Cänädän GräänPrii 2006

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Formulanomi sanoi:
Niinäkin vuosina on kämmäilty, kun on menestytty. Myös esim. Häkän mestaruuskausina.

En väitä, että aina on epäonnistuttu taktiikan suhteen tai tekniikankaan suhteen. Löytyy esimerkkejä onnistuneista taktiikoista. Jotenkin vain sellainen mielikuva (pitäisi olla kättä pidempää eli statistiikkaa, kun väitän näin), että nimenomaan Mäcci on se huipputalli, jolle niitä (mestaruuksia/voittoja vieviä) kömmähdyksiä eniten kasaantunut. Voi se tosin olla niinkin, että Ferrarilla/Williamsilla ja nykypäivänä Renaultilla on vain useammin parempi tai Mäcciin nähden loistava taktiikka useammin. Ja toki jo tämän jälkimmäisenkin syyn takia Kimin kannattaisi tosiaan harkita toista tallia.

Häkän mestaruuksia joutui odottamaan melkoisen pitkään. Samaa en toivoisi käyvän Kimille. Ennen kuin kaikki Mäcillä osuu kohdalleen (tai muut "isot" joutuvat sattumalta samaan aikaan aallonpohjalle) voi joutua odottamaan pitkän tovin. Ehkä sitä ei edes tapahdu.

Mäcci voi olla huipulla ja sillä voidaan saavuttaa tulevina vuosina voittoja. Näihin muihin huipputalleihin verrattuna "kämmit" (luotettavuus ja tallin laatu) ovat kuitenkin Mäcillä yleisempiä. Mäcci on mielestäni tasoltaan muita heikompi. Ei jaksa enää pelätä, että koskas sieltä suuttimista tulee taas tulta tai koska esmes takaripustus sinkoutuu taivaalle tai koska voiton vei 5 sentin osa... :doubtful:
Tota noin kauankos se Schumacher odotteli Ferrari mestaruuksia. Onkohan nomi unohtanut nyt historiaa? McLaren ei ollut huipulla ennen Mikan mestaruuksia. Silloin parhaat oli Benetton ja Williams. Paluu huipulle on aina pitkä!

Odotus johtui pitkälti siitä, että McLaren vasta rakensi mestaruus organisaatiotaan.

Ja ootko miettinyt, että kiinnitit enemmän huomiota McLarenin tekemisiin kuin muiden huippujen? Kyllä mulla tulee paljon mieleen mokia missä Renault on mokannut kaksoisvoiton tai esim Ferrari on hävinnyt taktikoinnissa McLarenille. Sitä tulee tuollainen kuvitelma kun seuraa yhden virheitä tarkemmin. Aika moni talli mokailee mestaruusvuosinaan.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Rapu-70 sanoi:
Niin, ei kai tässä nyt voida ottaa huomioon kuin tämän vuoden tekemiset, koska vuoden 2000 kuskeista ei enää edes kovin moni ole mukana sarjassa, ja muutenkin sen kauden tekemisillä on aika vähän relevanssia tähän kauteen ja eri toten ensi kauteen.

Mitä tulee vuoteen 2005, väittäisin että suorituskyky ei perustunut taktikointiin vaan siihen, että auto oli by far paras. Strategisesti kausi meni perseelleen siinä, että talli ei ymmärtänyt kuinka auto toimii uuden rengassäännön kanssa ennenkuin mm oltiin jo hävitty. Ja taisinhan siinä olla jotain luotettavuusongelmiakin..

Jos otetaan tarkastelujaksoksi viimeiset kolme vuotta, niin on perusteltua olla huolissaan Mclarenin kyvystä pärjätä nykyaikaisessa F1:ssä, jossa ei enää pärjätä samoilla eväillä kuin vuonna 2000. Tämä brittish racing green stiff upper lip -tyyppinen lähestymistapa ja rahan mälläys ei vaan näytä enää tuottavan tuloksia, mutta mikä on Mäcin kyky muuttua? Siitä minusta näissä "ut med Ron" -kommenteissa on oikeutetusti kysymys.
Kuten postauksessani toin ilmi niin tällä hetkellä ensi vuosi ei näytä yhtään nykyistä paremmalta. McLarenin tarttis nyt kovan joukon poistuneiden inssien tilalle. Ja heidän hitsautumisensa tiimiksi voi viedä tovin. Renaultilla ja Ferrarilla on ollut sama runko kasassa jo jonkin aikaa.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
WebSlave sanoi:
Jep, omistajalle ja pomolle aukomallahan sitä saadaan lisää ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa... Tunnetusti suorapuheisemman Montoyan suorituksethan ovat tällä hetkellä suorastaan loistavia McLarenilla?

Alonso saattaa olla sosiaalisempaa tyyppiä tallin suuntaa, en tiedä. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Alonso alkaisi pomottaa Ronia ja määräillä saako hän olla "muurilla".
Niin en tarkoittanut mitään pomottamista enkä Montoya-tyyliä, vaan sitä että Alonso pystyy kääntään tilanteen positiiviseks........joukkuepeliä, joukkuehenkeä.......sitä että Ron huomaa itsekin mikä on parasta tiimille....kuulostaa aika kliseiseltä, mutta kuitenkin......ja lobbaminenhan ei oo pomottamista......
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
reason sanoi:
Niin en tarkoittanut mitään pomottamista
Minä vastasin siihen, mitä kirjoitit. En voi tietää mitä oikeasti ajattelet.

"ens kaudella Lonso ajaa Ronin muurilta muualle. Se ei kauaa kattele tollasta."

Ei kuulosta minusta miltään joukkuehengeltä tai lobbamiselta.
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
reason sanoi:
Niinpä niin. Suomessa ollaan. :thumbup:
No ei tarvitse kuin katsoa incar-kameraa ja TC:n käyttöä, niin ei ole vaikea huomata, että Alonson ajotyyli on paljon riippuvampi TC:ta kuin esim. Schumin tai Kimin. Alonso käyttää TC:ia varmasti yhtään liioittelematta 50% enemmän kuin em. Herrat. :alppu:
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
WebSlave sanoi:
Minä vastasin siihen, mitä kirjoitit. En voi tietää mitä oikeasti ajattelet.

"ens kaudella Lonso ajaa Ronin muurilta muualle. Se ei kauaa kattele tollasta."

Ei kuulosta minusta miltään joukkuehengeltä.
Joo, sori kun kirjoitan epäselvästi........mut se miten se ajaa sen, on eri asia. Mut mistäs mä sen tietäisin.......ja toisaalta, tuskin se Montoyakaan on mitään Ronille uskaltanu sanoo, niinkuin että pois nyt muurilta. :) Muuten vaan kiukuttelee Kimin tekemisistä koko ajan....mut en tosiaan tiedä miten asiat siellä on.....
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Karpow sanoi:
No ei tarvitse kuin katsoa incar-kameraa ja TC:n käyttöä, niin ei ole vaikea huomata, että Alonson ajotyyli on paljon riippuvampi TC:ta kuin esim. Schumin tai Kimin. Alonso käyttää TC:ia varmasti yhtään liioittelematta 50% enemmän kuin em. Herrat. :alppu:
Joo, sanoin tosiaan väärin kun väitin Alonson olevan Häkän ja Räkän tasoo. Oikeesti se on paljon parempi, mut olin nyt vähän vaatimaton kun Suomessa kerran ollaan.......

Tosta TC:sta ny on väännetty niin paljon tälläkin foorumilla. Ei ollu TC:tä kun Alonso meni Minardille, eikä kun se ajo karttia......hoh-hoijaa.....
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
patriot sanoi:
Tota noin kauankos se Schumacher odotteli Ferrari mestaruuksia. Onkohan nomi unohtanut nyt historiaa? McLaren ei ollut huipulla ennen Mikan mestaruuksia. Silloin parhaat oli Benetton ja Williams. Paluu huipulle on aina pitkä!

Odotus johtui pitkälti siitä, että McLaren vasta rakensi mestaruus organisaatiotaan.
Tsot, tsot. Lasken huipulle "kolme-neljä suurta". Siinä joukossa Mäcci on ollut toki pitkään ja tulee varmaan olemaankin. Itsekin kirjoitit muuten kaikista menestyneimmästä tallista 20 vuoteen.

Kyllähän Mäcilläkin on lähes aina ennen kautta puhuttu mestaruuksista. Tuskinpa ovat rakentaneet ns. mestaruusorganisaatiota yli puolivuosikymmentä. Kyllä ne useimmiten ovat tähdänneet mestaruuksiin. Ja ilmeisesti ainakin toinen Mäcin pitkäaikainen kuljettaja ( ;) ) niihin mahdollisuuksiin ihan tosissaan monena kautena uskonutkin.

Kesti vain aika pitkään, ennen kuin tosissaan napsahti.

Ja ootko miettinyt, että kiinnitit enemmän huomiota McLarenin tekemisiin kuin muiden huippujen? Kyllä mulla tulee paljon mieleen mokia missä Renault on mokannut kaksoisvoiton tai esim Ferrari on hävinnyt taktikoinnissa McLarenille. Sitä tulee tuollainen kuvitelma kun seuraa yhden virheitä tarkemmin. Aika moni talli mokailee mestaruusvuosinaan.
Kuten kirjoitin sellainen mielikuva on, että Mäcille on sattunut eniten huipputalleista "kömmähdyksiä".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Karpow sanoi:
No ei tarvitse kuin katsoa incar-kameraa ja TC:n käyttöä, niin ei ole vaikea huomata, että Alonson ajotyyli on paljon riippuvampi TC:ta kuin esim. Schumin tai Kimin. Alonso käyttää TC:ia varmasti yhtään liioittelematta 50% enemmän kuin em. Herrat.
Eli Alonso osaa hyödyntää sitä paremmin? ;)
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
reason sanoi:
Onko totta että Ron vastaa vieläkin Larenin kisataktiikan luomisesta ja kisan aikana tapahtuvasta sekoilusta?? edit: en tarkoita varikkosekoiluja vaan taktiikan muutoksia kisan aikana, tai lähinnä sitä että Larenilla näytetään päätettävän kisataktiikka etukäteen ja siitä ei sitten pystytä improvisoimaan jos kisan aikana tapahtuu jotain odottamatonta tai vastustaja muuttaakin omaa taktiikkaansa.
Varmasti päättä, siis viime kädessä, mutta eiköhän hän saa riittävää informaatiota muilta asiaan perehtyneiltä. Esim: Monacossa 2005 kun Räksä pidettiin radalla, eikä kutsuttu sisään.

Jonkunhan se täytyy ottaa vastuu tallintapahtumista ja väittäisin, että kaikissa talleissa sen tekee viimekädessä tallipäälikkö.

"Toisin sanoen joku insinöörin tapainen Renaultilla (Simmons), ehdottaa Briatolle että uusimpien laskujen mukaan Alonson taktiikkaa voitaisiin muokata -> ja Flafio hyväksyy tai on hyväksymättä sen"

Sitä varten on johtajat, jonkun kun on tehtävä lopullinen päätös...

Ja mitä tulee Ron:nin meritteihin niin hyvin hän on hoitanut pestinsä Mclarenin tallipäälikkönä vallan hyvin, meritteinä on tullut mestaruuksia useiden kuljettajien kanssa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Formulanomi sanoi:
Kuten kirjoitin sellainen mielikuva on, että Mäcille on sattunut eniten huipputalleista "kömmähdyksiä".
No aika typerää lausua, että ei halua ko. talliin ketään suomalaista. McLaren on kuitenkin yksi kolmesta, neljästä tallista joka voi lähivuosina jotain voittaa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mossi Superstar sanoi:
Varmasti päättä, siis viime kädessä, mutta eiköhän hän saa riittävää informaatiota muilta asiaan perehtyneiltä. Esim: Monacossa 2005 kun Räksä pidettiin radalla, eikä kutsuttu sisään.

Jonkunhan se täytyy ottaa vastuu tallintapahtumista ja väittäisin, että kaikissa talleissa sen tekee viimekädessä tallipäälikkö.

"Toisin sanoen joku insinöörin tapainen Renaultilla (Simmons), ehdottaa Briatolle että uusimpien laskujen mukaan Alonson taktiikkaa voitaisiin muokata -> ja Flafio hyväksyy tai on hyväksymättä sen"

Sitä varten on johtajat, jonkun kun on tehtävä lopullinen päätös...

Ja mitä tulee Ron:nin meritteihin niin hyvin hän on hoitanut pestinsä Mclarenin tallipäälikkönä vallan hyvin, meritteinä on tullut mestaruuksia useiden kuljettajien kanssa.
Tota mä kyllä luulen, että tallijohtajan tehtäviin kuuluu tallin pyörittäminen ja johtaminen pitkällä tähtäimellä, mutta kisakohtaiset strategiat laatii ihan muut hemmot ja varmaan niistä päättäkin ihan erillinen strateginen johto.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
patriot sanoi:
No aika typerää lausua, että ei halua ko. talliin ketään suomalaista. McLaren on kuitenkin yksi kolmesta, neljästä tallista joka voi lähivuosina jotain voittaa.
Voi Mäcillä tosiaan voittaa jotain, mutta saattaisi olla paremmat mahdollisuudet muualla.

Mieluummin suomipojat muualle kuin Mäcille....täs kannas pysyn. Oli sitten sun mielestäsi typerää tai ei. :)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Karpow sanoi:
No ei tarvitse kuin katsoa incar-kameraa ja TC:n käyttöä, niin ei ole vaikea huomata, että Alonson ajotyyli on paljon riippuvampi TC:ta kuin esim. Schumin tai Kimin. Alonso käyttää TC:ia varmasti yhtään liioittelematta 50% enemmän kuin em. Herrat. :alppu:
Omituinen kommentti. Alonso siis osaa hyödyntää nykytekniikalla varustettua F1-autoa hirvittävän paljon paremmin kuin pahimmat kilpakumppanit.

Täytyy passittaa Kimi ja Schumi ajokouluun, jossa heille opetetaan F1-autoilun salat, niin saadaan jännitystä kilpailuihin :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Formulanomi sanoi:
Voi Mäcillä tosiaan voittaa jotain, mutta saattaisi olla paremmat mahdollisuudet muualla.

Mieluummin suomipojat muualle kuin Mäcille....täs kannas pysyn. Oli sitten sun mielestäsi typerää tai ei. :)
No en mä näe muita kuin Renaultin, Ferrarin tai ehkä BMW:n.. Kuitenkin melko teinikommentti!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
patriot sanoi:
No en mä näe muita kuin Renaultin, Ferrarin tai ehkä BMW:n.. Kuitenkin melko teinikommentti!
Siinähän niitä jo tulikin.

Teini on se ite, joka noita teini/lapsellisuus/typeryys -kommentteja viljelee. :thumbup:
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Törni sanoi:
Omituinen kommentti. Alonso siis osaa hyödyntää nykytekniikalla varustettua F1-autoa hirvittävän paljon paremmin kuin pahimmat kilpakumppanit.

Täytyy passittaa Kimi ja Schumi ajokouluun, jossa heille opetetaan F1-autoilun salat, niin saadaan jännitystä kilpailuihin :D
Niinpä niin, kaikillahan tuo TC on käytössä, miten muuten sitä voi hyödyntää paremmin kuin ajaa limitillä sen avulla (Aivan kuin väittäisi ettei Kimi ja Schumi näin tekisi).
Jos hissuttelisi vain, silloin ei tarvitsisikaan tuota TC:eetä......
TC:een tarkoistushan on rajoittaa tehoja maksimaallisen pidon rajalle, tarvittaessa pienemmäksikin, sen avulla ei todellakaan voi painaa joka mutkassa kaasua pohjaan (Se estää vain perän irtoamisen sutimisen takia, sillä ei ole mitään tekemistä F1 autossa eturenkaiden kanssa).
Jos Alonso painaisi kaasun pohjaan mutkassa, hänen todella paljon (Muihin verrattuna) aliohjaava auto pamahtaisi saman tien reunavalliin.....
Katsokaapa joskus tarkemmin, Alonso siis säätelee kaartosädettä kaasulla melkein enemmän kuin ratilla.
Samaa käänteisenä näkee myös Schumin monasti tekevän, Schumilla on useasti näyttänyt olevan yliohjaava auto (Tosin hän säätää balanssia jakuvasti).
Schumi kääntää välillä autoa "irroittamalla" perän pieneen luisuun, silloin myös autoa ohjataan ratin lisäksi kaasulla......
Kimi on taas näistä kuskeista "eleettömin", Kimillä harvemmin näkee että auto puskee tai perä irtoaa, tosin näissä tilanteissa (Jos puskee tai perä irtoaa äkisti) Kimillä on yleensä "kabiini täynnä käsiä"....
Käytännössä "perä irti" on hitain tapa edetä, tällöin osa kiihtyvyydestä ja mutkanopeudesta katoaa renkaiden luiston takia, toisaalta ei se puskeminenkaan nopein tapa ole, senkin voisi hyödyntää kaarrenopeuden nostamiseksi.
Mutta yleensä auto säädetään hivenen jompaan kumpaan "suuntaan" (F1 autot näyttäisi olevan pääsääntöisesti puskevia, harvemmin niillä "kahva edellä" ajetaan), on erittäin hankala ajaa sellaisella autolla, josta ei voi olla varma kumpi pää menettää pidon ensin...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Hermanni sanoi:
Niinpä niin, kaikillahan tuo TC on käytössä, miten muuten sitä voi hyödyntää paremmin kuin ajaa limitillä sen avulla (Aivan kuin väittäisi ettei Kimi ja Schumi näin tekisi).
Mitään muuta kuvaa tuosta kommentoimastani viestiastä on mahdoton saada kuin että Kimi ja Schumi eivät osaa ajaa limiitillä TC:n avulla (tai että Alonso on siinä peräti 50% parempi). Itse en usko että asia on näin.
 
Ylös