Buddh International Circuit - Intian GP-areena

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tää on Intia GP: säätämisen huipentuma (verosotkut, mielenosoitus uhka ym.). Selostajat on täysin ohjaajan armoilla(toivottavasti tv- ja lähetystekniikka pelaa viikonloppuna). Koeta tässä tilanteessa selostaa kuvan ulkopuolisia tapahtumia, Mustakiikarille ja Oskulle tämä olisi tietenkin muutenkin liian vaikeaa joten tällä kertaa he pääsevät keskittymään itse asiaan. :D
Tälläistä myöskin:

There's a bat flying around the media room. And the power has gone. The two are unrelated, I assume.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tää on Intia GP: säätämisen huipentuma (verosotkut, mielenosoitus uhka ym.). Selostajat on täysin ohjaajan armoilla(toivottavasti tv- ja lähetystekniikka pelaa viikonloppuna). Koeta tässä tilanteessa selostaa kuvan ulkopuolisia tapahtumia, Mustakiikarille ja Oskulle tämä olisi tietenkin muutenkin liian vaikeaa joten tällä kertaa he pääsevät keskittymään itse asiaan. :D
Toisaalla todettiin, ettei ainakaan olosuhteista pitäisi jäädä Maikkarin selostuksen taso kiinni. Ja pienemmät on MTV3:n monitorit mitä BBC:llä (eikä sitä taustahenkilöä laskemassa taktiikoita ja tekemässä muita huomioita joita ex-F1-kuskit ei itse huomaa).
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toisaalla todettiin, ettei ainakaan olosuhteista pitäisi jäädä Maikkarin selostuksen taso kiinni. Ja pienemmät on MTV3:n monitorit mitä BBC:llä (eikä sitä taustahenkilöä laskemassa taktiikoita ja tekemässä muita huomioita joita ex-F1-kuskit ei itse huomaa).
Jenkkiselostajat käyttävät varmasti "spottereita" kun tuntuvat olevan jatkuvasti ajan hermolla mm. NASCAR kisoja katsoessa.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Minkälaisia aikoja? Maldonado ja Kovalainen ajaneet 1:29,jotain simuilla (Heikin mukaan olisi paaluaika, simussa liikaa pitoa), mutta Rubens pari sekuntia lujempaa jollain pelillä.
1.26.7 vai mitähän tossa äsken ajoin. Mut kaukana viel kunnon kieroksesta oli toi mielestäni. On aika haastavia kohtia mielestäni tuos radal. Helposti lipeää ulos viel ku uus rata on aina uusi. Moneltako kisa on muuten ? mietin vaa ku yllättäen on töihin meno sunnuntaina 05 !! UFC lähetys tulis maxilt kans siin aamuyöstä. Jostain syystä mulla osuu vuoro aina sillon :(
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Jenkkiselostajat käyttävät varmasti "spottereita" kun tuntuvat olevan jatkuvasti ajan hermolla mm. NASCAR kisoja katsoessa.
Eikös maikkarillakii ole sellainen varikolla ? ;) vai missä se ny yleensä kisan aikana hengailee
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös maikkarillakii ole sellainen varikolla ? ;) vai missä se ny yleensä kisan aikana hengailee
Varikkotoimittajahan nyt on vielä enemmän pihalla kisan tapahtumista - paitsi varikon osalta. Vaikka on Timpalta joitain hyviäkin huomioita välillä tullut. Kun JJ oli messissä, niin Timppa oli varikolla ja Eki (kun ei selostanut Kyllösen kanssa) oli pressihuoneessa ja teki jotain huomioita sieltä. Ajoittain tuo kombo toimi ihan hyvin.

BBC:llä on (tv:n puolella) selostajakaksikon päälle kaksi varikkotoimittajaa, korvanappiin höpisevä taktiikka-analysoija ja sitten vielä itse kisatapahtuman ulkopuolella Eddie Jordan ja Jake Humphrey.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Mitä meinaat? En löytänyt pointtia jutustasi, mutta radat joilla DRS-lentoja on nähty, kuten Turkki ja Spa esim., DRS-alue on ollut aivan liian pitkä. Niinkään ei ole väliä mistä alue alkaa, enemmänkin sen pituus merkitsee.

Ja mitä nyt Monzaan tulee, niin se on DRS-ratana ihan omassa luokassaan muutenkin olemattomien siipien takia. Ei siis validi esimerkki suuntaan tai toiseen. Koreassa taas nähtiin myös niitä ohilentojakin niiltä joiden säädöt salli DRS:n täyden hyödyntämisen. Sieläkin kaikki DRS ohitukset, onnistuneet siis, olivat yli helppoja.
Sen verran DRS:stä että oman käsitykseni mukaan alueet on aina saman pituisia, voin toki erehtyä. Mutta sillä onko alue esim. suoran lopussa, keskellä vai alussa on väliä. Ehkä tavallaan onni onnettomuudessa kun ovat sitä yleensä suoran päässä pitäneet, koska ekstra nopeudesta ei kauheasti ole hyötyä jos mennään vasten rajoittajaa, kuten niin monesti tällä kaudella. Luultavasti suurin hyöty olisi laittaa alue keskelle suoraa mutta ohitukset saattaisivat olla turhan helppoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sen verran DRS:stä että oman käsitykseni mukaan alueet on aina saman pituisia, voin toki erehtyä. Mutta sillä onko alue esim. suoran lopussa, keskellä vai alussa on väliä.
On ne eri pituisia, Australiassa se pidennettiin alkuperäisestä 600 metristä 867 metriin (eli koko lähtösuoran pituiseksi). Myös Malesiassa DRS-alue oli koko lähtössuoran pituinen (eli lähes kilometrin). Ja ovat vaihdelleet senkin jälkeen. Ne on aina suoran lopussa, koska idea on se, että jarru sulkee takasiiven.
 
Viimeksi muokattu:

Kyde

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
117
Minkälaisia aikoja? Maldonado ja Kovalainen ajaneet 1:29,jotain simuilla (Heikin mukaan olisi paaluaika, simussa liikaa pitoa), mutta Rubens pari sekuntia lujempaa jollain pelillä.

Ensimmäisissä vapaissa varmasti vielä aika lailla puhdistellaan rataa ja ajat paranevat sekuntikaupalla viikonlopun aikana. Peleissä ei taida olla hirvittävästi simuloitu tätä?
Ite kans muutaman kierroksen eilen kokeilin, paras taisi olla 1:27. Treenaamalla ja rata opettelemalla kunnolla ja säädöillä, niin tuosta lähtee vielä sekunteja Eli jos ei rataa oo ihan väärin simuloitu, niin kyllä paaluaika on huomattavasti parempi, kuin tuo Heikin arvioima 1:29.

Itse asiassa peleissä (F1 2011) on erittäin hyvin simuloitu kumin määrä radalla ja radan paraneminen viikonlopun aikana. Viimeisillä kisakierroksilla on ihan eri pito, mitä ensimmäisissä harjoituksissa. Tosin ajolinjan ulkopuolelta löytyy sitten sitä kumimoskaa, joka on todella liukasta. Eli kyllä myös tällaiset asiat osataan simuloida nykyään loistavasti.

Edit: Noniin, kyllähän nuo ekat harkat näytti, että mun Xbox-arvaus menee lähemmäs, kuin Heikin ja Lotuksen simulaattorin arvaus. :)
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ekojen harkkojen perusteella:
- Varikon ulostulo on taas hieman möhlitty. Voisi liittyä pääsuoralle aiemmin, tai sitten vasta T1:n jälkeen.
- T2 onkin ihan kunnon mutka, eikä vaan Istanbulin kaltainen kiihdytysbaana.
- Radan leveyden muuttuminen näyttää kummalta, autot näyttävät pikkuautoilta lentokentällä.
- Takasuoran korkeusero. Jes! Mikään ei ole tylsempää, kuin katsoa autoja tasaisella suoralla, ala Kiina tai Abu Dhabi.
- T6-7:ssa nurmikkoa eikä asvalttia. Kannattaa pysyä radalla, hähä.
- Nopeat shikaanit ovat yllättävän hitaita ja ahtaita, samoin T15 näytti joissain kartoissa nopeammalta. Ei toivoakaan vetää shikaaneja kaasu pohjassa, ainakaan vielä. Muuten S2 ja S3 ovat varsin onnistuneita pätkiä, flow näyttää mahtavalta ainakin TV-kuvien perusteella.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Ihan ok. luomus Tilken suunnittelemaksi, tällä kertaa rakennusten arkkitehtuuri ei ole pääasia radalla kuten Kiinassa tai Abu Dhabissa, onneksi! Shikaanit vaikuttaa liiankin hitailta, rytmi tavallaan katoaa kun kuski joutuu odottamaan koska mahdollisuutta avata heti ei ole, pienen pienillä muutoksilla tästä saisi vieläkin jouheamman ja paremman. Erityisesti mutka 15 katkaiseen takalenkin rytmin, tähän loiva 'flat out' mutka ja maalisuoran jarru olisi hyvä ohituspaikka. Näkemän perusteella ohitukset tulevat tapahtumaan T3 ja T4 mutkissa, jossain tapauksissa T1:ssä DRS:n avulla.

Yhteenvetona, erittäin kovasta hehkutuksesta ja kuskien ylistämisestä huolimatta pieni pettymys, odotellaan sunnuntain kisaa loppullista mielipidettä varten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Chandhok kertoili, että tämäkin tontti oli alunperin tasainen, eli korkeuserot ovat puhtaasti Tilken suunnittelemia.

Chandhok itse oli avustamassa radan suunnittelussa, ja hänellä on osuutensa mm. "Aqua Mineraleen" (mutkat 5-7). Sisäänmenon piti alunperin olla tiukempi, mutta sitä nopeutettiin, jotta loppuosa olisi haasteellisempi. Ja 7-mutkan sisäreunaan laitettiin nurmikkoa eikä asfalttia, joten kuutosen pitkäksimenosta kärsiikin vähän.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Chandhok kertoili, että tämäkin tontti oli alunperin tasainen, eli korkeuserot ovat puhtaasti Tilken suunnittelemia.

Chandhok itse oli avustamassa radan suunnittelussa, ja hänellä on osuutensa mm. "Aqua Mineraleen" (mutkat 5-7). Sisäänmenon piti alunperin olla tiukempi, mutta sitä nopeutettiin, jotta loppuosa olisi haasteellisempi. Ja 7-mutkan sisäreunaan laitettiin nurmikkoa eikä asfalttia, joten kuutosen pitkäksimenosta kärsiikin vähän.
Juuri ne mutkat 5-7 on toimineet oikein hyvänä haasteena tähän asti. Hyvin suunniteltu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Whiting oli jutellut mm. Wurzin ja Schumacherin kanssa ja tämän (ja muun) tuloksena mutkiin 3, 4 ja 16 on laitettu extraleveyttä parempien ohituspaikkojen luomiseksi. Levennykset ovat varsin huomattavia (jopa tuplaleveys normaaliin rataan nähden), mikä on selvä muutos aikaisempaan. Ennen radan leveyden suuret muutokset oli nimenomaisesti kielletty.
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Whiting oli jutellut mm. Wurzin ja Schumacherin kanssa ja tämän (ja muun) tuloksena mutkiin 3, 4 ja 16 on laitettu extraleveyttä parempien ohituspaikkojen luomiseksi. Levennykset ovat varsin huomattavia, mikä on selvä muutos aikaisempaan. Ennen radan leveyden suuret muutokset oli nimenomaisesti kielletty.
Parempi näin, kisassa näkee sitten oliko hyötyä. Hyvä silti yrittää ilmankin DRS:ää ja KERSIä.
 
Ylös