Eeppistä vääntöä vanhoista asioista.

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Ferrari 4ever sanoi:
Tuo on muistaakseni tehty ennen edellisen kauden alkua. Tiedä sitten, että kuinka paljon luvut ovat muuttuneet.
meinaan ainakin nuo kuskin palkkaluvut.. Olisko BAR:lla viellä Villeneuve ainakin mukana? Muutenkin muistelen nähneeni "hieman" toisenlaisia lukuja tässä kauden varrella :eek:
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Nyt kun tama ketju on karannut taysin alkuperaisesta ajatuksesta ja ketjun perustajan kommentit ovat alusta alkaen provoa (ei juurikaan faktoja) ja nimittelyita taynna, niin olisiko aika siirtaa F1-Vapaan puolelle?

Sinne nama riitelyt ja nimittelyt kai kuuluu?? :doubtful:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ehkä pysyminen tämän otsikon ulkopuolella olisi parempi vaihtoehto sinulle kun ainoa tarkoitus on näköjään toitottaa Mclarenin ylistyslaulua ja heitellä mukahauskoja piruiluja allekirjoittaneelle. Olen valmis keskustelemaan vain Ferrariin liittyvistä uutisista, huhuista ja muusta vastaavasta tässä otsikossa. F1-vapaassa on tuo Ferrarin kehumi/haukkumis-ketju, jossa voi vääntää kättä näistä vanhoista asioista.

Ja nyt takaisin "raiteille". A buon intenditor poche parole.
 
Viimeksi muokattu:

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Ferrari 4ever sanoi:
Ehkä pysyminen tämän otsikon ulkopuolella olisi parempi vaihtoehto sinulle kun ainoa tarkoitus on näköjään toitottaa Mclarenin ylistyslaulua ja heitellä mukahauskoja piruiluja allekirjoittaneelle. Olen valmis keskustelemaan vain Ferrariin liittyvistä uutisista, huhuista ja muusta vastaavasta tässä otsikossa. F1-vapaassa on tuo Ferrarin kehumi/haukkumis-ketju, jossa voi vääntää kättä näistä vanhoista asioista.

Ja nyt takaisin "raiteille". A buon intenditor poche parole.
Mistä olet saanut nuo 'budjetit'? jostain ferrarin sivuilta vai?
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Nuo luvut ovat siis arvioita, jotka julkaistiin useammassa lehdessä vuoden alkupuolella. En muista, että ketkä tekivät tutkimuksen. Siitä on jo aikaa kun luin artikkelin. Otin vain luvut ylös huvin vuoksi ja urheilun kannalta.
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Ferrari 4ever sanoi:
Ehkä pysyminen tämän otsikon ulkopuolella olisi parempi vaihtoehto sinulle kun ainoa tarkoitus on näköjään toitottaa Mclarenin ylistyslaulua...
Tjah, nainhan en tietenkaan tehnyt, vaan jos sisaltalukutaitoa riittaa, niin huomaa, etta sen mita tein oli, etta kehuin ensi kauden huikeaa taisteukaksikkoa. Kaksikkoa, joka nostaa kilpa-ajon takaisin otsikoihin ja arvoonsa. Mikaan McLaren fani en ole.

Olen jo vuodesta 1998 ollut valmis myontamaan, etta Ferrarin taktiikka voittaa maailmanmestaruuksia on lyomaton (no ei ehka aivan lyomaton ;) ). Siita ei ole kahta sanaa. Saman tekisin minakin, jos olisin tuon lajin huipulla. Se mita en ole ikina siina tallissa ymmartanyt on tama italiainen mentaliteetti, johon kuuluu kusettaminen, lahjominen, saantojen rikkominen, hirvea selittely, naytteleminen, fanien lapsellinen kaytos ja jopa koko lajin maineen mustamaalaaminen. Samanlaisia nayttoja on muistakin lajeista ;) joissa naita saapasmaan "ciao mamma!" -tyyppeja vilisee.

Eli toistan viela jo aiemmin sanomani: Ferrari ja Schumi (tallikaverihan ei syo Schumilta pinnoja) voittaa MMn vuonna 2005, mutta kilpa-autoilusta ja lajin mielenkiinnosta puhuttaessa paaosan vie eraan toisen tallin kaksikko. Se ei ole edes optimistista arvuuttelua, vaan jo nyt nahtavissa oleva skenario.

Ferrarin dominointi lahestyy kuitenkin loppuaan (aivan kuten jokaisen muunkin dominoivan tallin/joukkueen), silla ikuisesti hyvin lahjakas Schumikaan ei aja, Todt ei johda eika Brawn teknikoi. Tunnetustihan Italiassa ei tietotaitoa riittavasti ole ja hyvia kuskeja viela vahemman. Schumin jalkeenhan talliin ei tule loytymaan kaksikkoa, joista toinen on huippulahjakas JA jonka rinnalle loydetaan toinen tarpeeksi lahjakas pullakuski, joka on seka hyva valehtelija etta oiva alistuja. Odottelenkin mielenkiinnolla kahta asiaa: a) miten syvalle siella taman jalkeen sukelletaan ja kee) montako punapipoa "suuresta perheesta" haviaa kun Schumi lopettaa.
 

TheUbiquitous

New member
Liittynyt
30.10.2004
Viestit
3
Macin alamäki alkoi kun berylliumin käyttö moottoreissa(noinkohan se kirjoitettiin) kiellettiin.
Ja sen vielä sanon, että kun autot ovat noinkin pitkälle kehittyneitä, kuskien erot ovat minimaaliset. Räikkönen on vakuuttanut minut nopeudellaan ja kyvyllään silti välttää virheitä. Kun esim. Schumi joutuu ajamaan äärirajoilla (jota on joutunut harvoin tekemään johtuen 'ylivoimaisesta' kilpuristaan) on hän sortunut huomattavasti useammin virheisiin.
Vilpittömästi uskon, että Räikkönen on jo aavistuksen Schumia nopeampi. Eikä niinkään riskialtis. Räikkönen, Schumacher, Webber.. Nopeimmat, tasaisimmat kuskit.. (jopa Montoya)
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
TheUbiquitous sanoi:
Macin alamäki alkoi kun berylliumin käyttö moottoreissa(noinkohan se kirjoitettiin) kiellettiin.
Ja sen vielä sanon, että kun autot ovat noinkin pitkälle kehittyneitä, kuskien erot ovat minimaaliset. Räikkönen on vakuuttanut minut nopeudellaan ja kyvyllään silti välttää virheitä. Kun esim. Schumi joutuu ajamaan äärirajoilla (jota on joutunut harvoin tekemään johtuen 'ylivoimaisesta' kilpuristaan) on hän sortunut huomattavasti useammin virheisiin.
Vilpittömästi uskon, että Räikkönen on jo aavistuksen Schumia nopeampi. Eikä niinkään riskialtis. Räikkönen, Schumacher, Webber.. Nopeimmat, tasaisimmat kuskit.. (jopa Montoya)
Olen suurilta osin samaa mieltä kanssasi. Tosin tuo sigusi syö uskottavuuttasi jonkin verran.. Ei mitään henk. koht.

Olen tosiaan itsekin sitä mieltä, että Räikkönen on sarjan tasaisin kuski. Nopeuskin on vakuuttavan kovaa ja ensi vuonna sitten nähdään, miten nopea Kimi oikeasti on. Luotan itse vahvasti siihen, että Montoya on ensi vuonna vaikeuksissa Kimin kanssa.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Ferrari 4ever sanoi:
On luonnollista, että lajin tärkeimmällä ja sitä hallitsevalla tallilla on viimeinen sana sanottavana.
Tuolla lauseella kuset omaan pakkiisi, eli myönnät suoraan Ferrarin ja FIAn sopupelin.
Sinulla ei ole enää mitään oikeutta syytellä muita vainoharhaisiksi..

Tähän toikkiin en sen kummemmin puutu. Semmoista punikkipropagandaa on tämä nyt tässä kyllä..

End of transmission.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Nopeahuoli. Kannattaa muistaa, että katsomot olivat täynnä punaista väriä myös ennen Schumacherin tuomaa menestystä. Itseasiassa monet meistä suhtautuivat epäilevästi kun mies otettiin talliin huikealla palkalla. Lähinnä naurettavaa syyttää ihmisiä gloryhuntereiksi kun sinällään ilmiössä ei ole mitään negatiivista. Legendat vetävät puoleensa uusia - usein nuoria - kannattajia, jotka myöhemmin sulautuvat hc-fanien joukkoon. Samoin monet suomalaiset aloittivat Häkkisen ghunttaamisen aikanaan ja toisille ainoa syy seurata lajia nykyisin on Räikkönen. Jokaisella on oma lähtökohtansa F1:siin.

Sitten tulikin esiin tuo väsynyt stereotyyppinen kuva italialaisesta henkilöstä, joka on mammanpoika ja osaa vain varastella lompakoita. Suomalaiset ovat alkoholisoituneita ja kapeakatseisia juntteja, brasilialaiset uskovaisia hihhuleita, italialaiset lahjovia taskuvarkaita ja niin edelleen.

YSP. En myönnä varsinaista sopupeliä. Turha etsiä rivien välistä väkisin asioita. Se nyt vain on fakta, että Ferrarilla on eniten vaikutusvaltaa F1:sissä. Myös Mclarenin sana painaa enemmän kuin Minardin vastaava. Menestymisellä saa huomiota. Tämä ei ole perinteinen urheilulaji vaan suurelta osaltaan bisnestä, on turha piirrellä mitään hattaroita taivaalle ja kuvitella että vain Ferrari ärjyisi verhojen takaisessa kabinettipelissä. Siellä väännetään kättä päivästä toiseen ja FIA:n tehtävänä on yrittää löytää kompromisseja, edistää lajin viihdearvoa ja pitää se hengissä. Tämän takia keksittiinkin niitä uusia sääntöjä, joilla Ferrarin ylivoimaa yritettiin tuloksetta kahlita.
 
Viimeksi muokattu:

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
TheUbiquitous sanoi:
Macin alamäki alkoi kun berylliumin käyttö moottoreissa(noinkohan se kirjoitettiin) kiellettiin.
Ja sen vielä sanon, että kun autot ovat noinkin pitkälle kehittyneitä, kuskien erot ovat minimaaliset. Räikkönen on vakuuttanut minut nopeudellaan ja kyvyllään silti välttää virheitä. Kun esim. Schumi joutuu ajamaan äärirajoilla (jota on joutunut harvoin tekemään johtuen 'ylivoimaisesta' kilpuristaan) on hän sortunut huomattavasti useammin virheisiin.
Vilpittömästi uskon, että Räikkönen on jo aavistuksen Schumia nopeampi. Eikä niinkään riskialtis. Räikkönen, Schumacher, Webber.. Nopeimmat, tasaisimmat kuskit.. (jopa Montoya)
Paitsi että ei se Schumin ura kuitenkaan alkanut vuonna 2001. Eli kyllä hän joutui siihen asti ajamaan käytännössä jatkuvasti äärirajoilla kun käytössä ei milloinkaan ollut parasta autoa (ehkä kauden 1994 alkua lukuunottamatta). Mieleen on jäänyt, että esimerkiksi Argentiinassa ja Unkarissa 1998 meno oli todella näyttävää. Siihen nähden oli ihme, että virheitä tuli niinkin vähän. Oli formula ykkösten onni, ettei paras kuski istunut parhaassa autossa noina vuosina.

On Räikkösellekin virheitä sattunut kärkisijoista taisteltaessa mm. Silverstonessa 2003. Schumi ei ehkä enää edes ole aivan yhtä nopea kuin takavuosina, mutta silti Räikkönen, Alonso eikä kukaan muukaan nykykuskeista ole osoittanut tallikavereihinsa verrattuna samanlaista ylivoimaa kuin seitsenkertainen mestari.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
JT sanoi:
Paitsi että ei se Schumin ura kuitenkaan alkanut vuonna 2001. Eli kyllä hän joutui siihen asti ajamaan käytännössä jatkuvasti äärirajoilla kun käytössä ei milloinkaan ollut parasta autoa (ehkä kauden 1994 alkua lukuunottamatta).
No ei pidä paikkaansa...
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
2000 : Oli hitaampi kuin Mclaren mutta luotettavampi
1999 : Oli selvästi hitaampi kuin Mclaren mutta luotettavampi
1998 : Sama juttu.
1997 : Oli Minardi verrattuna Villeneuven Williamsiin.
1996 : Sama juttu verrattuna Hillin Williamsiin.

Ja noista kahdesta ensimmäisestä mestaruuvuodesta voi olla mitä mieltä tahansa. Mutta kyllä Schumacherin ajotaidot verrattuna Hilliin oli yksi suurin tekijöistä, joka ratkaisi mestaruuden. Coulthardkin pystyi ajamaan poikkeuksetta sinisen auton palkintopallille kun yleensä sai sen maaliin - vuonna 1995. Tuolla autolla olisi pitänyt pystyä taistelemaan mestaruudesta.
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari 4ever sanoi:
1997 : Oli Minardi verrattuna Villeneuven Williamsiin.
Alkukaudesta ehkä, mutta loppukaudesta 97 Ferrari oli jo mennyt Williamsista ohi.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Ferrari 4ever sanoi:
Sille ei tietenkään voi mitään, että meillä on ylivoimainen kuljettaja, joka kävelee muiden ylitse silmät ummessa. Parempi vain yrittää nauttia kun legenda on vielä radalla.
Oltiin ainakin kotikatsomoissa silmät ummessa. Zzz-z...

Ferrari 4ever sanoi:
Montoya ja Räikkönen eivät minusta esittäneet mitään sensaatiomaista kuluneella kaudella.
Spa oli minusta aika sensaatiomainen esitys.

Jep, itse ainakin toivon, ettei Australian avausta tarvitse herätä katsomaan todistaakseni, kuinka Schaatana on jo puoli kierrosta toisia edellä ennen ensimmäistä varikkostoppia. Lupaan lopettaa sarjan seuraamisen siihen, kunnes uutiset kertovat suunnan muuttuneen.

Viime kaudella RR/MotoGP-sarja oli paljon parempaa viihdettä sunnuntaisin kuin ykköset, vaikka F1-fani olen ollut jo vuodesta 92. Rossille nostan isosti hattua, ettei se pilaa sarjaa kuten Schumi, kun se vaihtoi HUONOMPAAN talliin ja voitti mestaruuden taistelemalla tasaväkisesti. Rossi ajoi aina jammu sellaisessa sladissa yrittäessään täysillä, ettei vastaavaa näe enää ykkösissä, siis sitä sladissa ajoa ja veren maku suussa yrittämistä. :)
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
MotoGP:n vertaaminen F1:siin on kuin vertaisi koripalloa ja jalkapalloa keskenään. Tosin minäkin nautin Rossin räväkistä ajoista ja lajin viihteestä, ei siinä mitään. Ja toivonkin miehen kokeilevan taitojaan Formuloissa parin vuoden päästä.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ferrari 4ever sanoi:
[B
]2000 : Oli hitaampi kuin Mclaren mutta luotettavampi
1999 : Oli selvästi hitaampi kuin Mclaren mutta luotettavampi
1998 : Sama juttu.
1997 : Oli Minardi verrattuna Villeneuven Williamsiin.
1996 : Sama juttu verrattuna Hillin Williamsiin.
[/B]
Ave !!

No ei ollut hitampi kuin McLaren kaudella 00, oli pikemminkin nopeampi mutta kovempi takarenkaille, etenkin Schumacherin käsissä. Ironisesti aina vuoteen 99 autojen nopeutta arvioitiin aika-ajoajoilla, kun Ferrarit olivat McLareneita hitaanpia. Kun tilanne kaudella 00 vaihtui auton nopeuden arviointikin aika-ajo nopeudesta paljon kohinaisempaan kisanopeuteen.

Kaudelta 00 on hankala sanoa kovinkaan montaa kisaa, jossa McLaren oli edes jokseenkin kiistatta Ferraria nopeampi saatikka parempi ilman todella tiukkaa prioria kuskein välisistä tasoeroista ja siksipä tommonen mussutus kertoo enemmän esittäjänsä ennakoluuloista kuin ko. autoista.

99 kaudesta on aika vaikea lausahtaa mitään kovinkaan varmaa etenkin kun Ferrari vei valmistajien tittelin ja jo kauden 98 loppua kohden Ferrari näytti olevan käytännössä tasoissa McLarenin kanssa.

Mutta väitehän oli ettei käytössä ollut milloinkaan parasta autoa ja se on puhdasta paskaa se.

- Oho -
 
Viimeksi muokattu:

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Ferrari 4ever sanoi:
MotoGP:n vertaaminen F1:siin on kuin vertaisi koripalloa ja jalkapalloa keskenään. Tosin minäkin nautin Rossin räväkistä ajoista ja lajin viihteestä, ei siinä mitään. Ja toivonkin miehen kokeilevan taitojaan Formuloissa parin vuoden päästä.
Minusta kummassakin on kysymys pohjimmiltaan viihteestä. Viihdepaketti ei ole kunnossa, jos katsojamäärät vähenee. MotoGP:ssä taasen katsojamäärät ovat nousseet tasaisesti koko ajan ja kisatantereilla taitaa käydä jo enemmän jengiä katsomassa MotoGP:tä paikanpäällä kuin ykkösiä. TV-näkvyydessähän ykköset ovat vielä suveneereja.

Kiinnostavuutta tuovat: Tiukat kilpailut ohituksineen, yhteenotot, tekniset viat ja riskinotot.

Kiinnostavuutta vievät: Ei ohituksia, ei yhteenottoja, ei teknisiä vikoja ja ei riskejä.

Vaikka ylivoimaisuus voikin olla kiva asia, niin pidemmässä juoksussa se sattuu omaan nilkkaan, mutta tästä syytän FIA:a en Ferraria.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Ferrari 4ever sanoi:
2000 : Oli hitaampi kuin Mclaren mutta luotettavampi
1999 : Oli selvästi hitaampi kuin Mclaren mutta luotettavampi
1998 : Sama juttu.
1997 : Oli Minardi verrattuna Villeneuven Williamsiin.
1996 : Sama juttu verrattuna Hillin Williamsiin.

Ja noista kahdesta ensimmäisestä mestaruuvuodesta voi olla mitä mieltä tahansa. Mutta kyllä Schumacherin ajotaidot verrattuna Hilliin oli yksi suurin tekijöistä, joka ratkaisi mestaruuden. Coulthardkin pystyi ajamaan poikkeuksetta sinisen auton palkintopallille kun yleensä sai sen maaliin - vuonna 1995.
.. kuten pystyi myös sen hopeanvärisen auton muutamaa vuotta myöhemmin. McLaren oli 1998-1999 vähintään yhtä ylivoimainen kuin Williams 1997, vaikka sitä suomalaisten onkin vaikea myöntää. Ferrarin kakkoskuski Irvine ei käytännössä koskaan pystynyt haastamaan ajamalla Häkkistä, kun taas Coulthard jätti usein molemmat punaiset autot taakseen.

edit: Ja lisätään tähän vielä että Irvine ei todellakaan ollut ainakaan Coulthardia huonompi kuski.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kuinkahan monta otsikkoa vuosien varrella on kääntynyt tähän perusjarnaan? Luulisi että tästä aiheesta kannattaisi perustaa jonkilainen "raamattu-otsikko", kuten tuolla vapaan puolella on joskus ollut.

On kai päivän selvää että tässä asiassa on kaksi koulukuntaa jotka eivät tule olemaan asioista samaa mieltä tällä vuosisadalla.
 
Ylös