CART Silly season 2004

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv:
Ja nyt ne on tuppaamassa Wirdheimiäkin CART-sarjaan. Saapa nähdä ketä siellä loppupeleissä ajelee jos ketään. Engen siirtyminen sarjaan nostaisi tasoa aivan älyttömästi. Samoin kuin Zontan.

Muuten on surkea seurata, kun pikkuformuloista tulee vuosi toisensa jälkeen aivan älyttömän hyviä kuskeja ja sitten ei kunnon kisapaikkoja tahdo löytyä millään.
Öh, tulkitsenko oikein että pidät Engen kaltaisia kuskeja "älyttömän hyvinä" (suhteellinen käsite tietysti) ja F1-paikan arvoisena, tai ainakin CART-paikan? En nyt ota kantaa siihen mihin Enge, Zonta, tai vaikka yhtä hyvin tämän kauden F1-flopit Wilson ja Pizzonia kuuluvat (joo ja Firman! :D ), sekä lukuisat muut "älyttömän hyvät" kuskit. Mutta minua on jo pidempään ihmetyttänyt se että Engen kaltaisia kuskeja pidetään lupaavina vain siksi että koko uralta löytyy yksi ainoa kunnollinen meriitti, tässä tapauksessa F3000 mestaruus.

OK, F3000 mestaruus on ihan hyvä juttu, mutta koska parhaat kuskit useimmiten viedään Ykkösiin jo ennen kuin he edes ajavat F3000:a (Senna, Prost, Häkkinen, Schumacher, Räikkösestä nyt puhumattakaan), ei F3000:n taso ole aivan sitä mitä voisi äkkiseltään luulla. Lisäksi ihmettelen sitä että yksi meriitti uralla muka merkitsee jotain jos vastaavasti löytyy pohjanoteerauksia tai täydellisen keskinkertaisia suorituksia vastapainoksi. Enge on tästä hyvä esimerkki: jos F3000 mestaruutta ei CV:stä löytyisi, miehen ura on ollut niin surkea ettei olisi mitään asiaa yhtään mihinkään luokaan (F1, CART, ALMS, jne.). Itse en ollut lainkaan kummastunut siitä että Enge oli juuri niin surkea Ykkösissä kuin oli. Aivan vastaavasti 2003 rookiet F1:ssä olivat kuta kuinkin niin surkeita kuin uumoilinkin. Tämä johtuu siitä että olen jo pitkään rankannut nuoria kuskeja koko uran meriittien nojalla enkä ole sokaistunut yhdestä ainoasta hyvästä tuloksesta. Kaikilla pätevillä kuskeilla on ollut esittää tasainen ja vähintään lupauksia herättävä pienoisura pikkuformuloissa. Engeltä ja monelta muulta se puuttuu.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv:
Paul Tracy on ollut jo vuodesta 1993 lähtien yksi CART:n voittajasuosikkeja. Nopeudessa ei ole ollut mitään vikaa, mutta ongelmana on ollut mestaruuskauden yhteen nivomien siten, että menestys on tullut tasaisesti ei ole luonnistunut. Iän myötä tuokin ominaisuus on tullut kuntoon. Väitän, että Tracy on ajanut tällä kaudella yhtä hyvin kuin muutkin mestarit omina kausinaan.
Jokaisella on tietysti mielipiteensä, mutta tuohon en usko laisinkaan. Tracy olisi saanut myös 2003 selkäänsä jos sarjassa olisi jatkanut vaikkapa De Ferran, Castroneves, Da Matta, puhumattakaan tietysti Montoyasta jne. Tracy on CART mestari vain ja ainoastaan siksi että taso putosi niin alas menneellä kaudella, ja siltikin mestaruuden varmistamisessa meni aikaa turhan pitkään. Joku Junqueira pahin haastaja... :D No OK, ei Junqqis nyt varsinaisesti huono ole, mutta... Voi sitä Tracyn pyörimistä kuin mikäkin rookie tässä ihan vähän aikaa sitten, olikos se nyt ihan Mexicon kisaa edeltävässä kisassa (se missä Salo oli 3.). Niin joo, pyörihän se samaan tapaan jopa mestaruutensa ratkaisseessa kisassakin. Mestaruus muuten tuli ei ajamalla, vaan Junqueiran keskeyttämällä omaan ajovirheseen. Mitä sekin kertoo Tracystä ja sarjan tasosta!

Onneksi kuitenkin näyttää siltä, että jos CART-tallit vain saavat sponsoriasiat parempaan jamaan ja ovat siten paremmin kykeneviä maksamaan kuskeillekin palkkaa, niin kuskienkin taso nousee huomattavasti jo ensi vuonna. Todellakin jos Jykä ja Wirdheim ovat sarjassa ensi vuonna, ehkä jotkut muutkin, niin se tekee jo paljon.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Just joo, kukaan ei ole mitään kuin ehkä Kimi ja Schumi, joista toinenkin on toisten mielestä täysin tyhjänpäiväinen rativääntäjä.

Sorry vaan, mutta kumasti esmes kaudella 2000 Montoyan löi loppupisteissä mm. Moreno, Vasser, Tracy ja Fernandez. Kaikki muuten tämän vuoden sarjassa mukana. Joo-joo, Juan-Pablo kärsi tekniikkamurheista jne. mutta kyllä tuo osoittaa sen, että ei CART:ssa ole helppoa olla kärjessä. Siihen vaaditaan hyvää kuskia ja tiimiä. Tracy ajoi koko kauden paremminkin kuin koskaan aikaisemmin. Mies on ilmeisesti vihdoin ymmärtänyt tasaisuuden merkityksen. Ajamallahan herra on voittanut yksittäisissä kisoissa kaikki 90-luvun kuskit välillä vieläpä ylivoimaiseen tyyliin. Voittojen määrä ja kerätyt pisteet kestää vertailun kenen mestarin kanssa tahansa. Tähän toisaalta vaikuttaa kieltämättä kärjen takana heikohko taso, mutta on siinä hyvää ajamistakin tarvittu.

On helppo leimata kaikki muut kuin f1:n kärkinimet täydellisiksi paskoiksi, mutta en näe mikä siinä on tarkoituksena. Tietysti jos on itse kova f1-fani ja itsetunto ei anna periksi myöntää että maailmalla voi olla muitakin erinomaisen hyviä kuskeja, niin voihan tällainen lapsellisten näkemysten esittäminen helpottaa oloa.
 

Marko-Irwin

Well-known member
Liittynyt
14.10.2003
Viestit
75
Sijainti
Turku
No niin nyt on sitten Ralph Firmankin liitetty Cart-kuskien listaan... http://www.7thgear.com/html/features/SillySeason.php Ensikausi vaikuttaa mielenkiintoiselta jos edes puolet noista huhuista toteutuisi. Melkein kaikki kuljettajat jotka ajoivat tänä vuonna F3000-sarjassa on yhdistetty PK Racingiin ja myöskin tuo energiajuomayhtiö joka on ollut spekulaatioissa Jacques Villeneuven F1- jatkon kanssa olisikos myös H-H Frentzen mukana Red Bullin kuvioissa? Nyt kun vielä saadaan tuo Wayne Taylor ja RuSport mukaan Lolilla, niin hyvin pyyhkii
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Olisi todellakin tervetullutta, jos saataisiin lisää noita talleja jo ensi kaudeksi. CART:han on enemmän ominaista se, että autoja on radalla reippaasti päälle 20, kuin se että niitä autoja on alle 20.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
- Adrian Fernandez jatkaa CART sarjassa. Oli kieltaytynyt Hondan tarjouksesta siirtyä IRLlään

- Newman/Haas jatkaa CARTissa myos, mutta ovat testanneet IRL kalustoa Indy 500 silmällä pitäen. Junqueiralle oli tarjottu paikkaa IRLlasta, mutta hylannyt. Talli jatkaa nykyisella kaksikolla

- PK Racingissa Salo varmasti jatkaa, kun Fontana on peruttu niin ehtii nyt hieman testailla ovaaleilla. Kakkos auto tulee kehiin, mutta ei kai sitten Papiksen ohjaamana...

- Onkohan Oriolin paikka nyt taysin selva Patrick Racignissa ?? Patrick Racingin kakkosautosta kaydaan kova kisa !!

- Darren Manning ulos Walker Racingista ?! Mika ihmeen takia ?! Lavin on ollut aika surkea !! Vai onko tassa on jo tapahtunut joku muutos ?!?

- Wayne Taylorista ei ole varmuutta

- Mo Nunn pysyy IRLlässä

- RuSport tulee ilmeisesti kuvioihin mukaan 2005 tai yllatyksia voi olla. Mutta Allmendinger on ratin takana joka tapauksessa

- Fittipaldin tiimissa jatkaa tama portugalilainen heppu. Zonta ei ole enaa mukana, silla Toyota nosti kai liksaa tai antoi ukaasin. Tomas Enge on yhdistetty IRLlään.

- Conquest Racing ilmeisesti lopettaa ja yhdistyy Fittipaldi tiimiin... Saali !!

... Ja IRLlasta, etta huhutaan sita, etta Hondaa aikoo vahentaa tiimien tukemista ja keskittyy Andretin tiimiin.. Lisaksi Tony George ei ole enaa halukas makselemaan Kelley Racingille, joten Pikku Al voi joutua hakemaan uutta tyonantajaa.. Nahtavaksi jaa !! Ja mita vaikuttaa Kenny Brackin loukkaantuminen Rahalin suunnitelmiin, sekin jaa nahtavaksi !

<small>[ 30-10-2003, 19:57: Message edited by: Archtur ]</small>
 

Marko-Irwin

Well-known member
Liittynyt
14.10.2003
Viestit
75
Sijainti
Turku
Archtur:
-
Lisaksi Tony George ei ole enaa halukas makselemaan Kelley Racingille, joten Pikku Al voi joutua hakemaan uutta tyonantajaa..
Hmm... olisikos tässä taas paikka puhua tiimistä joka tekisi loikan toiselle puolelle?, tuskinpa sentään, onhan Kelley vannoutunut IRL-talli, kuljettajina Al Unser Jr ja Scott Sharp olisivat todellista Imagon nostoa Cart-sarjalle mutta en jaksa tätä mahdollisuutta kuitenkaan uskoa
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
pmv:
Ketäs meillä on ollut viime vuosina näitä huippu-sveitsiläisi ratin vääntäjiä? Camathies, Andrea Chiesa, Franco Forini... Mahtaa Jo Siffert pyöriä haudassaan.

Paljonhan noita CART:iin haluavia kuskeja on: Gidley, Papis, Herta, Enge, Wirdheim, Lehto... Pitäs pari tiimiä perustaa lisää tai pistää ulos kuskeja heikommasta päästä.
Äläkä unohda Jean-Denis Deletrazia, kun puhutaan sveitsiläisistä.
Muista viimeaikaisista sveitsiläiskuskeista mieleen tulee Marcel Fässler, joka on ajanut DTM-sarjaa ihan hyvällä menestyksellä, vuosina 2000-2002 neljäs ja tänä vuonna kolmas.
 

Marko-Irwin

Well-known member
Liittynyt
14.10.2003
Viestit
75
Sijainti
Turku
Target Chip Ganassi Racing on ilmaissut kiinnostuksensa Walker Racingin nro 15 auton kuljettajasta, kyseessähän on Darren Manning jolla on sopimus Derreck Walkerin kanssa mutta saas nähdä miten tässäkin käy olisi sääli jos Darrenkin siirtyisi IRL sarjaan, siinä menisi loputkin CARTin Euroopan rantautumis mahdollisuudet, jos sarja ylipäätään jatkuu ensi vuonna
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Bleu:
pmv:
Ketäs meillä on ollut viime vuosina näitä huippu-sveitsiläisi ratin vääntäjiä? Camathies, Andrea Chiesa, Franco Forini... Mahtaa Jo Siffert pyöriä haudassaan.

Paljonhan noita CART:iin haluavia kuskeja on: Gidley, Papis, Herta, Enge, Wirdheim, Lehto... Pitäs pari tiimiä perustaa lisää tai pistää ulos kuskeja heikommasta päästä.
Äläkä unohda Jean-Denis Deletrazia, kun puhutaan sveitsiläisistä.
Muista viimeaikaisista sveitsiläiskuskeista mieleen tulee Marcel Fässler, joka on ajanut DTM-sarjaa ihan hyvällä menestyksellä, vuosina 2000-2002 neljäs ja tänä vuonna kolmas.
Olikos tuolla Sveitsissä edelleen se laki ettei siinä maassa saa pitää autokilpailuja? Ainakin se oli vielä 80 luvulla, ja luulisin sen olevan osasyynä sveitsiläisten heikkoon tasoon. Regazzonikin on varmaan ilman jalkojakin edelleen nopeampi kuin yksikään sveitsiläinen nykykuski..
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Hmm ei mikaan yllatys sinansa. Silla CART organisaatio maksoi Manningin palkan tana vuonna ja Patrick Racing ei nakojaan uusinut sopimusta sitten ja eika CART organisaatio ole halukas maksamaan ensi kautta. Joten vaihto Gananssin leiriin oli sitten vai duunipaikan vaihto, etta Manning pystyi jatkamaan uraansa. Ilmeisesti Ruotsin poika Wirdheim on kovasti tulossa CART sarjaan...

Hmmm nain off topicina, mutta toistaiseksi IRL vahvistanut nama ensi kauteen

Panther - Scheckter & Taylor
Kelley - Sharp
Penske - Neves & Hornish
Andretti/Green - Kanaan & Wheldon (Kolmas auto mahdollinen)
Ganassi - Dixon & Manning
Dryer & Reinbold - Buhl
Cheever - Ei mitaan varmistusta, mutta yksi auto
Rahal - Yksi auto, mutta kuka ??
Fernandez - Yhdella autolla ilmeisesti
Mo Nunn - 2 autoa
AJ Foyt - Epavarmaa, mutta jos tulee niin yhdella
Hemelgarn - ??
Access - ???
Patrick Racing - Huhuttu siirtyvan IRL, mutta nyt sanotaan, etta pysyykin CARTissa
Newman-Haas - Indy 500 vain (?)

Missas on Franchitti, Al Unser, Fisher ?!?
IRLlässäkin on ollut pienta katoa havaittamissa. Parasta olisi, etta CART ja IRL alkaisivat vahitellen tehda sovintoa ja yhdistya. Kumma juttu sinansa, etta Mario Andretti on koko ajan puhunut yhteen liittymisen puolesta...
 

Marko-Irwin

Well-known member
Liittynyt
14.10.2003
Viestit
75
Sijainti
Turku
JJ siellä olis nyt paikka huipputallissa! Walker Racing on todella hyvä talli joten Lehto sinne vaan, Fisheriä ja Buhlia ollaan viety kyllä aaika rajusti CART-sarjaa viimeviikkoina (näköjään uskotaan siihen että sarja jatkaa)Hemelgarn on myös ilmeisesti pienissä talousvaikeuksissa joten ehkä loikka halvemmalle puolelle olisi tarpeen...
Al Unserin sopimus loppui kun hänen sponsorinsa otti ja lähti. Franchittia viedään edelleen Newman Haasille tai Rocketsportsille. Mario Andretista vielä todetaan että hänhän on ollut koko ajan Indy 500 sarjan hohdon palauttamisen puolella mutta kuitenkin hän työskentelee CART-sarjan puolella.
 

Johnny Walker

Active member
Liittynyt
4.8.2002
Viestit
42
Sijainti
Laproaigh
Marko-Irwin:
JJ siellä olis nyt paikka huipputallissa! Walker Racing on todella hyvä talli joten Lehto sinne vaan, Fisheriä ja Buhlia ollaan viety kyllä aaika rajusti CART-sarjaa viimeviikkoina (näköjään uskotaan siihen että sarja jatkaa)Hemelgarn on myös ilmeisesti pienissä talousvaikeuksissa joten ehkä loikka halvemmalle puolelle olisi tarpeen...
Al Unserin sopimus loppui kun hänen sponsorinsa otti ja lähti. Franchittia viedään edelleen Newman Haasille tai Rocketsportsille. Mario Andretista vielä todetaan että hänhän on ollut koko ajan Indy 500 sarjan hohdon palauttamisen puolella mutta kuitenkin hän työskentelee CART-sarjan puolella.
Jykä vaan itse totesi tässä jokin aika sitten, että CART on vaihtoehto, IRL ei. Perusteena mm. Kenny Bräckin loukkaantuminen ja sen jenkkikuskin fatal accident. IRL on kuulemma perheelliselle miehelle liian vaarallinen sarja.
 

Marko-Irwin

Well-known member
Liittynyt
14.10.2003
Viestit
75
Sijainti
Turku
Minä kyllä tarkoitinkin että Lehto menisi Cart-sarjaan Walker Racingille...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jacques:
Olikos tuolla Sveitsissä edelleen se laki ettei siinä maassa saa pitää autokilpailuja? Ainakin se oli vielä 80 luvulla, ja luulisin sen olevan osasyynä sveitsiläisten heikkoon tasoon. Regazzonikin on varmaan ilman jalkojakin edelleen nopeampi kuin yksikään sveitsiläinen nykykuski..
Moottoriratoja Sveitsissä ei ole ja tuskin koskaan tuleekaan. Moottoriurheilu kiellettiin Le Mansin ison onnettomuuden jälkeen (oliko se 1955?) ja varsin pitkälle on se päätös pitänyt.

Jotain pientä valoa on se että ainakin Ticinossa (eli maan italiankielisessä eteläosassa) on ajettu pari rallia tänä vuonna.

Ralleissa viimeisen vuosikymmenen menestyksessäin sveitsiläinen taitaa olla Burri, Monte Carlossa päässyt MM-pisteille.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Salo aikoo jatkaa CART-sarjassa
12.11.2003 21:06

Suomalaiskuljettaja Mika Salo aikoo jatkaa Yhdysvaltain CART-sarjassa ensi kaudella. Salo kertoo, että sopimus hänen nykyisen työnantajansa PK-Racing-tallin kanssa on viimeistelyvaiheessa. Jatkosta on jo sovittu, mutta sopimuksen teknisiä yksityiskohtia viilataan vielä.

- Olen jo suostunut ajamaan tallissa. Menee vielä hetki ennen kuin sopimus on valmis, mutta kyse on enää pelkästään teknisistä asioista, Salo vahvistaa.

Salo ajoi päättyneen kauden sarjassa neljä kisaa, joista Miamissa ajettu kisa päättyi kolmanteen sijaan. Alunperin Salo arvioi, että hän päättää jatkosta vasta kun on kokeillut kilpailemista myös ovaaliradalla. Kauden päättänyt Fontanan ovaalikisa jäi kuitenkin ajamatta, kun kisa peruttiin Kaliforniassa riehuneiden metsäpalojen takia.

- Minulle on luvattu testi ovaaliradalla ennen ensimmäistä kisaa, joten ovaaleille ei tarvitse lähteä ihan kylmiltään. Niitä ei ole ensi kaudella monta (2-3) ja Paul Tracy osoitti tänä vuonna, että mestaruuden voi voittaa vaikkei pärjäisi ovaalilla, Salo sanoo.

Voitot mahdollisia

Salon ei tarvinnut kauan harkita jatkamista CART-sarjassa. Vaikka uran neljään ensimmäiseen kisaan mahtui kaikenlaisia tapahtumia, Salo vakuuttui omista ja PK-Racing-tallin mahdollisuuksista kilpailla ensi kaudella osakilpailujen voitoista.

- Tämän kauden kisat kertoivat, että niissä on ihan mahdollisia voittaa. Nyt tulin sarjaan ilman minkäänlaista testiä ja olin heti toisessa kisassa kolmas, eikä kyse ole mistään huipputiimistä, Salo puntaroi.

Ensi kaudella PK-Racing-talli ajanee Salon toiveiden mukaan kahdella kuljettajalla. Ehdokkaita toiselle kuljettajanpaikalle haetaan joulukuisissa testeissä. Salo uskoo, että ensi kaudella moni muukin asia on paremmalla tolalla. - Nyt tuli aika paljon pikkumokia, minun puolelta sen takia, että olin vasta oppimassa ja tallin puolelta sen takia, että ei aina hirveästi välitetty asioista, Salo sanoo.

Lisää nuoria sarjaan

PK Racing-tallissa Salo viehättää sekin, että siellä hänellä on mahdollisuus vaikuttaa koko CART-sarjan kehitykseen. Sarja on siirtymässä kolmen johtavan tallin johtajan vetämälle yhtiölle. Yksi johtajista on PK Racing-tallin Kevin Kalkhoven. - Periaatteessa CART on jo nyt vaihtanut omistajaa. Virallisesti se tapahtuu kuitenkin vasta, kun osakkeet on merkitty, Salo kertoo.

Salon mukaan sarjan uudet omistajat ovat kuunnelleet mielenkiinnolla hänen ajatuksiaan sarjan tulevaisuudesta. - Minä olen mukana aika pitkälle, kun ruvetaan miettimään kaikki niitä sääntöjä, joilla asiaa viedään eteenpäin, Salo sanoo.

CART-sarjan suosio Yhdysvalloissa on kuihtunut sen jälkeen, kun se sai rinnalleen kilpailevan IRL-sarjan. Takavuosina huippusuositun sarjan kannattajakunta on myös alkanut ikääntyä. Salon mukaan katsomoihin kaivataan nuoria. - Nyt tarvitaan enemmän kisoja keskellä kaupunkeja, sinne missä on ihmisiä. Samalla pitää yritetään nuorentaa katsojakuntaa, Salo sanoo.

Salon mukaan katsojakunnan nuorentaminen tapahtuu rakentamalla CART-kisoista festivaaliviikonvaihteita, joissa mukana huippuartisteja. Ensi kaudella sarjaan on tulossa 15 osakilpailua. Britannian ja Saksan osakilpailut ovat jäämässä pois kalenterista.

(MTV3-STT)
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
No, johan tämä käytännössä on ollut jo selvillä pitkään..

- Tämän kauden kisat kertoivat, että niissä on ihan mahdollisia voittaa. Nyt tulin sarjaan ilman minkäänlaista testiä ja olin heti toisessa kisassa kolmas, eikä kyse ole mistään huipputiimistä, Salo puntaroi.

Ensi kaudella PK-Racing-talli ajanee Salon toiveiden mukaan kahdella kuljettajalla. Ehdokkaita toiselle kuljettajanpaikalle haetaan joulukuisissa testeissä. Salo uskoo, että ensi kaudella moni muukin asia on paremmalla tolalla. - Nyt tuli aika paljon pikkumokia, minun puolelta sen takia, että olin vasta oppimassa ja tallin puolelta sen takia, että ei aina hirveästi välitetty asioista, Salo sanoo.
Melko tyypillistä Saloa, aloitetaan varovasti kehaisemalla.. Tämän jälkeen myönnetään, että omia virheitäkin on tullut, mutta nehän menevät luonnollisesti kokemattomuuden piikkiin.. Tallin virheet taas johtuvat siitä, ettei asioista välitetty.. Mika tietenkin unohti mainita sen, että myös tiimille tämä oli ensimmäinen vuosi CART:ssa ja sehän kuluu aina enemmän tai vähemmän opetteluun..
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Miksiköhän Salo ei viitsinyt tehdä sopimusta, jonkun huipputallin kanssa, hehän olivat erittäin kiinnostuneita Salon palkkamisesta jo ensimmäisten testien jälkeen.
 
Ylös