DTM 2007!

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nii..siis nimenomaa tässä linkissä oli jujuna tuo että McLarenin terävä nokka puhkaisi Benettonin monokokin, kuin seiväs konsanaan. Kuten Zep mainitsikin, niin seuraavaksi kaudeksi ykkösten nokan pinta-alaa lisättiin, ettei ollut teräviä päitä. Ja samaa mieltä Zepin kanssa siitäkin, että ei ole eka kerta kun autourheilusarja on kusessa ja Mersu päätekijänä suheeraamassa. Voihan ne taas jäädä esittämään pyytettömiä moottoriurheilufaneja, mutta onhan tuo läjä haissut jo yli vuosikymmenen. Siis siitä lähtien kun edellinen DTM-kuopattiin.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Zep sanoi:
Mikä minulle haiskahtaa tässä palaneelta, niin suomalaisten yleinen Mersu-henkisyys. Kyllä vielä pääselostaja on tunnetusti pro-Mersu ja Mersukuski ilmeisesti siviilissäkin, niin alkaa olla jo puolueellisuuden puolella.
Menee off-topikiksi hieman, mutta kyllähän tuo tosiaankin tuo tosiaankin mersulla ajelee, kilpi on EKI-jotain.
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
pmv sanoi:
Nii..siis nimenomaa tässä linkissä oli jujuna tuo että McLarenin terävä nokka puhkaisi Benettonin monokokin, kuin seiväs konsanaan. Kuten Zep mainitsikin, niin seuraavaksi kaudeksi ykkösten nokan pinta-alaa lisättiin, ettei ollut teräviä päitä. Ja samaa mieltä Zepin kanssa siitäkin, että ei ole eka kerta kun autourheilusarja on kusessa ja Mersu päätekijänä suheeraamassa. Voihan ne taas jäädä esittämään pyytettömiä moottoriurheilufaneja, mutta onhan tuo läjä haissut jo yli vuosikymmenen. Siis siitä lähtien kun edellinen DTM-kuopattiin.
Sillonhan muistaakseni Bemut otti pataan 16-0 ja lähti kirkuen karkuun. Opelit jokunen aika sitten. Taitaa kohta olla Audin vuoro. Ei olis Mersun kannattanut myydä Kraisua, olis kisannut sitten niitä vastaan.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Audit lähti ekan kerran pois sarjasta, kun BMW valitteli koko ajan Quattro-Audin kiertokangesta. Bemut lähtivät myöhemmin kolmossarjalaiskorimallisilla uuteen 2-litraiseen luokkaan, jossa se kohtasi mm. Audi 80-mallin...
Opelit lähti pois, koska Opelin työntekijöitä meinattiin lomauttaa ja moottoriurheiluohjelma ei oikein sopinut konsernin finanssipolitiikkaan. Toisaalta ne Vectrat olivat todella huonoja.
Hieno homma ylipäätään, että tästä sarjasta kirjoitetaan yht'äkkiä näinkin paljon.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No nyt on nähtynä molemmat tapaukset.

Häkkisen kolari oli typerä ja menee täysin Mikan piikkiin. Olisi sitä paitsi varmaan päässyt ohi mikäli olisi hokannut/pystynyt vaihtamaan normaalille linjalle. Tomczyk olisi nimittäin kärsinyt tuosta linjasta niin paljon, että lähtönopeus olisi ollut täysin kateissa.

La Rosan rangaistus taasen oli noiden videoiden perusteella turha. Ekström osui tahattomasti tai tahallaan, jonka jälkeen la Rosalla ei ollut mitään tehtävissä.

Bemut eivät suinkaan ottaneet pataan 16-0, mutta se onkin sitten jo toisen topikin juttuja ja josta erittäin harva tämän foorumin kirjoittaja tietää mitään ilman viikon intensiivistä internetsurffailua... :D :D
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Zep sanoi:
No nyt on nähtynä molemmat tapaukset.
Häkkisen kolari oli typerä ja menee täysin Mikan piikkiin. Olisi sitä paitsi varmaan päässyt ohi mikäli olisi hokannut/pystynyt vaihtamaan normaalille linjalle. Tomczyk olisi nimittäin kärsinyt tuosta linjasta niin paljon, että lähtönopeus olisi ollut täysin kateissa.
Niin olihan se nuija kolari mutta tuskin se itsetarkoituksellinen oli eikä todellaakaan edes pahin tällä kaudella nähty. Ehkä tossa ois voinut onnistua peippaamalla takaisin ulos ja yrittmällä ohitusta perän takaa leikkaamalla mutta helppoa se ei olisi ollut.

Spengler kokeili ulkokautta, kahdesti, tokalla kerralla meinas käydä tosi heikosti kun Luhr, joka ajoi kaarteeseen suunnilleen yhtä syvältä kuin Tomzyck puski Spengelrin radalta ulos ajamalla suht jyrkästi kohti radan ulkoreunaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Zep sanoi:
Häkkisen kolari oli typerä ja menee täysin Mikan piikkiin. Olisi sitä paitsi varmaan päässyt ohi mikäli olisi hokannut/pystynyt vaihtamaan normaalille linjalle. Tomczyk olisi nimittäin kärsinyt tuosta linjasta niin paljon, että lähtönopeus olisi ollut täysin kateissa.
Kyllä minunkin silmään näytti aika ylioptimistiselta yritykseltä. Jos sitä toista autoa ei olisi ollut (mutta olisi silti ajanut samaa vauhtia samalla ajolinjalla) niin silti olisi tainnut mennä ulos. Olisiko jonkilainen arviointivirhe päässyt käymään. Eipä toi kyllä toisaalta mikään ennätyssakotettava juttukaan mielestäni ollut, tommosta vaan tapahtuu aina silloin tällöin.

Zep sanoi:
La Rosan rangaistus taasen oli noiden videoiden perusteella turha. Ekström osui tahattomasti tai tahallaan, jonka jälkeen la Rosalla ei ollut mitään tehtävissä.
Ja vaikka olisi ollut tehtävissäkin niin tuommoisen tilanteen jälkeen ei välttämättä ole hirveän kovaa motiivia tehdä kaikkensa ettei autot osuisi toisiinsa seuraavassa mutkassa.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Älytön teko Häkkiseltä, ei voi muuta sanoa kun on tuon tilanteen katsonut. Ei ole ihme, että Audi veti herneet nenään.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mitäs mieltä porukka on sitten Mikan lausunnosta, että kyseessä oli normaali kilpailutilanne? Tietysti kilpailutilanteisiin kuuluu arviointivirheetkin, mutta kai ne pitäisi rehdisti tunnustaa jos sellaiseen on syyllistynyt? Siis olettaen että kuski haluaa säilyttää moraalinsa ulkopuolisten silmissä?

Mitä tuohon BMW:n lähtemiseen sarjasta kauden 1992 päätteeksi tulee, niin selväähän oli että 93 Class II moottorisäännöillä BMW:llä ei ollut kilpailukykyistä moottoriaihiota tarjolla. Moottorinkoko rajattiin 2.5 litraan ja lohkon mallin piti perustua vakiomoottoriin. BMW:n suorat kuutoset eivät rakenteen puolesta sovi korkealle kiertäviksi kisakoneiksi(pitkän kampiakselin värähtelyt) ja neloskoneen männän keskimääräiset nopeudet estävät kierrosten ottamisen. Tämän jälkeen BMW ei ole ollut DTM:ssä eikä ole innostunut ollenkaan tästä uudesta konseptista.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari 4ever sanoi:
Älytön teko Häkkiseltä, ei voi muuta sanoa kun on tuon tilanteen katsonut. Ei ole ihme, että Audi veti herneet nenään.
Eikö se riitä, että tuomaristo toimii pyövelinä? Tuollainen marttyyrimäinen pelleily jääköön leikkikentille.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
patriot sanoi:
Eikö se riitä, että tuomaristo toimii pyövelinä? Tuollainen marttyyrimäinen pelleily jääköön leikkikentille.
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin olisi varmaan myös suotavaa jäädä kuuntelemaan tuomariston päätös ja ennen kaikkea saapua kuultavaksi...

Tykättiin me siitä tai ei, niin eiköhän Audilla pitäisi olla mahdollista vetää autot varikolle jos katsoo, että toiset tahallaan hajottaa heidän arvokasta kalustoaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No juu, optimistinen oli yritys mutta edelleen selkeä kilpailutilanne, ja pienen virhearvioinnin seurauksena meni sitten pieleen! Joka tapauksessa ei mitenkään rangaistava teko. Kyseessä ei ollut mikään eliminointiyritys niinkuin on annettu ymmärtää! Jos tuollaisia ei tapahtuisi, niin pääosin tämäkin sarja olisi pelkkää jonossa ajelua, mitä valitettavasti muutamilla radoilla on tämänkin sarjan osalta nähty!

Tuo Audin pelleily oli kyllä suorastaan naurettavaa! tuollasella mainostempulla tehdäänkin sitten tosi hyvää sarjalle! :nope:

Mikäs tämä Alfan kohtalo oli, eikös sekin pyritellyt aikoinaan Opelin kans sarjassa mukana?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllähän molemmat Alfa ja Opel vähän enemmän saivat aikaan kuin vain pyristelivät. Alfan voi jopa katsoa dominoineen. Olikos meillä jossain DTM:n historiaa käsittelevä topikki?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nii, Opel taisi kuitata Manuel Reuterin voimin viimeisen DTM-mestaruuden 1996. Alfallakin pyyhki hyvin, titteli tuli 1993 ja muutenkin merkki pyöri paljon kärkihaminoissa. Olen samoilla linjoilla Zepin kanssa, että turhan usein sarja on mennyt pilalle kun Mersu on ruvennut suuheraamaan. C-ryhmä, DTM, GT,CART(jossain määrin)...Eihän aina kaikki ole ollut Mersun syytä. Mutta jotenkin mulla on semmonen tutina että Norbert on vaan mukana jos saa pelata omilla säännöillä...
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Kiitos Adelle videoista, näin nyt tuon Häkkisen ohitusyrityksen ja sellaiseksi se jäikin.

Aivan ihmeellinen tilanne, kaiken kaikkiaan vaikutti aika toivottomalta. Näyttää siltä, että Tomczykin liike peittää sisämutkaa houkuttelee Häkkisen tekemään äkkinäisen ratkaisun, joka koituu tuhoksi. Kun Audin jarruvalot välähtävät, tekee Mika kunnon peippauksen sisälle, arvelee kenties paikkansa koittaneen.

Kilvan ajoa ja näitä sattuu, ei vaikuta tahalliselta, tosin se tuskin asiaa parantaa. Huikea sukellus Mikalta, eihän hän ehdi edes mutkaan kääntää vaan vetää suoraksi, toisin kuin Tomczyk. Vaikka ohitus olisikin jollakin ihmeellä onnistunut ja molemmat olisivat radalla pysyneet, niin kärkipaikka olisi mennyt.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Minä en noista merkeistä niin perusta, kuljettajat tuolla radalla saisivat mielestäni vastata tekosistaan ainakin tällä kertaa.

Häkkisen tilannetta jo kommentoin ja nyt kun katsoin tuon Ekstrom vs. La rosa tilanteen, niin se oli ainakin minun mielestäni puhtaampi kilvanajo tilanne.

Ekström työntää ja sulkee La Rosan pihalle, jonka jälkeen edes jarrut eivät pysäytä Mersua nurmikon poikki suoraan Audin kylkeen, tosin tuossa vaiheessa La Rosa ei varmasti paljoa enään kiinnostanut.

Kaiken kaikkiaan Audilta lapsellista vetäytyä kilpailusta, ei tuossa mitään metsästyksen makua ollut ainakaan mersun suunnalta.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
pmv sanoi:
Mitä tuohon BMW:n lähtemiseen sarjasta kauden 1992 päätteeksi tulee, niin selväähän oli että 93 Class II moottorisäännöillä BMW:llä ei ollut kilpailukykyistä moottoriaihiota tarjolla. Moottorinkoko rajattiin 2.5 litraan ja lohkon mallin piti perustua vakiomoottoriin. BMW:n suorat kuutoset eivät rakenteen puolesta sovi korkealle kiertäviksi kisakoneiksi(pitkän kampiakselin värähtelyt) ja neloskoneen männän keskimääräiset nopeudet estävät kierrosten ottamisen. Tämän jälkeen BMW ei ole ollut DTM:ssä eikä ole innostunut ollenkaan tästä uudesta konseptista.
Oon saanut sen käsityksen jostain että BMW:llä oli jo olemassa DTM proto uudesta E36 korisesta autosta vuonna 1992 mikä täsmäisi aika hyvin uuden kolmelitraisen M3:n ensiesittelyn aikoihin.

BMW:n olisi kuitenkin lähtenyt sarjasta tehdastallina muistaakseni moottorin sijaintia koskevan kiistan takia. Ehkä suora kutonen olisi jäänyt liian eteen? Myös tuo pitkän ja samalla notkean kampiakselin sopimattomuus korkeille kierroksille oli varmaan osasyy. Valmis mutta tarpeeton DTM proto olisi sitten annettu Sandro Chialle Art Carin maalaamiseksi 1992.



Tässä video kyseisen auton maalaamisesta:

http://www.youtube.com/watch?v=L03BoALnJLQ

M3 GTR ilmaantui kilparadoille 1993 ADAC sarjaan ja autolla on varmaan paljon yhteistä tuon DTM proton kanssa.

Käsittääkseni jotkin yksityistallit rakensivat BMW 325i autosta DTM autoja mutta menestys jäi heikoksi tehdastallin tuen puutteessa. Olen jossain 1993 tai 1994 DTM sarjan videossa nähnyt oranssin Jägermeister E36 bemarin radalla.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sikäli kuin oikein muistan (tuohon aikaan tuli ahmittua kaikki DTM-kisat Juurosportilta), niin 1993 pitkän Nürren kisaan tosiaan tuli mukaan yksityistallin "uusikorinen" 300-sarjalainen Jägermeisterin sponsseilla, mutta hännän jatkonahan se pyöri samaan tapaan kuin Musse.
 
Ylös