Olikohan viikonloppuna tosiaan 350000 ihmistä paikalla?
Kuinkahan pahasti Justin Wilson(in käsi) loukkaantui?
Olipa kummallista että RuSport ei siirtänyt sponsoreitaan Ryan Briscoen autoon kun Justin Wilson loukkaantui. Tietääkö kukaan muuten onko Wilson poissa myös Mexico Citysta? -Jos on ja RuSport ei tuo sinne kuin yhden auton niin menee jo naurettavaksi. Ronnie Bremer tai Adam Carroll -aivansama kumpi mutta molemmat olivat testeissä. Bremer voisi jopa tuoda ilmeisesti rahaa!
Niin RuSportin toiseen (taas ainoaan) autoon oli vihdoin saatu kuski. Kuski joka on ajanut myös IRL-autoa (+F1) katuradalla (ja ovaalilla) kertoi näin:
"They are actually quite similar to drive, they have the same characteristics, but the champcar is better in almost every way. Its got more HP, better aero and it handles alot nicer"...
"The champcar is the most enjoyable race car i've driven". Tosin kovin mairitteleva ei Briscoen debyytti ollut. Kolaroi jo perjantain harjoituksissa ja jäi kilpailun alussa jo kierroksen kärjestä. Mutta eiköhän Mexico City mene jo paremmin.
Kisasta...Ihan viihdyttävä, ei niin sekava kuin Surfers Paradise yleensä. Ensin risuja Eurosportille. Kun kerrankin kyseessä oli kisa jota ei lähetetty suorana järkeilivät että nyt kannattaa laittaa niin paljon mainoksia kuin vain mahdollista!
Sitten onnittelut Nelson Philippelle joka on tehnyt kovaa työtä kolmen vuoden ajan Champ Caarissa ja nyt saavutti ensimmäisen voittonsa! (paalukin olisi saattanut tulla ilman punaisia lippuja) Moni olisi pistänyt jo hanskat tiskiin siinä vaiheessa kun Nelsonille naurettiin 2004 ja poika sai kenkää Rocketsportsilta. (Kuten Nelson itsekkin lehdistötilaisuudessa kertoi). Onneksi Philippen perheellä näyttää olevan tuota rahaa ja ehkä tämän voiton myötä sitä rahaa ei enää tarvitse sijoittaa niin paljoa Nelsoniin vaan jotain jää pikkuveljenkin uran edistämiseen. Myös tallille onnittelut (vaikka taitaakin olla nyt Kalkhovenin omistuksessa), ensimmäinen voitto sitten Herdezin ja Hunter-Reayn!
-Mutta pakko sanoa että eihän tämä voitto ajamalla tullut. Paljon onnea tarvittiin mutta myös taitoa on kertynyt jo sen verran ettei vetänyt autoaan valliin kuten tallikaverinsa Dan Clarke tai Nascaariin, kolmen miljoonan vuosipalkalla, Allmendinger.
Sinänsä voittaja olisi voinut olla myös AJ, kaikki meni hyvin ennen ekaa stoppia mutta sitten piti lähteä liikkeelle kun metanooli putki oli vielä kiinni autossa. Ilmeisesti se jäi myös takarenkaan väliin ja auto romuttui ajokelvottamaksi kuten myöhemmin huomattiin.
Onnittelut myös Sebastian Bourdaisille joka varmisti mestaruuden ajamalla surkeimman kisansa koko kaudella! Tai viikonlopun sillä Bourdais veti autonsa seinään jo lauantaina. Kisassa varmisteli kahdeksanneksi mutta oli varsinainen mestarillinen temppu puskea radalta kisan nopein mies Will Power joka olisi ottanut ensimmäisen voittonsa kotikisassaan. Kisan järjettömin tempaus, mestaruus oli jo varma ja kun Bourdais oli vielä niin paljon takana! Oikeus tapahtui kun mustat liput heiluivat Bourdaisille ja hän sai drive-trough rangaistuksen. Ilmeisesti Bourdais olisi vaikea sulattaa että joku olisi nopeampi kuin hän. Olisi halunnut juhlistaa mestaruuttaan voitolla hinnalla millä hyvänsä.
OK Powerin auto oli ehkä huonompi Tracyn hölmöilyjen jälkeen mutta tuollainen asenne "voitto tai ei mitään" pilaa suotta kisan. Power sanoi kontrolloivansa kisaa ja säästävänsä bensaa. Bourdaisin mukaan Powerin auto ei ollut yhtä nopea kuin ennen kolhua. -Sepäs antaa varmasti oikeuden puskea toinen ulos kisasta. Bourdaishan kolminkertaisena mestarina TIETÄÄ olevansa nopeain radalla!
Olisi voinut olla eka voitto Team Australialle, puhumattakaan että se olisi ollut ensimmäinen voitto Derrick Walkerille 2000-luvulla (Gil De Ferran taisi voittaa vielä 1999?). Samaan aikaan kuin NHR juhli Seabasin voittoa niin voi vain miettiä minkälaiset tunnelmat olivat Walkerin ja Goren tiimiissä :mad_old: Vaikka Tagliani otti kauden toisen kolmannen sijansa sitten Long Beachin avauksen. Alex kertoi lehdistötilaisuudessa ettei pystynyt teknisen vian vuoksi säästämään ollenkaan polttoainetta kisan aikana ja siinä liukenivat mahdollisuudet voittoon.
Äskeinen johtaakin seuraavaan aiheeseen. Nimittäin Paul Tracy on murissut julkisuuteen että kisan tuomaristo antoi hänelle tahallaan käskyn päästää Tagliani ohi kisan lopussa jotta Team Australian auto olisi saatu palkintopallille. Taglianikin sanoi lehdistötilaisuudessa että tallilla oli uusi sponsori ja oli tärkeää saada palkintopalli paikka. Kyllä kuvista selvästi näki ettei Tracy ainakaan mitään hyötyä saanut vetäessään shikaanin suoraksi. Päinvastoin, Tracyn mielestä Dominquez oli itse enemmän syypää
Tracyn oikaisuun. Ominsanoin:
"I’m so pissed off with Champ Car and its officiating...With Mario I was avoiding both of us crashing, and I have to drop back because of it. Basically, you are damned if you do and damned if you don't - if you make contact they will penalise you for that also.". -Ehkäpä tämä oli rangaistus aiempien kisojen teoista. Ns. "Aiemmat teot kostetaan seuraavissa kisoissa". Sillä Tracy olisi voinut saada rangaistuksen törttöilystään varikolla Powerin kanssa. Toisaalta ehkä Tracy ei olisi saanut yhtään rangaistusta jos kisa olisi ajettu Kanadassa. Mutta tottahan on että Tracy olisi hyvinkin voinut ottaa kauden ensimmäisen&ainoan voittonsa, ajoihan Tracy kilpailun nopeimman kierroksenkin.
Mario Dominquez otti kauden toisen palkintopallinsa ja Rocketsports ensimmäisen sitten Taglianin voiton 2004! Kukapa olisi uskonut vielä kun tallissa ajoivat Pastorelli ja Kasemets? -Vielä ennen Australiaa olisi voinut kuvitella ettei siirrosta paljoa hyötyä Dominquezille olisi. Näytti niin varmalta ettei Rocketsports santsaisi tähän kauteen hitustakaan resusseistaan. Mutta toisin kävi Dominquez oli läpi viikonlopun hyvässä vauhdissa ja ajoi virheettömästi toiseksi. Lopussa en tiennyt oikein kumpaa kannattaa, mutta parempi näin. Vaikkakin ohitusyritys oli hieno, vaikka yritykseksi jäikin. Varmaan myös lippujen myynti Mexico Cityyn tuplaantui. Myös Pemex ja muut Meksikolaiset sponsorit kiinnoistuivat varmasti enemmän. Nyt ollaan yksi askel lähempänä
Team Mexicoa.
Comebackin tehneelle Pizzonialle rata ei tehnyt oikeutta sillä viimeksi Jungle-boy on kisannut katuradalla (Long Beachia lukuunottamatta) Monacossa Jaguaarilla 2003. Se näkyikin kun jarrut alkoivat reistailla aika-ajoissa romutti Pizzonia autonsa. Silti Pizzonia keräsi kolmannessa Champ Car-kisassaan kahdeksan johtokierrosta. Pizzonia sivusi parasta sijoitustaan, sijoitus olisi voinut olla parempi toisella taktiikalla mutta taisi olla paha taktikoida kummemmin kun autosta ei näkynyt minkäänlaisia telemetria tietoja tiimille!
Mikäli Alexandre Prémat korvaa Pizzonian Mexico Cityssa voi olla vielä vaikeampaa, tietääkseni Prémat ei ole Lolalla, saati sitten Reynardilla testejä ajellut? -Sinänsä Champ Car on varmasti oikea sarja kummallekkin. Kummallakaan ei oiken ole asiaa fykkösiin vaikka Prémat ei olekkaan mainettaan munanunnut millään tavalla. Tosin, taas uusi Ranskalainen sarjaan...
Conquest päihitti kisassa Newman-Haassin. Adrew Ranger sija 5 ja Charles Zwolsman 7, kun vastaavasti Junqueira 6 ja Bourdais 8. Sijoitukset olivat lähinnä onnistuneet varikkotaktiikoiden ansiota. Toisaalta Zwolsman ehti johtaakkin kilpailua. Ranger ajoi kauden parhaan sijoituksensa joka tuntuu vähän kummalta kun mies on pisteissä sijalla 9! Parempaankin olisi ollut mahdollisuus sillä Ranger pyörähti ja menetti pari sijaa, Zwolsman taas osui seinään, ilman vaurioita. Kokemattomuutta...ja onnea.
Mitä tulee Junqueiraan, hän oli jälleen oma epäonninen ja näkymätön itsensä.
Dale Coynen uusi tulokas Andreas Wirth paransi kokoajan läpi viikonlopun ja sijoittui yhdeksänneksi. Hieno debyytti kun moni kokeneempi ajoi valliin. Toki kierrosajat olivat kaksi sekunttia hitaammat kuin kärjessä mutta niin on autokin hitaampi kuin muilla. Tämä toimi hyvänä harjoituksena. Siis jos Wirth saa Mexico Cityssä alleen Forsythen auton.:thumbup: Joten eiköhän CARTerkin myönnä olleensa väärässä
Myös PKV:n kuskit keskeyttivät. Legge tahallaan, Servialla oli noussut jo kolmanneksi kun vaihteet alkoivat hajota, taisipa johtaakkin kotvan kunnes alkoi matelu ja lopulta liputettiin kisasta ulos. Omien sanojensa mukaan oli nopeampi kuin Power ja Bourdais joten mahdollisuudet voittoon olivat olemassa. Servia oli kuitenkin iloinen että pystyi kärjen vauhtiin.
Legge puolestaan spinnasi jo alussa pudoten kierroksella kärjen taakse. Myöhemmin yrittäessään ohittaa Jan Heylenia veti valliin keskeyttäen. Uskomatonta että tälle naiselle tarjotaan jatkosopimusta. Ehkäpä Cosworth toi perjantaina julki oman mielipiteensä kun Leggen auton moottori kävi vain kahdella ja puolella sylinterillä. Toivon vain että kehittyy samaan malliin kuin päivän voittaja.:nope:
Kuinkahan paljon kolmansia autoja nähdään Mexico Cityssä?
Luultavasti kaikki jotka pystyvät ajattavat kolmatta autoa. Monet Meksikolaiset kuskit yrittävät ja varmasti saavatkin näytönpaikan.
Näin huhutaan: NHR ajattaa Graham Rahalia, Forsythe Andreas Wirthia, Team Australia Simon Pagenaudnauda...ja PKV Jimmy Vasseria!
..Ja mikä estää muitakaan tiimejä pistää joku kokenut kuski ajamaan Lolaa (sitä missiä) pitkin rataa