BMW-Williams FW26

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
FO110K:
no kyl se kestää, ja kolaritilanteissa puolestaan siiven kiinnitys murtuu, oli se sitten kahdella tai kolmella tuollasella aisalla kiinni... eise noiden autojen "pusu tilanteita" kestä... ja kolmanneksi, -97 Tyrrelissä oli vain yhdellä kapealla kiinni koko etusiipi...[/QB]
Ylättävää kyllä, olen seuraillut F1-kisoja jonkin verran. Ei se etusiipi jokaisessa törmäystilanteessa näytä päreiksi menevän. Kun ei mene, ei tarvitse nilkuttaa varikolle, jolloin säästyy aikaa, joka johtaa parempaan sijoitukseen, jolloin saa enemmän pisteitä ja niillä ratkeaa maailmanmestaruus. Yksikin vältetty "turha" varikkokäynti voi loppupelissä olla ratkaiseva.

Esteban: en aivan oivaltanut kuvasi merkitystä. Ferrarin kiinnitys oli erilainen. Williamsin kiinnitystapa näyttäisi jotenkin yksinkertaisemmalta.

Todennäköisesti nämä lujuusspekulaatiot ovat kuitenkin hyvin toisarvoisia. Oletan, että aerodynamiikkapuoli on ollut ainoa merkittävä tekijä keulan suunnittelussa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Cage:
Itse asiassa... Williamssin sivuponttoonit on matalammat kuin Laarenissa. Luulin ensin, että se vain näyttää, mutta eturenkaaseen verraten asia selvinnee... ellei kuvakulmassa ole eroa.
Huomasin itsekkin saman, mutta erona on se että mclarenin perä loppuu tohon, mihin se kuvassakin loppuu. Williamsilla se jatkuu pidemmälle korkeempana.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Renault eyes FW26 nose

Renault's director of engineering Pat Symonds has admitted that the team is likely to evaluate a version of the radical nose featured on the Williams FW26.

Speaking at a Motorsport Industry Association debate at AUTOSPORT International, Symonds said that the team could incorporate the design into its 2004 car - but that it was essential to understanding the thinking behind the design first.

"The Williams appears interesting and logical," said Symonds of the striking car unveiled this week. "We'll look at it in the wind tunnel soon, and other teams will be trying it as well, I am sure.

We'll look at it in the wind tunnel soon
Pat Symonds
"We could certainly incorporate the idea into our 2004 car. But really you can't look at one part in isolation – you need to understand the whole concept otherwise you won't get very far.

"It's all about unmasking the front wing. The Williams idea seems to be to stop weight from the front wing getting involved with the monocoque, and controlling the vortices and everything coming off the front wing."

Renault launches its 2004 challenger in Sicily on January 29.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
oldez:
Huomasin itsekkin saman, mutta erona on se että mclarenin perä loppuu tohon, mihin se kuvassakin loppuu. Williamsilla se jatkuu pidemmälle korkeempana.
TAI... voi olla, että perät ovat loppuosaltaan suunnilleen yhtä korkeita. Eli mäcissä alku vain taittuu jyrkemmin. Tuossa sivukuvassa ainakaan ei näy, että autoissa olisi kovin erikorkuinen se takaosa... kuka lähtee mittaamaan, käsi ylös?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eipä tuosta Macin perän korkeudesta ja kapenemisesta saa kunnolla selvää kun tuo auton väritys hiukan hämää!?!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Tolerantti:

Esteban: en aivan oivaltanut kuvasi merkitystä. Ferrarin kiinnitys oli erilainen. Williamsin kiinnitystapa näyttäisi jotenkin yksinkertaisemmalta.
Niin, ei sillä juuri merkitystä ollut, siksi vain linkkinä... tarkoitus oli lähinnä näyttää ettei kyse ole mistään uudesta asiasta vaan ne "neljä pulttia" on siellä ennenkin ollut, myös viime kauden williamssissa.. Siltähän tuo tosiaan näyttää että etusiipi olisi erillinen nokasta, mutta tuskin sitä kisassa erikseen vaihdetaan.
 

kraatu

Well-known member
Liittynyt
9.6.2001
Viestit
271
Nyt kun Laren ja Williams ovat esitelleet autonsa, voimmekin odotella äkillisiä sääntömuutoksia.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Misa1:
Varsinkin etuosasta ne ovat suhteellisen korkeat verrattuna tuohon Williamsin ponttooni ratkaisuun joka menee suht matalalla heti alusta lähtien!
Karkeasti yleistäen viimevuosina matalaponttooniset autot ovat olleet suoralla nopeita ja korkeaponttooniset mutkissa doubtful
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
kraatu:
Nyt kun Laren ja Williams ovat esitelleet autonsa, voimmekin odotella äkillisiä sääntömuutoksia.
Eikös McLarenin pidä laittaa uudet peittävämmät katteet taakse? :(

Sinä se tuli jo ...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kun ei kukaan tunnu reagoivan mitenkään tuohon autosportin sivulla olevaan juttuun, jossa Pat Symonds (Rellun tekn.joht.) kommentoi Williamsin nokkaa, niin sanon nyt sitten jotain itse. Saatana.
Eli sekä foorumin asiantuntijat, että "asiantuntijat" olivat osittain oikeassa. Symonds sanoo Williamsia mielenkiintoiseksi ja loogiseksi ja myöntää, että he kokeilevat ko ratkaisua tuulitunnelissa ja uskoo muidenkin tekevän samoin, kuten monet täälläkin veikkailivat. Toisaalta myös oikea asiantuntija on sitä mieltä, että yhden osan ihmettely ei ole järkevää, vaan pitää nähdä kokonaisuus, jotta siitä olisi jotain hyötyä...

Saas nähdä sopiiko vastaava keula jonkin tallin autoon niin hyvin, että samaa ideaa voitaisiin soveltaa jossain määrin jo kesken kauden, tai vaikka alusta saakka. Itse en kuitenkaan usko, että lyhyt töpökeula kovin hyvin istuu ainakaan tuollaiseksi lerputtajaksi suunniteltuun härveliin kuin Mc, mutta jos Minardi on ottanut paljonkin oppia Arrowsista, voisi lyhyempi keulakappale (noin mutut tuntumalta mitään aerodynamiikasta ymmärtämättä) sopia siihen varsin pienin muutoksin... Toisaalta Sauberilla on lähivuosina ollut tapana kopioida toisten ideoita autoonsa lähes sellaisinaan kesken kauden, joten en epäile, vaikka lyhyt keula pala lepattaisi tälläkin hetkellä uudessa tuulikaapissa jossain alpeilla.

Ja sitten vähän muotisanastamme kaksoisköli. MTV3:n tekstikanava ja osa foorumisteista tuntuu käyttävän sanaa mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä, joten ei ole varmaan pahasta selittää mistä on kyse. Eli Williamsin etusiiven ripustukset eivät liity tähän mitenkään. Nämä "kölit" ovat keulan olla olevat pullistumat, joihin eturipustukset (alatukivarret?) kiinnittyvät.
Kun keulaa nostettiin, ei ripustuksia voinut kiinnittää keulaan tekemättä niitä varten jonkinlaista muuta nokkaa alemmas ylttävää kiinnikettä. "Perinteisesti" nuo tukivarret(?) kiinnittyvät yhteen keskellä olevaan kohoumaan. Myöhemmin Sauberin (muistaakseni ensmmäinen, mutta voin olla väärässä) suunnittelijat keksivät tehdä kummallekin puolelle oman "kölin". Arrowsin A22 lienee edelleen pisimmälle viety sovellus tästä. Ko autossa kölit jatkuivat erittäin alas, jolloin keulaan saadaan jonkinlainen venturi ja downforce kasvaa.
A22 oli Mike Coughlanin ja Sergio Rinland käsialaa. Herroista ensimmäinen on uuden ollut suunnittelemassa uusinta Mäkkäriä ja jälkimmäinen siirtyi Arroesille juuri Sauberilta. Rinlandin nykyisestä työntantajasta ei minulla sitten olekaan tietoa.
Patrick Head kommentoi uutta Williamsia tuon "kaksoiskölin" osalta sanoen, että talli on harkinnut sitä pitkään, mutta nähnyt hyödyn varsin pieneksi. Nyt he kuitenkin totesivat, että se on iha jees.
Maikkarilla (inha sana yuck ) tämäkin oli muistaakseni jotenkin viturallaa, joten pannaanpas kommentit tähän vielä kerran, jos joku ei usko minun käännöksiäni:
"It is not a styling exercise," said Head of the nose section. "We have eliminated part of the nose above the front wing. It allows more freedom for the airflow. It is to minimise drag and increase downforce. You have to maximise every part of the package to win in F1. Once the concept was established, the biggest work was to satisfy the crash test requirements."

On the subject of the twin keel, he added: "It's something that we've looked at for a while. The advantage was there, but it was small. We've come to the conclusion that it's a good thing to do."


Haa. Perutaanpas vähän sanoja. Ei Pat Symonds ole Renault'n tekninen johtaja vaan "director of engineering". Techincal Directorin nimellä taas tallissa vaikuttanee Bob Bell.

<small>[ 08-01-2004, 22:09: Message edited by: Otto Hokkanen ]</small>
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Haa. Tuosta moottorin katetetta koskevasta sääntömuutoksesta vielä.
Mahtaakohan moinen kopan muotojen standardointi tuoda pitkässä juoksussa paitsi enemmän mainostilaa, myös säästöä moottoritoimittajille, sillä mikäli katteet ovat kaikilla saman kokoiset, ei paineet koneen tunkemiseksi pienenpään tilaan ole aivan niin suuret.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Otto Hokkanen:
Haa. Tuosta moottorin katetetta koskevasta sääntömuutoksesta vielä.
Mahtaakohan moinen kopan muotojen standardointi tuoda pitkässä juoksussa paitsi enemmän mainostilaa, myös säästöä moottoritoimittajille, sillä mikäli katteet ovat kaikilla saman kokoiset, ei paineet koneen tunkemiseksi pienenpään tilaan ole aivan niin suuret.
on siltikin, pienempi kone = parempi painonjakauma, matalampi painopiste, kompaktimpi perä (mm. ed. kausien ferrarit osoittaneet kuinka hyvä etu pieni ja kompakti takaosa on)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
FO110K:
kompaktimpi perä (mm. ed. kausien ferrarit osoittaneet kuinka hyvä etu pieni ja kompakti takaosa on)
Mutta mutta. Jos perän katteille on määrätty minimi mitat, ei koneen ja askin pienistä mitoista ole mitään hyötyä tässä (aerodynaamisessa) mielessä. Painopisteeseen toki...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Otto Hokkanen:
FO110K:
kompaktimpi perä (mm. ed. kausien ferrarit osoittaneet kuinka hyvä etu pieni ja kompakti takaosa on)
Mutta mutta. Jos perän katteille on määrätty minimi mitat, ei koneen ja askin pienistä mitoista ole mitään hyötyä tässä (aerodynaamisessa) mielessä. Painopisteeseen toki...
Miksei olisi? voidaanhan puuttuvat mitat täyttää mm. erilaisella pohjalla (pidempi diffuussori tms) tai kehitellä jtn muuta poikkeavaa... nyt jo on näkyvissä että tuo katteen suurentaminen on tehty todella ohueksi, silti perää on pienennetty...
Pienentäminen voidaan tehdä myöskin tiputtamalla korkeutta, mutta pitämällä koneen pituus samana jolloin kate "täyttyy" pituus suunnassa erilailla, ja jäljelle jää vain ilmavirran muotoilu eri tavalla kuskin pään yläpuolelta koneelle asti...

Edit: Perän katteen minimimittahan koskee vain tuota ns. harjaa joka alkaa kuskin pään takaa, kompaktimpi perä mahdollistaa kylkien "ponttoonien" erilaisen muotoilun myöskin ja sen alueen käyttämisen eri tavalla hyödyksi

<small>[ 08-01-2004, 22:24: Message edited by: FO110K ]</small>
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Otto Hokkanen:
Eli Williamsin etusiiven ripustukset eivät liity tähän mitenkään. Nämä "kölit" ovat keulan olla olevat pullistumat, joihin eturipustukset (alatukivarret?) kiinnittyvät.
Kun keulaa nostettiin, ei ripustuksia voinut kiinnittää keulaan tekemättä niitä varten jonkinlaista muuta nokkaa alemmas ylttävää kiinnikettä. "Perinteisesti" nuo tukivarret(?) kiinnittyvät yhteen keskellä olevaan kohoumaan.
Kyllä kai Williamsin autoon olisi saatu ympättyä ilman sen suurempia ongelmia viime kauden tyyppinen alatukivarsien kiinnityskohta (keskellä oleva), jos siitä olisi saatu vastaavaa hyötyä kuin niistä ns.köleistä. Kohtuullinen keulan korkeus ei pakota tekemään ns.kölejä, se nähtiin jo Ferrarilla vuonna 2000 ja monella muulla ennen sitä ja jälkeen sen. Ehkä Arrowskin olisi saanut autoonsa jollain tavalla sen perinteisen ratkaisun jos auto olisi sitä vaatinut. Tuo Arrowsin keula näyttää oudolta ja korkealta osittain matalan keulakappaleen (se keulan ns.kärki) vuoksi.

<small>[ 08-01-2004, 22:29: Message edited by: jkjanne ]</small>
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
En käsittääkseni väittänytkään missään vaiheessa, että korkea nokka pakottaisi kaksoisköliin. Totesin vain, että että jokin muhkura sinne nykyisissä formuloissa on tehtävä (yksi tai kaksi). Vertaa vaikka 90-luvun alun fykkösiin, niin tajuat mitä tarkoitin. Niissähän ei millekään kölille ollut tarvetta, kun, "keulan pohja" roikkui koko matkan alhaalla.

Williamsiin olisi ihan varmasti voitu tehdä perinteinenkin ratkaisu ihan jo Headin puheiden perusteella. Sanoohan jän kaksoiskölin tuoman edun olevan pieni.

Mitä taas Arrowsiin tulee, niin ei tuo kärkikään kovin alas mene. Vilkaisehan vaikka postaukseni lopussa olevasta kuvasta noita etusiiven kannattimia. Varsin pitkät ovat, joten ei tuo kärsä hirveästi roiku.

<small>[ 08-01-2004, 22:41: Message edited by: Otto Hokkanen ]</small>
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
FO110K:
Miksei olisi? voidaanhan puuttuvat mitat täyttää mm. erilaisella pohjalla (pidempi diffuussori tms)
Pohjan muodoista on käsittääkseni olemassa varsin tiukkoja sääntöjä, joten sieltä ei hyötyä moottoria pienentämällä saada.

Edit: Perän katteen minimimittahan koskee vain tuota ns. harjaa joka alkaa kuskin pään takaa, kompaktimpi perä mahdollistaa kylkien "ponttoonien" erilaisen muotoilun myöskin ja sen alueen käyttämisen eri tavalla hyödyksi
Sivuponttoonit ovat käsittääkseni varsin pitkälti "tyhjää", eikä moottorin koko varsinaisesti vaikuta niiden kokoon. Minähän ajoin tässä takaa juuri moottorin kehittämiseen liittyvää hyötyä.
Toisaalta voisi maalaisjärjellä ajatella, että jos koneen päälle jätetään enemmän tyhjää, ei kone kuumenekaan niin paljon kuin todella pieneen koloon ahdettuna, jolloin ponttooneja voidaan jälleen pienentää (jäähdyttimethän sijaitsevat juuri näissä ponttooneissa).
 
Ylös