Caterham F1 Team kaudelle 2012

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
no nyt illemmalla muutaman saunakaljan jälkeen gaviaali ei näytä enää yhtään niin rumalta. Esimerkiksi Rellun R29 tai Mersun W01 on paljon rumempia. Kyllä se paremmalta näyttää kun radalle pääsee.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
no nyt illemmalla muutaman saunakaljan jälkeen gaviaali ei näytä enää yhtään niin rumalta.
On jotenkin sellainen tuntuma, että tässä osoitteessa vaaditaan enemmän kuin muutama ja vahvempaa kuin kalja, ennen kuin rumuus lievenee.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Ainahan ne autot tuntuvat rumilta aluksi, mutta niin sitä vaa mielipide muuttuu ajan myötä ja kun paljastuu et ihan yhtä "rumia" ne on muillakii !! Mutta onneksi nämä eivät ole missi kisat. Sillon olisi silikoonit kielettyjen aineiden listalla ! Minulle riittää kunhan auto on huomattavasti viime kautista nopeampi ni johan on auto kaunis :)
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Hiukan selkeämpi etukuva..





:eek:
 
Viimeksi muokattu:

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296


Ihan mielenkiintonen kuva sivuponttooneista. Näkee hyvin tuon törmäyssuojan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Aika suora tulkinta uudesta keulasäännöstä. Saas nähdä mitä muut keksii. Ferrarin vuodetut kuvat näytti hieman erinäköistä sovellusta muistaakseni. Tiedä sitten oliko aitoja...

Poiminta menneisyydestä:
Gascoyne arvioi Team Lotuksen kuroneen viime kauden lopussa kiinni eron keskikastin talleihin, joten tänä vuonna Caterhamin tarkoituksena on aloittaa kausi hieman viime kauden lopputilannetta paremmasta asemasta. Tämähän tarkoittanee käytännössä, että Caterhamin tavoite on olla kauden alkaessa samassa vauhdissa keskikastin hitaimpien tallien (Toro Rosso? Williams?) kanssa.

Minun mielestäni Team Lotus oli vielä viime kauden lopussa selvästi keskikastin häntäpäätä hitaampi, mutta tulevalle kaudelle täytyy tietysti aina asettaa tavoitteet edellistä vuotta korkeammalle. Talvitestien kierrosajoista saa jo jotain osviittaa, ja kauden ensimmäisessä kisassa nähdään sitten oikeasti onko keskikastin tavoittaminen onnistunut Caterhamilta.
Talli on varmaan verrannut omaa suorituskykyään kisan alun vauhdeissa tai sitten ympännyt KERSsin vaikutuksen mukaan. KERSsin kanssahan talli olisi viime kaudella ollut jokusessa kisassa varmaan ihan keskikastin kannoilla jo. Eli sikäli itse odotan tallin pääsevän keskikastiin edes useammassa kisassa. Toivottavasti jatkuvasti. Heikin oma tavoite on Q2 joka kisassa! :thumbup:

Ekasta auton julkaisusta johtopäätöksenä, että RB:n ponttoonimuotoilu on tän vuoden trendejä. Eli hoikka ja paljas peräpää... :rolleyes:

Onkos muuten tietoa Caterhamin KERS ratkaisusta? Onko akkujensijoitukseltaan normaali vai ovatko saaneet/ottaneet RB:ltä vaihdelaatikon yhteyteen sijoitettavat akut?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Talli on varmaan verrannut omaa suorituskykyään kisan alun vauhdeissa tai sitten ympännyt KERSsin vaikutuksen mukaan. KERSsin kanssahan talli olisi viime kaudella ollut jokusessa kisassa varmaan ihan keskikastin kannoilla jo. Eli sikäli itse odotan tallin pääsevän keskikastiin edes useammassa kisassa. Toivottavasti jatkuvasti. Heikin oma tavoite on Q2 joka kisassa! :thumbup:

Ekasta auton julkaisusta johtopäätöksenä, että RB:n ponttoonimuotoilu on tän vuoden trendejä. Eli hoikka ja paljas peräpää... :rolleyes:

Onkos muuten tietoa Caterhamin KERS ratkaisusta? Onko akkujensijoitukseltaan normaali vai ovatko saaneet/ottaneet RB:ltä vaihdelaatikon yhteyteen sijoitettavat akut?
Brasiliassa erot pakkaavat muutenkin kaventumaan, koska rata on siellä keskimääräistä lyhyempi. Fernandesin F1-tallin kannalta kauden 2011 päätösviikonlopun myönteisin asia oli päivitys avattavaan takasiipeen, joka siis lopultakin saatiin toimimaan yhtä tehokkaasti kuin muillakin talleilla.

Suoranopeuksissa Team Lotus oli 2011 aina hitaimpien joukossa, joten auton ilmanvastuksessa on ollut täksi vuodeksi paljon parantamisen varaa -- samoin kuin tietysti myös downforcen kehittämisessä. Toisin kuin vuosi sitten, Caterhamin ei ole tarvinnut täksi vuodeksi rakentaa kokonaan uutta autoa, vaan nyt on tehty parannuksia kauden 2011 autoon. Tämänvuotisen Caterhamin F1-auton aerodynamiikan hiomiseen on käytetty huomattavasti enemmän tuulitunneliaikaa kuin vuotta aiemmin.

KERS antaa tällä kaudella Caterhamille lisäpotkua aika-ajoihin, startteihin ja ohituksiin. Varsinainen KERS-laite tulee käsittääkseni Caterhamille moottoritoimittaja Renaultilta. Red Bull toimittaa Caterhamin käytössä olevaan KERSiin ohjelmiston, akut ja pakkauksen.

Uusimmassa F1 Racing -lehdessä Caterham F1 Teamin johtavat suunnittelijat selostavat tämänvuotisen auton valmistusprosessia. Koska Caterham hankkii vaihdelaatikon valmiina Red Bullilta, niin sen pituutta ei voi muuttaa, ja tämä määrää pitkälti auton peräpään rakenteen. Haastattelun lopussa Caterham CT01:n suunnittelijat kertovat mihin alueisiin ovat erityisen tyytyväisiä omassa työssään:

F1 Racing: So which part of the Caterham CT01 car are you most proud of?

Elliot Dason-Barber (Head of R&D and Vehicle Dynamics): We've tried to evolve this car from last year's. Last year we tried some clever things with front suspension that we didn't really realise the potential of; this year we've tried to develop them. Getting that to work has been a challenge.

Lewis Butler (Chief Designer): Yeah, I'm quite a fan of the front suspension. There's a lot of detail in that area and a lot of work goes into it. I think the level of detailing on this car in the coming season will be noticeably better than the 2011 car. There's just more detail in every area -- it'll look a bit more like what I call 'a proper F1 car'.

Elliot: I have to say that the detailing aroung the back end and the sidepods is brilliant as well -- even though it was nothing to do with me. It just looks like a step forward. I'd love to be able to say it was down to a damper or suspension concept, but I can't.

Marianne Hinson (Head of Aerodynamics): I like what we call the 'lole' -- the lower leading edge, which is the bit of the floor at the front of the sidepod -- because we've got a nice arrangement of thin side-impact tubes this year. We've been able to make that lole quite thin, which is good, and we've worked hard to prove that there were potential gains to be had there. I really like the rear of the bodywork, too. The wheelbase is longer this year because of KERS and gearbox packaging, which has allowed the rear of the car to look quite different.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kiitos hippi.
Mielenkiintoista nähdä lähteekö muut tallit RB:n tielle myös KERSsin akkujen sijoittamisessa. Oletan, että Caterhamilla ne on myös sit vaihdelaatikon tuntumassa, jos kerta RB toimittaa niiden paketoinnin jne. Voi toki olla, että asia on toisinkin... :)

Jälleen on hienoa odottaa kuinka paljon tämä peräpään hienoin talli parantaa tulevallakin kaudella. :thumbup:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Fernandesin mietteitä.

Target wise, I have been quoted as saying I want us to score a point this year and that really has to be the aim. It has to be. Towards the end of last year we were so close to the midfield cars, but our lack of KERS limited our capabilities. This year, however, with the people and facilities we have in the factory and the wind tunnel, and with KERS, I am confident that we will become a danger to many of the midfield teams, and yes, I want us to achieve a point somewhere in 2012 - maybe two if we are very lucky!

http://www.caterhamf1.com/news/2012/tony-on-the-ct01

Vaikuttaisi olevan suhteelisen maltilliset tavoitteet tälle kaudelle . Toivottavasti toki irtoasi enemmän, kuin yksi piste kaudella 2012
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
ESPN F1 on haastatellut Caterham F1 Teamin teknistä johtajaa Mark Smithiä.

Smithin mukaan Caterham CT01 ei ole teknisesti yllätyksellinen tai uusia uria aukova auto, vaan se on paranneltu versio viimevuotisesta Lotus T128:sta. Erityisesti uudessa autossa on pyritty korjaamaan viimevuotisen auton aerodynamiikan heikkouksia. KERS on tietysti uutta Caterhamille, mutta Red Bull paranteli KERSiään viime kauden mittaan, joten sen odotetaan nyt toimivan luotettavasti.

Caterham saa ensimmäisen aerodynamiikkapäivityksensä, uuden etusiiven, viimeiseen talvitestiin. Alkavan kauden tavoitteeksi Smith asettaa keskikastin tallien tavoittamisen kauden puoliväliin mennessä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Fernandesin mietteitä.

Target wise, I have been quoted as saying I want us to score a point this year and that really has to be the aim. It has to be. Towards the end of last year we were so close to the midfield cars, but our lack of KERS limited our capabilities. This year, however, with the people and facilities we have in the factory and the wind tunnel, and with KERS, I am confident that we will become a danger to many of the midfield teams, and yes, I want us to achieve a point somewhere in 2012 - maybe two if we are very lucky!

http://www.caterhamf1.com/news/2012/tony-on-the-ct01

Vaikuttaisi olevan suhteelisen maltilliset tavoitteet tälle kaudelle . Toivottavasti toki irtoasi enemmän, kuin yksi piste kaudella 2012
Fernandesin tavoitteena on siis yhden pisteen hankkiminen -- kahden, jos onni potkii. Mark Smithille riittää kauden alussa pienempikin edistysaskel, ja hän varaa tallille lisäaikaa kauden puoliväliin asti näkyvämmän harppauksen tekemiseksi. Gascoyne haluaa katsoa auton vauhdin radalla ja verrata sitä kilpailijoihin ennen kuin ennustelee mahdollisia tuloksia. Caterhamin pomot ovat näemmä ottaneet opikseen kahden edellisen vuoden uhoa seuranneista pettymyksistä ja pitävät nyt rimaa niin matalalla, että tallin pitää kompastua pahemman kerran jos ei pääse sen yli.

Minusta vähimmäisvaatimuksena voi pitää yhden askeleen nousua valmistajien MM-kisassa, mutta hurraata en vielä huuda jos Caterham ei paranna ensi kaudella yhtä sijaa enempää. Kahden askeleen nousu olisi jo kelvollinen suoritus ja kolmen sijan parannus olisi oikein hyvä tulos. Siihenkin olisin tyytyväinen, jos Caterham taistelisi kauden alussa valmistajien yhdeksännestä sijasta ja edistyisi kauden loppua kohti taistelemaan valmistajien seitsemännestä sijasta. Siitä olisi hyvä jatkaa noususuhdanteista trendiä kaudelle 2013. :)

Mutta jos Caterham junnaa vielä kauden puolivälin lähestyessä keskikastin takana, niin Heikki Kovalaisen kannattaa alkaa kiireen vilkkaa katsella paikkaa paremmasta tallista.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uusimmassa F1 Racing -lehdessä Caterham F1 Teamin johtavat suunnittelijat selostavat tämänvuotisen auton valmistusprosessia. Koska Caterham hankkii vaihdelaatikon valmiina Red Bullilta, niin sen pituutta ei voi muuttaa, ja tämä määrää pitkälti auton peräpään rakenteen. Haastattelun lopussa Caterham CT01:n suunnittelijat kertovat mihin alueisiin ovat erityisen tyytyväisiä omassa työssään:
Caterhamin keularatkaisussa korostuu ehkä se, etteivät ole vähäisillä resursseillaan halunneet pistää keulan alapuolista autoa ja ripustusta uusiksi. Vaikkei tuollainen kyhmy varmaan hyödyksi ole, enemmän tuhoa saataisiin aikaan pistämällä kaikki uusiksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Fernandesin tavoitteena on siis yhden pisteen hankkiminen -- kahden, jos onni potkii. Mark Smithille riittää kauden alussa pienempikin edistysaskel, ja hän varaa tallille lisäaikaa kauden puoliväliin asti näkyvämmän harppauksen tekemiseksi. Gascoyne haluaa katsoa auton vauhdin radalla ja verrata sitä kilpailijoihin ennen kuin ennustelee mahdollisia tuloksia. Caterhamin pomot ovat näemmä ottaneet opikseen kahden edellisen vuoden uhoa seuranneista pettymyksistä ja pitävät nyt rimaa niin matalalla, että tallin pitää kompastua pahemman kerran jos ei pääse sen yli.
Todellisten tavoitteiden täytyy olla korkeammat. Toki menneistä kausista on opittu, ja jos tavoitteet pidetään noin maltillisina, niin parempia saavutuksia voidaan sitten juhlia suurempina "voittoina".

Todellisuudessa, ellei Caterham kolmannellakaan kaudella kykene haastamaan keskikastia pistesijoista, on edistyminen liian hidasta. PR-puolella Fernandesin talli on epäilemättä saavuttanut suuria voittoja, koska sillä on vannoutunut kannattajakuntansa ja hyvä medianäkyvyys, mutta alussa asetettuja tuloksellisia tavoitteita (mitkä ei alunperinkään olleet kovin epärealistiset) ei ole saavutettu.

Caterhamin on syytä olla mukana keskikastissa, vähintään sen häntäpäässä. Ehkä Williamsin vaatimaton pistemäärä viime kaudella kirvoittaa noin vaatimattomia tavoitteita, mutta kyllä tavoitteet olisi syytä asettaa korkeammalle. Siis nimenomaan tavoitteet (vaikka julkinen puhe olisikin vaatimattomampaa).
Minusta vähimmäisvaatimuksena voi pitää yhden askeleen nousua valmistajien MM-kisassa, mutta hurraata en vielä huuda jos Caterham ei paranna ensi kaudella yhtä sijaa enempää. Kahden askeleen nousu olisi jo kelvollinen suoritus ja kolmen sijan parannus olisi oikein hyvä tulos. Siihenkin olisin tyytyväinen, jos Caterham taistelisi kauden alussa valmistajien yhdeksännestä sijasta ja edistyisi kauden loppua kohti taistelemaan valmistajien seitsemännestä sijasta. Siitä olisi hyvä jatkaa noususuhdanteista trendiä kaudelle 2013. :)
Näillä linjoilla itsekin olen. Olennaista on myös se, että se vihreä auto on siellä muiden keskikastin autojen mukana kilpailemassa tasapäisesti. Ettei olla enää selkeästi jäljessä. Pisteet menee kenelle menee jos on tasaista, mutta pitää olla siellä joukossa mukana taistelemassa niistä.
Mutta jos Caterham junnaa vielä kauden puolivälin lähestyessä keskikastin takana, niin Heikki Kovalaisen kannattaa alkaa kiireen vilkkaa katsella paikkaa paremmasta tallista.
Kovalainen on varsin selkeästi tuonut ilmi, että edistymisen on oltava huomattavaa tai talli vaihtuu. Jos Heikillä on itsellään hyvä noste, niin ei ole mitään syytä ankkuroitua Caterhamin (mahdollisesti) liian hitaaseen kehittymiseen.

Oma toiveeni on, että Heikki ja Kimi taistelisivat samoista sijoista. Toivottavasti pistesijoista.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mitkäköhän on Heikin ajatukset kun näkee uuden Mclarenin? Auton nokkien piti näyttää über-rumilta, mutta kun kattoo kärkiauto Mclarenia, niin onkohan Caterhamilla menty perse edellä puuhun ja pahasti. Ei muuta kuin Heikki verkot jo merelle uuden tallin suhteen...
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Mitkäköhän on Heikin ajatukset kun näkee uuden Mclarenin? Auton nokkien piti näyttää über-rumilta, mutta kun kattoo kärkiauto Mclarenia, niin onkohan Caterhamilla menty perse edellä puuhun ja pahasti. Ei muuta kuin Heikki verkot jo merelle uuden tallin suhteen...
Huom! kaks autoa vasta nähty. Metriäkään ajettu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitkäköhän on Heikin ajatukset kun näkee uuden Mclarenin? Auton nokkien piti näyttää über-rumilta, mutta kun kattoo kärkiauto Mclarenia, niin onkohan Caterhamilla menty perse edellä puuhun ja pahasti. Ei muuta kuin Heikki verkot jo merelle uuden tallin suhteen...
Ainoa fakta tässä kohtaa on, että sinä se pyrit puuhun perse edellä. ;)

Caterhamin suunnittelu seuraa kenties hieman perinteisempää mahdollisimman korkean keulan filosofiaa. Menneinä vuosinahan lähes kaikki ovat tätä suuntausta seuranneet. Uusien sääntöjen puitteissa se nyt vain tuottaa CT-01 tyyppisen keulan. Muu autohan oli vallan mallikas, mutta eihän väki sitä huomaa, kun täytyy keulasta jauhaa.

Saatanan ruma se keula onkin, mutta katsotaan nyt edes ekat testit, että josko se radalla kulkis kuitenkin...

Mäkin keula, kuten Mäkin topikkiin jo laitoinkin, seuraa taas omasta mielestäni keulasuunnitelultaan kokolailla täysin vastakkaista filosofiaa ja siitä myös omat merkkinsä antaa keulan alla oleva "lumiaura" härpäke, jolla varmasti rankastikin yksinkertaistan kompensoidaan keulan "mataluutta".
Mäkkihän on tätä filosofiaa seurannut muistaakseni 2010 vuodesta alkaen. Ja "lumiauran" esitteli alunperin Williams -09 vuonna. Mersun ketjussa on tällä hetkellä uusimmissa postauksissa kuvia ko. vuoden Williamsista...
 
Ylös