. According to MSA was only ranked 7th of the teams and on the same level as Toyota, Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso.
Rampf desperately and almost like a mantra states that it will be important what will happen in Australia and not what happened in Valencia.
Tekstin mukaan BMWn uusi auto on epävakaa jarrutuksissa, aliohjaa mutkassa ja kaiken hyvän lisäksi yliohjaa ulostulossa. Toyotan, Red Bullin ja Toro Rosson väitetään olevan samassa kastissa Pemarin kanssa.:dunno:

Ei vaikuta siltä, että noita balanssiongelmia saataisiin ihan hetkessä ratkaistua. Jotain on tainnut mennä pieleen jo aika aikaisessa vaiheessa autoa suunniteltaessa, eikä sitä taida mitkään yksittäiset viikinkisiivet pelastaa, vaikka BMW:llä väitetäänkin auton olevan iskussa kauden alkuun mennessä.

Aika outo väite tuo, että jopa Tojo ja STR olisivat BMW:n tasolla. Vaikuttaa siltä, että BMW on vähän Renault'ta jäljessä ja suunnilleen samalla tasolla Red Bullin kanssa. Toro Rosso ja Toyota on sitten vähän jäljessä.
 
Ylös