Champ Car 2006

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Oli kyllä yhtä väkivaltainen ulosajo kuin Mooren tapauksessa, onni onnettomuudessa ettei käynyt juuri mitään.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Legge back on track with Sebring test.



Five days after walking away unscathed from a high-speed crash at Road America, Katherine Legge was back in action with a one-day test at Sebring International Raceway.

Despite the ferocity of the Elkhart Lake crash, which came five laps from the end of a race in which Legge was poised to record a top six result, the Briton reported only bruising to her legs and showed little hesitation in climbing back aboard her PKV Racing Lola for the test.

PKV has confirmed that part of Legge's rear wing broke in the closing stages of the Road America round, pitching her car into the wall at the flat-out Kink. The pink-and-white Lola rode up the catch fencing and, with its engine licking flame, cart-wheeled to a halt some way down the track. Despite initial concern for her condition as the Champ Car safety team took its time to extract her from the car, 26-year old Legge was able to walk away from the wreck and into the medical centre.

The Sebring outing was the Briton's first outing in a Champ Car since the incident, but she ran 150 miles on the airfield facility's 1.66-mile 'short course', and quickly got down to competitive lap time, recording a best of 51.8secs before the team packed up.

"It was good to get back in the car," Crash.net columnist Legge admitted, "There were some things the team wanted to test for Surfers Paradise and I had a test day available, so it seemed like the logical thing for me to get back out there.

"As soon as I drove out of pit-lane for the first run, I felt like I always have. I had no issues getting back in the car - it actually felt good. The crew did a great job and we accomplished a lot. I feel good about the results and am looking forward to racing at Surfers Paradise in a couple of weeks' time."

PKV general manager Mark Johnson confirmed that one of the ideas behind the test was to get Legge back into the car, but he also revealed that the team had made progress with its preparations for Australia.

"We are very pleased with the way the test went," he noted, "Of course, one of our goals was to get Katherine back in the car as quick as possible. There was no apprehension whatsoever on her part and she was right up to speed.

"In addition to that, however, we wanted to test some things and get ready for Surfers Paradise. The test went very well, Katherine did a great job and the whole PKV Racing team is looking forward to the race in Australia." (Katherinen omalta kotisivulta)


Hieno homma
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Äsken näytettiin Eurosportin Motorsport Weekendissä tuo Leggen onnettomuus aika monesta kulmasta. Todella karmiva mälli, suoranainen ihme ettei mitään käynyt.

Da Matan toipumisnopeutta pitää ainakin neurolgi Dr. Johnsson ihmeenä. :ahem:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
RuSport julkisti Da Mattan korvaajan kahteen viimeiseen kilpailuun. Kyllä se kestikin että RuSportillakin on toinen auto mukana, joka onkin pääasia.
Valinta osui Ryan Briscoeen. Sinänsä hyvä valinta kahteen viimeiseen kilpailuun että seuraava kisahan on Australiassa ja kun viivalla on jopa kaksi oman maan kuljettajaa tulevat katsomot täyteen. Briscoella on myös eniten kokemusta koska hän on ajanut koko kauden kilpaa, vaikkakin hajanaisesti neljää eri sarjaa. Lisäkisi kokemusta on myös Champ Caarista, Briscoehan testasi kauden alussa Conquest ja PKV-tallejen autoja. Muut kaksi ratkaisevaa tekijää olivat varmasti Briscoen kokemus Toyotan F1-tallista ja Chip Ganassin IRL-tallista (vaikkakin kolaroi enemmän kuin pääsi maaliin) ja sijoittuminen palkintopallille IRL-sarjan Watkins Glen osakilpailussa varsin kilpailukyvyttömällä autolla.
Hyvä juttu tässä on myös se että Briscoe tulee Champ Caariin oikeaan aikaan. Hänestä on alkanut vihdoin kehittyä sen tason ammattimies jota hänestä odotettiin jo useampi sitten. Jos Briscoen esitykset ovat hyviä niin eiköhän Team Australialta löydy paikka ensi kaudeksi on tallikaverina sitten yksi tai kaksi kuskia:doubtful:

Mutta ketä Sebringin shootoutissa edes ajoi Briscoeta vastaan?
Kuten virallisessa lehdistötiedotteessa luki, "..we interviewed and tested several talented and capable drivers..", ilmeisesti aikaisemmin spekulaatioissa mukana olleita Montagnya ja Hunter Reayata vain haastateltiin. Joten viivalla olivat Briscoeta vastaan Adam Carroll ja Ronnie Bremer. Aikojanhan nuista testeistä ei ole tietääkseni julkisuuteen vuotanut. Tuskin ne paljoa kertoisivatkaan sillä kaikki ilmeisesti ajoivat eri päivinä.Carroll oli varmastikkin hätävalinta kun Montagnya ei paikalle saatu. Eikä ensimmäistä Champ Car-testiänsä ajaneella Carrollilla varmaankaan ole ollut paljoa sanomista Champ Car-autosta enemmän kokemusta omaavia vastaan.

Bremer sen sijaan on hyvinkin voinut olla nopeampi. Vaikka Briscoella enemmän kokemusta sekä meriittejä urallaan onkin ja ompa ajanut kuluvan kaudella monta kilpailua, vaikkakin hajanaisesti. On Bremerkin silti pitänyt itsensä kiireisenä kilpailemalla Tanskan DTC-sarjassa ja tehnyt vastikään on/off paluun Atlantic-sarjaan. Bremerillä olisi ollut Briscoeen nähden ainakin enemmän kokemusta Champ Caarista. Sillä ajoihan hän viime kaudella Keith Wigginsin ja Dale Coynen tiimeissä.

Mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin kumpi kannattaa ottaa ajamaan Surfers Paradiseen? -Australialainen kuljettaja vai Tanskalainen?
Kyllä valinta oli jo ennen Sebringin shootouttia selvä.
-Olisin itse toivonut kilpailevien kandidaattien voittoa, joka tapauksessa pääsipä Adam ajamaan ensimmäisen Champ Car-testinsä ja Ronnie Bremer pääsi verestämään taitojaan sarjassa johon hän kuuluu. Toivottavasti molemmat saavat paikat ensi kaudeksi.

Joku voisi muuten laskea montako viikonloppua Briscoe on ajanut? -Lopputulos voi olla nimittäin isompi kuin Champ Car-sarjan kuljettajilla :eek!:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nähdäänhän se Briscoe siis Surfers Paradisessa kuten koko kauden on huhuttu. RuSPORTin Jeremy Dale muuten paljasti Autosportille pari viikkoa sitten tallin valmistautuvan ensi kauteen kokoonpanolla Wilson&Da Matta. Jos Cristiano, kuten useimmat uskovat ei kuntoudu ensi kaudeksi tulee ”RuSPORT Shootoutin” voittaja ajamaan Wilsonin tallikaverina ensi vuonna.
Tunteet Briscoesta ovat kaksijakoiset. Australialainen voi joko onnistua tai epäonnistua. Veikkaan kuitenkin ensimmäistä sillä ilman kolarien värittämää IRL-kautta Ganasilla olen itse aina luokitellut Briscoen uusiin tulevaisuuden tähtiin. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten aikanaan Nordic-talliin Wilsonin seuraajaksi valittu Briscoe nyt vihdoin pärjää itse ”mestaria” vastaan radalla. F3000- ja IRL-kisat eivät oikein vakuuttaneet missään vaiheessa ja ei kai siitä kesän Watkins Glenin kisasta voi suuria johtopäätöksiä vetää? A1-sarjassa taas vauhtia tuntui ainakin viime vuonna olevan, mutta kyseisen sarjan perusteellahan Alex Yoongkin on Michael Schumacherin tasoinen rattimies ja se kuulostanee hieman oudolta? :doubtful:
Kaiken kaikkiaan Briscoen saapuminen Champ Car-sarjaan tullee ainakin Kultarannikolle keräämään muutaman fanin radan varteen.

CaPtEeNi sanoi:
Mutta ketä Sebringin shootoutissa edes ajoi Briscoeta vastaan?
Kuten virallisessa lehdistötiedotteessa luki, "..we interviewed and tested several talented and capable drivers..", ilmeisesti aikaisemmin spekulaatioissa mukana olleita Montagnya ja Hunter Reayata vain haastateltiin. Joten viivalla olivat Briscoeta vastaan Adam Carroll ja Ronnie Bremer.
Ryan Hunter-Reayn sopimus Kalkhovenin ja Forsythen kanssa loppuu tähän kauteen ja RHR onkin jo päättänyt uransa jatkosta ja ajaa ensi vuonna tulevan lankomiehen Robby Gordonin tallissa Busch-sarjassa.
Montagnyn osallistuminen taisi lopulta olla vain sanahelinää, eikä mies koskaan ollut vakavasti otettava kandidaatti. Hänellä kun taitaa olla F1-puolella jo kaksi sopimustakin tehtynä japanilaisautonvalmistajien kanssa.
Bremerin ajamisen puolesta olisi puhunut vain raha, jota Ronnie on kerännyt koko kauden ajan. Briscoella puolestaan ei rahaa ole, mutta luulisi joidenkin yhteistyökumppaneiden tarttuvan tilaisuuteen ja vihdoinkin RuSPORTin auton kylkiin jokin muu kuin tiimin nimi...

CaPtEeNi sanoi:
Joku voisi muuten laskea montako viikonloppua Briscoe on ajanut? -Lopputulos voi olla nimittäin isompi kuin Champ Car-sarjan kuljettajilla
En tähän nyt kuitenkaan ihan usko. :rolleyes:
Briscoe ajoi muutaman kisan ennen kauden alkua A1-sarjassa. Grand-Am visiitti Daytonassa päättyi siihen, ettei mies päässyt edes radalle. Samoin kävi Indyssä. Foyt kutsui hänet viimehetkillä tiputtamaan Rothin lähtöruudukosta, mutta Roth hoiti itse itsensä ulos ja niin ei päässyt Briscoe edes kokeilemaan autoa radalle. Bathrustissa pari päivää sitten matka loppui autokunnalta vain parinkymmenen kierroksen jälkeen, joten vaikka hän on monessa on ollut mukana, ei kilometrejä mittariin ole liialti kertynyt :dunno:

Asiasta toiseen ja kolmanteen:
SPEED TV:n mukaan Antonio Pizzonia ajaa (luultavasti Petrobrasin rahoilla ;)) kauden kaksi viimeistä kilpailua Rocketsportin riveissä. Dominguez ja Pizzonia ovat ainakin paperilla Rocketsports-tallin historian kovin kuljettajakaksikko ja he kuuluvat kiistatta hieman eri kategoriaan kuin Nicky Pastorelli tai Tonis Kesemets. Viimeksi mainitulla piti olla varma ajopaikka kauden päätöskisaan, mutta ilmeisesti virolaisen ajot on tältä erää ajettu.
Pizzonian kanssa voi oikeasti tulla tulosta eikä Gentilozzi voinut vastustaa kiusausta? :D

Atlantic-kasvatti Andreas Wirth puolestaa on vahvoilla aloittaa Champ Car-uransa kahden viikon päästä Australiassa. Huhut tietävät kertoa ainakin Dale Coynen ottaneen saksalaisnuorukaiseen yhteyttä. Mexico Cityyn hakee puolestaan ajopaikkaa kymmenkunta Atlantic-nimeä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Lexmark Indy 300 - Perjantai

Champ Car Caravaani on siirtynyt maapallon toiselle puolelle Australiaan.
Kilpailun promoottori uskoo Surfer’s Paradisen ohittavan tänä vuonna Melbournen F1-kisan katsojamäärissä. Lipunmyynti on noussut 18 prosentilla viime vuodesta ja paikalle odotetaan kolmen päivän aikana 350 tuhatta katsojaa :eek!:

Radallekin päästiin kurvailemaan ja aamun vapaiden nopeimmat ajat menivät yllättäen mestaruudesta taistelevalle kaksikolle Bourdais-Allmendinger.
Forsythen Paul Tracy ehti tuhoamaan autonsa melko perusteellisesti, eikä päässyt osallistumaan aika-ajoihin. RuSPORTin uusi tulokas Ryan Briscoe oli kymmenennen sijan paikkeilla harjoituksissa, mutta aika-ajoon hän ei päässyt lainkaan. Myös hän tuhosi autoaan aika-ajoja edeltäneessä warm-upissa. RuSPORTin päivä oli ehtinyt kääntyä mollivoittoiseksi jo aiemmin Justin Wilsonin osuttua seinään. Auto oli kunnossa, mutta mies ei. Britti loukkasi ranteensa eikä pystynyt ajamaan aika-ajoja. Päivän lopulla tallin presidentti Jeremy Dale ilmoitti RuSPORTin vetävän toisen autonsa kilpailusta. Näin kotiyleisön edessä ajavalle Briscoelle jää tallin maine puolustettavaksi. Nähtäväksi jää siirtääkö RuSPORT CDW-auton katteet Briscoelle, jotta merkki saisi mainosta kilpailussa. Briscoella kun ei autossa ole muuta kuin pieni Western Union-tarra ohjaamon vieressä:


Aika-ajoihin osallistui kaikkien vaiheiden myötä vain neljätoista autoa, kun Katherine Leggekin tippui vahvuudesta moottoriongelmien takia.
Kiinnityksen paalupaikkaan otti kotiyleisön suosikki Team Australian Will Power. Power, ensimmäistä kertaa tutulla radalla oli hieman yli kolme kymppiä nopeampi kuin Bourdais McDonalds-autollaan. Junqueira täydensi kärkikolmikon ja osoitti vauhtia löytyvän.
Bourdais’n kannalta pahin uhkaaja AJ Allmendinger jätettiin viidenneksi ja Wilsonin loukkaannuttua enää hänellä on mahdollisuus riistää Vanderbilt-malja Bourdais’lta.
”Suomalaisittain” oli mielenkiintoista seurata Rocketsports-tallin suorituksia. Dominguez Pemex/GICSA/Del Valle-Lolallaan oli kymmenes ja uudella mustapunaisella värityksellä ajanut Antonio Pizzonia yhdestoista jo kaksi sekuntia kärjestä. Surfersin nopea katurata ei ilmeisesti olekaan niin helppo oppia ja Pizzonialla on ollut hieman vaikeuksia.

Tallin tukijana Edmontonista asti ollut LEXINGTON ENERGY SERVICES päätti nostaa hieman imagoaan ja kanadalainen yhtiö tulee olemaan autossa myös päätöskisassa Meksikossa. Meksikossa saatetaan nähdä kolme ranskalaista lähtöviivalla, koska Alexandre Premat'n kerrotaan käyvän keskusteluja Gentilozzin kanssa :rolleyes:

Otetaan sitten vielä aika-ajojen hitain Andreas Wirth, joka todella hyppäsi syvään päähään hieman liian nopeasti. Australia ei ole maailman paras paikka aloittaa Champ Car uraa, ja sen Wirth huomasi ajettuaan renkaisiin aamun harjoitusten aikana. Ei ole epäilystäkään etteikö mies osaisi ajaa, mutta kuutisen sekuntia kärjestä varmasti hillitsee muita Atlantic-kuljettajia tekemästä debyyttiään kolmen viikon päästä Autódromo Hermanos Rodríguezillä :dunno:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Team Australian omistaja Greg Gorelle saattaa huomisesta tulla erityisen kallis päivä. Hän meni nimittäin lupaamaan, että mikäli hänen tallinsa voittaa viikonloppuna kilpailun ostetaan kaikille katsojille huurteiset hänen piikkiinsä :D Will Powerille tuntui tarjous kelvanneen sen verran vakuuttavaa oli vauhti toisenakin aika-ajopäivänä.
Lähtöjärjestykseen tuli pieniä muutoksia Tracyn päästyä ajamaan nopeita kierroksia. Kanadalainen nousi kolmanteen ruutuun. Allmendinger tippui seitsemänneksi, kun Philippe nousi hänen ja Oriol Servian edelle viidenneksi. Kilpailua ei suorana nähdä muualla kuin Australiassa. Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa saadaan harjoitella MTV3:n aikoja ja katsoa kilpailu nauhalta :cool:

Surfers Paradisen varikolta:
Hän on täällä tänään :thumbup:
Paul Stoddart on ollut koko viikonlopun ajan Kalkhovenin vieraana. Hän myönsi eilen, että tallisuunnitelma todennäköisesti toteutuu. Stoddart ainakin itse haluaisi olla mukana ensi vuonna.
Kalkhoven ainakin tietää oman mielipiteensä:
"Paul Staddart is more our kind of guy than Roger Penske." :ahem:
Nyt odotellaan vain virallista tiedotetta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Hieno kisahan tuo oli. Eurosportin koostelähetys ei ollut kovinkaan hyvä, useampi kolhu jäi näyttämättä (esim. Clarke ja Legge)

Bourdais varmisti mestaruuden jo alkuvaiheessa, kun Allmendinger ajoi seinään. Sitä ennen AJ:llä oli jo ollut tankkauksen kanssa suuria ongelmia.

Muuten Bourdais ajoi erittäin huonon kisan, ja valitettavasti pilasi myös Will Powerin mahdollisuudet hyvään sijoitukseen.

Missä tahansa sarjassa on kuitenkin aina mukava saada uusi voittaja ja niin myös nyt. Aivan varma en ole, mutta taisi olla peräti Nelson "Fabio" Philippen ensimmäinen voitto ylipäätään missään luokassa. (kun kartingia ei lasketa mukaan)

Samalla myös uskomaton putki sai jatkoa. Neljä vanhaa voittajaa oli mukana kisassa, mutta silti kuudestoista Champcar-kisa Surfer's Paradisessa toi kuudennentoista voittajan. Aika järjestyksessä voittajat ovat John Andretti, E Fittipaldi, Mansell, Michael Andretti, Tracy, Vasser, Pruett, Zanardi, Franchitti, Fernandez, da Matta, Dominguez, Hunter-Reay, Junqueira, Bourdais ja Philippe.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bleu sanoi:
Hieno kisahan tuo oli. Eurosportin koostelähetys ei ollut kovinkaan hyvä, useampi kolhu jäi näyttämättä (esim. Clarke ja Legge)

Bourdais varmisti mestaruuden jo alkuvaiheessa, kun Allmendinger ajoi seinään. Sitä ennen AJ:llä oli jo ollut tankkauksen kanssa suuria ongelmia.

Muuten Bourdais ajoi erittäin huonon kisan, ja valitettavasti pilasi myös Will Powerin mahdollisuudet hyvään sijoitukseen.

Missä tahansa sarjassa on kuitenkin aina mukava saada uusi voittaja ja niin myös nyt. Aivan varma en ole, mutta taisi olla peräti Nelson "Fabio" Philippen ensimmäinen voitto ylipäätään missään luokassa. (kun kartingia ei lasketa mukaan)

Samalla myös uskomaton putki sai jatkoa. Neljä vanhaa voittajaa oli mukana kisassa, mutta silti kuudestoista Champcar-kisa Surfer's Paradisessa toi kuudennentoista voittajan. Aika järjestyksessä voittajat ovat John Andretti, E Fittipaldi, Mansell, Michael Andretti, Tracy, Vasser, Pruett, Zanardi, Franchitti, Fernandez, da Matta, Dominguez, Hunter-Reay, Junqueira, Bourdais ja Philippe.
Liikaa mainoksia tyrkätty väliin, mutta muuten aika viihdyttävää katsottavaa! PT on kova taistelija, vaikka usein hölmöileekin. AJ sai yleisöltä kovasti räkätystä osakseen töppäillessään. Vanha USA-AUS -vastaikkainasettelu taas kai.

Sanoiko ne selostajat, että kyseessä oli Philippen jotain luokkaa 50. startti kaikki luokat mukaanlukien. Ja nyt hänestä tuli siis kaikkien aikojen nuorin Champcar-voittaja.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
jupla sanoi:
Liikaa mainoksia tyrkätty väliin, mutta muuten aika viihdyttävää katsottavaa! PT on kova taistelija, vaikka usein hölmöileekin. AJ sai yleisöltä kovasti räkätystä osakseen töppäillessään. Vanha USA-AUS -vastaikkainasettelu taas kai.

Sanoiko ne selostajat, että kyseessä oli Philippen jotain luokkaa 50. startti kaikki luokat mukaanlukien. Ja nyt hänestä tuli siis kaikkien aikojen nuorin Champcar-voittaja.
Autoluokat laskien, Karting siis poisluettuna. Tämä ja viime kausi Champcareissa ja yksi kausi Barber Dodgeilla, jos oikein muistan. Onnea vain Nelsonille, uudet voittajat ovat aina tervetulleita. :thumbup:

Ihan OK kisa mutta jostain syystä Champcarin sääntökirja ärsytti enemmän kuin kertaakaan tällä kaudella. Blokkaamisen kieltäminen(tai ei se kieltäminen vaan blokkaamisen määritelmä) vaatisi jo rukkaamista, mutta Tracyn saama rankkari shikaanin oikaisusta oli naurettava. Taglianiin oli sen verran matkaa ettei Tracy voittanut paljoakaan häntä vastaan, joten komento päästää Tags tuntui varsin kaukaa haetulta. Ei näin. :thumbdown
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Olikohan viikonloppuna tosiaan 350000 ihmistä paikalla?
Kuinkahan pahasti Justin Wilson(in käsi) loukkaantui?:confused:
Olipa kummallista että RuSport ei siirtänyt sponsoreitaan Ryan Briscoen autoon kun Justin Wilson loukkaantui. Tietääkö kukaan muuten onko Wilson poissa myös Mexico Citysta? -Jos on ja RuSport ei tuo sinne kuin yhden auton niin menee jo naurettavaksi. Ronnie Bremer tai Adam Carroll -aivansama kumpi mutta molemmat olivat testeissä. Bremer voisi jopa tuoda ilmeisesti rahaa!
Niin RuSportin toiseen (taas ainoaan) autoon oli vihdoin saatu kuski. Kuski joka on ajanut myös IRL-autoa (+F1) katuradalla (ja ovaalilla) kertoi näin: "They are actually quite similar to drive, they have the same characteristics, but the champcar is better in almost every way. Its got more HP, better aero and it handles alot nicer"..."The champcar is the most enjoyable race car i've driven". Tosin kovin mairitteleva ei Briscoen debyytti ollut. Kolaroi jo perjantain harjoituksissa ja jäi kilpailun alussa jo kierroksen kärjestä. Mutta eiköhän Mexico City mene jo paremmin.

Kisasta...Ihan viihdyttävä, ei niin sekava kuin Surfers Paradise yleensä. Ensin risuja Eurosportille. Kun kerrankin kyseessä oli kisa jota ei lähetetty suorana järkeilivät että nyt kannattaa laittaa niin paljon mainoksia kuin vain mahdollista!

Sitten onnittelut Nelson Philippelle joka on tehnyt kovaa työtä kolmen vuoden ajan Champ Caarissa ja nyt saavutti ensimmäisen voittonsa! (paalukin olisi saattanut tulla ilman punaisia lippuja) Moni olisi pistänyt jo hanskat tiskiin siinä vaiheessa kun Nelsonille naurettiin 2004 ja poika sai kenkää Rocketsportsilta. (Kuten Nelson itsekkin lehdistötilaisuudessa kertoi). Onneksi Philippen perheellä näyttää olevan tuota rahaa ja ehkä tämän voiton myötä sitä rahaa ei enää tarvitse sijoittaa niin paljoa Nelsoniin vaan jotain jää pikkuveljenkin uran edistämiseen. Myös tallille onnittelut (vaikka taitaakin olla nyt Kalkhovenin omistuksessa), ensimmäinen voitto sitten Herdezin ja Hunter-Reayn!

-Mutta pakko sanoa että eihän tämä voitto ajamalla tullut. Paljon onnea tarvittiin mutta myös taitoa on kertynyt jo sen verran ettei vetänyt autoaan valliin kuten tallikaverinsa Dan Clarke tai Nascaariin, kolmen miljoonan vuosipalkalla, Allmendinger.
Sinänsä voittaja olisi voinut olla myös AJ, kaikki meni hyvin ennen ekaa stoppia mutta sitten piti lähteä liikkeelle kun metanooli putki oli vielä kiinni autossa. Ilmeisesti se jäi myös takarenkaan väliin ja auto romuttui ajokelvottamaksi kuten myöhemmin huomattiin.

Onnittelut myös Sebastian Bourdaisille joka varmisti mestaruuden ajamalla surkeimman kisansa koko kaudella! Tai viikonlopun sillä Bourdais veti autonsa seinään jo lauantaina. Kisassa varmisteli kahdeksanneksi mutta oli varsinainen mestarillinen temppu puskea radalta kisan nopein mies Will Power joka olisi ottanut ensimmäisen voittonsa kotikisassaan. Kisan järjettömin tempaus, mestaruus oli jo varma ja kun Bourdais oli vielä niin paljon takana! Oikeus tapahtui kun mustat liput heiluivat Bourdaisille ja hän sai drive-trough rangaistuksen. Ilmeisesti Bourdais olisi vaikea sulattaa että joku olisi nopeampi kuin hän. Olisi halunnut juhlistaa mestaruuttaan voitolla hinnalla millä hyvänsä.
OK Powerin auto oli ehkä huonompi Tracyn hölmöilyjen jälkeen mutta tuollainen asenne "voitto tai ei mitään" pilaa suotta kisan. Power sanoi kontrolloivansa kisaa ja säästävänsä bensaa. Bourdaisin mukaan Powerin auto ei ollut yhtä nopea kuin ennen kolhua. -Sepäs antaa varmasti oikeuden puskea toinen ulos kisasta. Bourdaishan kolminkertaisena mestarina TIETÄÄ olevansa nopeain radalla!
Olisi voinut olla eka voitto Team Australialle, puhumattakaan että se olisi ollut ensimmäinen voitto Derrick Walkerille 2000-luvulla (Gil De Ferran taisi voittaa vielä 1999?). Samaan aikaan kuin NHR juhli Seabasin voittoa niin voi vain miettiä minkälaiset tunnelmat olivat Walkerin ja Goren tiimiissä :mad_old: Vaikka Tagliani otti kauden toisen kolmannen sijansa sitten Long Beachin avauksen. Alex kertoi lehdistötilaisuudessa ettei pystynyt teknisen vian vuoksi säästämään ollenkaan polttoainetta kisan aikana ja siinä liukenivat mahdollisuudet voittoon.

Äskeinen johtaakin seuraavaan aiheeseen. Nimittäin Paul Tracy on murissut julkisuuteen että kisan tuomaristo antoi hänelle tahallaan käskyn päästää Tagliani ohi kisan lopussa jotta Team Australian auto olisi saatu palkintopallille. Taglianikin sanoi lehdistötilaisuudessa että tallilla oli uusi sponsori ja oli tärkeää saada palkintopalli paikka. Kyllä kuvista selvästi näki ettei Tracy ainakaan mitään hyötyä saanut vetäessään shikaanin suoraksi. Päinvastoin, Tracyn mielestä Dominquez oli itse enemmän syypää Tracyn oikaisuun. Ominsanoin: "I’m so pissed off with Champ Car and its officiating...With Mario I was avoiding both of us crashing, and I have to drop back because of it. Basically, you are damned if you do and damned if you don't - if you make contact they will penalise you for that also.". -Ehkäpä tämä oli rangaistus aiempien kisojen teoista. Ns. "Aiemmat teot kostetaan seuraavissa kisoissa". Sillä Tracy olisi voinut saada rangaistuksen törttöilystään varikolla Powerin kanssa. Toisaalta ehkä Tracy ei olisi saanut yhtään rangaistusta jos kisa olisi ajettu Kanadassa. Mutta tottahan on että Tracy olisi hyvinkin voinut ottaa kauden ensimmäisen&ainoan voittonsa, ajoihan Tracy kilpailun nopeimman kierroksenkin.

Mario Dominquez otti kauden toisen palkintopallinsa ja Rocketsports ensimmäisen sitten Taglianin voiton 2004! Kukapa olisi uskonut vielä kun tallissa ajoivat Pastorelli ja Kasemets? -Vielä ennen Australiaa olisi voinut kuvitella ettei siirrosta paljoa hyötyä Dominquezille olisi. Näytti niin varmalta ettei Rocketsports santsaisi tähän kauteen hitustakaan resusseistaan. Mutta toisin kävi Dominquez oli läpi viikonlopun hyvässä vauhdissa ja ajoi virheettömästi toiseksi. Lopussa en tiennyt oikein kumpaa kannattaa, mutta parempi näin. Vaikkakin ohitusyritys oli hieno, vaikka yritykseksi jäikin. Varmaan myös lippujen myynti Mexico Cityyn tuplaantui. Myös Pemex ja muut Meksikolaiset sponsorit kiinnoistuivat varmasti enemmän. Nyt ollaan yksi askel lähempänä Team Mexicoa.
Comebackin tehneelle Pizzonialle rata ei tehnyt oikeutta sillä viimeksi Jungle-boy on kisannut katuradalla (Long Beachia lukuunottamatta) Monacossa Jaguaarilla 2003. Se näkyikin kun jarrut alkoivat reistailla aika-ajoissa romutti Pizzonia autonsa. Silti Pizzonia keräsi kolmannessa Champ Car-kisassaan kahdeksan johtokierrosta. Pizzonia sivusi parasta sijoitustaan, sijoitus olisi voinut olla parempi toisella taktiikalla mutta taisi olla paha taktikoida kummemmin kun autosta ei näkynyt minkäänlaisia telemetria tietoja tiimille!
Mikäli Alexandre Prémat korvaa Pizzonian Mexico Cityssa voi olla vielä vaikeampaa, tietääkseni Prémat ei ole Lolalla, saati sitten Reynardilla testejä ajellut? -Sinänsä Champ Car on varmasti oikea sarja kummallekkin. Kummallakaan ei oiken ole asiaa fykkösiin vaikka Prémat ei olekkaan mainettaan munanunnut millään tavalla. Tosin, taas uusi Ranskalainen sarjaan...

Conquest päihitti kisassa Newman-Haassin. Adrew Ranger sija 5 ja Charles Zwolsman 7, kun vastaavasti Junqueira 6 ja Bourdais 8. Sijoitukset olivat lähinnä onnistuneet varikkotaktiikoiden ansiota. Toisaalta Zwolsman ehti johtaakkin kilpailua. Ranger ajoi kauden parhaan sijoituksensa joka tuntuu vähän kummalta kun mies on pisteissä sijalla 9! Parempaankin olisi ollut mahdollisuus sillä Ranger pyörähti ja menetti pari sijaa, Zwolsman taas osui seinään, ilman vaurioita. Kokemattomuutta...ja onnea.
Mitä tulee Junqueiraan, hän oli jälleen oma epäonninen ja näkymätön itsensä.

Dale Coynen uusi tulokas Andreas Wirth paransi kokoajan läpi viikonlopun ja sijoittui yhdeksänneksi. Hieno debyytti kun moni kokeneempi ajoi valliin. Toki kierrosajat olivat kaksi sekunttia hitaammat kuin kärjessä mutta niin on autokin hitaampi kuin muilla. Tämä toimi hyvänä harjoituksena. Siis jos Wirth saa Mexico Cityssä alleen Forsythen auton.:thumbup: Joten eiköhän CARTerkin myönnä olleensa väärässä:D

Myös PKV:n kuskit keskeyttivät. Legge tahallaan, Servialla oli noussut jo kolmanneksi kun vaihteet alkoivat hajota, taisipa johtaakkin kotvan kunnes alkoi matelu ja lopulta liputettiin kisasta ulos. Omien sanojensa mukaan oli nopeampi kuin Power ja Bourdais joten mahdollisuudet voittoon olivat olemassa. Servia oli kuitenkin iloinen että pystyi kärjen vauhtiin.
Legge puolestaan spinnasi jo alussa pudoten kierroksella kärjen taakse. Myöhemmin yrittäessään ohittaa Jan Heylenia veti valliin keskeyttäen. Uskomatonta että tälle naiselle tarjotaan jatkosopimusta. Ehkäpä Cosworth toi perjantaina julki oman mielipiteensä kun Leggen auton moottori kävi vain kahdella ja puolella sylinterillä. Toivon vain että kehittyy samaan malliin kuin päivän voittaja.:nope:

Kuinkahan paljon kolmansia autoja nähdään Mexico Cityssä?
Luultavasti kaikki jotka pystyvät ajattavat kolmatta autoa. Monet Meksikolaiset kuskit yrittävät ja varmasti saavatkin näytönpaikan.
Näin huhutaan: NHR ajattaa Graham Rahalia, Forsythe Andreas Wirthia, Team Australia Simon Pagenaudnauda...ja PKV Jimmy Vasseria!
..Ja mikä estää muitakaan tiimejä pistää joku kokenut kuski ajamaan Lolaa (sitä missiä) pitkin rataa :D
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Upea voitto Nelsonilta!
Pojasta on todellakin kasvanut mies parissa vuodessa. Hänen itseluottamuksensa on ollut uskomattoman korkealla koko vuoden ja kyllä ennusmerkit olivat olemassa koko kauden ajan. Clevelandissa oltiin jo niin lähellä. Tosin silloinkin kärkikuljettajat kompuroivat, joten vielä tarvitsee hieman parantaa. En tosin olisi yllättynyt, jos Philippe lopettaisi kautensa Meksikossa yhtä upealla tuloksella. Onnittelut menevät myös koko CTE Racingin tallille. Oli hienoa nähdä Hra Entertainerkin Australiassa palkintokorokkeella juhlimassa Wigginsin kanssa.
Täytyy myös onnitella Paul Gentilozzia upeasta löydöstä ja Dominguezin loistavasta suorituksesta Surfersin kaduilla. Päivä olisi voinut olla parempikin, jos vain Pizzonia olisi saatu varikolle aikataulussa. Toisen tallin nimeä myötäillen: Hola Viva Mexico!

CaPtEeNi sanoi:
Kuinkahan pahasti Justin Wilson(in käsi) loukkaantui?
Wilson epäili itsekin kauden päätöksen jäävän väliin. Hän kertoi Australian Ten-kanavalle aika-ajolähetyksessä, että lääkärit tutkivat ranteen tällä viikolla Yhdysvalloissa, mutta Meksikossa hän ei luultavasti aja. Liian kova rasitus ja näissä autoissa ei ole edes ohjaustehostajaa. Wilson muistaa Houstonin tapahtumat varsin hyvin. Kuka siis korvaa britin? Bremer ja Carroll ovat molemmat hyviä ehdokkaita, mutta en sitten osaa sanoa pystyykö tiimi nyt(kään) toiminaan tarpeeksi nopeasti. Nyt tosin haetaan korvaajaa yhteen kilpailuun eikä mahdollisesti koko ensi kaudelle, joten tilanteen luulisi olevan helpompi.

CaPtEeNi sanoi:
Olipa kummallista että RuSport ei siirtänyt sponsoreitaan Ryan Briscoen autoon kun Justin Wilson loukkaantui.
;)

Bourdaisin mukaan Powerin auto ei ollut yhtä nopea kuin ennen kolhua. -Sepäs antaa varmasti oikeuden puskea toinen ulos kisasta. Bourdaishan kolminkertaisena mestarina TIETÄÄ olevansa nopeain radalla!
Kyllä ärräpäitä lenteli kun tuon tilanteen näki. Uskomaton arviointivirhe ranskalaiselta. Tosin oli kivaa, että vihdoinkin oikeus toteutui ja Bourdais sai rangaistuksen, vaikka Tracy aiemmin pääsi kuin koira veräjästä. Tämä taisikin fransmannia sapettaa, sillä hän ei Hampsonille sanonut takaisin mitään, kun hänelle rangaistuksesta ilmoitettiin...
Tracyn tunteenpurkauksesta voi vain sanoa, että rauhoitu nyt hyvä mies. Dom sai huonon ulostulon edellisestä shikaanista ja Tracy pääsi hyökkäysetäisyydelle. Entä sitten? Kukaan ei ole koskaan ohittanut kilpailutilanteessa noissa nopeissa hidastemutkissa. Mitä Paul olisi voinut saavuttaa tuolla liikkeellä? Alkukauden kaltaisen kolarin kenties? Mitä rangaistukseen tulee niin olihan se hieman raju ja ei kyllä tuohon tilanteeseen sopinut. Cotman vetosi ajajakokouksessa sovittuihin pelisääntöihin, mutta mielestäni Tracy kärsi tarpeeksi yrittäessään pitää auton kaiteiden välissä.

Takanakin nähtiin hienoa kamppailua. Kovasti tuossa ylemmässä tekstissä parjattu Katherine Legge teki yhden hienoimmista ohituksista koko kisassa painamalla Jan Heylenin ohi takasuoran päässä. Toki virheitä tulee edelleen, mutta täytyy muistaa Leggenkin ajavan vasta toista ensimmäistä täyttä kauttaan missään autourheiluluokassa! Silti hän on ehtinyt jo saavuttamaan enemmän kuin tiedätte kyllä kuka. Champ Car on raju tulokkaille. Se nähtiin Philippen kohdalla, mutta kunhan auton oppii alkaa tuloksiakin tulla. Tämä oli kaiketi myös lahjakkaana pidetyn Briscoen ongelmana.

Allmendingerin NASCAR-sopimus tosiaan julkistettiin. Vuosi lava-auton ratissa? Hieno uraliike AJ. Jos oikein hyvin käy kokee poika muiden entisten CART-kuskien kohtalon. Mutta raha puhuu. France ja Toyota tietävät miten tätä peliä pelataan. CCWS uhkaa heitä, joten se täytyy tuhota. Tämä siirto ei katkaise kamelin selkää, mutta haavoittaa sitä kyllä jälleen. AJ oli tosin vielä Australiassakin sanonut faneille haluavansa ajaa ensi vuoden autoa. Mutta raha puhuu.
Vaikka minulla ei mitään ole häntä vastaan niin nyt kyllä Forsythe tekisi kaikille palveluksen, jos Allmendinger hyllytettäisiin ja tilalle otettaisiin, vaikka sitten Wirth kuten on puhuttu. Hän osaa ajaa. Siitä ei ole epäilystäkään ja malttiakin Atlantic-kolmoselta löytyy siitä osoituksena kymmenes sija. Aika-ajojen suoritus oli Del Monten tasoa, mutta kisa sujuikin sitten ”Junqueiramaisesti” ja maaliin tultiin. Forsythen tallista löytyy nuoria kuljettajia, jotka haluavat ajaa näitä autoja. Jos AJ:lle raha oli puheita tärkeämpää niin annetaan Hinchcliffelle, Wirthille, Maialle ja Richardille mahdollisuus vaikka Reynardien ratissa.

Bourdais vei mestaruuden jo kolmannen kerran. Historiallinen temppu ja ainoa modernilla ajalla siihen pystynyt kuljettaja ansaitsee tietenkin aplodit. Australiassa selkään taputtelijoita tosin oli harvinaisen vähän... :rolleyes:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
CARTer sanoi:
Vaikka minulla ei mitään ole häntä vastaan niin nyt kyllä Forsythe tekisi kaikille palveluksen, jos Allmendinger hyllytettäisiin
Pyydä ja sinulle annetaan :ahem:
Gerry Forsythe kouluttaa nyt Allmendingeria Dennisin ottein. Hänen tilallaan Meksiko Cityssä ajaa toinen Red Bullin suojatti ja Atlantic-mestari Buddy Rice, joka vapautui vaikeuksissa olevalta Rahalilta IRL-kauden päätyttyä. Indy 500-mestari ja IRL-sarjan kolmonen vuodelta 2004 testaa Forsythen autoa ensi viikolla.
Artikkelissa Forsythe paljastaa myös harkitsevansa Michel Jourdain Junioria tallin kolmannessa autossa. Ilmeisesti Wirthin debyytti ei tehnyt pomoihin vaikutusta :dunno:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Buddy Rice ainakin tietää Forsythen paikan arvon.;) En ollenkaan pistäisi pahaksi vaikka Rice ajaisi seuraavan kauden Champ Caarissa (mihin kuuluukin).

Forsythe on vahvistanut ensimmäisenä tallina myös kolmannen kuljettajan kauden päätökseen. Ei se ei ole Jourdain Jr vaan toinen Meksikaani, hieman nuorempi ja lupaavampi..nimittäin David Martinez Leon! Ei varmaan kovin monelle sano mitään. Mies on ajanut tällä kaudella Toyota Atlanticia ja sijoittunut jopa viidenneksi pisteissä. Mitään humia sijoituksia ei ole tullut, kolmas sija toiselta kotiradalta Monterreysta on paras tulos. Sen sijaan luotettavuutta löytyy sillä keskeytyksiä ei ole kertynyt yhtään kappaletta. Ja mestaris-mies on myös, nimittäin tilillä on Meksikon Formula Renault-mestaruus vuodelta 2002. Muistakin sarjoista löytyy kokemusta runsaasti: Meksikon Formula 2, 3 ja 3000, Barber Dodge ja Formula Renault V6 Eurocup. Olipa mies mukana myös edustamassa kotimaataan A1-sarjassa viime vuonna.
-Se vasta yllätys olisikin jos Martinez olisi nopeampi kuin Rice! (ja Rice nopeampi kuin Tracy!):D
RuSport on ilmoittanut että Justin Wilson ajaa Mexico Cityssa. Käsi on tosin edelleen kipsissä ja Adam Carroll on saapunut paikalle varmuudenvuoksi. -Melkeinpä toivon ettei Wilson pystyisi ajamaan. Olisi hienoa nähdä Carrollin debyytti!:thumbup:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ajattaakohan Forsythe sitten vain kahta autoa? -Tämä kyllä avaisi oven Andreas Wirthille kolmanteen Forsytheen...tai sitten Jourdain jr tai Mastretta? -Ehkä jopa Ranger!
Mites noi kolmannet autot muuten?
Premat ei taida Rocketsportsilla ajaa? -Vain Dominquez ja Pizzonia on ilmoitettu.
Entäs Team Australian kolmas auto? -Simon Pagenaud kenties? Siis jos tiimillä yleensäkkään on ylimääräistä ehjää autoa:D
Newman-Haassilla ajaisi Graham Rahal, ainakin A1-sarja on taakse jäänyt.
Ronnie Bremerinkin olisi aika palata, vaikka Dale Coynelle jos Wirth ei siellä aja.
Meinaan vaan että vahvistuksia ei ole tullut ja aika on käymässä vähiin.
No jokatapauksessa hieno finaali odotettavissa:cool:

Mitä tulee Justin Wilsonin ajamiseen, hän saa ajaa 10 ylimääräistä kierrosta todistakseen olevansa kunnossa. Jos ei onnistu niin Adam Carroll saa paikan. Peukut pystyyn Adamin puolesta!
RuSportista puheen ollen, nyt kun Paul Stoddart on epäonnistunut yrityksissään ostaa Dale Coyne, CTE-HVM, Rocketsports tai Conquest on hän suunnannut katseensa RuSporttiin. Ei niin älytön ajatus kun tarkemmin ajattelee...
Ja jos edellämainittukaan ei onnistu huhutaan että Pauli olisi iskenyt silmänsä myös IRL-sarjan Dreyer & Reinboldiin joka siirtyisi Champ Caariin. Tämä huhu elää muuten myös ilman Stoddya. Muutenkin Stoddartin suunnitelmat ovat ottaneet vähän takapakkia sillä uskottu tukija Trust onkin tehnyt diilin Spykerin F1-tiimin kanssa eikä näillänäkymin ole tulossa Champ Caariin.

Jälleen uusi kasvo Champ Car-sarjaan! Euro F3-sarjassa Signaturella pari kautta kohtalaisen hyvällä menestyksellä ajanut Guillaume Moreau testaa Conquestin autoa 28-30 Marraskuuta.

Mexico Cityssa ratkaistaan myös kumpi voittaa Rookie of the year -kamppailun. Will Power johtaa Dan Clarkea 15 pisteellä...
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Niin ikävältä kuin se kuulostaakin niin nyt kyllä vaikuttaa siltä ettei Meksikossa kolmansia autoja nähdä.
Rocketsportin odotin ajattavan kolmikkoa Dom-Pizzonia-Premat, mutta ranskalaisella ei sitten lopulta ollutkaan tarpeeksi tuliaisia Gentilozzille. Kesemetsillä oli, mutta eipä virolaistakaan päätöksessä nähdä. Surfers tosin opetti, että talli saattaa pärjätä tälläkin kokoonpanolla vallan mainiosti.
Team Australialla ei ole enää monokokkeja jäljellä. Pagenaud’n ajamiset siirtyvät ensi vuoteen. Newman-Haas on vielä mustahevonen, mutta toiveita ei kannata asettaa liian korkealle. Rahal tosin lähti A1-sarjasta voidakseen keskittyä tulevaan uraansa Pohjois-Amerikassa mielenkiintoiseen aikaan... :rolleyes:
Coynesta ei ole kuulunut pihaustakaan sitten Australian matkan. Wirth teki hyvää työtä Surfersissa, mutta Caceresilla pitäisi olla rahoitus viimeiseen kisaan.
Eikö olisikin mahtavaa jos Coyne olisikin ainoa joka saa kolme autoa radalle? :D

Ja voi PT minkä teit. Pojat ovat aina poikia, mutta ex-mestari olisi voinut ajoittaa tämän loukkaantumisensa kohta alkavalle talvilomalle. Nyt Forsythe lähtee päätöskisaan kokemattomimmalla kokoonpanolla koskaan. Tracyn pitäisi kuitenkin olla auttamassa Martinezia ja Riceä Meksikossa. Jos Wilson pystyykin ajamaan eikö Carroll voitaisi sijoittaa Martinezin tyhjäksi jättämään autoon? David kun nyt peri Tracyn #3-auton. Ei kai, sillä Neil Micklewright kertoi tallin haluavan nyt keskittyä kahden tulokkaan suorituksiin. Tallilla on todella outo viikonloppu edessään :dunno:
 
Ylös