BMW-Williams FW26

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Olipa mainot sivut tuolla Dallaralla. Tuosta näkee konkreettisesti miten se suunnittelu etenee. Vaikka Dallara ei enää f1-autoja tee, niin kyllä kilpa-autojen suunnittelu aina etenee samalla periaatteella.

Se on selvää, että CFD:llä voidaan tehdä vain suurten linjojen suunnittlua ja mitä yksityiskohtaisemmaksi homma menee, sen enemmän pitää käyttää tuulitunnelia ja testejä. Luulisi että nykyisten simulointiohjelmien kehittyessä tuo CFD tekniikka nousisi yhä merkittävämpään asemaan. Niinhän ne tuolla Dallaralla meinaakin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
pmv:
esim. Toyotalla tutkitaan hyvinkin tarkkaan muiden tekemiset (Milloin ne nyt on itse mitään keksineet...)
Nyt selvisi miksi mun Corollassa on aivan Ferrarin tuntua eek! wink
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
<strong>
pmv
[qb]No se on kyllä varmaa, että inssit ovat sen jo mallintaneet ja tekevät sille CFD-simulointeja, jotta nähdään mikä teoria käytännön taustalla on? Sinänsä olisi jännä tietää paljonko noita innovaatioita testataan vain tietokonepohjaisilla malleilla. Tuulitunnelin käyttö on kallista ja siihen pitää vielä tehdä erilliset mallit.
No siis varmasti hyvin pitkälle CFD:n pohjalla nykyisin kehittävät autoa. Sillä voidaan käydä suhtellisen nopeasti läpi tietty suunnitteluvaihtoehtojen joukko, ja lupaavimmat/lupaavin pääsee sitten tunneliin.

Mikael:<strong>
Tässä välillähän kerkesi nostamaan päätään ajatusmalli jossa laskennallisella aerodynaamisella suunnittelulla saadaan jo lähes kaikki selvitettyä ennen ensimmäistäkään kilometriä. Muutama floppi kuitenkin palautti äkkiä tälle linjalle lähteneet ja seuraavaksi ruvettiin jälleen kehittämään erittäin kalliiden tuulitunneleiden ominaisuuksia vastaamaan radalla ajoa entistä monipuolisemmin. Seuraavaksi pulmaksi jäivät mm renkaiden muuttuvat ominaisuudet ja vaikutukset aerodynamiikkaan, tuulien ja auton kaarreominaisuuksien vaikutus aerodynamiikkaan monen muun vasta testeissä selvitettävän seikan lisäksi. Toisin sanoen yhä vain on pidentyneet varsinaiset testein autoa kehitettävät aikajaksot päinvastaisista puheista ja tietotekniikan kehityksestä huolimatta tyyliin nykyinen McLaren tai edellinen Ferrari.
No ne testiajat radalla ovat tuskin pidentyneet pelkästään aerodynamiikan vuoksi.

Tiedon karttuessa on tullut myös paljon esiin asioita joita ei vielä kyetä mallintamaan laskennallisesti.

<small>[ 07-01-2004, 12:19: Message edited by: gnz ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nyt kun tarkemmin luki tuota dallaran selostusta, niin nehän meinaa siellä että CFD menetelmillä voidaan tehdä paljon yksityiskohtaisempaa ja tarkempaa työtä kuin tuulitunnelissa. Sehän on selvä että kumpikiaan menetelmä ei kerro miten ratkaisut toimii radalla käytännössä. Käytännössähän tuulitunneli ja CFD menetelmä on melko pitkälle sama asia. CFD:n etu on siinä, että osien mitoitus ja lujuusanalyysit(FEM) voidaan tehdä mallinnuksen yhteydessä. Tämähän on nykyaikaisen suunnittelun toimintamalli.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Vaikka Ralf Schumacher ja Juan Pablo Montoya ajavat autoa, vastuu heidän menestyksestään sälyytetään Groven tehtaalla aerodynamiikkaosastoa johtavalle Antonia Terzille.
Terzi on saanut pääsuunnittelija Gavin Fisheriltä vapaudet vaikuttaa uuden auton kaikkiin yksityiskohtiin ja näistä näkyvin luomus on ulko-osiltaan kolminkertaisesti levennetty, mutta harvinaisella tavalla katkaistu keula.
Vastaavia ratkaisuja kokeiltiin edellisen kerran 1970-luvun alussa. Marchin autossa 1971 keula muistutti uuden Williamsin kehitelmää ja sillä autolla Ruotsin Ronnie Peterson ei ihan voittanut GP:tä, mutta sijoittui neljä kertaa toiseksi.
Kukas kaivelee kuvaa tuosta Marchin autosta, noin niinku malliks?

Mites kyseinen auto yleensä muuten menestyi? Toimiko se hyvin nopeilla vai hitailla radoilla?

Eihän sitä tietenkään voi verrata suoraan tähän Williamsiin mut olis siitä vähän sellaista "iloa" minkä mukaan sitten veikkailla uuden Williamsin tulevaa menestystä! doubtful
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jacques:
Iltalehti
- Näin katkaistun keulan ensimmäisen kerran paperilla neljä kuukautta sitten. Tiedän, että se joko toimii loistavasti tai sitten meillä on ongelmia. En kuitenkaan vihjaissut asiasta tavullakaan veljelleni, Ralf Schumacher tilitti.

- Ehkä tällainen keularatkaisu on nyt muodissa Italiassa, nuorempi Schumacher vihjaili mahdollisuudesta, että Ferrarilla nähdään samanlainen etuosa.
Jaahas, Ralf lienee liikkeellä huumorilla? :)
Tuossa taitaapi olla hieman Iltalehden käännöksiä mukana! wink

Tässä TS:n tarinasta pätkä:
Mikäli tämä osoittautuu toimivaksi, Williamsia kopioidaan, mutta näemme tällaisia autoja aikaisintaan 2005, Filisetti uskoo.
Huhujen mukaan myös Ferrari olisi vastaamassa Williamsille vastaavalla keularatkaisulla. Ralf Schumacher vihjaili, että kun jutun keksi italialainen Terzi, joka aikaisemmin toimi Ferrarilla, se voi olla nyt muodissa Italiassakin.
- Mahdollisesti Ferrari lähtee mukaan tällaiseen kehitysleikkiin vasta kaudeksi 2005, arvioi Filisetti.
Eli ei Ralf ihan niin sanonut vaan Bernie Ecclestonen F1 Magazine -lehteen värväämä italialainen F1-teknologian ekspertti Paolo Filisetti heppu on kommentin takana!

Luulenpa kuitenkin että jos tuo toimii, niin siihen lähtee mukaan moni muukin kuin Ferrari!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Vastaavia ratkaisuja kokeiltiin edellisen kerran 1970-luvun alussa.
Jaahas... kaukaa saa hakea jos haluaa nähdä yhteyksiä silloisten ratkaisujen ja nykyisen välillä...
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Tuli tässä vaan mieleen, että on muuten aika mielenkiintosessa paikassa tuo kuskin numero.

Oliko joku jo tästä maininnut?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Enrique:
Tuli tässä vaan mieleen, että on muuten aika mielenkiintosessa paikassa tuo kuskin numero.

Oliko joku jo tästä maininnut?
ei maininnut, mutta kaikki on kylläkin huomannut :)
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Jaa-a, en oikein jaksaisi uskoa että monikaan talli alkaisi siirtämään mitenkään nopealla aikataululla uutta keulaa uuteen autoonsa, siitä saatava etu on kuitenkin minimaalista verrattuna siihen työhön mitä talli voi tehdä sen oman uuden auton kanssa. Mclaren tai Ferrari saattaa tutkia ratkaisua, ellei ole jo jonkun verran tutkineet, etenkin jos samalla auton alueella on ilmennyt ongelmia. Jos taas on kyse uudesta autosta ja on hiukankin epäselvää mitä aluetta kannattaisi lähteä kehittämään ensimmäiseksi, niin tuskin talli ottaa riskiä kokonaan uudesta osasta minkä tuoma hyöty on yksinään kohtuu minimaalista, siihen uhrattu työ saattaa taas olla moninkertainen (törmäystestit jne.).

Joku pienempi talli, ehkä Minardi etupäässä doubtful , saattaa tuoda vastaavan keulan melko nopeastikin autoonsa. Pienillä talleilla ei ole välttämättä aina niin paljon tutkittua tietoa nykyisestä autostakaan, ja joku uusi hyväksi otaksuttu ratkaisu saattaa houkutella "onnenkantamoisen" tavoitteluun.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Onpas esteettisesti rujon näköinen kaksoisköliratkaisu verrattuna McLarenin eleganttiin häkkyrään. Epäilemättä toimiva tuokin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kun tuli tuo Arrows itsekin mainittua, niin pistetäänpä pari kuvaa selvyydeksi, kun ei noilla niin hirvittävästi yhtäläisyyksiä olekaan...




Ei ole kyllä kovin kaksia kuvia, mutta en jaksanut hirveästi kaivella, kun Arrowsin sivukin hyvine kuvineen on kadonnut bittiavaruuteen jo aikaa sitten.

<small>[ 07-01-2004, 22:58: Message edited by: Otto Hokkanen ]</small>
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
E. Tuhero:
pmv:
No se on kyllä varmaa, että inssit ovat sen jo mallintaneet ja tekevät sille CFD-simulointeja, jotta nähdään mikä teoria käytännön taustalla on? Sinänsä olisi jännä tietää paljonko noita innovaatioita testataan vain tietokonepohjaisilla malleilla. Tuulitunnelin käyttö on kallista ja siihen pitää vielä tehdä erilliset mallit.
Tarkoitithan että ainakin suurten tallien inssit ovat samaa ideaa noudattavan keulan mallintaneet jo aikoja sitten, toki nyt on mahdollista mallintaa williamssin versio ideasta.
No jaa. Auton aerodynamiikka on kokonaisuus. Keulan muuttaminen vaatii koko aerodynamiikkapaketin muuttamista - joka ei ole pikkujuttu!
Ett silleen!!!!!!!1
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Oikeastaan tuo näyttää hyvältä..!!!!
Mutta Hurjalta,tuo williamsin keula..
Pidempään sitä sovellettuani ja kierrettyäni se on aivan keskeneräinen,varmasti siitä saisi paljon enemmänkin ominaisuuksia irti..joo,tuulitunnelit ne kertoo.. mutta saattaapa tuokin vaan olla esittelyversio..

niin.. saattaapi muut juosta vielä perässä,mercedes vai ferrari.. =)))

se nähtään loppukaudesta..

<small>[ 08-01-2004, 00:34: Message edited by: peksu ]</small>
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Ruma tai ei, mutta piristävää, kun ainakin McLarenin ja Williamsin autot ovat radikaalin näköisiä. Vieläkun Ferrari heittää jonkin "pommin", ni voilá. :)
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jacques:
Iltalehti
- Näin katkaistun keulan ensimmäisen kerran paperilla neljä kuukautta sitten. Tiedän, että se joko toimii loistavasti tai sitten meillä on ongelmia. En kuitenkaan vihjaissut asiasta tavullakaan veljelleni, Ralf Schumacher tilitti.

- Ehkä tällainen keularatkaisu on nyt muodissa Italiassa, nuorempi Schumacher vihjaili mahdollisuudesta, että Ferrarilla nähdään samanlainen etuosa.
Jaahas, Ralf lienee liikkeellä huumorilla? :)
Ralfilta luottamuslause uuden auton nähtyään: sopimusneuvottelut jäihin
MTV3:
Ralfin nykyinen sopimus Williamsin kanssa ulottuu tämän vuoden loppuun. Hän aikoo nyt katsoa Williamsin uuden FW26-auton suorituskyvyn ennen kuin jatkaa neuvottelujaan Williamsin kanssa.
:D
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Tuli vain tuossa mieleen että Williamsin auton jälkeen niin tuntuu että McLaren ei oloe mitenkään ihmeellinen, vallankumouksellinen vaan aika tylsän konservatiivinen peli. Williams kyllä yllätti kokeellisuudellaan ja vallankumouksellisella ratkaisulla....ollaan totuttu että Williams on ultrakomservatiivinen talli kaikenkaikkiaan.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Onkohan täällä nyt hieman räjähdetty tuosta uudesta Williamsista. Headkin (toivottavasti muistin oikein) sanoi että sillä saavutetaan pientä etua tutkimuksiensa mukaan, muttei mitään suurempia. Isompi mainospinta-ala sponsseille? :)
Varmastikaan ratkaisu ei ole Huono, Williamsin kokoinen talli on varmastikin tutkinut aika tarkkaan plussat ja miinukset, huolimatta (tai niistä johtuen) edelliskausien virheistä aerodynamiikassa.
Eihän auto ole varsinaisesti vallankumouksellinen, mielestäni McLarenin downforcen hakeminen auton keskiosasta on huomattavasti suurempi askel kuin Williamsin totutusta poikkeava etusiiven kiinnitys.
Tuo kaksoisköli muuten tuo mieleeni erehdyttävästi BMW:n uudet mallit, nämä Chris Banglen aikaiset 5-6-7-sarjalaiset? Miten konepellin keskikohta laskeutuu munuaismaskiin? Tai sen mitä nyt GP-auto voi näyttää katuautolta.
Mutta mielestäni auto ei ole vallankumouksellinen, ellei se nyt sitten ole tänään sekuntitolkulla Mäkkiä vikkelämpi... Eikös Jerezissä ole tänään molemmat uutukaiset tulessa?
 
Ylös