BMW-Williams FW26

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
f1-katsoja:
Tuli vain tuossa mieleen että Williamsin auton jälkeen niin tuntuu että McLaren ei oloe mitenkään ihmeellinen, vallankumouksellinen vaan aika tylsän konservatiivinen peli. Williams kyllä yllätti kokeellisuudellaan ja vallankumouksellisella ratkaisulla....ollaan totuttu että Williams on ultrakomservatiivinen talli kaikenkaikkiaan.
Jassoo. En kyllä väittäisi MP4-19ää konservatiivisen näköiseksi, vaikka ei sitä ole ennenkään F1-kisoja ulkonäöllä voitettu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
f1-katsoja:
Tuli vain tuossa mieleen että Williamsin auton jälkeen niin tuntuu että McLaren ei oloe mitenkään ihmeellinen, vallankumouksellinen vaan aika tylsän konservatiivinen peli. Williams kyllä yllätti kokeellisuudellaan ja vallankumouksellisella ratkaisulla....ollaan totuttu että Williams on ultrakomservatiivinen talli kaikenkaikkiaan.
Itse asiassa Williams on hyvinkin konservatiivinen auto jos jättää tuon keulapalan pois... Ferrari ja McLaren taas erittäin kompakteja takaosaltaan, mm. "sivuponttoonit" niillä näyttää erittäin kompakteilta...
Willamsin auto näyttää olevan hyvin lähellä viime vuotista takaosan suhteen, ainoastaan keulassa on muutoksia kuten kaksoiskölija sitten tuo "mursukeula"
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
saiskos joku muuten vertailun vuoksi laitettua tähän päällekkäin/vierekkäin FW26 vs MP4-19 sivu- ja etukuvat? ois hyvä verrata vierekkäin noita...
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Kyllä mäkin alas kurottuva kapea "kärsä" on melkein radikaalimman näköinen vaihtoehto, ja kaikki etuosan pyöreät muodot näyttävät jopa rohkeammalle yritykselle hakea pitoa/vähentää draggia. Keulahan on kapea hyvin pitkälle, en ollut ennen edes huomannut ohjaamon sivuilla olevia pieniä ilmanotto aukkoja.
Muutenkin mäkki on paljon siromman näköinen, Williams näyttää suurinpiirtein troolarin kokoiselta verrattuna.
Hyvät kuvat etsit vertailuun, helppo verrata miten pieni auto mäc oikeasti on. Ei liene liikaa tilaa kuskillekaan.
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Jummijammi....Willamsihan on ihan kuin joku iso valas joka lounastaessaan kita auki ui planktonparven läpi!!!!
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Useampi täällä jo on ajatuksen heittänyt, mutta toistan vielä: voisiko etusiiven ripustus palvella myös kolariturvallisuutta ja tuoda törmäyksensietoa? Mc Larenin susimallin kolaritestithän johtivat hylkyyn siksi, että törmäysvoiman kesto oli riittävä, mutta se jakautui eri vyöhykkeille hiukan väärin.

Varsinainen siipi näyttäisi olevan neljällä pultilla tms. kiinni. Olisiko ajateltu sitä, että pelkkä siipi on nopeampi vaihtaa tarpeen tullen kuin koko nokka?
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Eiköhän se keulamaski nopeammin ole vaihdettavissa kuin alkaa säätämään tuon siiven pulttien kanssa, luulisin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
McLarenin kolaritestit taisivat kariutua aikoinaan enemmänkin sivulta tulevien iskujen eliminointiin.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
pmv: Aivan, mutta ajoinkin takaa samaa analogiaa, mutta nyt vain keulaan sovellettuna.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tolerantti:
pmv: Aivan, mutta ajoinkin takaa samaa analogiaa, mutta nyt vain keulaan sovellettuna.
Tosin törmäystestissä on vain monokokki. Ei siis mitään sen ympärillä olevaa..
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ja tuskinpa noiden etusiipien kolarikestävyys on hääppöistä luokkaa.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Niinhän se taisi ollakin, että törmäystestissä on vain monokokki. Silti voisi kuvitella, että Williamsin vankat aisat sietävät kuormaa paljon paremmin kuin nyt vaikka Larenin siivenkannattimet.

Kisatilanteen "pusuissa" on toki parempi, että siipi kestää kuin että pitää heti tulla varikolle nokanvaihtoon. Silloin kisa tahtoo olla pilalla. Voihan siipi tietysti vaurioitua muuten liian pahoin, vaikka se kyydissä kestäisikin.

Muistanko oikein, että etusiiven säätö tehdään päätylevyjen puolelta? Joskus varikkokäynnin yhteydessä siipeä säädetään veivillä muutama kierros.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tolerantti:
Niinhän se taisi ollakin, että törmäystestissä on vain monokokki. Silti voisi kuvitella, että Williamsin vankat aisat sietävät kuormaa paljon paremmin kuin nyt vaikka Larenin siivenkannattimet.

Kisatilanteen "pusuissa" on toki parempi, että siipi kestää kuin että pitää heti tulla varikolle nokanvaihtoon. Silloin kisa tahtoo olla pilalla. Voihan siipi tietysti vaurioitua muuten liian pahoin, vaikka se kyydissä kestäisikin.
no kyl se kestää, ja kolaritilanteissa puolestaan siiven kiinnitys murtuu, oli se sitten kahdella tai kolmella tuollasella aisalla kiinni... eise noiden autojen "pusu tilanteita" kestä... ja kolmanneksi, -97 Tyrrelissä oli vain yhdellä kapealla kiinni koko etusiipi...

<small>[ 08-01-2004, 17:41: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Itse asiassa... Williamssin sivuponttoonit on matalammat kuin Laarenissa. Luulin ensin, että se vain näyttää, mutta eturenkaaseen verraten asia selvinnee... ellei kuvakulmassa ole eroa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Etusiiven irtoaminen taitaa yleensä tapahtua tuosta siiven ja siipeen tulevien kannattimien kontaktipinnan murtumisesta!

Ja tämä kontaktipinta on molemmissa suurinpiirtein samaa luokkaa, joten tuskimpa tuo Williamsin keula on mitenkään sanottavammin "luja tekoisempi" verrattuna muihin! Ja tuskin sitä tuolla ratkaisulla on mitenkään haettukaan!

Mitä tulee autojen eroihin, niin onhan tuo aika loota tuo Williams verrattuna pieneen ja kompaktiin McLareniin!

Kuitenkin noissa on myös jotain samaa! Kuten etusiiven muodossa! Ja samoin tuo kaksoisköli tuolla keulan alla!

Luulen että toiminta periaatteessa on aika pitkälti samaa haettu, toisessa vain eri lähtökohdista! Aivan kuten ennen muinoin yksöiskölin ja kaksoiskölin erolla!

Ja vielä kuvat sivusta päin:



 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Itse asiassa... Williamssin sivuponttoonit on matalammat kuin Laarenissa. Luulin ensin, että se vain näyttää, mutta eturenkaaseen verraten asia selvinnee... ellei kuvakulmassa ole eroa.
Joo, kyllä nuo Macin ponttoonit hieman muhkeammat ovat!

Varsinkin etuosasta ne ovat suhteellisen korkeat verrattuna tuohon Williamsin ponttooni ratkaisuun joka menee suht matalalla heti alusta lähtien!
 
Ylös