BMW-Williams FW26

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, mullakin tuli mieleen että siipi on ainakin tukevasti kiinni. Ei se aivan pienistä kontaktitilanteista taida irrota tai vaurioitua. Onkohan siinä joku taka-ajatus isoa Schumia varten?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Onpa rosi ruma auto. Vielä rumempi kuin MP4-18. (MP4-19:seen sentään korjailtiin "hopeaflopin" kauneusvirheitä, luojan kiitos.)

Kaula on kyllä tosi törkeän näköinen. Voisin melkein lyödä vetoa, että ongelmia tulee Williamsille, alkukaudesta ainakin... Ensikausi tulee varmaankin olemaan Ferrarin ja McLarenin kahdenkauppa. Katsotaan nyt vielä kuitenkin minkälainen hirvitys sieltä Maranellon suunnalta tulee. wink
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Onpa rosi ruma auto. Vielä rumempi kuin MP4-18. (MP4-19:seen sentään korjailtiin "hopeaflopin" kauneusvirheitä, luojan kiitos.)

Kaula on kyllä tosi törkeän näköinen. Voisin melkein lyödä vetoa, että ongelmia tulee Williamsille, alkukaudesta ainakin... Ensikausi tulee varmaankin olemaan Ferrarin ja McLarenin kahdenkauppa. Katsotaan nyt vielä kuitenkin minkälainen hirvitys sieltä Maranellon suunnalta tulee.
Mikä olis se kauneusvirha MP4.18:ssa joka "onneksi" korjattiin MP4-19:een?!?!?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Osaiskos joku kommentoida, miten tuo siipi toimii aerodynaamisesti. Semmosta etua tuossa on kuitenkin haettu. Näin puhtaana maalikkona tulee mieleen seuraavat seikat (onko hyötyä / haittaa, en osaa sanoa)
- Nokan tasasemmat sivut (siis tuon keskiosan
- Pieni lisäspoileri, kun nokka kääntyy alas, se menee selkeästi noiden levyjen alle
- Ilmaa hajottava vaikutus, nyt on isot kaaret ottamassa ilmaa vastaan, ennne oli pieni tylppä nokka...
Ett silleen!!!!!!!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Berger on edelleen Williamsilla töissä? :confused:

Kuva

F1-Katsoja: MP4-18 näytti nokikolarin autolta, koska ose li suurimmaksi osaksi musta. Perä, takajousitus ja ripustukset näyttivät tulitikkukasalta ja sivuponttoonit olivat kuin patti polvessa, rumat muhkurat, jota ne kyllä ovat aika paljon vieläkin.

Tuosta Williamsin autosta vielä... Lyön vaikka vetoa, että tuo keula tulee aiheuttamaan ongelmia radalla. Tuulitunnelissa se toimii ehkä, mutta radalla autoa joutuu kääntämäänkin.

<small>[ 05-01-2004, 15:03: Message edited by: Karpow ]</small>
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
jaska:
Osaiskos joku kommentoida, miten tuo siipi toimii aerodynaamisesti. Semmosta etua tuossa on kuitenkin haettu. Näin puhtaana maalikkona tulee mieleen seuraavat seikat (onko hyötyä / haittaa, en osaa sanoa)
- Nokan tasasemmat sivut (siis tuon keskiosan
- Pieni lisäspoileri, kun nokka kääntyy alas, se menee selkeästi noiden levyjen alle
- Ilmaa hajottava vaikutus, nyt on isot kaaret ottamassa ilmaa vastaan, ennne oli pieni tylppä nokka...
Ett silleen!!!!!!!
No selkeästihän tuolla haetaan samaa mitä "perinteiselläkin" kaksoiskölillä, eli että saadaan eräänlainen venturi nokan alle, siis alipaine, joka imee auton etuosaa asfalttia kohden, eli alaspäin. Luulisin tuon ratkaisun etuja olevan ainakin sen että ilmavirtaa joka sinne alle menee, saadaan kontrolloitua paremmin, kun ihan keulassa on heti ohjaimet kehissä.

Pelkäämpä että mahdollisia lieveilmiöitä ei ole välttämättä juuri huomoitu, tai ehkä ne voidaankin huomioida vasta radalla. Tuulitunneli kun ei vastaa täysin reaalitilannetta radalla. Williams ottaa nyt suuren riskin, liian suuren... frown
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Karpow:
Berger on edelleen Williamsilla töissä? :confused:

Kuva

F1-Katsoja: MP4-18 näytti nokikolarin autolta, koska ose li suurimmaksi osaksi musta. Perä, takajousitus ja ripustukset näyttivät tulitikkukasalta ja sivuponttoonit olivat kuin patti polvessa, rumat muhkurat, jota ne kyllä ovat aika paljon vieläkin.

Tuosta Williamsin autosta vielä... Lyön vaikka vetoa, että tuo keula tulee aiheuttamaan ongelmia radalla. Tuulitunnelissa se toimii ehkä, mutta radalla autoa joutuu kääntämäänkin.
Hahaa mikä kuva. Tom of Finlandithan ne siinä komeilee :D
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Karpow:
Tuulitunnelissa se toimii ehkä, mutta radalla autoa joutuu kääntämäänkin.
Käsitääkseni nykyaikasissa tuulitunneleissa tuo voidaan huomioida...
Ett silleen!!!!!!!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
formulastara:

Pelkäämpä että mahdollisia lieveilmiöitä ei ole välttämättä juuri huomoitu, tai ehkä ne voidaankin huomioida vasta radalla. Tuulitunneli kun ei vastaa täysin reaalitilannetta radalla. Williams ottaa nyt suuren riskin, liian suuren... :(
No testithän alkaa nyt, eiköhän ongelmat saada pois, tai vaihdettua perinteiseen nokkaan, jos ongelmat on ylitsepääsemättömiä!
Ett silleen!!!!!!!
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Veikkaanpa että suunnittelija jolle maksetaan miljoonia asiasta minkä mies osaa parhaiten ei lähde autoa tekemään tuumien:

-"Tullitunnelissa toimii ihan kivasti, mutta eipä jaksais nyt miettiä kuinka radalla menee. Kattoo sitten ja saas nähä."

Helppohan se on meidän maallikoiden heti huomata, ettei tuo radalla toimi, koska auton näkee valokuvasta valmiina. Suunnittelija raukka on joutunut miettimään ilman valokuvan tuomaa apua.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
jaska:
Karpow:
Tuulitunnelissa se toimii ehkä, mutta radalla autoa joutuu kääntämäänkin.
Käsitääkseni nykyaikasissa tuulitunneleissa tuo voidaan huomioida...
Ett silleen!!!!!!!
Kyllä, ja paljon muutakin. Silti ei kaikkea. Mp 4/18 oli tuulitunnelitestien mukaan n. 1,5 sek/keskimääräinen kierros nopeampi edeltäjäänsä, näin ei kuitenkaan tainnut radalla käydä useista yrityksistä huolimatta. idea
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Maikkarin uutisia:

"Williamsin F1-tallin kuljettajalle Ralf Schumacherille tulee maanantaina uudestaan joulu, kun Williams julkistaa uuden FW26-autonsa Valenciassa.

- Vaikka kuljettajat ovat mukana auton teknisessä kehitystyössä, on julkistamistilaisuus silti jotain erikoista. Se tuntuu kuin joululta. Sitä tietää suurin piirtein, mitä tulee saamaan, muttei voi kuitenkaan olla täysin varma asiasta, Ralf kertoi.

Nuorempi Schumacher ei meinaa millään malttaa odottaa uuden auton näkemistä.
- Viime vuonna Barcelonassa hiivin ennen virallisen julkistamistilaisuuden alkua lavan taakse katsomaan autoa, Ralf paljasti."

No nyt Ralf pääsee vihdoin leikkimään upouudella joululahjallaan. wink Toivottavasti on kivaa.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Voi ristus kun on ruma nokka. Nyt vaan mielenkiinnolla odottamaan mitä kello näyttää.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
formulastara:
No selkeästihän tuolla haetaan samaa mitä "perinteiselläkin" kaksoiskölillä, eli että saadaan eräänlainen venturi nokan alle, siis alipaine, joka imee auton etuosaa asfalttia kohden, eli alaspäin. Luulisin tuon ratkaisun etuja olevan ainakin sen että ilmavirtaa joka sinne alle menee, saadaan kontrolloitua paremmin, kun ihan keulassa on heti ohjaimet kehissä.

Pelkäämpä että mahdollisia lieveilmiöitä ei ole välttämättä juuri huomoitu, tai ehkä ne voidaankin huomioida vasta radalla. Tuulitunneli kun ei vastaa täysin reaalitilannetta radalla. Williams ottaa nyt suuren riskin, liian suuren... :(
Nykyään laskentamenetelmät(CFD) ja mittaukset tuulitunnelissa ovat hyvin pitkälle vietyjä joten luulisi, että näinkin radikaalia ratkaisua haettaessa on osattu ottaa huomioon hyvät ja huonot puolet.

Toisaalta olihan viimekaudella Williamsikin alkukautena täys susi aerodynamiikkansa puolesta, mutta silloinkin syyksi väitettiin mm. tuulitunnelin kalibrointivirhettä.
Selitys on tosin varsin uskottava, niin nopeaan tahtiin auto saatiin taas voittajaksi.
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
Heitelläänpäs vielä kuvia innokkaille....







...järkyttävän kokonen takasiipi...ja "tankoviidakko" molempiin eturenkaisiin...näyttää hitaalta...
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Aika vänkä kärsä tossa uudessa Williamsissa
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Järkyttävä nokka! eek! Voi olla nopea, tai sitten ei! :D
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Olihan se aikakin että jotain "perinteistä poikkeavaa" alkaa näkymään aeropuolellakin. Autothan olleet ulkoisesti lähes identtisiä vuodesta 1999 :)

Mutta kiitos FW26 & mp4-18, vihdoin jotain uuttakin.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
No huhhuh, tulee joku merenelävä kala mieleen, en nyt tiedä oiekeen mikä laji, mutta kuitenkin. Mä oon sitä mieltä, että tolla keulalla ei montaa kisaa huristella.
 
Ylös