Kun ei kukaan tunnu reagoivan mitenkään tuohon autosportin sivulla olevaan juttuun, jossa Pat Symonds (Rellun tekn.joht.) kommentoi Williamsin nokkaa, niin sanon nyt sitten jotain itse. Saatana.
Eli sekä foorumin asiantuntijat, että "asiantuntijat" olivat osittain oikeassa. Symonds sanoo Williamsia mielenkiintoiseksi ja loogiseksi ja myöntää, että he kokeilevat ko ratkaisua tuulitunnelissa ja uskoo muidenkin tekevän samoin, kuten monet täälläkin veikkailivat. Toisaalta myös oikea asiantuntija on sitä mieltä, että yhden osan ihmettely ei ole järkevää, vaan pitää nähdä kokonaisuus, jotta siitä olisi jotain hyötyä...
Saas nähdä sopiiko vastaava keula jonkin tallin autoon niin hyvin, että samaa ideaa voitaisiin soveltaa jossain määrin jo kesken kauden, tai vaikka alusta saakka. Itse en kuitenkaan usko, että lyhyt töpökeula kovin hyvin istuu ainakaan tuollaiseksi lerputtajaksi suunniteltuun härveliin kuin Mc, mutta jos Minardi on ottanut paljonkin oppia Arrowsista, voisi lyhyempi keulakappale (noin mutut tuntumalta mitään aerodynamiikasta ymmärtämättä) sopia siihen varsin pienin muutoksin... Toisaalta Sauberilla on lähivuosina ollut tapana kopioida toisten ideoita autoonsa lähes sellaisinaan kesken kauden, joten en epäile, vaikka lyhyt keula pala lepattaisi tälläkin hetkellä uudessa tuulikaapissa jossain alpeilla.
Ja sitten vähän muotisanastamme kaksoisköli. MTV3:n tekstikanava ja osa foorumisteista tuntuu käyttävän sanaa mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä, joten ei ole varmaan pahasta selittää mistä on kyse. Eli Williamsin etusiiven ripustukset eivät liity tähän mitenkään. Nämä "kölit" ovat keulan olla olevat pullistumat, joihin eturipustukset (alatukivarret?) kiinnittyvät.
Kun keulaa nostettiin, ei ripustuksia voinut kiinnittää keulaan tekemättä niitä varten jonkinlaista muuta nokkaa alemmas ylttävää kiinnikettä. "Perinteisesti" nuo tukivarret(?) kiinnittyvät yhteen keskellä olevaan kohoumaan. Myöhemmin Sauberin (muistaakseni ensmmäinen, mutta voin olla väärässä) suunnittelijat keksivät tehdä kummallekin puolelle oman "kölin". Arrowsin A22 lienee edelleen pisimmälle viety sovellus tästä. Ko autossa kölit jatkuivat erittäin alas, jolloin keulaan saadaan jonkinlainen venturi ja downforce kasvaa.
A22 oli Mike Coughlanin ja Sergio Rinland käsialaa. Herroista ensimmäinen on uuden ollut suunnittelemassa uusinta Mäkkäriä ja jälkimmäinen siirtyi Arroesille juuri Sauberilta. Rinlandin nykyisestä työntantajasta ei minulla sitten olekaan tietoa.
Patrick Head kommentoi uutta Williamsia tuon "kaksoiskölin" osalta sanoen, että talli on harkinnut sitä pitkään, mutta nähnyt hyödyn varsin pieneksi. Nyt he kuitenkin totesivat, että se on iha jees.
Maikkarilla (inha sana yuck ) tämäkin oli muistaakseni jotenkin viturallaa, joten pannaanpas kommentit tähän vielä kerran, jos joku ei usko minun käännöksiäni:
"It is not a styling exercise," said Head of the nose section. "We have eliminated part of the nose above the front wing. It allows more freedom for the airflow. It is to minimise drag and increase downforce. You have to maximise every part of the package to win in F1. Once the concept was established, the biggest work was to satisfy the crash test requirements."
On the subject of the twin keel, he added: "It's something that we've looked at for a while. The advantage was there, but it was small. We've come to the conclusion that it's a good thing to do."
Haa. Perutaanpas vähän sanoja. Ei Pat Symonds ole Renault'n tekninen johtaja vaan "director of engineering". Techincal Directorin nimellä taas tallissa vaikuttanee Bob Bell.
<small>[ 08-01-2004, 22:09: Message edited by: Otto Hokkanen ]</small>