Calvin
Well-known member
Öh, tulkitsenko oikein että pidät Engen kaltaisia kuskeja "älyttömän hyvinä" (suhteellinen käsite tietysti) ja F1-paikan arvoisena, tai ainakin CART-paikan? En nyt ota kantaa siihen mihin Enge, Zonta, tai vaikka yhtä hyvin tämän kauden F1-flopit Wilson ja Pizzonia kuuluvat (joo ja Firman! ), sekä lukuisat muut "älyttömän hyvät" kuskit. Mutta minua on jo pidempään ihmetyttänyt se että Engen kaltaisia kuskeja pidetään lupaavina vain siksi että koko uralta löytyy yksi ainoa kunnollinen meriitti, tässä tapauksessa F3000 mestaruus.pmv:
Ja nyt ne on tuppaamassa Wirdheimiäkin CART-sarjaan. Saapa nähdä ketä siellä loppupeleissä ajelee jos ketään. Engen siirtyminen sarjaan nostaisi tasoa aivan älyttömästi. Samoin kuin Zontan.
Muuten on surkea seurata, kun pikkuformuloista tulee vuosi toisensa jälkeen aivan älyttömän hyviä kuskeja ja sitten ei kunnon kisapaikkoja tahdo löytyä millään.
OK, F3000 mestaruus on ihan hyvä juttu, mutta koska parhaat kuskit useimmiten viedään Ykkösiin jo ennen kuin he edes ajavat F3000:a (Senna, Prost, Häkkinen, Schumacher, Räikkösestä nyt puhumattakaan), ei F3000:n taso ole aivan sitä mitä voisi äkkiseltään luulla. Lisäksi ihmettelen sitä että yksi meriitti uralla muka merkitsee jotain jos vastaavasti löytyy pohjanoteerauksia tai täydellisen keskinkertaisia suorituksia vastapainoksi. Enge on tästä hyvä esimerkki: jos F3000 mestaruutta ei CV:stä löytyisi, miehen ura on ollut niin surkea ettei olisi mitään asiaa yhtään mihinkään luokaan (F1, CART, ALMS, jne.). Itse en ollut lainkaan kummastunut siitä että Enge oli juuri niin surkea Ykkösissä kuin oli. Aivan vastaavasti 2003 rookiet F1:ssä olivat kuta kuinkin niin surkeita kuin uumoilinkin. Tämä johtuu siitä että olen jo pitkään rankannut nuoria kuskeja koko uran meriittien nojalla enkä ole sokaistunut yhdestä ainoasta hyvästä tuloksesta. Kaikilla pätevillä kuskeilla on ollut esittää tasainen ja vähintään lupauksia herättävä pienoisura pikkuformuloissa. Engeltä ja monelta muulta se puuttuu.