Camaro Cup Suomeen

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hurreilla on STCC, Nordic GT, Camaro Cup, Carrera Cup, Ferrari Challenge, Radicals...
Nordic GT:ssä ajettiin kaksi kisaa. Toinen Suomessa ja toinen Virossa. Kuskitkin kahta lukuun ottamatta Suomesta. Hurraa! Ruotsalaisen rata-autoilun juhlaa!

Ferrari Challenge on Tanskalainen sarja, vaikka kisat jakaantuvatkin 3-2 Ruotsin eduksi. Kuskeista valtaosa on Tanskasta.

STCC:n kisoissa kiertää tuon S2000-pääluokan lisäksi hyvinvoivat Camaro ja Carrera Cup (Possujen määrä tosin on vähentynyt selvästi viime vuodesta), Radical, JTCC (~V1600), FR2.0 ja Superbike. Kokoonpano vaihtelee kisoittain, useimmin mukana on Carrera Cup (8/9).

Siinä olet kyllä oikeassa, että Suomen rata-autoilu on harrastelijoiden puuhastelua Ruotsiin verrattuna, mutta Nordic GT:n ja Ferrari Challengen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tiedä sitten kertooko se kuinka paljon ratatouhuista vai enemmänkin siitä, että kauramoottoreilla on oma vakiintunut yleisönsä ja V5-, V75- ja Toto-peleissä liikkuu isot rahat muutoinkin kuin vain kilpailijoiden sponsorointi mielessä.

Mutta jos ja kun verrataan rata-autoilua Suomessa ja Ruotsissa niin on pakko tunnustaa että kyllä tää homma on pahasti ruvella tällä puolen lätäkön.
Hurreilla on STCC, Nordic GT, Camaro Cup, Carrera Cup, Ferrari Challenge, Radicals...
Suomessa on pari hassua GT-autoa ja niiden jatkona muutama vanhentunut Cup-Porsche, jotkut typerät Legendsit, teknisesti vakiot ja korimalliltaan vanhentuneet Bemarit. Niiden lisäksi joku vielä haaveilee (ääneen) jo lähtökohtaisesti perseestä olevan Sport2000 kauppakassien takaisin tuomisesta...:nope:

Tottakai sitä mieluummin kattois vaikka DTM-autoja radalla mutta se on valitettavasti nähty että sellasille ei Suomessa riitä kysyntää. Sama ku GT-autoilla ja muillakin ns. nopeemmilla autoilla.

Sport 2000 on kuitenkin se viimeisin rataluokka joka mediaa ja yleisöä on kiinnostanut joten johonkin sen suuntaiseen varmaankin oikeesti tarvis palata. Vai tuleeko muuta luokkaa mieleen johon riittäis tässä maassa kilpailijat?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Onkohan kilpailu muuten suurin koskaan suomessa ajettu rata kilpailu? Mutta hirveä määrä kalustoa on paikalla.
Hoh hoijaa, eiköhän tämä nyt tullut selväksi, että Affenisto ja historicci siellä on kovinta mitä maan päällä tapahtuu...
Voitaisiinko palata asiaan, eli mikä on tuon Camaro-cupin tilanne?
Ja miten Suomalainen rata-auoilu saataisiin nousuun. Juu, oikea vastaus ei ole paluu johonkin menneisyyteen, vaikka ilmeisesti jotkut sitä toivoisivatkin.
Itse toivoisin, että se Kouvolan ratahanke edistyisi ja sinne saataisiin kunnon skaboja.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Voitaisiinko palata asiaan, eli mikä on tuon Camaro-cupin tilanne?
Itse toivoisin, että se Kouvolan ratahanke edistyisi ja sinne saataisiin kunnon skaboja.
Hoh hoijaa, eiköhän tämä nyt tullut selväksi, että Kouvolan ratahanke pelastaa rata-autoilun ja on kovinta mitä maan päällä voi tapahtua...

Voitaisiinko palata asiaan, eli mikä on tuon Camaro-cupin tilanne?


:rolleyes:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Entäs jos pari vanhaa ideaa on parempi kun pussillinen uusia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sport 2000 on kuitenkin se viimeisin rataluokka joka mediaa ja yleisöä on kiinnostanut joten johonkin sen suuntaiseen varmaankin oikeesti tarvis palata. Vai tuleeko muuta luokkaa mieleen johon riittäis tässä maassa kilpailijat?
Vaikka Lappalainen ja Vanhanen ajelis kerran vuodessa kahdestaan rataa ympäri, niin siinä kisassa on enämpi nähtävää kuin Sport2000:n koko historiassa oli. Samanlaisia vaimon kauppakasseja näkee ABC:n parkkipaikalla ihan ilmaiseksi eli EVVK koko Sport2000 idealle ja tungetaan nuo V1600:t ja Extreme Bemut vielä samaan saaviin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Minä väitän, että Don Vitolla on ns. optisen harhan tauti. Silmäsi ovat vain tottuneet ja myös totutetut salman lailla kiitäviin ajopeleihin, ja siksi ylenkatsot verkkaisempien laitteiden kisailua. En vaadi, että siirtyisimme ajassa taaksepäin, simmottisia laitteita kun ei suuren yleisömassan käytössä ole, mutta älä nyt hyvä ihminen joka välissä dissaa kaikkia muita kisalaitteita kuin niitä kovaäänisimpiä ja nopeimpia mitä rahalla saa.

Henkilökohtaisesti katson paljon mieluummin hyvän Legends-kisan, ajamisesta nyt puhumattakaan, kuin yrittäisin katsoa moljottaa tai olla toisena osapuolena kilpailussa, jossa on osanottajina vain duo Lappalainen&Virtanen.

Jos Camaro-cup tai joku vastaava kohtuullisen taloudellisen satsauksen vaativa sarja saataisiin jollain konstilla houkuttelevan toimivaksi vaihtoehdoksi täällä Suomessa, olisi se maan mainio asia, ei epäilystäkään.

Onko Suomessa kenties liian monta luokkaa ja vaihtoehtoa suhteessa aktiivikilpailijoiden määrään? Munat liian monessa ajokiukalossa?

ps. kelpaisiko seuraavat http://www.youtube.com/watch?v=V-6sSvArL38&feature=related
siinä saa jopa Kuismasen miljuunapirssi kakkendaalihalvauksen!
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
No, jatketaan sitten pohdiskelua. Vaikka ilmeisesti Ahvenisto on joillekin jotenkin pyhä asia/paikka en välitä ko henkilöiden tuntemuksista pätkän vertaa.
Kävin kesälomalla ohimennen Nürnburgring:llä. Ihan vaan kahvilassa. Samalla tuli tutkailtua paikkaa (joo, on epistä vertailla sitä johonkin kotomaamme suorituspaikkoihin) mutta kuitenkin.
1. Ahvenistolla ei ole lainkaan pysäköintipaikkoja katselijoille. joo onhan niitä siellä täällä, ns ammattikatsojat kyllä tietää mihin auton voi laittaa, mutta tavallinen tahvo ei oikein tiedä minne.
2. Ahvenistolla ei ole lainkaan katsomoita. Älkääkä edes ehdottako sitä multapaskarinnettä. Siihenkö sitä perhe perseensä laittaisi. Sitten, kun sade yllättää, jaa eikös siellä ole mitään katosta
3. tarjoilufasiliteetit ovat naurettavat, joku hikinen teltta ja sieltä jotain ylihintaista makkaraa
4. Suolenkki voisi tarjota jotain vaihtelua, mutta sinne kulku on tehty niin vaikeaksi kuin mahdollista. Toisaalta, kuka siellä risukossa viihtyisi.
5. Varikolle ei pääse kuin vasta kisojen jälkeen. Tiedän, se on turvallisuuskysymys, koska se on niin ahdas, mutta turva vikistä. Se on selvä haitta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen kuullut portilla urputusta, kun tavallinen katsoja on yrittänyt jälkikasvun kanssa mennä varikolle ja meno torpattu.

Ahvenisto on ihan kiva rata ajaa ja tunnelma siellä on ihan ok, mutta kannattaa avata ne silmät ja katsella edes joskus hieman peruskatsojan kannalta.
Huvittavaa sinällään, mutta Kemoralla taitaa olla Suomen ainoa katettu katsomo...
Siksi otin tuon Kouvolan esille. Toivottavasti näitä asioita otetaan edes hieman suunnittelussa huomioon eikä ajatella, että tehdään jotain yleisön eteen joskus sitten tulevaisuudessa, jos tehdään.

Ja, nyt mietin asiaa tavallisen katsojan kannalta, en jonkun vip-pönöttäjän.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Pysäköintipaikkoja on ympäri kaupunkia. Hyvin pärjätään vaikka jääkiekkokisoissa niilläkin. Katsomot todella sais olla. Mutta kyllähän suolenkille pääsee helposti oikeaa tietä pitkin. Olen kyllä samaa miletä hyvinkin paljon Speedmanin kanssa. Toivottavasti näihin saadaan tulevaisuudessa parannus:

http://ahvenistonfanisivut.com/ahvenisto_tulevaisuus.html
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Pysäköintipaikkoja on ympäri kaupunkia. Hyvin pärjätään vaikka jääkiekkokisoissa niilläkin.
En nyt ihan äkkiseltään keksi toista urheilupaikkaa, jossa olisi noin surkeasti järjestetty pysäköinti, kuin Ahvenistolla. Aika pitkä matka kuitenkin kävellä sieltä jäähallin parkkipaikalta. Ihmettelen, ettei Ahvenistolle ole saatu rakennettua minkäänlaisia katsomoita silloinkaan, kun yleisörikkaimmat vuodet olivat. Järjestäjille toivomus, että laittakaa tänä syksynä edes muutama yksinkertainen lankkupenkki ekaan mutkaan, niin ei tarvitsisi omaa jakkaraa rahdata.

Joka tapauksessa viihdyttävää sisältöä nuo rata-SM tapahtumat ensisijaisesti tarvitsevat. Katsomoilla sun muilla puitteilla saataisiin pidettyä se hankittu yleisö. Jotain tarvitsisi tehdä samalla tavalla kuin 90-luvun lopulla, jotta edes se sama porukka saataisiin katsomoon, joka Sport 2000:ia katsoi. Legends-luokasta ei siihen näytä olevan. Kokonaan uusi rata ei mun mielestä ratkaise mitään. Kyllä ihmiset vaeltaa Alastaron korpeenkin, jos katsottavaa löytyy, kuten kiihdytyskisoissa on huomattu.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Samaa mieltä, ei se uusi rata mitään ratkaise. On ne ihmiset aikaisemminkin korpeen löytäneet ja esim. Kemoran pääkatsomo on kyllä ihan tarvetta varten tehty ja on se 3000 paikkaa ollut täpötäyteen ahdettuna + kaikki muut radan varret.

Kemorallakin muutoksia on ilmeisesti tulossa, jännityksellä odotetaan, joko seuraavalle sesongille ennättää...

Mutta kun itse tuote saadaan kuntoon, niin porukka löytää radan varteen.

Kun Camaro Cupista puhutaan, pitää muistaa, että se 80-luvun Camaro Cup ei ollut mikään vakioautosarja... Maa oikeesti tärisi, kun ne vermeet rataa kiersi.
 

Group 5

Active member
Liittynyt
23.4.2010
Viestit
31
En nyt ihan äkkiseltään keksi toista urheilupaikkaa, jossa olisi noin surkeasti järjestetty pysäköinti, kuin Ahvenistolla. Aika pitkä matka kuitenkin kävellä sieltä jäähallin parkkipaikalta. Ihmettelen, ettei Ahvenistolle ole saatu rakennettua minkäänlaisia katsomoita silloinkaan, kun yleisörikkaimmat vuodet olivat. Järjestäjille toivomus, että laittakaa tänä syksynä edes muutama yksinkertainen lankkupenkki ekaan mutkaan, niin ei tarvitsisi omaa jakkaraa rahdata.

Et ole ilmeisesti käynyt missään muualla kuin kotomaan radoilla?

Otetaan esimerkiksi Silverstone , Monza, Hocenheim tai oikeastaan mikä tahansa Euroopan rata, niin parkkialueelta-radalle on pidempi matka kuin Hämeenlinnan torilta Apparalle. Ahvenistolla on 400 metrin päässä 10000 auton parkkialueet jo vuodesta 1967.

Ahvenistolla on viihtynyt yli 50 tuhatta katsojaa kun joku tapahtumajärjestäjä keksi tuoda oikeasiti yleisöä viihdyttävää toimintaa.

Englannissa kymmenet tuhannet katsojat jaksavat kantaa sen oman telttatuolinsa kisapaikalle. Mikä sinua vaivaa kun et jaksa?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Otetaan esimerkiksi Silverstone , Monza, Hocenheim tai oikeastaan mikä tahansa Euroopan rata, niin parkkialueelta-radalle on pidempi matka kuin Hämeenlinnan torilta Apparalle. Ahvenistolla on 400 metrin päässä 10000 auton parkkialueet jo vuodesta 1967.

Ahvenistolla on viihtynyt yli 50 tuhatta katsojaa kun joku tapahtumajärjestäjä keksi tuoda oikeasiti yleisöä viihdyttävää toimintaa.

Englannissa kymmenet tuhannet katsojat jaksavat kantaa sen oman telttatuolinsa kisapaikalle. Mikä sinua vaivaa kun et jaksa?
No Hockenheimissa ja Monzassa olen käynyt ja molemmissa on parkkipaikka ihan katsomon takana. Enkä nyt muutenkaan tarkoittanut pelkästään moottoriratoja vaan muitakin urheilupaikkoja. Edit: Niin ja jos ei lähimmät parkkialueet riitä niin voidaan tehdä etäparkkialue ja sieltä bussikuljetus, kuten oli meillä Valkeakoskella asuntomessuilla viime vuonna ja Kouvolan rallicrossikisaankin tuollainen oli ainakin suunnitteilla (en tiedä toteutuiko).

Eikä tämä nyt muutenkaan juuri minuun liittynyt, sillä olen ollut Ahvenistolla vain pari kertaa autolla, koska en sellaista omista. Mä kävelen bussiasemalta radalle, mutta jakkaraa en ole viittinyt raahata mukana. Olen vain kuunnellut katsojalähimmäisteni nurinaa parkkipaikan etäisyydestä ja ymmärrän sitä oikein hyvin. Toki nykyään rata-sm kisassa käy niin vähän yleisöä, että kaikki taitavat saada autonsa siihen kadun varteen.

Me, jotka noissa kisoissa käymme olemme tietysti vähän vääriä ihmisiä miettimään miten porukkaa saataisiin katsomoon lisää. Sitä pitäisi kysyä niiltä, jotka ovat lopettaneet kisoissa käynnin viime vuosien aikana. Tuo Camaro-cup saattaisi olla ihan hyvä idea, jos autoja saataisiin reilusti mukaan. Mielelläni näkisin joskus myös Locostit runsaslukuisena viivalla. Jostain syystä niiden meno on mielestäni näyttävämpää kuin Legendsien.
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Suomalaiset on siitä jänniä erkkejä, että niiden pitäisi saada auto aivan viereen, yhtään ei saisi kävellä. Tuota en ymmärrä... Mutta istumakatsomoiden puutteen kyllä ymmärrän, siis sen, että ne todella tarvitaan Ahvenistolle...

Samaa mieltä myös siitä, että mikään uusi rata ei kyllä auta. Ja sitäpaitsi mä luulen, että joku paikka jäätyy ennen kun tänne semmoinen tulee.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllä P-alueet pitäs oleman radan välittömässä läheisyydessä, myös Apparalla, kuten ne on kaikilla muilla Suomen moottoriradoilla. Rinnekatsomo sinällään ei paljoa vaatisi että sinne saisi istumapaikat. Tuskin kai mikään EU-direktiivi tai FIA kaipaa sinne erillisistuima. Jonkun katetun VIP-katsomon vois rakennella siihen ent. automuseon nurkille. Mutta kaikkein isoin ongelma Apparalla on kuitenkin tuo varikko-alue. Se vain on auttamatta aivan liian pieni nykyajan vaatimustasoon. Ennenmuinoin kun autoja vielä ruuvattiin taivasalla, kaksi ruutua per tiimi riitti mainiosti. Nyt ei näille motorhome-aikakauden varikkoteltoille taida piisata edes kymmenen ruutua.
Myös suolenkin puolella olisi varmaan tilaa katsomorakennelmille, mutta ongelma on miten päästä sinne. Jos siellä olisi kunnon katsomorakenteet ja joku snagari josta voi hakee hiukopalaa tauoilla, niin sitä voisi vakavasti harkita..
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tai voisko katsojien vähentyminen johtuu siitä että nykyään jopa hc-fanit on sen verran kermaperseisii etteivät jaksa päivää seisoskella jos ei sitä muoviputken pätkää saa missä on jauhoo ja rustoja sisällä :D
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Pakko kertoa tähän väliin kuinka "ennen vanhaan" mentiin Ahvenistolle kisoja katsomaan. Vanhukset olivat menossa asuntomessuille ja jättivät minut ja vanhemman veljeni jonnekin leirintäalueelle Hämeenlinnan ulkopuolella. Iskettiin teltta pystyyn ja yritettiin nukkua samalla kun häijy moottoripyöräjengi yritti hakata toisiaan hengiltä siinä nurkilla. Aamulla aikaisin pystyyn, syötiin vähän leipää tsaijun kanssa, pistettiin teltta kasaan, nostettiin se vuoronperään muiden rojujen kanssa selkään kannettavaksi ja pistettiin jalkaa toisen eteen matkalla kohti Ahvenistoa. Kävelimme tavaroinemme noin pari tuntia (eksyttiinkin, maalaistolloja kun olimme) kunnes löysimme rata-alueen. Ostettiin liput ja oltiin seitsemännessä taivaassa kun kisat tärähtivät käyntiin. Varikolla sai hillua vapaasti ja porukkaa oli rutosti. Palvelut loistivat lähes kokonaan poissaolonsa muodossa. Hiton hauskaa! :cool:
 
Ylös