BMW-Williams FW26

No Fear

Well-known member
Liittynyt
15.10.2001
Viestit
51
Sijainti
Turku
Minäpä nyt olen vastarannankiiski "en paholaisrausku tai mikään muu vastaava" ja väitän että tuo on mielestäni futuristinen ja tyylikäs.

Itse aerodynaamisista arvoista en lähde arpomaan, näyttää olevan jo nämä köyhän miehen Neweyt "tein määkin hei Corollaan siiven" -tyypit olevan jo sitä mieltä että tuo ei voi toimia. Toivottavasti toimii ja Juan Pablo ottaa potin vaikka sitten Kimin nokan edestä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Autosportilla on Headin kommenttia tuosta keularatkaisusta:
The aerodynamics have been conceived under the supervision of the chief aerodynamicist, Antonia Terzi. Technical director Patrick Head said that while the car might not look the prettiest F1 chassis produced by Williams, its aim is that the car is highly effective.

"It is not a styling exercise," said Head of the nose section. "We have eliminated part of the nose above the front wing. It allows more freedom for the airflow. It is to minimise drag and increase downforce. You have to maximise every part of the package to win in F1. Once the concept was established, the biggest work was to satisfy the crash test requirements."

On the subject of the twin keel, he added: "It's something that we've looked at for a while. The advantage was there, but it was small. We've come to the conclusion that it's a good thing to do."
Eli vaikka ei kaunis olekaan, niin ei se ole tarkoituskaan. Keula päätettiin alun perinkin katkaista siiven yläpuolelta pois, jotta ilma pääsisi virtaamaan vapaammin. Nuo siiven ripustukset lienevät noinkin tukevat siksi, että törmäystesteistä piti päästä läpi, vaikka keula ei enää töytäisyjä otakaan vastaan...
 

Vanha kettu

Banned
Liittynyt
26.11.2003
Viestit
88
Sijainti
koti
Tuollainen ratkaisumalli sopisi jollekin pikkutallille - huomiota herättämään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jaahans, 'asiantuntijat' jo täällä arvostelevat autoa :D

Pannaan oma kommentti tänne sekaan, vaikka en olekaan 'asiantuntija'. :(

Keula näyttää 'tehokkaalle' wink
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
oltzu
[QB]Takasiivestä on myös tehty erilainen kuin ennen. Tollanen sivusta katsottuna neliön muotoinen.QB]
Säännöt sanoo että sen pitää olla tollanen. Noita sivupaneeleja suurennettiin , että saataisiin mainokselle lisää tilaa. Parempi niin että saadaa uusia mainostajia ja lisää rahaa talleille. Ei meinaan viime vuosina ole oikein marlboroa näkyny ferrarin moottorikatteessa, kun siitä on tehty niin pieni.
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
Hieman ihmeissäni luin tätä viestiketjua kun vähän väliä haukuttiin uutta Williamssia rumaksi doubtful HELOU Kyseessähän on Formula 1 auto eikä mikään katu roadster! Aerodynamiikasta en mene sanomaan mitään kun en ole alaa opiskellut. Kyllä Fisher ja Williamssin insinöörit handlaa sen puolen varmasti paremmin kuin koko f1-forumin väki yhteensä... vai olenko väärässä :D
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Auton perä ei näyttäisi olevan yhtään radikaali ,jopa vähä vanhahtavan näköinen. Vaikka keula onkin aika radikaali , en usko sen toimivan ainakaan mutkissa , mutta kaippapa ne Williamsin insinöörit ja suunnittelijat sen tietää paremmin.

Itse yhtenä yönä näin unta ensi kauden formuloista (liikaa formulasivuilla yms.) ja näin siellä renaultilla olevan ns. etukaksois-siiveke eli ihan norm. siiveke + kärsän päällä oleva semmoinen vanhemman ajan tyylinen. Melkein kaikilla talleilla oli jotenki radikaalit joltain osin autot - oliko tuo sitten enne-uni vai mikä doubtful :) No pitää vähentää tätä formulasivuilla selaamista(ja kaikkea formuloihin liittyvää tekemistä) kun alkaa jo untakin nähdä... :D

<small>[ 05-01-2004, 19:18: Message edited by: Musta Pekka ]</small>
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Tyhmältä häkkyrältähän tuo näyttää ensialkuun - tulee mieleen muutamakin siistimpi tapa, jolla etusiiven voisi kiinnittää nokkaan - mutta täytyy myöntää, että arvostan myös niitä miehiä ja naisia, jotka keskittyvät olennaiseen eivätkä anna esim. esteettisten mieltymysten kahlita mielikuvitustaan.

Rohkea veto Williamsilta!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland

silostone

Well-known member
Liittynyt
4.1.2003
Viestit
60
Sijainti
finland
ja molemmille jaloille oma köli ! kyllä tossa on daunforsea keulassa vaikka muille jakaa, ei mee kurvit pitkiksi . monty vie numero 1 mäkille
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Joo. Tuossa tulosruudussa tulleessa pätkässä näytti kyllä auto ihan mallikkaasti radalla pysyvän, ja aika vauhdikkaaltakin meno näytti näin ensikierroksiksi. Alkaa pikkuhiljaa pelottamaan tuon mursun näköisen kapistuksen potenttiaali eek!
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Yleensä 'voittaja' auto on myös kaunis, mutta tuo keula ei kyllä ole kaunis(mielestäni)!!! Vaan muuttuuko auto kauniiksi voittojen myötä, en tiedä? Vaikuttaa yhtä rumalta ja kömpelöltä kuin mclarenin lanseerama ns. keskisiipi(jonka piti olla mullistava uutuus)!!?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
joo sisäpiirin tietona vahvistan, että nokka toimii lumiaurana nerokkaan saranaoivalluksen ansiosta tarvittaessa. no joo. luulempa että tuota lumikolaa käytetään vain nopeilla radoilla pienen takasiiven kanssa. :rolleyes:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Näköjään nuo jäähdytystötsät tulivat samantien takaisin kun autolla lähdettiin ajamaan.. esittelyversiossahan niitä ei ollut..
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
Montoya ennustaa suurta
menestystä Williamsille

Turun Sanomat, Valencia
HEIKKI KULTA

Williamsin uusi FW26-auto ajoi maanantaina esittelyn jälkeen iltapäivällä 17 kierrosta Valencian radalla.
Juan Pablo Montoya pääsi ottamaan tuntumaa 14 ja Schumacher vain kolme kierrosta, kun auto oli parkkeerattava ensimmäisen teknisen vian vuoksi.
Montoyan nopein kierrosaika 1.12.77 jäi kolme sekuntia epävirallisesta kierrosennätyksestä.
- Kaikesta tuntee, että tällä autolla on suuri tulevaisuus. Siinä on uskomattoman paljon kehitysvaraa, kolumbilainen kiitteli.
Williamsin tavoite on maailmanmestaruus ja aloittaa kausi heti voitolla Australiassa.
Ensimmäiset viitteet FW26-uutuuden kilpailukyvystä saadaan keskiviikosta lähtien Jerezin testeissä, kun vastaan tulee mm. McLarenin uudet MP4-19 -autot, jotka ensimmäisen kerran ajavat tämän vuoden sääntöjen mukaisilla takasiivekkeillä.
Jerezissä testaavat vanhoilla autoilla myös Ferrari, Renault, BAR ja Toyota.
3 sekuntia jäi epävirallisesta kierrosennätyksestä. :D
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
En ensikommenteissanikaan keularatkaisua haukkunut (puhun nyt siis vain ulkonäöllisistä seikoista, en ole mikään insinörde wink ) ...

Mutta siis nyt kun kuvia on tullut katsottua jo kauemman aikaa, ja kun näki tulosruudussa lyhyitä livepätkiä missä uusi Wille kaahasi radalla - niin yhden sanan ulkoasuarvioni keularatkaisusta kuuluu:

Tyylikäs!

Ja ei edes naurata. Toivottavasti menestystäkin tulee - yksi asia kuitenkin on varma: Selkeä lisämielenkiinnon kohde koko ensi kauteen, seurata miten noin erikoisen näköinen ilmestys tosiaan pärjää radoilla.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Ei ole totta.

En olisi uskonut että Williams kykenee tuollaiseen. Kyllä on ruma F1-auto.

Samaa luokkaa se McLarenin surullisenkuuluisa ahvenenselkä...
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Tähän keularatkaisuun pitää nyt vain totuutella. Eihän tuo Benettonin/kumppaneiden nostettu keulakaan näyttänyt aikanaan kovin nätiltä ennenkuin silmät siihen tottui.
 
Ylös