Camaro Cup Suomeen

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
niin paljon autoja GT luokkaan kun mahdollista oli ne sitten mitä tahansa. Kunhan vaan tehot olis 400+ niin muuta kun sekaan vaan...
Juuri näin. Ei niitten kaikkien tarvitse samantasoisia olla. Olihan Le Mansin kisassakin monta luokkaa samaan aikaan radalla :idea:

Alastarolla juuri kuuntelin kuinka innoissaan vieressä seisoskelleet vip-vieraat olivat joka kerta, kun Gt-luokassa tuli ohitus pääsuoran päässä. Olkoonkin, että suurin osa oli kierroksella ohituksia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei tätäkään, vaikka ihan makeeta että ajetaan katuradalla: http://www.youtube.com/watch?v=VrpiRjcLCA0
Et ole tosissasi. :doubtful:

Tosin tuosta tulee hyvin mieleen 2000-luvun alun keskustelu, jossa eräs moottoriurheilusta kiinnostunut kaverini totesi, että miksi maksaa siitä, että menee katsomaan muutamaa kymmentä kauppakassia Alastarolle, kun parempaa autoviihdettä tarjoaa moottoritien varteen viety retkituoli ja autojen kirjokin on parin tunnin aikana paljon suurempi kuin SM-ratatapahtumissa keskimäärin! :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt kun tilanne on vähän surkea noitten GT-tyyppisten autojen suhteen niin mitäs sanotte kansallisesta Porsche Challenge-sarjasta rata-SM:n sekaan?

Autot 996/997 Cup-autoja, säännöt GT-sääntöjä vapaammat, vanhemmatkin autot cup-pisteissä kilpailukykyisiä.

Tuo tarjoaisi yhden mahdollisuuden nousta jostain V1600:sta nopeampiin kohtuukustannuksin, 996 cup hinnat tasolla 45000 +/-10000, autot tehdasrakenteisia ja suhteellisen luotettavia ja ylläpidoltaankin kohtuuhintaisia.

Ei noi nyt ihan GT3-autoja ole mutta kyllä ne kulkee ja pörisee.

Eipä tuostakaan nyt varmaan yleisö villiintyisi mutta 10 autolla tuo toimisi jotenkuten, 15-20 autolla olisi jo komiaa.

AKK:ssa on kuulemma näytetty vihreää valoa ja Ahveniston finaaliin syyskuulle etsitään tilaa näytöslähdölle.
Itseasiassa 996 aj 997 GT3 Cupperit on jo nyt kelvollisia osallistumaan SM-kisoihin. Samoin kuin Fefe 355 ja 360 Challenget. Suomessa on ainakin 1 360:n ja 2 355:a notkumassa jossakin tallin nurkassa mutta kun niillä ei tosiaankaan ole mitään saumaa ajaa kuin joukon jatkona, niin omistajia ei kiinnosta tuoda niitä viivalle. Boxsterista ja 993 Possuista en tiedä aivan varmaksi, mutta uskoisin että kelpaisivat nekin tuohon GT SM:n sisällä ajettavaan GT Cuppiin. Mutta autojen omistajat/haltijat ovat valinneet mieluummin PRCF:n kerhokisat kuin SM-kisat. Tilanteeseen vaikuttanee suurelta osin GT-skabojen osallistumismaksun suuruus.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Boxsterista ja 993 Possuista en tiedä aivan varmaksi, mutta uskoisin että kelpaisivat nekin tuohon GT SM:n sisällä ajettavaan GT Cuppiin.
GT Cupista en ole koskaan kuullutkaan, mutta sääntöjen mukaan seuraavat autot ovat kelvollisia GT Finnish Championship Racing Seriesiin:

Div. 1) FIA GT3 (myös vanhentuneet luokitukset). Uusin "FIA Balance of Performance" aina käytössä.

Div. 2) Carrera Cup ja Ferrari Challenge. Myös "vanhentuneet luokitukset" (tarkoittanee Possuja 993, 996 ja Ferrareita 355, 360). Autojen pitää olla ko. sarjojen sääntöjen mukaisia lukuun ottamatta iskareita, jousia ja jarrupaloja. Bensatankin saa vaihtaa isompaan. Painot ko. luokkien mukaan.

Div. 3) FIA GT4. Uusin "FIA Balance of Performance" aina käytössä.

Kuppipossut siis kelpaisivat, Boxsteri ei.

Divareittain pisteitä jaetaan, jos kisassa on mukana vähintään 5 ko. divisioonan autoa. Muuten kaikki ajavat GT Finnish Championship Racing Series -pisteistä.

Paljon tolkullisempi pisteytys olisi vaikkapa PRCF:n taulukkoa (sellaisenaan tai vähän viilailtuna), jossa eri luokkien kuljettajat keräävät yhden ainoan sarjan pisteitä.

Koodi:
[B]Sija[/B]     [B]Luokassa maaliin tulleita[/B]
       [B]8   7   6   5   4   3   2   1[/B]
[B] 1.[/B]   10  10  10  10   9   8   7   6
[B] 2.[/B]    8   8   8   7   6   5   2
[B] 3.[/B]    6   6   6   5   4   2
[B] 4.[/B]    5   5   4   3   2
[B] 5.[/B]    4   4   2   1
[B] 6.[/B]    3   2   1
[B] 7.[/B]    2   1
[B] 8.[/B]    1
Lisäksi "yleiskilpailun" kolmelle parhaalle pisteitä: voittaja 3, toinen 2, kolmas 1.

Eri tasoiset autot siis pisteytetään luokittain, mutta kaikki kilpailevat samasta mestaruudesta. Samalla huomioidaan automäärä, eli sitä arvokkaammat kisat, mitä enemmän autoja.

Viime vuonna oli muuten olemassa divarit 1 ja 2 ilman tuota viiden auton rajaa. Siitä huolimatta kukaan ei ilmeisesti laskenut niiden pisteitä. Ainakin AKK:n sivulta löytyy vain "yleiskilpailun" taulukko: http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-09-21T20-12-22255.pdf
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Mutta autojen omistajat/haltijat ovat valinneet mieluummin PRCF:n kerhokisat kuin SM-kisat. Tilanteeseen vaikuttanee suurelta osin GT-skabojen osallistumismaksun suuruus.
Kemoraan minun perässä varikolle tuli melko tuoreen Cayennen perässä kilpuri. En usko, että tuo osallistumismaksu on ongelma valtaosalle Porsche-kuskeista. Enemmänkin säännöt. Kerhokisoissahan ajosäännöt on melko tiukat. Esim kiilaamisesta tulee heti vuodeksi bannia, tönimisestä puhumattakaan.
 

SPP

Member
Liittynyt
3.6.2010
Viestit
5
Vielä tuosta GT-SM:sta ja Porscheista: Kyllä niitä Div 2 pisteillekin on taulukkonsa mutta kuten huomataan, ei niistä paljon puhuta.

PERIAATTEESSA vanhemmatkin Carrera Cupin mukaiset Porschet käyvät kyllä nytkin mutta käytännössä tilanne on semmoinen että harva ylläpitää 5-10 vuotta vanhaa kilpa-autoa täsmälleen tehdaskunnossa. Tarkoittaa sitä että kun vaihtaa loppuunkuluneita osia sieltä täältä a)halvempiin, b)parempiin tai c)saatavissa oleviin, ei auto täytä enää FIA:n GT-sääntöjä.

Ja mielestäni nuo säännöt ovat nimenomaan se syy miksi Suomeen ei ole syntynyt luokkaa jossa kilpailisi tehokkaammat ja nopeammat koppiautot järkevillä kustannuksilla. Ihan sama minulle onko kaikki autot keskenään täsmälleen saman tasoisia, näin pienessä maassa siitä on vaan pakko tinkiä.

Tuo Porsche Challenge voisi ihan hyvin toimiakin GT-sarjan sisällä jos koko GT:tä enää ajetaan.

PRCF on onnistunut kyllä luomaan harrastajille ratasarjan jossa on ideaa; kynnys matalalla ja turvallisuus & hauskuus kärjessä. Kerhokisoissa on tosiaankin kovat uhkaukset kosketuksista mutta kun ei ajeta miljoonista eikä kivitaloista niin toisiin nojaamisen voi ihan hyvin jättää pois. Tosin jotkut pitävät noita sääntöjä "neitikiekkoiluna" mutta sarja kasvaa ja kehittyy eli homma toimii. Kansallisissa avoimissa kisoissakin jaetaan aika herkästi varoituksia nykyisin eli samaan suuntaan mennään sielläkin sääntöjen soveltamisessa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vahvistamattomien huhujen mukaan joku/jotkut tahot ovat tuomassa Suomeen kaudelle 2011 Ruotsin sääntöjen mukaista Camaro cuppia. Teknisiin sääntöihin en ole sen paremmin perehtynyt mutta ilmeisesti mukaan huolitaan vai gen.4 ja gen.5 korimalliset autot. Veikkaan myös että autot olisivat varsin pitkälle vakioita koriltaan ja tekniikaltaan... => turkasen hitaita linttoja.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Wanhasta en tiedä, mutta Gen.5 auto (vai "auto" ? ;)) on jotakuinkin tällainen:

Putkirunko
Lasikuitukoppa
Chevy ZZ4 (n. 440hp, 600Nm)
Richmond Super T10 (4 vaihdetta)
Gen.4 Camaron taka-akseli
Minimipaino 1175 kg

Uuden Camaron osia laitteessa ei liene oikeasti montaa (jos yhtään?). Juuri mitään ei saa muuttaa, vaan kyseessä on puhdas yksityyppiluokka.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Vahvistamattomien huhujen mukaan joku/jotkut tahot ovat tuomassa Suomeen kaudelle 2011 Ruotsin sääntöjen mukaista Camaro cuppia. Teknisiin sääntöihin en ole sen paremmin perehtynyt mutta ilmeisesti mukaan huolitaan vai gen.4 ja gen.5 korimalliset autot. Veikkaan myös että autot olisivat varsin pitkälle vakioita koriltaan ja tekniikaltaan... => turkasen hitaita linttoja.
Ehkä hitaita MUTTA mun mielestä tämmöisen auton pitääkin olla ei ehkä hidas mutta vaikea ajaa = kuljettajille tulee virheitä ja yleisölle katsottavaa. Onpas muuten kova huhu kieltämättä. Onkohan mitään todenperäisyyttä huhulla?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ehkä hitaita MUTTA mun mielestä tämmöisen auton pitääkin olla ei ehkä hidas mutta vaikea ajaa = kuljettajille tulee virheitä ja yleisölle katsottavaa. Onpas muuten kova huhu kieltämättä. Onkohan mitään todenperäisyyttä huhulla?
Meininkiä siihen suuntaan on, sen voin vahvistaa. Mutta viime kädessä asia on vielä kiinni AKK:sta (putkirunko vs. "alkuperäinen korirakenne") sekä myös siitä kuinka monta kuskia saadaan asiasta innostumaan.

AKK:lla tunnetusti on paha allergia putkirunkoisia autoja kohtaan. Ohjaamoa ympäröivien peltien lisäksi myös keulan ja perän ns. törmäysenergiaa sitomaan tarkoitetut alueet kun pitiäisi säilyttää alkuperäisinä.... Josta puolestaan seuraa (olettaen että Otto on tulkinnut svenskatalande sääntökirjaa oikein) se, että ruåtsalaisille annetaan niimpal tasoitusta että ei kannata enää puhua samoilla säännöillä ajamisesta.

Henk. koht. en innostu yksityyppi-luokista, on ne sitten Legendsejä, Honda Challengea tai Camaro Cuppia.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mutta viime kädessä asia on vielä kiinni AKK:sta (putkirunko vs. "alkuperäinen korirakenne") sekä myös siitä kuinka monta kuskia saadaan asiasta innostumaan.

AKK:lla tunnetusti on paha allergia putkirunkoisia autoja kohtaan. Ohjaamoa ympäröivien peltien lisäksi myös keulan ja perän ns. törmäysenergiaa sitomaan tarkoitetut alueet kun pitiäisi säilyttää alkuperäisinä....
Putkiahan ovat myös Formula Fordit, Legendsit, Radicalit...

Sitäpaitsi, kaikki osathan tuossa Camaro Cupperissa ovat alkuperäisiä. Ei tosin vitoskoppaisen Chevrolet Camaron, mutta ei tuota autoa sellaiseksi missään virallisissa dokumenteissa väitetetäkään (ei Legendsiinkään vaadita 30-luvun Fordin tulipeltiä ;) ).

Auto on SBF:n (Ruåttin "AKK") mukaan Peformance AutoMotive Scandinavia AB:n (PASAB) valmistama Camaro CCR Mk1.

Siinä olet toki aivan oikeassa, että AKK:lle ei mitenkään välttämättä Ruottalaisten kansallisella luokituksella oleva laite kelpaa... etenkään jos idea uudesta luokasta tulee lajin harrastajilta, eikä jostain virkamieskoneiston syövereistä tai "promoottorilta".
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kyllähän näiden autojen pitäis ehdottomasti olla samanlaisia suomessa ja ruotsissa jotta tässä jotain järkeä olisi. Ja jotta oma PM sarja olisi mahdollista toteuttaa.

Keneltähän tämä idea loppupeleissä on tullut? Hmmmm. Hmmmm.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Putkiahan ovat myös Formula Fordit, Legendsit, Radicalit...
Jep. Ja isossa maailmassa mm. NASCAR-autot....

Auto on SBF:n (Ruåttin "AKK") mukaan Peformance AutoMotive Scandinavia AB:n (PASAB) valmistama Camaro CCR Mk1.

Siinä olet toki aivan oikeassa, että AKK:lle ei mitenkään välttämättä Ruottalaisten kansallisella luokituksella oleva laite kelpaa... etenkään jos idea uudesta luokasta tulee lajin harrastajilta, eikä jostain virkamieskoneiston syövereistä tai "promoottorilta".
Aikanaan ei kelvannut erään ralli-miehen 940 Volvo, kun sille ei löytynyt kuin ruosalaiskansallinen luokitus... Autolla oli ajettu Ruotsissa Volvo Original Cuppia (vai mikä se oli) mutta Suomessa se ei kelvannut mihinkään ryhmään...

Samoin puskaradion tietojen perusteella AKK olisi evännyt Eagle Racingin kolmelta ameriikan autolta katsastuskortit, koska ne eivät täytä uusia SS-luokan sääntöjä (mistään muusta AKK:n sääntökirjan tuntemasta luokasta puhumattakaan).

Toisaalta on just noi Legendat (jotka ovat parhaimillaan pullotettuina, suoraan jääkaapista nautittuina...:D) ja LoCostit ja SubaruSportit....
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Toivottavasti nyt AKK:ssa ymmärretään, että kaikki mahdollinen kalusto on saatava radalle!
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Joopa-joo... Ei ollut Rata-SM:n anti hääviä Botniaringillä. Ehkä koko viikonlopun kohokohta oli Formula Ford -lähdön jälkiselvittelynä radanvarressa käyty nyrkkitappelu! :D

Ja mikä oli tuo Time Attack... 2 osallistujaa!

Varikolla huhuiltiin nyt vahvasti, että Legendsit jättävät Rata-SM:n kauden päätteeksi. Ensikaudella ilmeisesti Legendsit, Camaro -cup ja Avoin kiertäisivät omana sarjanaan. Tämä kuulostaisikin varsin kompaktilta paketilta. Nyt Rata-SM:ssä venytetään kilpailupäiviä aivan turhaan.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Joopa-joo... Ei ollut Rata-SM:n anti hääviä Botniaringillä. Ehkä koko viikonlopun kohokohta oli Formula Ford -lähdön jälkiselvittelynä radanvarressa käyty nyrkkitappelu! :D

Ja mikä oli tuo Time Attack... 2 osallistujaa!

Varikolla huhuiltiin nyt vahvasti, että Legendsit jättävät Rata-SM:n kauden päätteeksi. Ensikaudella ilmeisesti Legendsit, Camaro -cup ja Avoin kiertäisivät omana sarjanaan. Tämä kuulostaisikin varsin kompaktilta paketilta. Nyt Rata-SM:ssä venytetään kilpailupäiviä aivan turhaan.
 

kohokas

Member
Liittynyt
9.8.2010
Viestit
18
Joopa-joo... Ei ollut Rata-SM:n anti hääviä Botniaringillä. Ehkä koko viikonlopun kohokohta oli Formula Ford -lähdön jälkiselvittelynä radanvarressa käyty nyrkkitappelu! :D

Ja mikä oli tuo Time Attack... 2 osallistujaa!

Varikolla huhuiltiin nyt vahvasti, että Legendsit jättävät Rata-SM:n kauden päätteeksi. Ensikaudella ilmeisesti Legendsit, Camaro -cup ja Avoin kiertäisivät omana sarjanaan. Tämä kuulostaisikin varsin kompaktilta paketilta. Nyt Rata-SM:ssä venytetään kilpailupäiviä aivan turhaan.
Ja BMW luokka olisi siirtymässä samaan.
Nyt riittää Huttusen rahastus. :thumbup:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Joopa-joo... Ei ollut Rata-SM:n anti hääviä Botniaringillä. Ehkä koko viikonlopun kohokohta oli Formula Ford -lähdön jälkiselvittelynä radanvarressa käyty nyrkkitappelu! :D

Ja mikä oli tuo Time Attack... 2 osallistujaa!

Varikolla huhuiltiin nyt vahvasti, että Legendsit jättävät Rata-SM:n kauden päätteeksi. Ensikaudella ilmeisesti Legendsit, Camaro -cup ja Avoin kiertäisivät omana sarjanaan. Tämä kuulostaisikin varsin kompaktilta paketilta. Nyt Rata-SM:ssä venytetään kilpailupäiviä aivan turhaan.
Hoh hoh. Tuskin toimii tämä yhdistelmä. Tai paha sanoa kyllä. Eikös tästä puhuta joka syksy, että tietyt luokat irtaantuu ja kiertää omana sarjanaan...
 
Ylös