BMW-Williams FW26

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen:
J.Heldenview:
On kyllä mielenkiintoista nähdä huipputallilla tällaista ilmahaukkaajaa, Arrows 2002 taisi olla edellinen vastaava.
Arrows käväisi mullakin mielessä kun tuota katselin. Tallin viimeistä autoahan pidettiin perusteiltaan varsin hyvänä, mutta testaamattomuus söi vauhtia. Arrowsissa muuten "kölit" ylettyivät todella alas ja niissä oli pieni vaakasuuntainenkin helma. Kuvista ei oikein näe onko Williamsilla menty ihan yhtä pitkälle. Suurin ero tuossa keulassa Arrowsiin verrattuna on kuitenkin se, että Williamsilla se ei ylety etusiiven päälle ollenkaan ja juuri tätä Head kasittääkseni pitää tärkeinpänä uudistuksena.
Nii-in. Itse Williamsin etusiivessä ei keskellä näytä olevan juuri ollenkaan kulmaa että vaikea maallikkona arvailla mikä ero siinä olisi jos keula ulottuisi eteenpäin. Arvaisin että taennetulla keulalla jollain tavalla voidaan vähentää ilman pyörteisyyttä keulan päällä kun etusiivestä (ei keskeltä) nouseva ilmavirta jotenkin menee samaa kaarta pitkin kuin keulan päälle nouseva ilma.

Ensimmäinen ajatus Williamsin levennetyn keulan nähdessä tuli mieleen että kenties etupyörien ilmavastusta saadaan pienennettyä. Vaikka aerodynamiikka on periaatteessa vain paineen ja kitkan tarkastelua noista on todella vaikea sanoa mmitään järkevää.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Williamsilta en ainakaan muista että yhtä ihmeellisen näköistä autoa olisi aikaisemmin tullut. Aina on tullut sellaisia välimallin "saippualaatikoita" mutta toimivia ja tehokkaita laitteita kuitenkin. Onkohan BMW:llä sormensa pelissä tämän auton omaperäisissä muodoissa ?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Mitä enemmän tuota ratkaisua tuijottaa sen mullistavammalta se vaikuttaa. Toisaalta keulan alle pitäisi nähdä vieläkin tarkemmin jotta selviäisi miten tuota ilmaa siellä ohjataan.

Toinen asia jota aprikoin, on myös se että kaikkien huomio kiinnittyy tuohon keulaan. Yhtään kuvaa ei ole esimerkiksi auton takaa. Millaisiahan uusia ratkaisuja Williams on keksinyt esimerkiksi diffuusoriin ja sen jättöreunaan?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
eräs havainto, tuo williamsin keula alkaa levenemään tuonkeulapalan liitoksen jälkeen, eli se levennys ei ole rungossa... tuosta voisi päätellä seuraavaa:

a) Williams aikoo käyttää kahden tyyppistä eri noseconea kisoissa?
(mm. Neweyhan sanoi muutama vuosi sitten että aletaan enempi meneen siihen suuntaan et autojen aerodynamiikkaa radikaalimmin muutetaan kisakohtaisesti, nythän on jo erilaisia epäsymmetrisiä katteita olemassa)

b) Williamsilla on varauduttu siihenkin että mikäkli nykyinen nokka ei toimi, niin suht helposti saadaan tilalle vanhan auton keulapala hieman muunneltuna tms... (kun katsoo sivuprofiilia FW25 vs FW26 niin autot on rungoltaan aika samanlaiset tuohon noseconen liitokseen asti)

c tai sit mulla lentää aamuyön tunteina ajatukset liian korkealla :D

Mielipiteitä? :)
 

Fisico

Well-known member
Liittynyt
5.1.2003
Viestit
85
No Fear:
Minäpä nyt olen vastarannankiiski "en paholaisrausku tai mikään muu vastaava" ja väitän että tuo on mielestäni futuristinen ja tyylikäs.

Itse aerodynaamisista arvoista en lähde arpomaan, näyttää olevan jo nämä köyhän miehen Neweyt "tein määkin hei Corollaan siiven" -tyypit olevan jo sitä mieltä että tuo ei voi toimia. Toivottavasti toimii ja Juan Pablo ottaa potin vaikka sitten Kimin nokan edestä.
Kiitos! Juuri sama mitä minäkin ajattelin näitä juttuja lukiessani. Mua alkaa aina hymyilyttämään kun foorum F1 "asiantuntijat" tietää jo pari kuvaa nähtyään pärjääkö auto ensi kaudella vai ei. Ihmettelen miksi tätä suurta Suomalaista osaamista ei hyödynnetä enempää F1:ssä. Minä lupaan, että tuo Williams sijoittuu Mäcciä korkeammalle tallipisteissä ensi kaudella.
:p
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Epäilemättä Williams saa etusiivelleen virtauksia keulan nyt niitä häiritsemättä. Ratkaisu on myös sovellus ns kaksoiskölistä jonka oleellisimmat yksityiskohdat ovat auton alla. Ero siis esim Macciin on tuo etusiiven asema suhteessa keulaan ja tietenkin myös nuo melko voimakkaasti virtauksiin osallistuvat etusiiven kannakkeet.

Toisaalta näistä kuvista en löytänyt Williamsin ripustuksiin tai takaosan muotoiluun liittyviä innovaatioita Macin tapaan. Heillähän otaksutaan olevan suurin aerodynaaminen vahvuus juuri standartoituneen takasiipeä kompensoiva erittain voimakas takaosan aerodynaaminen alas painava voima ( osin mataluudesta johtuva joka antaa takaosaan virtauksia ) ja myös diffuuserin toiminta.

Hienoa kuitenkin että uutta vielä tulee. Miksiköhän tämä julkistettiin näin avoimesti jo nyt? Onko vertailevaa testitietoa kuitenkin kiireellä pakko saada?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Observer:
Niin ne syylärit on siellä sivuponttooneissa eikä se paikka missä se vaikutus tehdään jäähdytykseen eli moottorikatteen sivuosat ole kasvanut yhtään. Itse konehan on kuitenkin niin matalalla kuin mahdollista joten tuo kasvaneen konepeiton alla luulisin olevan tällä kaudella "tyhjää". doubtful
Tuo 'tyhjä' kuitenkin auttaa siinä ettei tarvitse pakata niin tiiviisti. Apulaitteethan muodostavat lämpöä ja niitähän ei sen kummemmin edes jäähdytetä. Ja tämähän oli ongelmana MP4-18 autossa.

Jäähdytysteho muodostuu siitä kuinka suuria syylareita (painoa lisää) käytetään, tai kuinka paljon ilmavirtaa johdetaan syylareihin (heikentää aerodynamiikkaa). Kaikkihan muista Salon ajaessa Sauberilla miten auton aerodynamiikka meni sekaisin kun kuumassa kelissä jouduttiin avaamaan lisää räppänöitä.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
mikæl:
Miksiköhän tämä julkistettiin näin avoimesti jo nyt? Onko vertailevaa testitietoa kuitenkin kiireellä pakko saada?
Poikkeaahan tuo Williamssin etupää varsin paljon aikaisemmista vuosista, joten kait talli haluaa paljon testiä jotta se olisi iskussa jo kauden avauksessa.

Typistetystä nokasta tai kaksoiskölistä ei ole radalta kokemusta, ja esim. viime kauden autohan osoittautui ensitesteissä huonommaksi mitä sen tuulitunnelin mukaan "piti" olla...

Tuskin tuossa ulkokuoressa on paljoakaan salattavaa, sillä on kuitenkin varsin suuri linjaveto tuo uudenlainen nokka, eikä sitä mikään talli yht´äkkiä kopioi, etenkin kun sen toimivuudesta ei ole vielä mitään tietoa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Varmasti Williams haluaa testata paketin toimivuutta mahdollisimman paljon todellisissa testeissä. Viime vuonnahan tiimi menetti mestaruudet siihen, että autosta tuli kilpailukykyinen vasta kauden ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Huipputiimit eivät tänä päivänä enää kopioi toisten ratkaisuja ymmärtämättä niitä. Tällaisen ratkaisun tutkiminen ja toteuttaminen vie paljon enemmän aikaa kuin äkkiseltään kuvitellaan. Kahdessa kuukaudessa ei auton aerodynamiikkaa voida laittaa täyteen uuteen asuun.

Williamsin keulassa voi kyllä piileä sellainen juttu, että se tarkoituksella kiinnittää muiden huomion. Jos ja kun autosta tulee kilpailukykyinen, kaikki luulevat suorituskyvyn tulevan erikoisesta keularatkaisusta, vaikka syyt ovat ehkä kokonaan muualla. Williamsissa on varmasti paljon muitakin mielenkiintoisia juttuja kuin tuo keula, mutta nepä eivät olekkaan niin näyttäviä!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eikös Williams joutunut muuttamaan diffuusoireitaan viime kauden alla? Menikö siihen alkukauden vauhti?
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
pmv:

Williamsin keulassa voi kyllä piileä sellainen juttu, että se tarkoituksella kiinnittää muiden huomion. Jos ja kun autosta tulee kilpailukykyinen, kaikki luulevat suorituskyvyn tulevan erikoisesta keularatkaisusta, vaikka syyt ovat ehkä kokonaan muualla. Williamsissa on varmasti paljon muitakin mielenkiintoisia juttuja kuin tuo keula, mutta nepä eivät olekkaan niin näyttäviä!
Luultavasti juurikin näin.. mikäli auto on nopea, saa suuren yleisön silmissä kaiken kunnian uusi "mullistava" keula, mutta eiköhän muiden tallien velhot pysty katsomaan asiaa hieman kriittisemmin.

Vanhakin Williams oli toisinaan ylivoimainen, joten ei keula välttämättä ole yhtään Ferrarin tai mäkin ratkaisuja parempi vaikka Williams ensi kaudella voitoista ajaisikin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Epäilemättä tallien suunnittelijat näkevätkin asiat hieman paremmin ja tuskin takertuvat tuollaisiin erikoisuuksiin. Mutta kyllä niitäkin voi tiettyyn pisteeseen asti hämätä. Huipputallit kulkevat kyllä omia polkujaan, mutta esim. Toyotalla tutkitaan hyvinkin tarkkaan muiden tekemiset (Milloin ne nyt on itse mitään keksineet...)
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
E. Tuhero:
mikæl:
Miksiköhän tämä julkistettiin näin avoimesti jo nyt? Onko vertailevaa testitietoa kuitenkin kiireellä pakko saada?
Poikkeaahan tuo Williamssin etupää varsin paljon aikaisemmista vuosista, joten kait talli haluaa paljon testiä jotta se olisi iskussa jo kauden avauksessa.

Typistetystä nokasta tai kaksoiskölistä ei ole radalta kokemusta, ja esim. viime kauden autohan osoittautui ensitesteissä huonommaksi mitä sen tuulitunnelin mukaan "piti" olla...

Tuskin tuossa ulkokuoressa on paljoakaan salattavaa, sillä on kuitenkin varsin suuri linjaveto tuo uudenlainen nokka, eikä sitä mikään talli yht´äkkiä kopioi, etenkin kun sen toimivuudesta ei ole vielä mitään tietoa.
Itseasiassa luulen että useampikin talli mallintaa Williamsin keulaa par´aikaa omaan autoonsa selvittääkseen sen tuomia ominaisuuksia. Ja jos omassakin autossa on kaksoisköli ei Williamsin keulan filosofia varmasti kovin vaikea ole selvittää. Omasta ratkaisustaan hieman epävarmempi talli ( kuin esim mac ) saattaa tuon vielä avaukseen kopioidakin.

Minäkin luulen, ettei itse keulan muoto tuo mitään ratkaisevaa itse autoon - onpahan yksi tekijä muiden joukossa. Oleellisempia ovat pohjan muodot mille tuo kita ilmaa syöttää, diffuuserin toiminta, ripustukset jne ja etenkin se Bemarin moottori.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No se on kyllä varmaa, että inssit ovat sen jo mallintaneet ja tekevät sille CFD-simulointeja, jotta nähdään mikä teoria käytännön taustalla on? Sinänsä olisi jännä tietää paljonko noita innovaatioita testataan vain tietokonepohjaisilla malleilla. Tuulitunnelin käyttö on kallista ja siihen pitää vielä tehdä erilliset mallit.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
pmv:
No se on kyllä varmaa, että inssit ovat sen jo mallintaneet ja tekevät sille CFD-simulointeja, jotta nähdään mikä teoria käytännön taustalla on? Sinänsä olisi jännä tietää paljonko noita innovaatioita testataan vain tietokonepohjaisilla malleilla. Tuulitunnelin käyttö on kallista ja siihen pitää vielä tehdä erilliset mallit.
Tarkoitithan että ainakin suurten tallien inssit ovat samaa ideaa noudattavan keulan mallintaneet jo aikoja sitten, toki nyt on mahdollista mallintaa williamssin versio ideasta.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
pmv:
No se on kyllä varmaa, että inssit ovat sen jo mallintaneet ja tekevät sille CFD-simulointeja, jotta nähdään mikä teoria käytännön taustalla on? Sinänsä olisi jännä tietää paljonko noita innovaatioita testataan vain tietokonepohjaisilla malleilla. Tuulitunnelin käyttö on kallista ja siihen pitää vielä tehdä erilliset mallit.
Tässä välillähän kerkesi nostamaan päätään ajatusmalli jossa laskennallisella aerodynaamisella suunnittelulla saadaan jo lähes kaikki selvitettyä ennen ensimmäistäkään kilometriä. Muutama floppi kuitenkin palautti äkkiä tälle linjalle lähteneet ja seuraavaksi ruvettiin jälleen kehittämään erittäin kalliiden tuulitunneleiden ominaisuuksia vastaamaan radalla ajoa entistä monipuolisemmin. Seuraavaksi pulmaksi jäivät mm renkaiden muuttuvat ominaisuudet ja vaikutukset aerodynamiikkaan, tuulien ja auton kaarreominaisuuksien vaikutus aerodynamiikkaan monen muun vasta testeissä selvitettävän seikan lisäksi. Toisin sanoen yhä vain on pidentyneet varsinaiset testein autoa kehitettävät aikajaksot päinvastaisista puheista ja tietotekniikan kehityksestä huolimatta tyyliin nykyinen McLaren tai edellinen Ferrari.

Se arabilta kuulostava ( en saa nyt nimeä muistista ) suunnittelijahan tässä pyöri työttömänä Jordanilta McLarenin ovelle ja ties minne nyt eteenpäin. Vasta kolme neljä-vuotta sitten hänestä tehtiin juttuja tyyliin laskennallisen aerodynamiikan guru ja superosaaja. Ei mikään yleistävä esimerkki kun en tiedä hänen markkina-arvonsa romahtamisen syitä - mutta tulipahan mieleen.

<small>[ 07-01-2004, 11:10: Message edited by: mikæl ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
E. Tuhero:
pmv:
No se on kyllä varmaa, että inssit ovat sen jo mallintaneet ja tekevät sille CFD-simulointeja, jotta nähdään mikä teoria käytännön taustalla on? Sinänsä olisi jännä tietää paljonko noita innovaatioita testataan vain tietokonepohjaisilla malleilla. Tuulitunnelin käyttö on kallista ja siihen pitää vielä tehdä erilliset mallit.
Tarkoitithan että ainakin suurten tallien inssit ovat samaa ideaa noudattavan keulan mallintaneet jo aikoja sitten, toki nyt on mahdollista mallintaa williamssin versio ideasta.
Ja voidaanhan CAD-malleista tehdä suhtkoht nopeasti tuulitunneliin sopivia osia. Aluksi osasta tehdään koneella mahdollisimman toimiva ja sitten se 3d-painetaan ja testataan tuulitunnelissa.

http://www.dallara.it/sub_page.cfm/editID/168
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Iltalehti
- Näin katkaistun keulan ensimmäisen kerran paperilla neljä kuukautta sitten. Tiedän, että se joko toimii loistavasti tai sitten meillä on ongelmia. En kuitenkaan vihjaissut asiasta tavullakaan veljelleni, Ralf Schumacher tilitti.

- Ehkä tällainen keularatkaisu on nyt muodissa Italiassa, nuorempi Schumacher vihjaili mahdollisuudesta, että Ferrarilla nähdään samanlainen etuosa.
Jaahas, Ralf lienee liikkeellä huumorilla? :)
 
Ylös