Ehdoton häviäjä?

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Sarjojen vertaaminen verrattuna F1-sarjaan on todella turhaa. F1-sarjakaan ei ole aina ollut se kovin. Tällä hetkellä siinä tosin taitaa olla kovin taso kaikista. Mutta CARTinkin taso on kiistatta ollut eräinä vuosina F1-tasolla.
Eikä kuljettajan hyvyyttä ja paremmuutta verrata sillä perusteella onko hän "tähti" MAAILMANLAAJUISESTI.

Ei talleja voi sanoa samalla tavalla surkeiksi kuin kuljettajia. Forti ja Pacific olivat meriittinsä hankkineet F3 ja F3000 mestaruuksilla ja siihen aikaan vielä kaiken voittaminen nuissa sarjoissa merkitsi vielä just ja just loogista askelta ylemmäs eli Fykkösiin. DAMS ja DOME rakensivat omat F1-autonsa mutta onneksi nuiden ja muutaman muun nuina vuosina kaatuneen tallin olemattomalla budjetilla huomaten valitsivat järkevästi jättäytyä pois ja ovat menestyneitä yrityksiä vieläkin.

Pacific onnistui pysymään mukana täydet kaksi vuotta. Pisteet Wiggylle siitä.
Simtek ja Forti eivät. Forti muistaakseni vähän kauemmin kuin Simtek. Kuitenkin Simtek ja Forti korjaavat pojot siitä että vaikka ekalla kaudella munattiin autojen suunnittelu niin tokalla kaudella uudet autot olivat jo vähän kilpailukykyisempiä. Toisin kuin Pacificillä joka autot epäonnistuivat karkeasti niin 94 kuin 95. Verstappen meinasi ottaa, olikohan Buenos Airesissa Simtekillään pisteenkin, tai siis keskeyttäessään oli kuudentena.
Simtekin viimeisessä kaudessa vois ehkä jopa huomata vähän yhtäläisyyksiä Arrowssin () viimeisen kauden kanssa..?
Footworkhan oli joku japanilainen yritys joka ensin pyöritti F3000-tiimiä ja sitten osti Arrowssilta ainakin nimen itselleen, lukihan niitten autojen kyljessäkin pari kautta että Footwork. Nimi säilyi Arrowssin yhteydessä vissiin tohon asti että Jackie Oliver sitten myi 96 tallin Tom Walkinshawille.
Ihan oma lukunsa on Lola ja Melbourne 97. Tai tulihan ne Interlagosiinkin vain saadakseen tietää että matkaliput on valmiina lähtöä varten. Mysteeri.

Mulle viimeaikojen surkein kuski tarkoittaa ehkä 80-luvun loppusta alkaen.
Tämän äänestyksen voittaa kai J-D Deleraz tai Philippe Adams. Molemmat olivat yksinkertaisesti niin luokattoman huonoja että heidän suoritustensa vertaileminen, olivat autot sitten kuinka kehnossa kunnossa tahansa, ihan kehen vain tässä jo mainittuun on turhaa. Delerazin olisi pitänyt tajuta jo F3000 vuosinaan ettei hänen tasoisensa kuskin pitäisi koskaan yrittääkkään huipulle, ilmeisesti hänellä on pakkomielle moottoriurheilua kohtaan. Sääli moottoriurheilulle että Deleraz pystyi toteuttamaan unelmaansa noinkin pitkälle.

Kädettömiksi kuskeiksi voi sanoa myös Paul Belmondoa joka kylläkin reilusti myönsi tosiasiat Marchilla ja sanoi jotenkin tähän tapaan: Minä tuon rahat (että tiimi ei mene konkkaan :D ) ja Karli vastaa tuloksista :D .
Pauli ei ottanut moottoriurheilu uraansa vissiin kovin tosissaan (vaikka vieläkin rattia pyörittelee)...Onkin mielenkiintoinen kysymys kun puhutaan surkeimmista F1-kuskeista ja kuten jo sanottu Adamssilta, Delerazilta ja Belmondoltakin löytyy meriittejä sitten muista sarjoista.
Niin miten arvioida Michael Andrettia jonka näytöt USA:n siinä sarjassa ovat kiistattomat ja näytöt fykkösen ohjaimissa ovat mitä ovat. Kyseessähän on sellainen juttu että Michael asetti muut arvot etusijalle elämässään eikä oikeastaan tajunnut että F1-sarjaan ja varsinkin Sennan tallikaveriksi ei mennä "tost'noi'vaa" testaamatta ja käyvä vaan ajamassa kisat and back to USA.

Sitten nuista mainituista nimistä...joitakin ei viitsi ottaa huomioon sillä ne ovat, kuten jo mainittu, huonoja/outoja vitsejä, ilman hymiöitä tai osoitus asiantuntemattomuudesta. F1-sarjassa saavutetut tuloksetkin puhuvat puolestaan ettei kyseisiä hemmoja tarvitse tässä topicissa mainitakkaan.

Pari nimeä kuitenkin joita syyttä suotta pidetään ilmeisesti huonoina ja jotka eivät sitä kuitenkaan ole. Tämän otsikon sisällä nimettyjä kuskeja jakaisin seuraaviin ryhmiin.

Takagi, Marques, Montagny, Davidson,
-Nää on kuskeja. Siis oikeita (kunnon ratin kääntäjiä) KUSKEJA. Ei tarvi perustella.

Nakano
Shinjistä nyt puhutaan eikä Shinyasta.
Nakano oli debyytti kaudellaan ihan Trullin tasolla monessa kilpailussa. 98 ei todellakaan ollut huono kausi sekään. CARTissa tuli loukkaantuminen ja toisella kaudella kun tallikaverina on tiimin bossi niin ei ole helppoa kenelläkään koskaan ollut kysykää vaikka Rosbergin Kekeltä ja Fittipaldin Emmolta.

Mazzacane, Rosset, Lavaggi.
Nämä kuskit olivat huonoja. Yksinkertaisesti liian hitaita F1-sarjaan. Sekuntti ja siitä yli tallikaverille jäämistä jokaisessa kilpailussa ei anneta anteeksi.

Langes, Hattori, Chavez, Chiesa, Inoue, Foitek.
-Vaikea sanoa, Inoue lopetti uransa heti kun huomasi F1-hommat turhiksi. Hattori jatkaa vieläkin Nipponissa. En mä Gregor Foitekkiakaan ihan tost'noi'vaa suoraltakädeltä mene sanomaan paskaksi. Grouilladin sanomista kädettömäksi pitäisi jo perustella vähän...

Yooung, Deleraz, Adams, Belmondo, Amati
Nämä kuljettajat ovat hedonisteja tai masokisteja.
Nakajimaa en tiedä miten luokittaisin koska kuten Yooung, mieshän oli "esitaistelija" ja jatkuvasta hitaudestaan huolimatta tallikavereihin nähden, eli sellaisiin TÄHTIIN kuten Senna, Piquet, Alesi ja Modena, pystyi kuitenkin aina silloin tällöin hyviinkin suorituksiin.

Vielä moottoreista. Lifen W12... yuck
Porchen projekti... eek!
Subaru... :rolleyes:
Yamaha... frown
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Täähän on hyvä threadi, harmi kun oli hukkunut tuonne menneisyyteen.

CaPtEeNi koostikin hyvin sen, mitä tässtä ollaan käsitelty. Mun mielestä olisi hyvä tuoda sekin aspekti esille, että kuka mitäkin on saanut aikaiseksi kun verrataan käytettyihin rahasummiin ja asetettuihin tavoitteisiin. Siinä valossa esim. Lifen ja Porschen moottoriprojektien vertailu kääntyy ehdottomasti Lifen hyväksi. Porshce oli varmasti upottanut siihen V12 koneeseen isoja summia, vaikka lopputulos oli uskomattoman heikko.

Tiimeistä takavuosina ainakin Alfa Romeon tulokset olivat heikkoja satsauksiin nähden. Tiimi ei tainnut takavuosina voittaa yhtään kisaa vaikka olivat omalla tallilla mukana puoli vuosikymmentä. Aikakausi oli kuitenkin sen verran tasainen, että likimain kaikki muut isomman budjetin tiimit(McLaren, Ferrari, Williams, Brabham, Renault, tyrrell, Ligier, Lotus) voittivat ainakin joitain kisoja
 

Vanha kettu

Banned
Liittynyt
26.11.2003
Viestit
88
Sijainti
koti
Alessandro Zanardiakin voisi pitää F1-saavutusten perusteella suhteellisen kädettömänä kaverina, mutta CART-saavutukset puhuvat toista kieltä. Mikä lie mieheen mennyt, mutta kyllä 1999-vuoden Williamsilla, joka ei ihan surkea ollut, kokonaispisteissä nollille jääminen on saavutus johon ei ihan kaikki olisi pystyneet!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vanha kettu:
Alessandro Zanardiakin voisi pitää F1-saavutusten perusteella suhteellisen kädettömänä kaverina, mutta CART-saavutukset puhuvat toista kieltä. Mikä lie mieheen mennyt, mutta kyllä 1999-vuoden Williamsilla, joka ei ihan surkea ollut, kokonaispisteissä nollille jääminen on saavutus johon ei ihan kaikki olisi pystyneet!
Entäs Allessandro Nannini... kädetön mikä kädetön
:rolleyes: yuck wink
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
CaPtEeNi:
Vielä moottoreista. Lifen W12... yuck
Porchen projekti... eek!
Subaru... :rolleyes:
Yamaha... :(
tota, Porschehan kerkes yhden menestys moottorin tekemään, mm. Niki Laudan viimesin mestaruus tuli McLaren-Tag autolla (tag rahoitti moottorin jonka Porsche suunnitteli & rakensi)

muut moottorit on kyl syvältä tossa listas...
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Kuin sattumalta koitin tänään gp3/gp4:n lisäohjelmaa (career) niin sieltä löytyi semmoinen "menneet mestarit" välilehti. Tuon Laudan mestaruuden jälkeen seuraavana vuonna mclaren-porsche vei toisen mestaruuden, joten onhan niillä oikein useampikin niitä :) . Saattoi olla jossain aiemminkin, mutta tuo pisti silmään. Enkä muuten ole tarkistanut tietoa mistään, vaan luotan siihen, että kyseisten pelien kanssa värkkäävät ihmiset ovat sen verran asialle omistautuneita, etteivät latele ihan mitä sattuu...
<edit>
Google löysi moisen 1985 eli Prost olisi voittanut '85
</edit>

<small>[ 20-12-2003, 17:30: Message edited by: Cage ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei se porsche menestykseltään nyt niin huono ollut.

Porsche:
GP:t: 105
Voitot: 26 - 0,25 per kisa

Paalupaikat: 8 - 0,08 per kisa
Nopeimmat kierrokset: 18 - 0,17 per kisa
Johtokierrokset: 1 124 - 11 per kisa
Kuljettajien mestaruudet: 3 (1984-1986: Lauda, Prost, Prost)
Valmistajien mestaruudet: 2 (1984-1985)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mutta nyt puhuttiinkin Porscehn vapaastihengittävästä V12 koneesta eikä turboahdetusta v6-koneesta. Veikkaanpa että Porsche menetti siinä projektissa sen mitä se tienasi turbokaudella...
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
pmv:
Mutta nyt puhuttiinkin Porscehn vapaastihengittävästä V12 koneesta eikä turboahdetusta v6-koneesta. Veikkaanpa että Porsche menetti siinä projektissa sen mitä se tienasi turbokaudella...
Joo voi olla. Siihen v12 aikaan aloin vasta kiinnostua formuloista, mitä nyt Keken loppu-uraa ehdin seuraamaan. Lähinnä mainitsin asiasta, koska satuin tosiaan lukemaan asiasta ensin täältä ja seuraavan päivänä osui silmääni tuo tieto tuolta pelistä...
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Markus Sytelä:

Rossetista en muuta muista, kuin legendaarisen pakituksen monacossa, ja sen, että mies oli huonoimmassa tallissa silloin (Tyrrell) ja tallin hitaampi kuljettaja eli yleensä se 22.
Siis Arrows? Eikös Rosset ajanut Verstappenin tallikaverina '96. (Vai aijoiko Rosset jopa useamman kauden..?)
 

Vanha kettu

Banned
Liittynyt
26.11.2003
Viestit
88
Sijainti
koti
Rosset ajoi 1998 Tyrrelillä. Tallikaverina oli Toranosuke Takagi, joka ei hänkään tainnut kummoinen ratinkääntäjä olla, mutta pesi kuitenkin Rossettin mennen tullen.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joo Rossethan karsiutui kilpailuistakin kun ei mahtunut tuohon 107:n prosentin sisään. Minardit Shinji Nakano ja Esteban Tuero olivat nopeampia. Surullista...
Tuerosta tulee muuten mieleen miehen kotikisa Buenos Airesissa kun mieheltä lähti mopo hanskasta lähtösuoran jarrutuksessa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tosta huonoimman kuskin tittelistä puheen ollen löysin muutaman ehdokkaan. Olivier Beretta, Jean-Marc Gounon, T. Inoue, F. Lagorce ja Hideki Noda.
Itselleni lähes kaikki täysin tuntemattomia.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos nuo kuskit on joppelle tuntemattomia, niin ei se tarkoita että ne olisi paskoja. Siis ainakin Gounon ja Lagorce ovat antaneet itsestään varsin pätevän kuvan kilpa-autoilijoina muissa kuin f1:ssä. Yhteensähän he eivät kerenneet montaa kisaa edes ajamaan. Berettakin on varsin tunnettu nimi GT autojen puolella. Taisi voittaa FIA:N GT2 luokan mestaruuden muutama vuosi sitten yhdessä Karl Wendlingerin kanssa. Ei ne nyt mitään ässiä olleet kukaan, mutta aivan eri tasoa kuin esim. Jean-Deniz Delatraz.

Jean Marc Gounonin nimissä on yksi rata-autoilun näyttävimpiä suorituksia. Miehen eteneminen Ferrari f40:llä Nogaron BPR kisassa vuonna 1996 on jokaisen autourheilun ystävän mieleen. Gounon nimittäin veti 2-4 sekuntia nopeampia kierroksia kuin johtava auto ajolinjoilla jotka muistuttivat enemmän rallikrossia kuin rata-autoilua.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
No jos Mazzacane on valittu yhdeksi 90-luvun huonoimmaksi kuskiksi, niin mitäs sanotte tästä.

Mazzacane voitti Malesiassa 2001 Alonson kierroksella --> Alonso voitti Unkarissa 2003 Schumacherin kierroksella.

Johtopäätös: Mazzacane on noin kolmisen sekuntia Schumacheria nopeampi kuljettaja yhdellä kierroksella.

<small>[ 29-12-2003, 23:10: Message edited by: Ma ]</small>
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tomas Enge ei täysin vakuuttanut lyhen F1 uransa aikana, 3 kisaa?
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Willer:
Tomas Enge ei täysin vakuuttanut lyhyen F1 uransa aikana, 3 kisaa?
Mies olikin niin sekaisin koko F1-uransa ajan.
Ja vain siksi, että sattui vierailemaan yökerhossa ja hengittämään tanssilattian ilmapiiriä.
 
Ylös