BMW-Williams FW26

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Uusi Williams
Montoyan
unelma-auto

F1-sähkeet 7.12.
Talviolympialaisistaan kuuluisan Seefeldin BMW-juhlissa Juan Pablo Montoya vakuutti odottavansa hyvin innostuneena ensi kautta.
- Kaikki kuulemani, näkemäni ja testaamani vahvistaa käsitystä, että Williams-BMW:n ensi vuoden auto on paras kaikista.
- Heti ensimmäisissä testeissä uuden moottorin tehot ovat olleet uskomattoman hyvät, vaikka uusien sääntöjen vuoksi niiden uskottiin laskevan, Montoya myhäili.
BMW-Williams esittelee ensi kauden FW26-autonsa jo 5. tammikuuta Valenciassa. Uusi moottori on ollut autossa jo elokuun lopun Monzan testistä lähtien.
Seefeld/Heikki Kulta

Päivitetty: 7.12.2003 21:51:12

---

Ollaan nyt kerrankin oikein ajoissa liikkeellä. :)

Hmm... Taitaa olla Williamsilla sellainen paketti ensikaudeksi, että oksat pois! Tullaankohan Ferrari pudottamaan valtaistuimeltaan McLarenin ja Williamsin toimesta heti valmistajien MM-sarjan kolmoseksi? Suotavaa se olisi. Vaihtelu virkistäisi... :rolleyes:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
No johan ne menneellä kaudella ajoi valtavan etumatkan kiinni. Ensi vuonna saa Ferrari niellä pölyä. Ferrari tarvitsisi uutta verta nykyiseen hommaansa...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
BMW rakentaa varmasti jälleen parhaan moottorin. Mutta nyt olis aika panostaa siihen runkoon myös. McLaren ja Ferrari olivat viime vuonnakin rungon puolesta aerodynaamisesti parempia.

Jo ulospäinkin Williamsin autot on viime vuosina ollut konservatiivisemman näköisiä, kuin McLarenin ja Ferrarin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Saas nähdä mihin suuntaan vaakakuppi kellahtaa ensikaudella. BMW on varmasti vahva ja Williamsin insinööritaidoilla auto saadaan varmasti kovaan iskuun mutta vähän epäilyttää Williamsin aerodynamiikkapuoli: Auto näyttää aina koostuvan hieman erillillään kehitetyistä osista eikä yhdeltä toimivalta kokonaisuudelta McLarenin tai Ferrarin tyyliin.

Veikkaan Williamsin MM kakkoseksi heti McLarenin jälkeen. Vaikkei mitään todellista osviittaa ole vielä olemassa, on suosikin asema helppo asettaa omalle suosikille wink
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Mitenköhän Williams olisi vain pärjännyt kausilla 2001-2003, jos Adrian Newey olisi ollut tallin palveluksessa edelleen? Tätä olen pohtinut monta kertaa mielessäni... idea
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
No viimekauden Williamsissa aerodynamiikka oli varmasti parempi kuin McLarenissa. Toki Macin runko oli ehkä vähän vanhaa tavaraa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Karpow:
Mitenköhän Williams olisi vain pärjännyt kausilla 2001-2003, jos Adrian Newey olisi ollut tallin palveluksessa edelleen? Tätä olen pohtinut monta kertaa mielessäni... idea
McLaren Mp 4/18:n tasoisella luomuksella tuskin kovinkaan kehuttava wink
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Pete:
No viimekauden Williamsissa aerodynamiikka oli varmasti parempi kuin McLarenissa. Toki Macin runko oli ehkä vähän vanhaa tavaraa.
No jaa! Mikään tai kenenkään asiantuntijan lausunnot ei vittaa näin!

McLarenin etusiipi ja takasiipi olivat huomattavasti modernimman näköiset kuin Williamsissa. Eikä Williamsin runko ollut muutenkaan mikään moderni ilmestys. Tosin edistystä vuoden 2002 saippulaatikosta.

Williamsin vahvuuus kaudella 2003 oli tehokkaassa moottorissa ja siinä, että se hyödynsi Michelinejä kauden puolivälistä asti McLarenia paremmin!

McLarenin vahvuudet olivat juurikin auton rungossa ja uusitussa jousituksessa.

Ferrarin heikkous oli Bridgestonen renkaat!
 

Hencca-

Well-known member
Liittynyt
23.5.2003
Viestit
61
Sijainti
Uusikaupunki
Aivan, olen samaa mieltä patriotin kanssa! :) wink

<small>[ 08-12-2003, 01:14: Message edited by: Hencca- ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
omasta mielestäni Williams kehitti autoaan eniten viime kauden aikana... se alotti ehkä huonommalta tasolta kuin verrattuna 2002 loppuvuoteen (suhteessa muihin), mutta kehitys Melbournen ja Suzukan välissä oli hurjaa... jos sama tahti jatkuu nyt talven aikana, niin ei ole mitään syytä epäillä etteikö Williamsilla olisi vahvin paketti kaudelle 2004...

(tosin allekirjoittanut toivoo MP4-19 mallin näyttävän FW26:lle ja F2400:lle hanhen munat wink )

Saas nähdä, kovia tietty puheita Montyltä ennen kuin autolla on ajettu metriäkään, samat oli puheet ennen FW25:n julkistamistakin, mut toisin kävi alkukaudesta... let´s see what Kanuary brings... :)
Noh, vaihtelua toivotaan täälläkin tuohon MSc-Ferrari linjaan jo pikkuhiljaa, jotne peukut pystyyn...

<small>[ 08-12-2003, 01:57: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Bobakki:
Karpow:
Mitenköhän Williams olisi vain pärjännyt kausilla 2001-2003, jos Adrian Newey olisi ollut tallin palveluksessa edelleen? Tätä olen pohtinut monta kertaa mielessäni... idea
McLaren Mp 4/18:n tasoisella luomuksella tuskin kovinkaan kehuttava wink
Newey vastaa aerodynamiikasta, eikä siitä, mitä auton sisuksista löytyy. Ja aerodynamiikka on juuri se osa-alue, jolla Williams ottaa turpiin Ferrarilta ja McLarenilta kaikkein pahiten juuri nyt. Asiantuntijatkin ovat luonnehtineet Williamsin kilpureita viimekausilla melkoisiksi "traktoreiksi", jossa on vain jumalattoman tehokas moottori. :D

Mikäli Newey olisi edelleen Williamsin miehiä, uskon, että menestys olisi kausilla 2001-2003 ollut varmasti ainakin kausien 1994-1997 luokkaa. Kausilla 1998 ja 1999 oli käytössä tehottomat Supertecin moottorit, joten silloin ei mestaruuksia olisi tullut Neweynkään avulla. Kausi 2000 oli vasta opettelua BMW:ltä, joten silloinkaan ei vielä oltaisi Ferrareita ja McLareneita hätyytelty. Seuraavat kaudet olisivatkin olleet varmasti aivan eri juttu...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Olen samaa mieltä tuosta että Newey tuskin olisi kyennyt tekemään Williamsille mestariautoa vuosian 98-00. Sen verran paljon tiimi oli muilla osa-alueilla Ferraria ja McLarenia perässä, että ei siinä olisi huippuautokaan auttanut. Toki Williams olisi ollut paljon kilpailukykyisempi, mutta ei se mestaruutta olisi voittanut. On myös hyvä muistaa, että McLaren ei ehkä olisi ollut niin kilpailukykyinen noina vuosina ilman Neweytä.

Sinänsä molemmilla brittitiimeillä on paljon voitettavaa vuonna 2004. Ferrarin valtakausi haluttaisiin lopettaa. Molemmat tiimit ovat tottuneet hallitsemaan sarjaa, eikä voittamaan vain muutamia kisoja kauden aikana.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No kyllä tämän kauden Williams oli perältään aerodynaamisesti varsin toimiva! Ei niitä renkaita yksinkertaisesti voi saada toimimaan autossa jossa ei aerodynamiikka toimi!

Monacosta lähtien Williamsin aerodynamiikka toimi varsin mainiosti! Siellä ei yksinkertaisesti pelkästään tehokkaalla ja hyvällä koneella pärjätä, jos auto ei muuten toimi!

Edellisellä kaudella Williamsin aerodynamiikka ei toiminut ollenkaan, ja silloin menestystä tuli vain nopeilla radoilla!

Mutta tällä kaudella tuo perähän oli oikeastaan oikein sensaatiomainen!

Mitä tulee Williamsin menestykseen/menestymättömyyteen 98-00, niin ei olis Newey nostanut tallia sen korkeammalle! Toki Ferrarin menestys olis ollut varmaan hieman suurempi ja McLarenin heikompi mutta kuten tässä muuten mainitsivat, niin Williams oli muutenkin liian heikko noina kausina!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Monacossa ei ehkä kuitenkaan tarvita aivan huippuluokan aerodynamiikkaa tai autoakaan, niin silti siellä voi pärjätä. Tuohon vaiheeseen Williamsin kehittyminen kyllä sattui. Espanjassa autot jäivät kierroksen Ferrareille ja Alonsollekkin ja tilanne näytti pahalta. Sitten tuli Itävalta, Monaco ja Kanada, jossa vauhti oli todella kilpailukykyistä. Ranskan kisassa vauhti oli jo todella murskaavaa, mutta koko homma tapahtui vähän liian myöhään. Williamsilla li potentiaalia useampaan kuin neljään voittoon, mutta kuskien virheet ja tekniikan pettämiset ratkaisevilla hetkillä rajoittivat mahdollisuuksia.

Tämän kauden tasaisuus piti Williamsit mukana kisassa. Ensi kaudella ei ehkä pysytä mestaruustaistossa mukana, jos noin paljon tulee virheitä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
BMW johdossa uusien
moottorien kehityksessä

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Uusien kestovaatimusten kanssa pähkäilevistä formula 1 -talleista Williams-BMW on pisimmällä uuden P84 -moottorinsa kanssa.
Kestävämpi voimanlähde tuotiin testiradalle jo syyskuun alussa. Viime viikolla Marc Gene ylpeili iloisena, kun pystyi ajamaan uutuusmoottorilla Jerezin testeissä kaksi Grand Prix -pituutta ilman ongelmia.
Mercedeksen uusi MP100Q -moottori on myös toiminut luotettavasti, vaikka GP-pituudet ovat hiuksenhienosti saavuttamatta. Pedro de la Rosan piti hoitaa ensimmäisen 800 kilometrin kestotesti Jerezissä, mutta kone poksahti 600 kilometrin kohdalla.
- Kun aloitimme viime vuonna samaan aikaan menneen kauden MP4-17D -mallilla, emme ehtineet ajaa kokonaista GP-matkaa kertaakaan ennen MM-avausta. Moottoria oli kuitenkin rääkätty tarpeeksi, kun se oli testeissä alusta lähtien, McLarenin skottitähti David Coulthard tilittää.

Päivitetty: 14.12.2003 21:24:23

---

Taitaa olla tuo moottoripuoli kunnossa BMW:n pojilla siitäkin huolimatta, että McLaren rekrytoi kaksi huipputärkeää henkilöä BMW:n riveistä omiin joukkoihinsa.

Toivottavasti myös aerodynamiikka-puoli on kunnossa heti kauden alusta asti. Tai no... Oliko se sittenkään niin retuperässä viimekauden alussa, kuin yleisesti ajatellaan: Montoya johti Australiassa ja oli voittaa koko kisan, kunnes pyörähti ja Itävallassa mies johti selvällä erolla Kimiin ja Schumiin, kunnes moottori petti!
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Tsiisus. Goodbye McLaren and Ferrari.



<small>[ 05-01-2004, 13:38: Message edited by: MaranelloRed ]</small>
 
Ylös