Cänädän GräänPrii 2006

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielestäni ihan mielenkiintoinen kisa, jossa tapahtumia piisasi. Radan kunto oli kiistatta paikoin alle arvostelun, mutta sehän juuri toi väriä.

Mitä noihin tapahtumiin tulee, niin ensinnäkin Montoya-Rosberg kolarin syyllisyys on subjektiivinen juttu, mutta ehkä se oli enemmän JPM:n vika. On kuitenkin hyvä katsoa, mitä kierrosta aikaisemmin tuossa paikassa tapahtui. Ekalla kierroksellahan Schumi ja Montoya painoivat mutkaan samaan malliin, silloin Schumi veti nurmikolle ja antoi JPM:n suosiolla mennä. Mielestäni se oli varsin fiksu liikku, vaikk saksalainen tavallaan antoikin periksi. Idea oli siinä, että tapahtumaa tarkasteltiin kokonaisuuden kannalta, ei ollut järkevää terminoida omaa kisaa siinä kohtaa, vaikka syy olisi ollut kokonaan muualla.

Ehkä Nicon oli hyvä näyttää JPM:lle että häntä ei voi radalla kohdella miten sattuu, mutta jatkossa kannattaa antaa ihan suosiolla periksi. Ei muuten, mutta keskeytysten ottaminen on ihan turhaa. Siinä voi käydä niin kuin Jarno Trullille, joka on aika usein kisasta ulkona oltuaan kolarissa syytön osapuoli. Ei paljoa lohduta.

Kanadan rata on siitä hieno, että siellä näkee kuinka limiitillä kuskit ajavat. Kaiteiden vierestä mennään aivan nuolemalla ja välillä tulee kosketuksia. Niinhän se pitääkin olla, täysillä aina.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Moe Szyslak sanoi:
Juu, mulla ei ole Kyllöstä ikävä. Menee koko kisa aina hirveessä myötähäpeässä :eek: , kun Kyllönen sekoilee. Kaveri ei koskaan erottanut kuskeja toisistaan, ei muistanut kuka on käynyt varikolla jo tai vaikka kuka on keskeyttänyt. :nope:

Sai draaman aikaiseksi veikkailuillaan kumpi tulee tallista sisälle varikolle, vaikka toinen on keskeyttänyt, jollei lämmittelykierroksella, niin sitten ekalla rundilla. :D

Ja jos on tosiaan aika päässyt kultaamaan muistot, niin eiku katsomaan DTM-kisoja, joita se nykyään pilaa. :mad_old:
Täysin samaa mieltä! Kaiken huippu oli kuunnella Kyltsin selostusta cart-sarjasta Salon ajaessa.
En oikein ymmärrä mitä hyvää joidenkin mieleen on jäänyt Kyllösen täydellisen asiantuntemattomasta huutamisesta - sillä selostamiseksi sitä ei voinut hyvällä tahdollakaan sanoa. :nope:
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
Dennis syytti Kimiä varikko-ongelmasta
26.06.2006 10:25


McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis laittoi Kimi Räikkösen piikkiin ongelmat suomalaiskuljettajan ensimmäisellä varikkopysähdyksellä sunnuntaina ajetussa Kanadan GP:ssä.

Räikkösen auton oikean takarenkaan vaihtamiseen vierähti ylimääräisiä sekunteja, kun pyörä pyöri varikkopysähdyksen aikana. Tv-kuvien perusteella oli epäselvää, saatiinko rengasta vaihdettua ollenkaan.

- Tottakai rengas vaihdettiin. Syy oli yksin Kimin, kun hän ei painanut jarrua varikkopysähdyksen aikana, Dennis sanoi Helsingin Sanomissa.

Toisella varikkopysähdyksellä Räikkösen auto sammui. Suomalaiskuljettajan mukaan vaikeudet varikolla johtuivat kytkinongelmista.

- Renkaat pyörivät, koska kytkin ei toiminut, Räikkönen sanoi lehdistötilaisuudessa kisan jälkeen.

(MTV3)
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
mazeur sanoi:
Dennis syytti Kimiä varikko-ongelmasta
26.06.2006 10:25


McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis laittoi Kimi Räikkösen piikkiin ongelmat suomalaiskuljettajan ensimmäisellä varikkopysähdyksellä sunnuntaina ajetussa Kanadan GP:ssä.

Räikkösen auton oikean takarenkaan vaihtamiseen vierähti ylimääräisiä sekunteja, kun pyörä pyöri varikkopysähdyksen aikana. Tv-kuvien perusteella oli epäselvää, saatiinko rengasta vaihdettua ollenkaan.

- Tottakai rengas vaihdettiin. Syy oli yksin Kimin, kun hän ei painanut jarrua varikkopysähdyksen aikana, Dennis sanoi Helsingin Sanomissa.

Toisella varikkopysähdyksellä Räikkösen auto sammui. Suomalaiskuljettajan mukaan vaikeudet varikolla johtuivat kytkinongelmista.

- Renkaat pyörivät, koska kytkin ei toiminut, Räikkönen sanoi lehdistötilaisuudessa kisan jälkeen.

(MTV3)
Mua mietityttää täs yks asia. Kun renkaat vaihdetaan, niin vaihde pitäisi olla vapaalla, jolloin renkaiden ei pitäisi pyöriä, eikä tarvisi käyttää kytkintä. Mutta kerta kytkintä piti painaa, niin oletan että vaihde oli ykkösellä. Jos kytkin ei kerta toiminut, niin jarrua painaessahan moottori olisi sammunut?

Oletan tosin että yli 90% omista veikkailuistani on vääriä? :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
NiPzyyZ sanoi:
Mua mietityttää täs yks asia. Kun renkaat vaihdetaan, niin vaihde pitäisi olla vapaalla, jolloin renkaiden ei pitäisi pyöriä, eikä tarvisi käyttää kytkintä. Mutta kerta kytkintä piti painaa, niin oletan että vaihde oli ykkösellä. Jos kytkin ei kerta toiminut, niin jarrua painaessahan moottori olisi sammunut?

Oletan tosin että yli 90% omista veikkailuistani on vääriä? :D
Jos nyt olen noita juttuja antistall-systeemeistä oikein ymmärtänyt, niin silloin kun ne toimivat, eivät nuo autot sammu, vaikka vaihde olisikin päällä. Voisi veikata, että toisella stopilla Kimi polki jarrua, mikä johti sammumiseen, kun kytkin ei irrottanut kunnolla.
 

jarkkom

Well-known member
Liittynyt
4.7.2005
Viestit
50
Oli miten oli tuo varikkohässäkkä.. Mutta mielenkiintoista tosiaan tuo Dennisin syyttely.

Selostustiimi oli jälleen kohtalaisen kuutamolla, poislukien Salo, joka taasen oli harvinaisen skarppina paria kämmiä lukuunottamatta.. Mahtaa miehellä olla vaikea myöntää olevansa väärässä? Montoyan konerikon lisäksi radan kunto jäi huomioimatta muuten kuin kuminpalasten osalta ja siksi itsekin ihmettelin että mistä on kyse, kun Räkä puhui lehdistötilaisuudessa radan hajonneen alta.

Mutta se Saari voisi lopettaa sen kuittailuin Salolle ja muillekin tai kohta siellä studiossa selostaa Saari yksinään.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Edelleenkään en sanoisi että kommenteissani koskien Mattia ja Saarta kyse olisi siitä että aika kultaa muistot. Ehkä osittain voi ollakin kyse mutta minä vaan satuin pitämään Matista enkä ole oppinut vielä pitämään Saaresta. Toki Oskarikin osaa silloin tällöin kertoa hyviä faktajuttuja, esim. Turkin historiaa viime syksynä GP:n alkuhetkillä.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Bobakki sanoi:
Voisi veikata, että toisella stopilla Kimi polki jarrua, mikä johti sammumiseen, kun kytkin ei irrottanut kunnolla.
Tätä itsekkin veikkasin, ja juuri siksi ihmetyttää tuo dennisin syyttely. Kerta auto sammui toisella stopilla kimin painettua jarrua, niin eiköhän sama homma olisi ensimmäiselläkin käynyt.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
jarkkom sanoi:
Mutta se Saari voisi lopettaa sen kuittailuin Salolle ja muillekin tai kohta siellä studiossa selostaa Saari yksinään.
Saari voisi myös opetella muutaman muunkin täytesanan kuin "kieltämättä".
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Oli kyllä kummallista tuo Dennisin syyttely, jos kytkimessä on jotain vikaa niin ei sille voi kuski mitään ja Dennis ei sanonu Montoyasta sanaakaan :nope:
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
jarkkom sanoi:
Oli miten oli tuo varikkohässäkkä.. Mutta mielenkiintoista tosiaan tuo Dennisin syyttely.
(MTV3) sanoi:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/06/453549

Ongelmia kilpailussa McLarenille tuotti Kimin varikkokäyntien aikana oireillut kytkin. Tallille moottorit toimittavan Mercedeksen toiminnanjohtaja Norbert Haug vakuuttaa, että seuraavaan kisaan mennessä ongelma tullaan korjaamaan.
Hyvä henki tallin sisällä kun toinen syyttelee ja toinen myöntää kytkinongelmat.. Voi Alfonso parkaa.. :thumbup: Koskahan tulee hätä ja pyytää Flavioo pelastamaan hänet Mäciltä.. Mäcin auto taitaa olla nopea vain Kimin käsissä, ja jos auto sattuisi kestämään, niin tiimi pettää, ja jos tiimi toimii niin on onneksi olemassa JPM. (vähän niinkuin yleisesti parin viime vuoden aikana..) :jaska:

OT: Kuinka monta kertaa Kimi olisi voittanut kisoissa, jos tiimi ja tiimikaveri olisi toiminut vastavasti kuin Ferrarilla?

Kisa oli jees, kunnes tuli tilanne, missä Kimi oli edellä ja Alonso kakkosena ja Saari vai kukalie tokaisi että Kimi voi voittaa, mutta pitää ajaa 6 sek nopeammin kuin alonso viiden kierroksen ajan... : :eek: Onneksi oli muutakin tekemistä..
 

jarkkom

Well-known member
Liittynyt
4.7.2005
Viestit
50
NiPzyyZ sanoi:
Kerta auto sammui toisella stopilla kimin painettua jarrua, niin eiköhän sama homma olisi ensimmäiselläkin käynyt.
Kellekään siinä tiimissä ei tullut mieleen, että se auto voi tosiaan sammua pitille??
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Moe Szyslak sanoi:
Juu, mulla ei ole Kyllöstä ikävä. Menee koko kisa aina hirveessä myötähäpeässä :eek: , kun Kyllönen sekoilee. Kaveri ei koskaan erottanut kuskeja toisistaan, ei muistanut kuka on käynyt varikolla jo tai vaikka kuka on keskeyttänyt. :nope:

Sai draaman aikaiseksi veikkailuillaan kumpi tulee tallista sisälle varikolle, vaikka toinen on keskeyttänyt, jollei lämmittelykierroksella, niin sitten ekalla rundilla. :D

Ja jos on tosiaan aika päässyt kultaamaan muistot, niin eiku katsomaan DTM-kisoja, joita se nykyään pilaa. :mad_old:
Sama. Aikanaan Kylliä haukuttiin tälläkin palstalla samalla tavoin kuin Oskaria nyt. Kylli-tädin mahdollinen "paremmuus" oli siinä, että kielikukkasia tuli taajaan ja sekä tahattomasti että tahallisesti lauottuna. Joidenkin katsojien ainoa kisanautinto olikin vain niiden pyydystys. :D

Kisasta vielä. Kimi taisi olla lähes ainoa, joka kärsi liukastelusta. Alonso kiemurteli, mutta pysyi radalla. Schumi kävi seinässä, mutta kosketus oli pehmeä, näin potkupallotermein. Villaneule tosin vetäisi seinään, kun väisti Ralffia. Niin ja menettihän Nappikin sen viimeisen pisteen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tolerantti sanoi:
Kisasta vielä. Kimi taisi olla lähes ainoa, joka kärsi liukastelusta. Alonso kiemurteli, mutta pysyi radalla. Schumi kävi seinässä, mutta kosketus oli pehmeä, näin potkupallotermein. Villaneule tosin vetäisi seinään, kun väisti Ralffia. Niin ja menettihän Nappikin sen viimeisen pisteen.
Kimin kanssa samassa paikassa menivät Jensonin lisäksi pitkäksi kisan aikana ainakin Klien ja Massa, ettei se nyt tosiaan lähes ainoa ollut. Ja Ralf Schumacher taisi liukastella ihan koko kisan, autostakaan ei löytynyt mitään vikaa ilmeisesti.
 
Viimeksi muokattu:

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Kyllönen oli selostuksissaan jotenkin harmiton tauno, jonka jutuissa oli paljon huumoria. Selkeästi tyylikkäämpi hän oli kielelliseltä ilmaisultaan kuin nykyinen selostaja. Ei hän sen asiantuntevampi tai huonompi ollut kuin jälkeläisensä, mutta eipä ole hänen jälkeen kuulunut minusta muuta kuin tylsää molotusta. Kyllönen sentäs laukoi väliin jotakin aidosti tyhmää, jolle sai nauraa. Oviedon ihmisohjus ei oikein pärjää jutuille savua pukkaavista suuttimista.

Mustakari on ulkoiselta olemukseltaan kyllä ihan hirvittävä otus ja juttu on kauheaa paskaa, mutta loppujen lopuksi on ihan sama, kuka siellä varikkoapinana on. Toki joku nuorempi jaksaisi ehkä singahdella paikasta toiseen vähän nopeammin ja saisi ehkä jotain kommenttejakin.

Salo on muuten hyvä, mutta ehkä vähän turhan varma omissa päätelmissään. Esim. tässä kisassa oli varma Montoyan keskeytyksen syystä vaikka mitään täysin varmaa vinkkiä siihen ei näkynyt - ja olikin sitten väärässä. JJ:stä pidänkin enemmän, sllä hän on sellainen leppoisampi kaveri.

Ja näistä asioistahan voi lähettää palautetta MTV3:n toimitukseen. Itse näkisin selostajan roolissa mieluummin kaverin, jonka ääni olisi hiukan pehmeämpi. Nämä JP Jalot ja muut terävä-ääniset ovat inhokkejani.

"Ei siis mitään metallia vaan titaania."
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Syitä sille, miksi Alonso, Schumi ja Kimi ajelivat mutkia suoraksi ja Villeneuve kerran seinään ja Ralf spinnaili en tarkkaan tunne, mutta eiköhän kaikilla ollut vähän haastetta pidon kanssa.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Räkä / Turun Sanomat
- Kytkimen vuoksi lopussa jokainen vaihtaminen sujui hieman hitaammin kuin normaalisti. Se näkyi sitten myös kierrosajoissa.
Eli ilmeisesti kytkintä ei tarvitse vaihtamiseen, mut se nopeuttaa sitä.
 
Ylös