Ehdoton häviäjä?

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Nyt kun tuli tätä taas luettua niin talleista ehdottomasti heikoin ikuna on tua MasterCard Lola -viritelmä ihan takavuosilta. Tiimihän tuli sarjaan vuoden etuajassa sponsorin vaatimuksesta, ja siitähän ei hyvää yleensä seuraa. Ensimmäiset tallit olivat jo esitelleet autonsa kun Lolan suunnittelu vasta aloitettiin kunnolla ja kiireen takia talli ylittikin sitten budjettinsa varsin huolellisesti, eikä täten yrittänyt osallistua kuin kauden ekaan kisaan Melbournessa. Vuosi oli 1997.
Lola taitaa pitää kyseenalaista ennätystä hallussaan - auton hajoamisennätystä. Moottori räjähti viiden ajetun kierroksen jälkeen. Muistaakseni juuri Melbournen aika-ajossa, kun auto starttasi pilttuusta.

McLaren Mercedes yhdistelmänä tuottaa myös kylmää hikeä. Taitaa olla pelkkää hengellistä heikkoutta, mutta olen ihan varma, että kyseinen duo on ollut jossakin asiassa epäluotettavin ja huonoin. Noin vaikka moottorin suhteen. En muista sitä paitsi nähneeni yhdenkään tallin keskeyttelevän niin paljon johtokierroksilta niin myöhäisessä vaiheessa kilpailuja, kuin nimenomaan McLaren Mercedeksen. Tätä lienee lopulta vaikea todistaa, mutta mielikuvat ovat hirvittävät.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Kuten vaikka Barcelona 2001 ja Mika Häkkinen
Mersun kone pamahti viimeisellä kierroksella kärkipaikalta. :nope:
Tiedän, noita on. Kun Tomi Tuominen samaisessa grand prixissä kiljui, että puhaltakaa suomalaiset puhaltakaa, hyppäsin ruudun eteen ja tein perkele tuulimyllyjä. Ja Räikkönen Nurburgringillä (tosin kyse oli rengas/jarruongelmasta). Häkkinen oli myös vuonna 1997 erittäin lähellä ensimmäistä voittoaan. Moottori räjähti seitsemän kierrosta ennen maalia - ja siis, johdosta. Samaisessa kilpailussa, nyt kun muistais missä, myös David Coulthard oli jättänyt kisan kesken kärjestä. Ei paljon Ilmorin miehiä naurattanut.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ide, Deletraz ja Yoong. Tuossa on trio joka kieltämättä tarjosi hupia ja showta välillä koko rahan edestä, mutta rajansa kaikella.

Jos mennään pois ratinkääntäjistä, niin Yamahan F1-seikkailut moottoririntamalla olivat pääosaltaan melkoista rämpimistä. Vuodet 1994 ja 1997 kuitenkin hieman kirkastivat kilpeä Zakspeedin, Jordanin ajoista sekä Tyrrellin karmeasta kaudesta 1993.

Tallien puolelta voisi mainita Fortin. Esim. Argentiinan GP:ssä vuonna 1995 kumpikaan kuljettajista (Moreno ja Diniz) ei saanut sijoitusta vaikka tuli maaliin, koska miolemmat hävisivät voittajalle (Damon Hill) vaatimattomat 10 kierrosta. Ja tämä kaikki puhtaasti ajamalla.
 
Viimeksi muokattu:

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Tiedän, noita on. Kun Tomi Tuominen samaisessa grand prixissä kiljui, että puhaltakaa suomalaiset puhaltakaa, hyppäsin ruudun eteen ja tein perkele tuulimyllyjä. Ja Räikkönen Nurburgringillä (tosin kyse oli rengas/jarruongelmasta). Häkkinen oli myös vuonna 1997 erittäin lähellä ensimmäistä voittoaan. Moottori räjähti seitsemän kierrosta ennen maalia - ja siis, johdosta. Samaisessa kilpailussa, nyt kun muistais missä, myös David Coulthard oli jättänyt kisan kesken kärjestä. Ei paljon Ilmorin miehiä naurattanut.
Eikös Häkän eka voitto ollut tuloillaan Silverstonessa 1997, kone savutti jo jonkin aikaa ja levisi lopulta sen 7 kierrosta ennen maalia, voiton vei Villeneuve?

Lisäksi Mika taisi ottaa ensimmäisen paalunsa Nyrrellä, sielläkin hajosi Mersu kärkipaikalta ja kaupan päälle DC:nkin kone pamahti kierrosta myöhemmin. Puhumattakaan Itävallan GP:stä, kun Mika ei saanut nauttia kärkipaikasta edes kokonaista kierrosta, kun Mersu hyytyi ekan kierroksen lopussa lähtösuoralle...
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
625
Sijainti
Lahti
Nyrrellä -97 tais DC keskeyttää ensin ja Häkä kierrosta myöhemmin.Molemmat autot jäi samaan paikkaan varikon ulostulotien varteen.Onneks ei tohon aikaan vielä tiennyt et samankaltaisia tilanteita on luvassa vielä myöhemmin.
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Vähän Ot:tä,mutta nykyään F1 autojen luotettavuus on sillä tasolla,että se on jo tylsää.Keskeytykset on harvinaisia.Vielä 90-luvulla kisan loppupuolella sai jännittää kuka tällä kertaa jää radanvarteen.Oli enempi sääntö kuin poikkeus ,että kärkikuusikosta joku keskeytti.Ehkä KERS lisää ensikaudella keskeytyksiälisää.
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Nojaa, minusta se on positiivinen asia, että autot on luotettavia, eikä kenenkään hyvä ajo pamahda savuna ilmaan viimeisillä kierroksilla. Näin on niin monesti käynyt kun esim. joku yllättäjä on ollut ajamassa hyvälle sijoitukselle.

edit: Tuo kesä-syksy vuonna 1997 oli kyllä Häkkisfanille raastavaa aikaa, mutta tuntuipa se menestyskin sitten entistä paremmalta sen ansiosta. :)
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Tallien puolelta voisi mainita Fortin. Esim. Argentiinan GP:ssä vuonna 1995 kumpikaan kuljettajista (Moreno ja Diniz) ei saanut sijoitusta vaikka tuli maaliin, koska miolemmat hävisivät voittajalle (Damon Hill) vaatimattomat 10 kierrosta. Ja tämä kaikki puhtaasti ajamalla.
Forti oli Scuderia Ferrari verrattuna Lifeen. Jälkimmäinen jäi esikarsinnoissa heikoimmillaan useita minuutteja paalupaikka-ajasta. :eek:
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12578
Sijainti
Sivulla viisi
Nyrrellä -97 tais DC keskeyttää ensin ja Häkä kierrosta myöhemmin.Molemmat autot jäi samaan paikkaan varikon ulostulotien varteen.
Arrowshan pisti Espanjassa -98 tuostakin paremmaksi kun autot keskeyttivät samalla kierroksella lähes samassa kohtaa. Mahtuivat mukavasti samaan TV-kuvaankin.

Kuskeista Rosset, Yoong ja Ide ovat tehneet vaikutuksen.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Arrowshan pisti Espanjassa -98 tuostakin paremmaksi kun autot keskeyttivät samalla kierroksella lähes samassa kohtaa. Mahtuivat mukavasti samaan TV-kuvaankin.

Kuskeista Rosset, Yoong ja Ide ovat tehneet vaikutuksen.
Tätä tilannetta ei voi mitenkään unohtaa. Surkean kuuluisa ja surkean näköinen tilanne. MacLaren Mercedeksen luottettavuustaudit olivat vaan niin paljon kipeämpiä. Monzassa Mika johti ennen Schumacheria, kun Coulthardin moottori räjähti. Häkkinen ja Schumacher sukelsivat savuun. Sieltä ulos tullessa Schumacher ohitti Häkkisen kepeästi, joka menetti savupilvessä hieman enemmän kontrolliaan.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
420
Sijainti
Lievestuore
Arrowshan pisti Espanjassa -98 tuostakin paremmaksi kun autot keskeyttivät samalla kierroksella lähes samassa kohtaa. Mahtuivat mukavasti samaan TV-kuvaankin.

Kuskeista Rosset, Yoong ja Ide ovat tehneet vaikutuksen.
Muistuu myös mieleen Magny-Coursin aika-ajo 2002,jossa Frentzen ja Enrique Bernoldi pakotettiin ajamaan kierros,jolla varmasti tipahtaisi silloisen 107 prosentin aikarajan ulkopuolelle,siihenhän ne Arrowsin fyffet sitten loppu,ei muistaakseni pystynyt maksamaan cosworthin koneista?:dunno:

Niin,ja omiin suosikkeihin kuuluu Tarso Marques ja Esteban "Tuhero"
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Muistuu myös mieleen Magny-Coursin aika-ajo 2002,jossa Frentzen ja Enrique Bernoldi pakotettiin ajamaan kierros,jolla varmasti tipahtaisi silloisen 107 prosentin aikarajan ulkopuolelle,siihenhän ne Arrowsin fyffet sitten loppu,ei muistaakseni pystynyt maksamaan cosworthin koneista?:dunno:

Niin,ja omiin suosikkeihin kuuluu Tarso Marques ja Esteban "Tuhero"
Seuraavassa kisassa vielä olivat mukana kisaan päästen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ideä, Rossetia ja kumppaneita katsoessa tuli kyllä mieleen, että mikä kuninkuusluokka se semmoinen on, jossa tuon tason rattisankareitten annettiin ajaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Forti oli Scuderia Ferrari verrattuna Lifeen. Jälkimmäinen jäi esikarsinnoissa heikoimmillaan useita minuutteja paalupaikka-ajasta. :eek:
Esikarsinnoissahan oli se hyvä puoli, että useimmat puhtaasti vitsillä tai showmielessä mukana olleet jäivät kisoista (ja aika-ajoista) ulos.
 

J.J Pulli

Well-known member
Liittynyt
17.10.2008
Viestit
92
Sijainti
V-City, Turku
Hahhah, on se niin surullisen hupaisa se Arrowsien samanaikainen keskeytys. Kyllä lensi pikkupoikana mehut lattialle silloin. Näitä "hyviä" kuskejahan riittää, Yoong, Ide, Marques nyt ainakin. Mites, saiko Ralph Firman mitään aikaan ajaessaan Jordanilla (vuonna 2004?) Itse muistan vain hänen massiivisen ulosajonsa Japanin kisassa takasiiven hajottua.. :D
 
Ylös