Ehdoton häviäjä?

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Hyvä.
Ei vaineskaan, siis pointti on se, että en ainakaan mä laskis todellisiksi tähdiksi kovinkaan montaa ratasarjoissaa ajavaa heppua. Mutta tää nyt riippuu niin paljon katsantokannasta ja arvotuksesta, että vaikee juttu. Mulle vaan tossa sanassa on niin paljon sisältöä, että ei ihan kaikki alanmenut tai mariodominguezit sitä ansaitse, vaikka lujia kuskeja ovatkin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä tämä tähteys asia on todella vaikea eikä siihen voi laittaa mitään yksittäistä ja tiukkaa kriteeriä. En itsekkään laskisi Alain Menua tai tätä todellista tuurivoittajaa Mario Dominguezia tähdeksi.

Tähteyteen vaaditaan myös henkilökohtaisia ominaisuuksia. Näkyvä persoonallisuus ja karismaattinen luonne kompensoi ehkä taidollisia puutteita.

Sittenhän nämä on myös kovasti henkilökohtaisia asioita, eli mitä itse kukin arvostaa. Kuten olemme saaneet lukea, niin jotkut pitävät vain f1:ssä saavutettua menestystä jonakin. Itse en voi olla arvostamatta monia suorituksia jotka on tehty kaukana bernien valtakunnasta autoilla ja radoilla jotka ovat todella vaativia kelle tahansa.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Kyllä Alex on ainakin tällä vuosituhannella pahin kämmäri... mun mielestä Gaston on parempi kuski kuin Riccardo. MUN mielestä Amerikan puolelta tähdiks voi laskee ne jotka on voittanu jonkun mestaruuden sarjoista CART IRL ja Nascar ja tietty Indyn voittajat on tähtiä. Ykkösissä tähtiä on mun mielestä tällä hetkellä iso shumi, monty, räkä ja david. Sanokaa mun sanoneen, tästä joku vetää hernekasvit nenään.......
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Okei.. tehdään tämmöinen yhtälö: jokaisella sarjalla on tähtensä aina kartingista ykkösiin. Mutta todellisiksi tähdiksi eli maailmantähdiksi voi laskea vain ne jotka suorituksillaan saavuttavat jatkuvasti julkisuutta maailmanlaajuisesti. Ykköset ovat seuratuin ratasarja maailmassa, joten vain ykkösten kovimmille tekijöille voidaan myöntää maailmantähtistatus. CARTin ja muiden alasarjojen tekijämiehet ovat siellä tähtiä, mutta ei CARTia seurata joka paikassa..
Samalla tavoin voi noteerata baseball-tähdet. Jenkeissä huippubaseballistit ovat jumaloituja sankareita, mutta itse tiedän vain yhden: Babe Ruthin. Hänetkin vain nimeltä.. uran vaiheista ei mitään käsitystä, eikä kiinnostakaan. Tähti jenkeissä, muualla vain nimi..

En kyllä jaksaisi enää jarnata tästä. Lopetankin siis..
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Huonoimpina 5vuoden sisältä pitäisin Rossetia ja Yoongia, Mazzacanekaan ei kyllä turhan kaukana ole näistä sankareista.
Olisiko kenelläkään Zlobinin vertailuun heittää Yoongin ensimmäisten testien tuloksia? Ei hän varmaan noin hidas sentään ollut? Kyllähän nuo Lukoilin rahoilla ajetut F3000-kisat osoittivat jo ettei Zlobinista olisi F1-auton rattiin tosimielellä. Yoong, Mazzacane ja Zlobin(?) tulivat/tulevat rahan voimalla ykkösiin vailla meriittejä, mutta mikähän oli Rossetilla? Hänhän taisi olla '96 F3000-sarjan kakkonen Sospirin jälkeen (ellen nyt omiani sekoile). Takagi ainakin oli Tyrrellin ykkösmies, mutta silti Rosset jäi luvattoman paljon.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Riccardo Rosset oli F3000 EM-sarjan kakkonen kaudella 95, mestaruuden mennessä juuri Super Nova-tallikaverille Vincenzo Sospirille.

Tärkeä ero 95 ja 96 vuoden välillä tässä luokassa on tietenkin se, että 95 oli vielä eri runkoja käytössä. 96 f3000 muuttui ns.yksityyppiluokaksi. 95 tallilla oli aivan valtavan paljon merkitystä menestyksen kannalta, Super Nova oli jo tuolloin paras. Rossettin kakkossija sarjassa oli kuitenkin hyvä saavutus ja suoritukset ykkösissä eivät varmaankaan ole koko totuus miehen nopeudesta. Eihän todellakaan mikään ässä ole, mutta varmasti johonkin GT-sarjaan kelpo vetomies. Yoongia on vaikea nähdä samassa valossa.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Tässä topicissa on kyllä ollut erittäin kiinnostavaa keskustelua. Sääli, että loppupuolella ollaan yhä enemmän sorruttu Ferrari-Salo -akselilla tapahtuvaan nokitteluun.

En kyllä voi väittää, että olisin mitenkään erityisen hyvämuistinen mutta omasta mielestäni Mazzacane ei aikanaan vaikuttanut aivan niin avuttomalta. Ehkä syynä on se, että samaan aikaan niitä hitaita oli myös muita.

Yoongin kohdalla taas en oikein pääse mistään näkökulmasta ohi sen tosiseikan, että hän todellakin oli liian hidas ajamaan Minardia. Se on aikamoinen saavutus rahaa tuovalta kuljettajalta, kun edes hänen sponsorinsa eivät polttaneet päreitään, kun mies pistettiin jäähylle parin GP:n ajaksi. Täytyy kyllä myötää, ettei Davidson kovasta yrityksestään huolimatta oikein pystynyt olemaan vakuuttavampi, kuin mitä Yoong parhaimmillaan.

Kun sitten puhutaan vanhemmista nimistä, niin myös minulla tulee sellainen varovainen olo, sillä en todellakaan voi sanoa tietäväni takavuosien olosuhteista tarpeeksi, että voisin tehdä jotain vertailuja nykyiseen tilanteeseen.

Oli muuten todella piristävää huomata, että joku vielä muistaa tuon suorastaan legendaarisen keltaisen Fordin moottoria käyttäneen hiirulaistallin, jonka itse muistan ilmeisesti epävirallisella nimellä Fordi-Ford. Kysenen talli sai vahvasti minun sympatiani puolelleen kamppaillessaan täysin absurdilla tavalla olemassa olostaan ykkösissä onnistuen kaiken huipuksi pysymään sarjassa kokonaiset kaksi vuotta. Onhan noita toki muitakin ei niin järkeviä yritelmiä samalta ajalta. Erityisesti míeleen tulevat Simtek, joka taisi onnistua pysymään mukana kaksi kilpailua sekä Lola, josta en muista muuta kuin sen, että tallilla oli suomalainen ATK-ihminen töissä. Samaan kastiin menee vielä Footwork(???) talli, joka omien hatarien muistikuvieni mukaan oli vähän paremmin kasattu ja hävisi sarjasta nimenmuutoksen kautta.

Meni kyllä tämä kirjoitus kyllä aika pitkälti offtopic-henkiseksi, mutta jotenkin se vain tuntuu siltä, että F1:set ovat menettäneet paljon viimeisten vuosien aikana. Enää ei yksinkertaisesti nähdä niitä aidosti liikuttavia yritelmiä radalla. Arrowsin räpistely henkitoreissaan tuntui ärsyttävältä, jopa minunkaltaisestani heikkoja talleja kiinnostuksella seuraavasta. Se ei nimittäin ole enää kysymys siitä, että auto on aidosti surkea, vaan kyllä Arrows tuhottiin sisältäpäin sponsorirahoituksen kanssa sekoilulla. On valitettavaa, että tälläistä tapahtuu sellaisille talleille, joilla oikeasti olisi mahdollisuuksia pitää autonvalmistajien tiimejä pilkkanaan.

hm... Nähtävästi onnistuin jättämään kokonaan lukematta tämän topicin toisen sivun. En kuitenkaan viitsi lähteä kirjoittamaan kokonaan uusiksi, kun sain osan asiastani jo sanottua.

Tämä kysymys tähteydestä ja sen kriteereistä on kyllä sangen kiinnostava. Henkilökohtaisesti näen että tähtiä voi syntyä myös muualla kuin ykkösissä, varsinkin ovaaliratojen mestareita on aika hankala verrara F1-kuljettajiin millään muulla tavalla, kuin laittamalla F1-kuljettaja kiertämään ovaaliradoilla. Sen verran on esimerkkejä olemassa, etten ihan kokonaan näitä amerikan sarjoja sulkisi pois. F1:ssä uransa menettäneet kuljettajat eivät ole onnistuneet myöskään Cart-sarjassa vakuuttamaan.

Henkilökohtaisesti pidän kyllä jokaista, joka pääsee ykkösiin ajamaan ihan kelpo kuljettajana. Se, että ykkösissä on täydellinen fiasko ei tarkoita, etteikö silti voisi luoda pitkää uraa kilpa-ajajana jossakin muussa sarjassa. Se, että onnistuu ykkösten jälkeen ajamaan jossakin muualla menestyksekkäästi ei kyllä muuta mitään. Se vain osoittaa, että taso ykkösissä on aika kova ja monet niistä jotka voivat vain haaveilla ykkösiin pääsystä saattavat olla ihan kovia menijöitä omassa sarjassaan. Se on tietenkin sitten ihan eri asia, jos mennään vertaamaan sitä, että minkä verran itse kukin mitäkin sarjaa arvostaa.

Se tuosta tähteydestä pitää kyllä sanoa, että myös aika pitää huomioida. Villineuveä ei minään tähtikuljettajana enää välttämättä pidetä mutta ei se sitä tosiasiaa muuta, että hän objektiivisesti arvioituna on edelleen saavutuksillaan eri sarjassa kuin nämä tulevaisuuden nimet kuten es. Räikkönen ja Montoya. Tähti voi siis mielestäni olla tähti lyhyen aikaa tai pitemmän aikaa, jos saavutukset ovat kovia ne tunnustetaan kyllä vuosia myöhemmin. Huipulla tuulee kuitenkin sen verran kovaa, että monen kuljettajan aika tähtenä jää sangen lyhyeksi. Nykyisistä F1 kuskeista voidaan monista sanoa, että he jäivät pysyvästi "tulevaisuuden kuljettajiksi", jotka menestyisivät ehkä siellä jossakin. Montoya ja Kimi saattavat hyvinkin olla tulevaisuuden supertähtiä mutta toisaalta, koska eräs nimeltä mainitsematon kuljettaja tulee tulevina vuosina viemään suurimman osan kunniasta, ei ole mitenkään mahdotonta, että sinne tähtien sarjaan nouseekin, joku vähän yllättävämpi nimi.

<small>[ 14-12-2002, 14:27: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
ööh, eikö Footwork ollut Arrowsin nimi muutaman kauden ajan joskus 90-luvun alkupuolella?

Eikä Footwork mitenkään huonosti suoriutunut, lukuunottamatta kisoja, joissa moottorina oli Porschen absurdi, 917:n ideoiden pohjalta rakennettu aivan liian painava V12-kone.

Esim. kaudella 1992 Michele Alboreto kurvaili paikka paikoin todella mallikaasti Footworkilla, samoin kuin Derek Warwick seuraavalla kaudella.

Simtek kiersi kisoja aika kauden 94 ja 95 aikana. Viimeinen yritys tapahtui Monacossa 95, eli kisoja tuli n. 20.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
pmv:
ööh, eikö Footwork ollut Arrowsin nimi muutaman kauden ajan joskus 90-luvun alkupuolella?

Simtek kiersi kisoja aika kauden 94 ja 95 aikana. Viimeinen yritys tapahtui Monacossa 95, eli kisoja tuli n. 20.
Sitähän minäkin, että se nimi vaihtui. Minulle jäi kyllä se käsitys, että samalla pistettiin koko tiimi uusiksi ja se oli vähän verrattavissa siihen miten Prostin pohjalle yritettiin rakentaa tallia, sen konkurssin jälkeen. Itse muistan ajatelleeni silloin, jotenkin siihen tapaan, että olisivathan nuo voineet jatkaa Footworkin nimelläkin.

Simtek nähtävästi jäi minulta aika lailla huomiotta. Tässä näkyy kait se ero, mikä on värittömän ja värikkään tiimin kuten es. "Fordi-Fordin" välillä. Toinen pytyy mielessä, toisen mukanaoloa ei aina edes huomannut.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Fordi-Fordilla tarkoitetaan tässä yhteydessä ilmeisti Forti-Ford tallia?

Mielestäni Simtek oli aikoinaan kuitenkin suhteellisen nopea auto, varsinkin kauden 95 alkupuolella. Tiimi vain kärsi todella suurista talousongelmista. Rungossa ei ollut mitään vikaa.

Forti sitävastoin oli päinvastainen tapaus. Auto oli onneton ja kaudella 95 rahaakin oli.

Arrowsin ja myöhemmin Footworkin omistaja oli aina kauteen 96 saakka Jackie Oliver, joka myi tiimin Tom Walkinshaville, joka muuttikin nimen sitten TWR-Arrowsiksi. Footworkhan ei rahoittanut toimintaa millään tavalla, joten nimenmuutos oli lähinnä järkevä. Miksi antaa mainostilaa kaupalliselle yritykselle jos tämä ei maksa siitä mitään?
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Simtek oli kyllä varmaan budjettiin nähden yksi 90-luvun parhaimmin rakennetuista autoista, etenkin siis se -95-malli, jolla Verstappen oli olikohansenyt Espanjassa kuudentena keskeyttäessään vaihdevikaan! Myös Domenico Schiattarella- niminen tuntemattomuus ajeli aikas kelvosti autolla. Sääli, että pyristelyt tallin pelastamiseksi eivät tuoneet tulosta ja taitava Wirth väistyi taka-alalle rakentelemaan tuulitunneleita.
Sapporo:
Mikäs se sitte voisi olla talleista ehdoton häviäjä?
Connew? Life?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nyt kun tuli tätä taas luettua niin talleista ehdottomasti heikoin ikuna on tua MasterCard Lola -viritelmä ihan takavuosilta. Tiimihän tuli sarjaan vuoden etuajassa sponsorin vaatimuksesta, ja siitähän ei hyvää yleensä seuraa. Ensimmäiset tallit olivat jo esitelleet autonsa kun Lolan suunnittelu vasta aloitettiin kunnolla ja kiireen takia talli ylittikin sitten budjettinsa varsin huolellisesti, eikä täten yrittänyt osallistua kuin kauden ekaan kisaan Melbournessa. Vuosi oli 1997.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Joo, ihme härömeininkiä! Ei uskois, että vielä 90-luvun loppupuolella sattuu moista. Sinänsä sääli, että Lolan myötä meni Sospirilta näytönpaikka, jonka hän olisi toki ansainnut.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Mika Salo ja Michael Andretti olivat mielstaäni tässä suhteeessa aika kingejä "Mahdollisuuksia kyllä tarjottiin"-luokassa (Yoong, Maazzacane yms eivät (onneksi) koskaan edes päässeet kilapa-auton rattiin)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tässä vähän tilastoja J-D Deletrazista:
http://www.silhouet.com/motorsport/drivers/deletraz.html

Deletraz, Jean-Denis (CH)
b 1/10/1963 (Geneva)

1984 - 2nd in Volant Avia La Chatre F3
1985 - French FF1600, 3rd, 2 wins
1986 - French F3
1987 - French F3
1988 - F3000, 13th. (3rd Le-Mans Bugatti, Zolder)
1989 - F3000
1990 - F3000
1994 - 1 F1 race (Larrousse), retired. French Supertourisme (Seat Toledo):-
Apr 4 Nogaro 5th, 1:06:12.15
May 1 Magny Cours 10th, -1 lap
Jul 24 Paul Ricard 9th, 48:37.99
No other top ten results recorded.
1995 - 2 races (Pacific), 0 points. (Portuguese & European GPs)
5th in Le Mans 24hrs (McLaren F1). 3rd at Zhuhai (McLaren F1)
1996 - Le Mans 24hrs (McLaren F1GTR) with M.Sala & F.Giroix - retired
(engine). Global GTs (McLaren F1GTR): 2nd Monza, 4th Jarama, 5th
Suzuka.
1997 - FIA GT Championship (GTI Lotus Racing Lotus Elise GT1), with F.Giroix
Apr 13 Hockenheim ret, alternator, 47 laps
May 11 Silverstone ret, transmission, 46 laps
May 25 Helsinki 17th, -16 laps (& R.Prutirat)
Jun14-15 Le Mans 24 Hrs DNQ
Jun 29 Nurburgring ret, accident, 74 laps
Jul 20 Spa 8th, -5 laps
Aug 3 A1-Ring ret, engine, 33 laps
Sep 14 Donington Park ret, gearbox, 82 laps
Oct 18 Sebring ret, accident, 3 laps
Oct 26 Laguna Seca ret, engine, 7 laps
Supreme GT Championship
Oct 26 Laguna Seca 2nd, 66 laps
1998 - FIA GTs (Porsche 911 GT1-98), 8th Suzuka (with F.Giroix & A.Hahne)
1999 - International Sports Racing Series (Auto Sport Racing Ferrari 333SP):
with E.Calderari & L.Bryner
Jul 18 Donington Park 8th, -3 laps
Sep 5 Nurburgring 8th, -6 laps
2000 - FIA GT Championship (FIRST Racing Ferrari 550 Maranello), with F.Giroix
Mar 26 Valencia ret/14 laps
Apr 16 Monza ret/9 laps
Jul 23 Zolder ret/3 laps
Oct 22 Magny-Cours ret/0 laps/transmission
Le Mans 24 Hrs (ROC Competition Reynard VW 2KQ-LM): ret/44 laps/engine,
with R.Kelleners & D.Terrien
2001 - Le Mans 24 Hrs (ROC Competition Reynard-Lehmann 2KQ): 5th, with J.Gene &
& P.Fabre. ALMS (ROC Competition Reynard-Lehmann 2KQ): ret/60
laps/engine Road Atlanta with J.Gene & Y.Schroeder
2002 - ALMS (Noel Del Bello Racing Reynard-ROC Volkswagen 2KQ):
Mar 16 Sebring 12 Hrs ret/134 laps/engine with C.Pillon, M.Smithson
Le Mans 24 Hrs (Noel Del Bello Racing Reynard-Lehmann 2KQ): 19th, with
W.Lechner Jr & C.Pillon.
FIA GT Championship (BMS Scuderia Italia Ferrari 550 Maranello): J5th,
41 pts, with A.Piccini
Apr 21 Magny-Cours 6th, -2 laps
May 5 Silverstone ret/39 laps
Jun 2 Jarama 1st, 3h00m53.940
Jun 30 Anderstorp 1st, 3h01m16.709
Jul 14 Oschersleben 1st, 3h00m15.664
Aug 3-4 Spa 24 Hrs ret/94 laps/electronics (& L.Bryner, M.Zadra)
Sep 22 Enna-Pergusa 20th, -20 laps
Oct 6 Donington Park ret/45 laps/engine
Oct 20 Estoril 1st, 3h00m40.147
Spanish GT Championship (BMS Scuderia Italia Ferrari 550 Maranello):
with F.Dor
Nov 10 Barcelona 1st, 1h56m10.232
:)
 
Ylös