Burns ja palaneet hermot / Ausseissa armahdus

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Burns - vaikka ajoittain toki käyttäytyy kovin rehdin ja fiksun lailla - tuli Peugeot-vuonnaan Grönholmin tyrmäämäksi. Ensin maailmanmestari tietenkin uhkui ajohaluja. Sitten vastoinkäymisten rassatessa lipesi jo moittimaan autoaankin. Hieman tasaannuttuaan lupasi voittaa tänä vuonna jo kohta ensin yhden ja ensimmäisen osakilpailunsa pösöllä - mutta viimeksi Uudenseelannin kisassa tyri tämänkin liialliseen yrittämiseen. Olkoonkin, ettei Riku lainkaan vähätellyt bossen mestaruutta, itseasiassa sanoi sen näin jälkeenpäin - kuuluvan eniten juuri Grönholmille kuin kenellekkään muulle. Silti itseään pönkittääkseen piti sanoa myös todistaneensa olevansa jo bossea nopeampi - tämä suomen rallin ja viimeksi nähdyn rallin pohja-aikojen perusteella.

Luulisi jo McRaen esimerkin kertovan, ettei se nopeus ole kaikki kaikessa. Että suomalaisetkin toki pääsisivät nopeampaa - mutta vaarantaisivat silloin maaliinpääsynsä. Taito on ajaa sillä rajalla. Mestaruuteen vievä taito. Tästä ehkä viimevuosi oli poikkeus ja harhattaako se Burnsiä vielä pitkäänkin. Toki Tommikin sortuu välillä yliyrittämiseen kalustolla jota ei ole saanut hanskaan - mutta tosipaikoissa se hermo on pitänyt jo monen kerran.

Tuosta Uudenseelannin rollauksesta sanottakoon, että useampi matkalla ihmetteli Burnsin epärealistista uskoa kykyihinsä: ulos ajon enteet olivat ilmassa jo pitkään ennen lopullista kaatoa. Johto oli selkeä joskaan ei huoleton ja jälleen britille tuli ongelmia hallita kasvava egonsa. Pienikin bossen kiri riitti suistamaan Burnsin toivottomaan vauhtiin. Ominaisuus josta Burns voikärsiä jatkossakin ja josta McRae ei tahdo päästä eroon. Kuinka suuri osuus onkaan kylmillä hermoilla tässä menestyksessä.

Ainakin Proveda oli huolestunut sijoituksestaan. Siis Burnsistä jonka palkasta bossekin loukkaantui kun se oli hänen omaansa isompi. Ja ilman perusteita. Näistä perusteistako se tallipäällikkökin huolestui kun halusi Burnsin voittavan Uudenseelannin rallin ja toki Grönholmin sittemmin maailmanmestaruuden. Nyt Burnsin ulosajo söi itseluottamuksen rippeitä häneltä rotan lailla.

Toki Burns sanoi jo haastavansa Grönholmin loppukisoissa voittotaisteluun - mutta kyseessä tietenkin on jo ensi kautta pohjaavaa nokkimista. Grönholmin kehittyessä asfaltilla nähdyn lailla ( vaikka vain asfalttispesialisteilta kopioiduin säädöin ) voi Burnsin urakka olla tuskainen jatkossakin. Voittaja autolla britti kuitenkin jatkaa - ilman yhtäkään osakilpailuvoittoa. Rovanperäkin on hänellä tässä vielä kantona kaskessa joten onpä väärin laskea Harri pois kuvioista aussien tai brittien kisoista.

<small>[ 01-11-2002, 10:26: Message edited by: mikæl ]</small>
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
jahas, jäbä varmaan stikkas hanskaan siinä vaiheessa, kun riku ajoi pihalle. mikä sua rassaa? etkö pysty iloitsemaan bossen hienosta suorituksesta, vaan sun pitää aina päästä mollaamaan jotain ulkomaalaista kuskia? huono itsetunto?
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Originally posted by leipurihiiva:
jahas, jäbä varmaan ...

Pyyhi vain omat kouras. Riku on välillä, kuten sanoin tasapainoinen ja fiksu. Sitten toisinaan lausuu kuten nyt, että on todistanut olevansa bossea nopeampi. Ja kuten tuokin sanottu, virhe oli nähtävissä tulevaksi - joten toki kritiikkiäkin saa antaa paremmin palkatulle kuskille tai Provedan toiveille. Tässä sinänsä suomalaisuudella mitään osuutta ole joten hanskaa sinä vain Rikun edessä edelleenkin - kyllä se mulle sopii.

Ja onhan tässä jo hieman Tomminkin yliyrittämistä kritiköity miksei siis brittien lellikkejä. Onhan se aikas lapsellista rankata joitakin toisia nopeammiksi sen perusteella , että laski mutkiin kovempaa - liiankin kovaa. Olis Riku vain ollut selittelemättä ja todennut yliyrittämisen toivottomassa takaa-ajossaan. Tai haastaisi hieman maltillisemmin tuleviin kahteen kisaan kun bosse on jo keskittymisensä prosentteja laskenut tehtyään ne ensin oikeissa paikoissa. Kyse on siis enemmän kuin mitään muuta brittien asenteesta lehdistössä ja kuskien lapsuksista näissä heidän haastatteluissa ja ehkä hivenen markkinaasemien määräämistä palkoista.

<small>[ 08-10-2002, 14:26: Message edited by: mikæl ]</small>
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Ei Bossen kannata lähteä mihinkään vauhtihullutteluun Rikun kanssa. Voisi olla taas ensi kauden alussa vaikeaa löytää se oikea MM:n tuova varma kyyti, vaikka nyt voisikin vetää aivot narikassa riskillä.

<small>[ 08-10-2002, 14:53: Message edited by: v10 ]</small>
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
Australian kisa taitaa mennä Burnsin piikkiin, mutta odotan mielenkiinnolla kauden viimeistä kisaa. Bosse saattaa yrittää näpäyttää Burnsia kunnolla tämän kotikisassa ja siten ottaa (taas) niskalenkin ensi kautta varten. Australiassa Bosse vaan hummailee ja nautiskelee mestaruudesta, mutta ei toivottavasti enää Englannissa. Tietysti Harri voisi hoitaa ton Aussin kotiin.
 

Marsin Muinais Mies

Martian Member
Liittynyt
1.9.2002
Viestit
534
Täällä tuntuu uskoa riittävän Rovanperän menestyksen suhteen, mitä hiukan itse ihmettelen. Meinaan mun mielestä Rovan nopeus näyttää riittävän voittotaistoihin vain muutamas rallis, Suomes ja Ruotsis( eikös se siellä voittanut), mutta muualla ei vakuuta. Rovis on kuitenkin muutaman vuoden(vai onko niitä vasta 2-3) kiertänyt aktiivisesti MM(mestari) sarjaa,joten kokemusta alkaa olla, mutta vauhti on liian usein hukassa. Erityisesti asvaltilla ei kulje. Juu juu, kalusto on karun b-ryhmän tasoo, mutta kehitystä ei näytä tapahtuneen, asvaltilla Rovis ajaa aina samoista kehnonpuoleisista sijoista. Mies itse peräänkuulutti asvalttitestejä itselleen,mutta eiköhän kisakilometrienkin pitäisi auttaa vauhdin löytymises. Soralla Rova kyllä pärjää kaikille muille paitsi Pösön kuskeille, tai tarkemmin niille mestarismiehille. Toki vastus heidän taholtaan on kova.
Eikö Rovis osaa säätää autoa mieleisekseen? Tämmöisiä väitteitä olen muistaakseni jostain kuullut, tai oikeastaan niissä vähäteltiin Rovan arvoo testikuskina. Roviksen maininnat Seelannis renkaiden ennenaikaisesta kulumisesta viittaavat säätö-ongelmiin, ei Bosse tai Burns tietääkseni tämmöisestä valittanut. Eikös Rova ole aiemminkin manannut renkaiden yletöntä kulumista? Vai saako se karun b-ryhmän pyörät?
Kyllä jämpti on niin, että jos Rova toivoo joskus mestaruuden voittavansa, pitäis pystyä haastaan Pösön muut miehet kunnon taistoon liki jokaises rallis, eikä vaan paris.
Yhtä kaikki, pelottaa Rovan puolesta, kun miettii miten esim. Pykälistö mahtais pärjätä Pösöllä josain Seelannis. Ei silti, hyvä vaihtoehto Pykälä olis suomalaisesta vinkkelistä katsoen!
Onkos F-1 katsoja ehtinyt haukkuun Rovanperän?
 

sasa1

Well-known member
Liittynyt
22.8.2001
Viestit
6559
Sijainti
Finland
Riku on hyvä, Bosse on hyvä. Bosse on vaan parempi... wink
 

CO

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
187
Sijainti
Sipoo
Ei munkaan mielestä Harri ole "ylittänyt" itseään tänä vuonna, pikemminkin ollut hieman vaisuhko yllättävän usein. Toki vastus on ollut kova tallin sisällä ja asfalttikisoissa kokemuksen puutteen lisäksi alla on ollut yksityistiimin auto. Nyt en tarkemmin muista, mutta takaraivoon on jäänyt, että lisäksi tekniikkamurheet olisivat Pösön miehistä eniten vaivanneet juuri Harria. Kertokoon ken muistaa. Minkä mittainen on Harrin sopimus Pösön kanssa, kattaako ensi kauden?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
MMMestari:
Onkos F-1 katsoja ehtinyt haukkuun Rovanperän?
Ketä ei olisi haukkunut wink

Rovista on tullut itsekin pohdittua kun odottelin, että tällä kaudella nousu ehdottomaan eliittiin tapahtuisi, mutta näyttää kulkevan vain näissä skandinaavisissa erikoisolosuhteissa & tutuilla teillä. Harmi ja toivottavasti Harri näyttää vielä meille epäilijöille!

Burns on kyllä huono häviäjä. Toki MM:n menettäminen ottaa aivoon, mutta ei se kovin todennäköistä ollut siihenkään asti, mutta kaikenlaista rutinaa on kuulunut koko kauden.

Ja tärkeä pointti tuo, että turha prassailla "paremmalla" nopeudella jos sillä ei maaliin pääse niin se on "liian kova" nopeus.
 

CO

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
187
Sijainti
Sipoo
Juu, toivottavasti Harri näyttää närhen värkit!

Onkos jossain ollut näkyvillä Rikun kommentteja rallin jälkeen (siis muuta kun kaadon jälkeiset ensikommentit)?
 

sprint

Active member
Liittynyt
28.6.2002
Viestit
38
Ehkäpä Rovanperän arvo onkin juuri se, että hän tuo tallille juuri niitä tarvittavia pisteitä luotettavasti niistä kisoista, joissa hänellä on siihen mahdollisuus (=sora,lumi; ajatelkaapa Panizzin suorituksia soralla). Vaikka kovasti toivon Harrille menestystä, niin ehkäpä tuo MM ei koskaan kolahda hänen kohdalleen, mutta on hän silti nopea. Eivät kaikki vain voi olla mestareita. Burnsie oli varmaankin oikeassa sanoessaan, että Harrin kannattaisi saada jostain parempi pesti, jossa hän saisi enemmän aikaa testata ja häntä arvostettaisiin muutakin kuin kolmos/neloskuskina. (jotkut tarvitsevat paljon testejä saadakseen nopeuden, toiset ovat luonnonlahjakkuuksia, mutta kummatkin voivat lopussa olla yhtä nopeita)

Provera ylistää Harria järkeväksi ja työnsä osaavaksi kuljettajaksi. Hän on todennut, että "pojat tietävät mitä tehdä ja suomalaiset suhtautuvat kaikkiin asioihin järkevästi ja tietävät tekevänsä työtä". Mahtaisikohan tämä viitata siihen, että herra Sikari "keskustelee" ("...We had some discussion and I think the boys know what to do. There are no orders..." kuten Provera taannoin sanoi) ja tallin suomalaiset eivät niistä vouhota kuten ehkä jotkut muut saattaisivat "tallimääräyksiin" suhtautua (vaikka sitten sisäisesti kaverit kiehuisivat ja huutaisivat suoraa huutoa hotellihuoneessa).

Tuskin Provera kehuisi Harria, jos ei olisi tyytyväinen suorituksiin. Nytkin maalissa/viimeisessä huollossa "...You are my man, you did just what we expected from you...you are the right man for the job in the right car". Olisiko Pösöllä edes varaa pitää kolmatta MM-tittelin tavoittelijaa? Harrille kaikkea hyvää ja lisää mitalisijoja!
 

CO

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
187
Sijainti
Sipoo
sprint:
Ehkäpä Rovanperän arvo onkin juuri se, että hän tuo tallille juuri niitä tarvittavia pisteitä luotettavasti niistä kisoista, joissa hänellä on siihen mahdollisuus (=sora,lumi;

Provera ylistää Harria järkeväksi ja työnsä osaavaksi kuljettajaksi.

Tuskin Provera kehuisi Harria, jos ei olisi tyytyväinen suorituksiin. Nytkin maalissa/viimeisessä huollossa "...You are my man, you did just what we expected from you...you are the right man for the job in the right car". Olisiko Pösöllä edes varaa pitää kolmatta MM-tittelin tavoittelijaa? Harrille kaikkea hyvää ja lisää mitalisijoja!
Näinpä voi hyvinkin olla, Harrilla on oma roolinsa tallissa, minkä mukaan toimitaan. Muutenkin Bossen ja Harrin "ammattimaisuus" paistaa kaikessa toiminnassa, sisäisiä asioita ei turhaan setvitä julkisuudessa. Mitä nyt Bosse ei ole oikein pystynyt salaamaan myhäilyään ja tyytyväisyyttään, kun Riku on useimmiten jäänyt taakse wink

Muistan taannoin, kun Harri ajoi Pösöllä vasta yksittäisiä kisoja ja jossain rallissa tappelivat Bossen kanssa tasapäin voitosta. Bosse olisi kipeämmin tarvinnut pisteitä mestaruustaistossa, mutta Provera ei antanut(ainakaan julkisesti) tallimääräystä. Harrille tuli sitten joku tekniikkamurhe ja Bosse keräsi potin. Muistan Proveran kehuneen myös Harria estoitta ja jokunen viikko tämän jälkeen julkaistiin Harrin kaikki osakilpaillut kattava sopimus seuraavasta kaudesta. Mikähän oli kisa?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Grönholm leukaili MM-pokaalista Iltalehdessä:
Grönholm joutui luovuttamaan vuosi sitten mestaruuspystinsä nykyiselle tallikaverilleen Richard Burnsille. Burns näköjään uskoi pystyvänsä ajamaan Grönholmin piste-etumatkan kiinni, koska ei tuonut pokaalia mukanaan Uuteen-Seelantiin.

- Pystiä ei ole vielä näkynyt. Burns on varmaan lähettänyt sen suoraan FIA:n päämajaan
:D
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Jos joku kuski tekee pohjat yhdellä EK:lla niin tekeekö se hänestä koko sarjan nopeimmaksi kuskiksi? Näin ainakin britti-media ajattelee tai ainakin sen perusteella mitä olen kuullu..

Rikulla on aivan selvästi alkava Colin-syndrooma, kun menee selvästä johdosta(tai ei aina edes johtoasemasta) posautteleen ulos.. Mutta hyvähän tämä colin-syndrooma on suomalaisten kannalta vai mitä? :D :D
 

Lätsä

Member
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
23
Muistan taannoin, kun Harri ajoi Pösöllä vasta yksittäisiä kisoja ja jossain rallissa tappelivat Bossen kanssa tasapäin voitosta. Bosse olisi kipeämmin tarvinnut pisteitä mestaruustaistossa, mutta Provera ei antanut(ainakaan julkisesti) tallimääräystä. Harrille tuli sitten joku tekniikkamurhe ja Bosse keräsi potin. Muistan Proveran kehuneen myös Harria estoitta ja jokunen viikko tämän jälkeen julkaistiin Harrin kaikki osakilpaillut kattava sopimus seuraavasta kaudesta. Mikähän oli kisa?[/QB]
Näin taisi käydä 2001 tai 2000 Jyskälässä.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Rikulla taitaa palaa pian mmutakin kuin hermot. Hänen henkilökoht. sponsorinsa on Nicorette ja ensi vuonna Pösön pääsponssi on Marlboro. Kuka tai mikä menettää uskottavuutensa, Riku, Marlboro vai Nicorette? :D
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Peugeotin ranskalaiskuljettaja Gilles Panizzi ei aja Australian MM-rallissa ensi viikonloppuna. Panizzi ei pysty osallistumaan kisaan hänen tallitoverinsa Richard Burnsin testeissä ajaman kolarin takia.

Panizzin oli määrä ajaa Australiassa Peugeot 206 WRC:llä, mutta Burns kolaroi auton käyttökelvottomaksi torstaina.

- Valitettavasti Burns tuhosi Panizzin auton, eikä Panizzilla ole käytössään autoa, jolla osallistua kisaan, Peugeot tiedotti.
Lähde: MTV3-Reuters

Ei taida Panizzi paljon Burnsin päätä taputella. Australian kilometrit olisivat varmasti olleet Panizzille hyvää treeniä ensi kautta ajatellen.
Burns varmasti reiluna miehenä antaa Panizzille oman autonsa...? :)
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Peugeotin virallisessa tiedotteesa seisoo kutakuinkin niin, että Burns tuhosi Panizzin Peugeotin. :) Hauska ilmaisumuoto kun olisi voinut sanoa vaikka, että auto vaurioitui ulosajossa.

Taitaa Burnsin paineet olla jo harjoituksissakin melkoiset - tuosta onkin mukava jatkaa itse kisassa Rikun ja tallin keskinäistä kuherteluaan.

Tuohon nikoretteen - kyseinen Rikun sposorisopimus raukesi saman tien kun talli ilmoitti malborosta.
 
Ylös