Cänädän GräänPrii 2006

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
formulastara sanoi:
Enkä tarkoita, että Alonsollakaan helppoa olis, mutta kyllä siinä Kimillä oli aika paljon hikisempi iltapuhde kuitenkin, eikä tod ihme että välillä lipsuu. Hitto kun saisivat Lareninkin samanlaiseen balanssiin.
Jospa rellu on vaan niin nopea, että riittää kun ajaa 90% vauhdilla ja pysyy kärjessä? Tuskin Kiminkään autossa ohjaamo käsiä täynnä olisi, jos ajelisi pari sekunttia hitaampia kierrosaikoja. :dunno:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
justF1fan sanoi:
Jospa rellu on vaan niin nopea, että riittää kun ajaa 90% vauhdilla ja pysyy kärjessä? Tuskin Kiminkään autossa ohjaamo käsiä täynnä olisi, jos ajelisi pari sekunttia hitaampia kierrosaikoja. :dunno:
Totta tuokin, uskon kuitenkin, että Lonsokin joutui painamaan alussa ja välillä muutenkin täysillä, jolloin lipsumisia sattui myös hänelle. Renoossa oli todnäk enempi siipeä, tai ainakin downforcea, jolloin ajettavuuskin on parempi. Niiden kun ei tarvinnu ainakaan samassa määrin kuin Larenin vähentää siipiä suoranopeuden takia.

Ja voihan se olla, että se(renoo) nyt vaan käyttäytyy eleettömämmin vaikka siipeä ois yhtä vähän...

Ei ole vaikea niellä väitettä Larenin saatanallisen vaikeasta ajettavuudesta, kun Monty pyörii joka kisassa, ja Kimi joutuu taistelemaan kuin tähtien sodan pilotit konsanaan, jotta vauhtia piisaa ja samalla auto pysyis radalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Niin pääsivät juu, varsinnii Sumi, joka kuitenkin teki pahimman mokan osumalla seinään vrt. Alonso viime vuonna. Laareni ois ainakin hajonnu pillunpäreiksi vastaavassa tilanteessa. :p
Niinhän se Montoyalla hajosikin.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Formulanomi sanoi:
Tosiaankin vuodesta toiseen on kämmäilty sekä tekniikan, että myös monesti taktiikan (mukaan lukien varikkosekoilut) suhteen.

Onpa vuosien varrelle toki mahtunut mukaan voittojakin ja jopa pari mm:ää eli ihan hyvääkin. Toivossa on hyvä elää eli toivon mukaan kukaan suomalainen ei enää Kimin jälkeen ko. talliin vaivaudu. ;)
Onko totta että Ron vastaa vieläkin Larenin kisataktiikan luomisesta ja kisan aikana tapahtuvasta sekoilusta?? edit: en tarkoita varikkosekoiluja vaan taktiikan muutoksia kisan aikana, tai lähinnä sitä että Larenilla näytetään päätettävän kisataktiikka etukäteen ja siitä ei sitten pystytä improvisoimaan jos kisan aikana tapahtuu jotain odottamatonta tai vastustaja muuttaakin omaa taktiikkaansa. Tai tolta se on vaan näyttänyt vuosien varrella verrattuna muihin huipputiimeihin, en tiedä miten asia on....

Tarkoitan että Ron tekee Larenilla sen mitä Brawn Ferrarilla ja Pat Symonds Renulla???? Huhujen mukaanhan Lonso ei sais Symondsia mukaansa ens kaudella, vaikka on kai yrittänyt saada.....

Jostain muistan lukeneeni tollasen väitteen......siis että Ron vastais kisataktiikasta, ja jos näin on vieläkin niin luulen että ens kaudella Lonso ajaa Ronin muurilta muualle. Se ei kauaa kattele tollasta.

Ja asiasta kahdeksanteen, eli toisaalta jos Alonson ajotyyli on tosiaan niin agressiivinen kuin väitetään, niin tulee oleen hauska kattoo kun Mclarenista lentää kaikki ruuvit irti kun se kaasutta ekan kerran kanttareiden yli vähän kovemmalla kädellä...........mut toisaalta ei mun mielestä Kiminkään tyyli mitenkään Buttonin meininkiä lähentele, eli kyllä Kimikin aggressiivinen on ja pystyy oleen, vaikka erityylinen kuski onkin, ja tarkoitan että hyvällä tavalla aggressiivinen, ei Montoyan tavalla.....

Kirjoitetaanko aggressiivinen yhellä vai kahella geellä? Englannissa ainakin kahdella....
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
reason sanoi:
jos näin on vieläkin niin luulen että ens kaudella Lonso ajaa Ronin muurilta muualle. Se ei kauaa kattele tollasta.
Heh. Sinulla on erikoinen käsitys siitä kuka noissa talleissa valtaa käyttää. ;)
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
WebSlave sanoi:
Heh. Sinulla on erikoinen käsitys siitä kuka noissa talleissa valtaa käyttää. ;)
Siltä se toisaalta on näyttänyt Häkkisen ajoista lähtien että Ron ei tajua omaa ja tallin parasta välillä. Ja sit taas toisaalta tuntuu että Kimiä EI KIINNOSTA :) oikein mikään muu kuin oma suoritus, eli ajaminen. Tai sit Kimi ja Häkä ei oo uskaltanu sanoo Ronille "pahasti" sen taktiikoista. Häkkisen kohdalla näytti että hän mieluummin lopettaa ja hommaa ittelleen tuuraajan eli Kimin tilalle kuin alkaa rakentaan tallia paremmaks....en tiedä.....mutta tuntuu vaan siltä että Alonso kyllä saa suunsa auki jos hommat ei toimi ja tuntuis että se osaa kääntää sen positiivisen puolelle. Suomalaisethan on vähän sellaisia missä vaan työpaikoilla ettei ongelmista puhuta, mieluummin murjotetaan ja lähetään ryyppäämään kuin puhuttais face to face.

Mun mielestä jostain tällaisesta saattoi olla kyse 2000-kauden alussa kun Larenia alettiinkin rakentamaan Coulthardille, vaikka Häkä oli just voittanu 2 mestaruutta. Eihän siitä sit mitään tullu, siis DC:n haaveista ja joskus puolivälissä kautta ne lopetti sen ja sit Häkkinen alko taas voittaan ja vei melkein wdc:n. Olisko tässäkin ollu vaan kyse siitä että DC:n lobbausta, this will be my year, alettiin tallin sisällä uskoon kun se vaan oli koko ajan paikalla puhumassa asiaansa eteenpäin......sillä välin kun Häkä oli tod.näk. jossain Havaijilla koko edellisen talven. Ei sillä että se olis Häkän syy, että Ron uskoi DC:tä vaan nimenomaan Ronin syy, ei ollutkaan sitten luottoa tarpeeks Häkään ykköskuskina vaan piti koko ajan pitää yllä jotain illuusiota kahdesta tasa-arvoisesta kuskista.....mikä nyt ei nykyformuloissa oo oikein mahdollista, imo.

Luulen vaan, että kun Alonso on kuskina Häkän ja Räkän tasoo, ja vielä lobbarinakin DC:n tasoo ja joukkuehengen luojana, niin luulen että se saa jotain muutosta Larenilla aikaseks jos joku saa....saa nähdä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Formulanomi sanoi:
Tosiaankin vuodesta toiseen on kämmäilty sekä tekniikan, että myös monesti taktiikan (mukaan lukien varikkosekoilut) suhteen.

Onpa vuosien varrelle toki mahtunut mukaan voittojakin ja jopa pari mm:ää eli ihan hyvääkin. Toivossa on hyvä elää eli toivon mukaan kukaan suomalainen ei enää Kimin jälkeen ko. talliin vaivaudu. ;)
Niin.... Onhan en kämmäilleet itsensä menestyneimmäksi talliksi viimeisen 20 vuoden aikana ja kämmi tuli myös siinä kun ovat voittaneet toisiksi eniten.. Jokaisella tallilla on omat nousunsa ja laskunsa... McLarenin tilanne on ollut melkoista aaltoliikettä vuoden 2000 jälkeen. Ja huonompaan suuntaan ollaan menossa. Paremmin on kuitenkin menestytty kuin Williams, Honda, Toyota jne...

Urbaanilegendahan on, että McLaren kämmäilee taktiikan kanssa... No vuonna 2005 niillä oli parhaat taktiikat melko usein... Ja myös aikaisempina voitokkaina vuosina... Muutenkin aika lapsellisia ajatuksia kokeneelta forumistilta.

Itse kuitenkin Kimin vaihtavan tallia, koska ens vuosi ei näytä paremmalta McLarenilla..
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Asia piti olla jo käsitelty, myönnetään, mutta ootteko nähneet tän Sumin kommentin???

"Kimi did me a favour and left me second position," he said. "For him I don't think it makes the difference it does for me."



p.s. Vai "opettiko" Kimi mestaria Cänädässä siinä kuinka "parkkeeraus" tehdään ilman että jäädään kiinni....... :)

Sori jos tää on taas liian kevyttä tänne asiapuolelle......mutta kun vapaalla puolella ei oo kisatopiccia.....
 
Viimeksi muokattu:

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
patriot sanoi:
Niin.... Onhan en kämmäilleet itsensä menestyneimmäksi talliksi viimeisen 20 vuoden aikana ja kämmi tuli myös siinä kun ovat voittaneet toisiksi eniten.. Jokaisella tallilla on omat nousunsa ja laskunsa... McLarenin tilanne on ollut melkoista aaltoliikettä vuoden 2000 jälkeen. Ja huonompaan suuntaan ollaan menossa. Paremmin on kuitenkin menestytty kuin Williams, Honda, Toyota jne...

Urbaanilegendahan on, että McLaren kämmäilee taktiikan kanssa... No vuonna 2005 niillä oli parhaat taktiikat melko usein... Ja myös aikaisempina voitokkaina vuosina... Muutenkin aika lapsellisia ajatuksia kokeneelta forumistilta.

Itse kuitenkin Kimin vaihtavan tallia, koska ens vuosi ei näytä paremmalta McLarenilla..
Niin, ei kai tässä nyt voida ottaa huomioon kuin tämän vuoden tekemiset, koska vuoden 2000 kuskeista ei enää edes kovin moni ole mukana sarjassa, ja muutenkin sen kauden tekemisillä on aika vähän relevanssia tähän kauteen ja eri toten ensi kauteen.

Mitä tulee vuoteen 2005, väittäisin että suorituskyky ei perustunut taktikointiin vaan siihen, että auto oli by far paras. Strategisesti kausi meni perseelleen siinä, että talli ei ymmärtänyt kuinka auto toimii uuden rengassäännön kanssa ennenkuin mm oltiin jo hävitty. Ja taisinhan siinä olla jotain luotettavuusongelmiakin..

Jos otetaan tarkastelujaksoksi viimeiset kolme vuotta, niin on perusteltua olla huolissaan Mclarenin kyvystä pärjätä nykyaikaisessa F1:ssä, jossa ei enää pärjätä samoilla eväillä kuin vuonna 2000. Tämä brittish racing green stiff upper lip -tyyppinen lähestymistapa ja rahan mälläys ei vaan näytä enää tuottavan tuloksia, mutta mikä on Mäcin kyky muuttua? Siitä minusta näissä "ut med Ron" -kommenteissa on oikeutetusti kysymys.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
patriot sanoi:
Niin.... Onhan en kämmäilleet itsensä menestyneimmäksi talliksi viimeisen 20 vuoden aikana ja kämmi tuli myös siinä kun ovat voittaneet toisiksi eniten.. Jokaisella tallilla on omat nousunsa ja laskunsa... McLarenin tilanne on ollut melkoista aaltoliikettä vuoden 2000 jälkeen. Ja huonompaan suuntaan ollaan menossa. Paremmin on kuitenkin menestytty kuin Williams, Honda, Toyota jne...

Urbaanilegendahan on, että McLaren kämmäilee taktiikan kanssa... No vuonna 2005 niillä oli parhaat taktiikat melko usein... Ja myös aikaisempina voitokkaina vuosina... Muutenkin aika lapsellisia ajatuksia kokeneelta forumistilta.

Itse kuitenkin Kimin vaihtavan tallia, koska ens vuosi ei näytä paremmalta McLarenilla..
Niinäkin vuosina on kämmäilty, kun on menestytty. Myös esim. Häkän mestaruuskausina.

En väitä, että aina on epäonnistuttu taktiikan suhteen tai tekniikankaan suhteen. Löytyy esimerkkejä onnistuneista taktiikoista. Jotenkin vain sellainen mielikuva (pitäisi olla kättä pidempää eli statistiikkaa, kun väitän näin), että nimenomaan Mäcci on se huipputalli, jolle niitä (mestaruuksia/voittoja vieviä) kömmähdyksiä eniten kasaantunut. Voi se tosin olla niinkin, että Ferrarilla/Williamsilla ja nykypäivänä Renaultilla on vain useammin parempi tai Mäcciin nähden loistava taktiikka useammin. Ja toki jo tämän jälkimmäisenkin syyn takia Kimin kannattaisi tosiaan harkita toista tallia.

Häkän mestaruuksia joutui odottamaan melkoisen pitkään. Samaa en toivoisi käyvän Kimille. Ennen kuin kaikki Mäcillä osuu kohdalleen (tai muut "isot" joutuvat sattumalta samaan aikaan aallonpohjalle) voi joutua odottamaan pitkän tovin. Ehkä sitä ei edes tapahdu.

Mäcci voi olla huipulla ja sillä voidaan saavuttaa tulevina vuosina voittoja. Näihin muihin huipputalleihin verrattuna "kämmit" (luotettavuus ja tallin laatu) ovat kuitenkin Mäcillä yleisempiä. Mäcci on mielestäni tasoltaan muita heikompi. Ei jaksa enää pelätä, että koskas sieltä suuttimista tulee taas tulta tai koska esmes takaripustus sinkoutuu taivaalle tai koska voiton vei 5 sentin osa... :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
reason sanoi:
Sori jos tää on taas liian kevyttä tänne asiapuolelle......mutta kun vapaalla puolella ei oo kisatopiccia.....
Kuuma vihje: Jopa sinulla on oikeus perustaa topiikki :ahem:

Se tapahtuu painamalla lähellä vasenta yläreunaa olevaa NewThread-painiketta.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
reason sanoi:
Asia piti olla jo käsitelty, myönnetään, mutta ootteko nähneet tän Sumin kommentin???

"Kimi did me a favour and left me second position," he said. "For him I don't think it makes the difference it does for me."
"to do a favour" on englannin kielessä varsin yleinen idiomi.. palvelus tieten tahtoen tai vahingossa, konkreettisesti tahi abstraktisti.
Kirjoitetusta tekstistä on vaikea sanoa mitä Schumi oikeastaan tarkoitti tuolla lausunnollaan. Tulkintakysymys.

Mutta kielitieteellinen pohdiskelu nyt ei ainakaan kuulu tälle osastolle.. hyi minua. :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
reason sanoi:
Siltä se toisaalta on näyttänyt Häkkisen ajoista lähtien että Ron ei tajua omaa ja tallin parasta välillä. [--] Tai sit Kimi ja Häkä ei oo uskaltanu sanoo Ronille "pahasti" sen taktiikoista. [--] tuntuu vaan siltä että Alonso kyllä saa suunsa auki jos hommat ei toimi ja tuntuis että se osaa kääntää sen positiivisen puolelle.
Jep, omistajalle ja pomolle aukomallahan sitä saadaan lisää ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa... Tunnetusti suorapuheisemman Montoyan suorituksethan ovat tällä hetkellä suorastaan loistavia McLarenilla?
Luulen vaan, että kun Alonso on kuskina Häkän ja Räkän tasoo, ja vielä lobbarinakin DC:n tasoo ja joukkuehengen luojana, niin luulen että se saa jotain muutosta Larenilla aikaseks jos joku saa....saa nähdä.
Alonso saattaa olla sosiaalisempaa tyyppiä tallin suuntaa, en tiedä. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Alonso alkaisi pomottaa Ronia ja määräillä saako hän olla "muurilla".
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Ylen Sankia Priha sanoi:
"to do a favour" on englannin kielessä varsin yleinen idiomi.. palvelus tieten tahtoen tai vahingossa, konkreettisesti tahi abstraktisti.
Kirjoitetusta tekstistä on vaikea sanoa mitä Schumi oikeastaan tarkoitti tuolla lausunnollaan. Tulkintakysymys.

Mutta kielitieteellinen pohdiskelu nyt ei ainakaan kuulu tälle osastolle.. hyi minua. :eek:
Eikä siihen täällä ole kapaakaan. Hyi hyi minua..
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
AS-lehti pistää taas parastaan.. :jaska: :jaska:

- Kaikkein käsittämättömimmän virheen teki Kimi Räikkönen. Kuten aina silloin kun häntä varjostaa punainen auto, Kimi sortui virheeseen toiseksi viimeisellä kierroksella ja lahjoitti kaksi pistettä MM-sarjassa toisena olevalle kuljettajalle. Tällainen kuljettaja on "Maximum attack". Hänessä yhdistyvät kuljettaja, joka ahdisteli Alonsoa kilpailun alkuvaiheessa ja yritti ohitustakin, sekä aloittelija, joka ei osannut arvioida voimiaan ja menetti sijoituksen helpolla tavalla. Siksi hänestä ei ole ollut maailmanmestariksi.
Mitähän tuo oikein tarkoittaa? :) Suomalaiset lehdet voisivat ottaa oppia tästä Espanjan ylpeydestä.. :thumbup:
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Törni sanoi:
Kuuma vihje: Jopa sinulla on oikeus perustaa topiikki :ahem:

Se tapahtuu painamalla lähellä vasenta yläreunaa olevaa NewThread-painiketta.
Tänks. :)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
reason sanoi:
Luulen vaan, että kun Alonso on kuskina Häkän ja Räkän tasoo, ja vielä lobbarinakin DC:n tasoo ja joukkuehengen luojana, niin luulen että se saa jotain muutosta Larenilla aikaseks jos joku saa....saa nähdä.
Korjaus: Renaultin luistonesto on Häkkisen ja Räikkösen tasoa. :alppu:
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Ylen Sankia Priha sanoi:
"to do a favour" on englannin kielessä varsin yleinen idiomi.. palvelus tieten tahtoen tai vahingossa, konkreettisesti tahi abstraktisti.
Kirjoitetusta tekstistä on vaikea sanoa mitä Schumi oikeastaan tarkoitti tuolla lausunnollaan. Tulkintakysymys.
Totta. Näin on.


Mutta kyllä tuolla ulkomaiden chateissakin ihmetellään tätä Kimin virhettä. Sitä vaan että en mä oo ainoa. Mulle toi tahallisuus tuli kyllä jostain syystä mieleen heti kun se tapahtu. Ihan senkin vuoksi että Kimi tekee tosi harvoin virheitä, ja varsinkin noin tärkeissä paikoissa. Ja sitä sielläkin on ihmetelty, että mites se iceman nyt suli yhtäkkiä Cänädän helteissä......

Joku jossain ulkomaan palstalla väitti Kimin inside-camera-kuvan mukaan ettei Kimi tehnyt tilanteessa korjausliikettä kun se lähti luisuun.......mut kerron tässä siis vaan mitä oon lukenu muualla. En tiedä mitä siinä tapahdu enkä edelleenkään väitä mitään. Enkä oo nähny sitä ohjaamokamerakuvaa.....
 
Ylös