BMW-Williams FW26

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Onhan tuo radikaalin näköinen, ruma ja erikoinen!

Ihan Ok, että auto pyritään tekemään ennemmin nopeaksi kuin "hyvän näköiseksi", joten eihän siinä mitään! Eriasia on toimiiko tuo, niinkuin inssit luulee! Ei se aina niin sanottua ole vaikka kuinka olisi mittailtu ja testailtu!

On sitä nähty ihan normaaliviritelmissäkin epäonnistuneita ratkaisuja, vaikka kuinka tuulitunnelissa olis testattu yms.

Jos tuo toimii, niin se on varmasti tehokas ja tulevaisuuden suunnan näyttäjä mutta luulen että tuon takia Williams joutuu vielä ongelmiin!

Voipi olla että tuon härvelin säätäminen voi olla vaikeaa tai sit mahdotonta!?

Näin se kehitys menee eteenpäin! Omituiseen suuntaan mut minkäs teet?

Jos nyt asiaa hieman mietitään, niin kyllähän tuossa jonkinlaisen kalan näköä on! Ja kalathan osaavat liukastella varsin menevästi vedessä, eikö?! Joten miksipä ei tuollainen kalanmuoto toimisi hyvin maallakin?

Sitäpaitsi niille jotka kitisee siitä, että mitä me ollaan arvostelemaan, niin voisin todeta et menepä itse vielä vaikka tuutimaan vähäksi aikaa! On se nyt kumma jos tällä palstalla ei saa omaa mielipidettää noinkin radikaalin näköisestä laitteesta sanoa? Hohhoijaa! :rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed:
Jännäksi vetää. Väkisinkin alkaa tuntua siltä että ellei Maranellosta tule muuta kuin "viritelmä" F2003 niin tarjolla ei ole kuin sijat 3-6. McLarenin auto on varmasti nopea ja sama nopeus haisee myös tässä Williamsin luomuksessa. Nähätäväksi jää millainen kausi on tulossa sillä tuolla moottorisäännöllä saattaa olla suuremmat vaikutukset kuin osaamme ehkä aavistellakaan tällä foorumilla.
totta puhut, mullon sama fiilis (nyt on todella hyvä fiilis) että tuo mootorisääntö tekee oman jäynänsä ensi vuodelle.. oman veikkaukseni mukaan Williams on se jolla tulee oleen moottori ongelmia kestävyydessä jos niitä yleensä ilmenee...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Head puolustaa "rumaa" keulaa
06.01.2004 13:00

Williamsin F1-tallin tekninen johtaja Patrick Head puolustaa tallin uuden FW26-kilpurin rumaksi tuomittua keularatkaisua.

Headin mukaan kaksoiskölikeulan ei tarvitsekaan näyttää hyvältä, kunhan auto osoittautuu nopeaksi.
- Tämä ei ole tyyliharjoitus, hän kommentoi auton suunnittelua.

- Olimme miettineet tällaista keularatkaisua jo jonkin aikaa. Siitä saa etua, joskin se on varsin pientä. Olemme poistaneet keulasta osan etusiiven yläpuolelta. Mielestämme näin kannattaa menetellä.

Head tietää, että jokaisella auton osa-alueella on pyrittävä parhaisiin ratkaisuihin.
- Formula ykkösissä täytyy saada kaikki irti auton jokaiselta osa-alueelta, jotta pystyy voittamaan. Sen jälkeen kun olimme saaneet auton konseptin valmiiksi, oli suurin työ törmäystestivaatimusten täyttämisessä, Head kertoi FW26-auton rakennustyöstä.

(MTV3)

---

Eipä me täällä forumilla olla ainoita, joiden mielestä uusi Williams ja etenkin sen keula on ruma. :D

No, mutta asiaahan toi Head tuossa puhuu... Mitäs siitä, jos auto tuo mestaruuden brittitallille...

EDIT: MTV3 ON MENNYT APINOIMAAN FORUMIMME LEGENDAARISTA SANONTAA!!! Prkle! :D :D :D Kattokaas MTV3:sen formulasivut ja sieltä uusinta äänestyskysymystä! Yksi vastausvaihtoehdoista on "Näyttää hitaalta".

<small>[ 06-01-2004, 15:45: Message edited by: Karpow ]</small>
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Karpow:
EDIT: MTV3 ON MENNYT APINOIMAAN FORUMIMME LEGENDAARISTA SANONTAA!!! Prkle! :D :D :D Kattokaas MTV3:sen formulasivut ja sieltä uusinta äänestyskysymystä! Yksi vastausvaihtoehdoista on "Näyttää hitaalta".
Tuskin maikkarillakaan niin tyhmiä ollaan, että Suomen suurinta F1-sivustoa ei seurata. Me kuitenkin ollaan niiden lähetysten katsojia...
Ett silleen!!!!!!!1
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No niin... kesti pikkasen kauan tää meikäläisen joulunajan hiljaisuus... Erikoinen keula, täytyy myöntää. Jotain tällaista odotin vuoden 99 tienoilla, kun puhuttiin Neweyn käänteentekevästä keulasta. Sitä ei sitten koskaan tullut, mutta uskon tän olevan sitä lähellä.

Huomattavaa MP4-19:ä ja FW26:sta verrattaessa on, että McLaren ei ole uutta autoaan tainnut ajattaa 2004-siivillä! Moottorikoppa on molemmissa sääntöjen mukainen, mutta takasiiven päätylevyt vain Williamsissa -kuten jo ihmettelin kuukausi sitten...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei toi nokka nyt mun mielestä mikään ruma ole...

Niin Ferrarin autot eivät ole olleet mitenkään radikaaleja aerodynamiikaltaan viimeisen kolmen, neljän vuoden aikana, vaan auton aerodynamiikkaa on hiottu ns. perinteisin keinoin eli vanhoja muotoja on pyöristetty ja yritetty vääntää pisaran muotoon, jotta drag vähenisi ja downforce kasvaisi. Ja koska autossa ei ole nähty uusia muotoja alkaa auto olla aerodynamiikaltaa aika loppuun hiottu ja ensi vuonna tullaan näkemään aerodynamiikaltaa ainakin jokseenkin uudistunut auto. Ainakin nokka muuttuu kärjestä kapeammaksi. Peräpää kapenee entisestään, mutta saa nähä ottaako ferrari kaksoiskölin käyttöön.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Observer:
Jones:
Meni!

Takakatteen koko viittaa siihen että Williams on tehnyt 'tilavan' ratkaisun moottorilleen. Tuskin tulee Mäkin lämpöongelmia, jos se on pelkästä pakkaamisesta kiinni.
Toi takakatehan on tällä kaudella suurempi ihan sääntömuutoksen takia että saadaan sponsoreille enemmän näkyvyyttä. Myös uudessa McLarenissa on takakate selvästi aiempaa kookkaampi. Ja toihan on kasvanut sieltä osasta millä ei tietääkseni paljon jäähdytykseen ole vaikutusta..
Oletko nyt ihan tosissasi :D

Että autoon tehtäisiin suurempi takakate sponsorien takia :D

Ja on sillä kuule paljonkin vaikutusta jäähdytykseen, kuin ahdas paketti on sisällä. Muutenhan syylarien koko/teho olisi ratkaiseva.

Lisäksi se nopea moottorin siirrettävyys vaikuttaa varmasti pakkaamiseen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jones: FIA vaati suurempaa takakatetta ja päätylevyjä sponsoripinnan kasvattamiseksi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Musta Pekka:
Nick Woody:
Näyttää hitaalta.
Näyttää tehokkaalta suorilla mutta mutkissa mennään hitaampaa(siis yleisesti , en tarkoita autoa) ja silloin ei pääse niin paljon ilmaa tonne minnekkään ku noi molokiinnikkeet estää sen ,ja eihän toi kaksoisköli sillon toimi niin hyvin vai? Eihän siittä (liika)pidosta mitään hyötyä suorilla varsinkaan etupäässä - eihän ne etuvetosia oo vai? doubtful :D

Vai menikö mun epäaerodynaamiset epäilykset päin persettä?
Meni, molokiinnikkeet itsessään tuskin estävät ilmavirtaa enemmän kuin perinteisenmalliset kiinnikkeetkään. Törmäyspinta-ala on pieni tai jotain :D

On kyllä mielenkiintoista nähdä huipputallilla tällaista ilmahaukkaajaa, Arrows 2002 taisi olla edellinen vastaava. Epäilen vahvasti ettei tällä mallilla ylletä huikeisiin suoranopeuksiin mutta Bemarilla kuljetaan joka tapauksessa kohtuullisesti.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
oldez:
Niin Ferrarin autot eivät ole olleet mitenkään radikaaleja aerodynamiikaltaan viimeisen kolmen, neljän vuoden aikana, vaan auton aerodynamiikkaa on hiottu ns. perinteisin keinoin eli vanhoja muotoja on pyöristetty ja yritetty vääntää pisaran muotoon, jotta drag vähenisi ja downforce kasvaisi. Ja koska autossa ei ole nähty uusia muotoja alkaa auto olla aerodynamiikaltaa aika loppuun hiottu ja ensi vuonna tullaan näkemään aerodynamiikaltaa ainakin jokseenkin uudistunut auto. Ainakin nokka muuttuu kärjestä kapeammaksi. Peräpää kapenee entisestään, mutta saa nähä ottaako ferrari kaksoiskölin käyttöön.
Ferrarin autoan on muuttunut moneen kertaan viimeisen 3-4 vuoden aikana. 2000 vuonna oli sulava auto, seuraavana vuonna möhkälemäinen edelliseen verrattuna suorastaan kuutio, 2002 taas kultaisen keskitien auto ja 2003 taas selvästi kehitelty 2002 malli.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
FO110K:
MaranelloRed:
Jännäksi vetää. Väkisinkin alkaa tuntua siltä että ellei Maranellosta tule muuta kuin "viritelmä" F2003 niin tarjolla ei ole kuin sijat 3-6. McLarenin auto on varmasti nopea ja sama nopeus haisee myös tässä Williamsin luomuksessa. Nähätäväksi jää millainen kausi on tulossa sillä tuolla moottorisäännöllä saattaa olla suuremmat vaikutukset kuin osaamme ehkä aavistellakaan tällä foorumilla.
totta puhut, mullon sama fiilis (nyt on todella hyvä fiilis) että tuo mootorisääntö tekee oman jäynänsä ensi vuodelle.. oman veikkaukseni mukaan Williams on se jolla tulee oleen moottori ongelmia kestävyydessä jos niitä yleensä ilmenee...
Tulee Kummeli mieleen.. Williams ja Mäkki uusine autoineen ovat radalla ja sanovat "nyt on todellakin hyvä fiilis" ja sitte Ferrari tulee paikalle ja kysyy "onko nyt hyvä fiilis?". :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
joo kummelista mäkin sen lainasin wink
Niin jones, kyllä FIA sen sääntöihin rukkas että pitää olla tila enempi sponsseille...
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Ei toi mun mielestä niin ruma ole, siinä taitaa olla jotain mikä muistuttaa vanhoista fykkösistä. Tosta voi tulla legenda. eek! wink
 

Siankarlo

Well-known member
Liittynyt
10.3.2002
Viestit
314
Sijainti
Finland
aika ruma,tulee naapurin samara mieleen.Näinköhän pääsee span alle 3minsan
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
J.Heldenview:
On kyllä mielenkiintoista nähdä huipputallilla tällaista ilmahaukkaajaa, Arrows 2002 taisi olla edellinen vastaava.
Arrows käväisi mullakin mielessä kun tuota katselin. Tallin viimeistä autoahan pidettiin perusteiltaan varsin hyvänä, mutta testaamattomuus söi vauhtia. Arrowsissa muuten "kölit" ylettyivät todella alas ja niissä oli pieni vaakasuuntainenkin helma. Kuvista ei oikein näe onko Williamsilla menty ihan yhtä pitkälle. Suurin ero tuossa keulassa Arrowsiin verrattuna on kuitenkin se, että Williamsilla se ei ylety etusiiven päälle ollenkaan ja juuri tätä Head kasittääkseni pitää tärkeinpänä uudistuksena.

Mielenkiinnolla odottelen myös uutta Minardia, sillä tallillahan on omistuksessaan juuri nuo mainitut Arrowsit...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jones:
Observer:
Jones:
Meni!

Takakatteen koko viittaa siihen että Williams on tehnyt 'tilavan' ratkaisun moottorilleen. Tuskin tulee Mäkin lämpöongelmia, jos se on pelkästä pakkaamisesta kiinni.
Toi takakatehan on tällä kaudella suurempi ihan sääntömuutoksen takia että saadaan sponsoreille enemmän näkyvyyttä. Myös uudessa McLarenissa on takakate selvästi aiempaa kookkaampi. Ja toihan on kasvanut sieltä osasta millä ei tietääkseni paljon jäähdytykseen ole vaikutusta..
Oletko nyt ihan tosissasi :D

Että autoon tehtäisiin suurempi takakate sponsorien takia :D

Ja on sillä kuule paljonkin vaikutusta jäähdytykseen, kuin ahdas paketti on sisällä. Muutenhan syylarien koko/teho olisi ratkaiseva.

Lisäksi se nopea moottorin siirrettävyys
vaikuttaa varmasti pakkaamiseen.
Niin tota kyllä mä olen melko tosissani tässä asiassa. :p Ja päätylevyt todellakin kokevat myös muutoksen suurempaan suuntaan samasta syystä.

Niin ne syylärit on siellä sivuponttooneissa eikä se paikka missä se vaikutus tehdään jäähdytykseen eli moottorikatteen sivuosat ole kasvanut yhtään. Itse konehan on kuitenkin niin matalalla kuin mahdollista joten tuo kasvaneen konepeiton alla luulisin olevan tällä kaudella "tyhjää". doubtful
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Traktori etukuormaajan kanssa :



Williams FW26:n keula :

 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
jaska:
Karpow:
EDIT: MTV3 ON MENNYT APINOIMAAN FORUMIMME LEGENDAARISTA SANONTAA!!! Prkle! :D :D :D Kattokaas MTV3:sen formulasivut ja sieltä uusinta äänestyskysymystä! Yksi vastausvaihtoehdoista on "Näyttää hitaalta".
Tuskin maikkarillakaan niin tyhmiä ollaan, että Suomen suurinta F1-sivustoa ei seurata. Me kuitenkin ollaan niiden lähetysten katsojia...
Ett silleen!!!!!!!1
Sit joku Pulkkinen motor forumissa menee möläyttämään jotain että: "Suomen kansa on sitä mieltä että Williams näyttää hitaalta"..

Tietenkin jokainen foorumilainen on innoissaan mennyt painamaan sitä vaihtoehtoa, oli sitten oikeasti mitä mieltä tahansa. wink

<small>[ 06-01-2004, 20:30: Message edited by: Jacques ]</small>
 
Ylös